Razer presenterar Ornata – en hybrid bland tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Razer presenterar Ornata – en hybrid bland tangentbord

Det nya tangentbordet Razer Ornata Chroma blandar teknik från mekaniska och membranbaserade tangentbord. Målet är att kombinera det bästa från båda världarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket "bästa från båda världarna"? Membran är skit. Punkt. (Min åsikt = alla håller inte med.)

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Vilket "bästa från båda världarna"? Membran är skit. Punkt. (Min åsikt = alla håller inte med.)

Enligt mig beror det väldigt mycket på användningsområdet.

Ser intressant ut. Inte så jäkla dyrt heller

Permalänk
Vägledare

Rätt snyggt faktiskt. Gillar handledsstödet.

Permalänk
Medlem

Såg jäkligt fräsht ut faktiskt!

Förövrigt är Ornata en spindel om man googlar på det och så ser tbordet faktiskt väldigt snyggt ut utan regnbågsbelysningen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Varg:

Vilket "bästa från båda världarna"? Membran är skit. Punkt. (Min åsikt = alla håller inte med.)

Ja jag trodde det enda "positiva" med membranen var att de är billiga att tillverka. Men detta tangentbordet ser ju ut att ha individuella membran till varje knapp istället för ett stort sladdrigt ark, så om det är billigare att tillverka då vetefan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Ja jag trodde det enda "positiva" med membranen var att de är billiga att tillverka. Men detta tangentbordet ser ju ut att ha individuella membran till varje knapp istället för ett stort sladdrigt ark, så om det är billigare att tillverka då vetefan.

Skulle kunna tänka mig att ljudnivån är en annan positiv aspekt.

Hmm... Har funderat på att skaffa ett mekaniskt tagentbord men inte velat störa grannar allt för mycket.

Permalänk
Medlem

Skulle klara mig utan RGB-belysningen, men i övrigt så såg det ju faktiskt rätt intressant ut. Hoppas man kan testa i någon butik här omkring vid tillfälle.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Ja jag trodde det enda "positiva" med membranen var att de är billiga att tillverka. Men detta tangentbordet ser ju ut att ha individuella membran till varje knapp istället för ett stort sladdrigt ark, så om det är billigare att tillverka då vetefan.

Jaså? Jag har alltid trott precis tvärt om, att mekaniska tangentbord generellt sätt är billigare att tillverka då delarna inte sitter lika kompakt.
Samtidigt så anser jag personligen att membran både är tystare och skönare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Första produkten ifrån Razer jag finner intressant, gillar verkligen handledsstödet också. Absolut värt att provköras

Permalänk
Medlem

HAHA mer skräp från Razer, hybrid jo istället för att brytaren sitter i membranet så sitter den på sidan av brytaren, sensationell uppfining xD bara punga ut 800 - 1100kr istället för vad ett vanligt membran tangentbord kostar 200- 300kr ?
Slow clap

Permalänk
Medlem

Den har RGB.

Klapp Klapp Klapp Klapp.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Låter som det sämsta av båda världar, det odrägliga klick ljudet från mekaniska och den svampiga känslan från membran. Inte heller tillräckligt low-profile för att passa min smak.

Om det ändå kunde satsas lite mer på tangentbord med scissor switches!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jaså? Jag har alltid trott precis tvärt om, att mekaniska tangentbord generellt sätt är billigare att tillverka då delarna inte sitter lika kompakt.
Samtidigt så anser jag personligen att membran både är tystare och skönare.

De flesta mekaniska tangentbord kostar över tusenlappen, vissa över 2000kr (pris inkl moms till slutkund).
Tror nog att det är bra förtjänstmarginal på de tangentborden och att man delvis säljer en image, det är tufft med mekaniskt tangentbord, det är bra för gaming eller dyl. Så kostnaderna motiveras inte enbart med tillverkningskostnader.
Men att det skulle gå så långt som att ett 1500kr tangentbord är billigare att tillverka än ett 300kr tangentbord verkar lite väl extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

De flesta mekaniska tangentbord kostar över tusenlappen, vissa över 2000kr (pris inkl moms till slutkund).
Tror nog att det är bra förtjänstmarginal på de tangentborden och att man delvis säljer en image, det är tufft med mekaniskt tangentbord, det är bra för gaming eller dyl. Så kostnaderna motiveras inte enbart med tillverkningskostnader.
Men att det skulle gå så långt som att ett 1500kr tangentbord är billigare att tillverka än ett 300kr tangentbord verkar lite väl extremt.

Samtidigt vill jag mena på majoriteten av de vardagliga användarna hellre föredrar membran före mekanisk och som jag finner det så riktar sig de mekaniska tangentborden idag främst till gamers eller övriga entusiaster. Därför är utbudet av mekaniska tangentbord enbart av högre prisklass eftersom gamers oftast har en högre budget vid köp av tangetbord jämfört med den vanlige användaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Gillade designen, och att man kan få den utan julgransbelysning till billigare pris är ju ännu bättre. Ibland är det synd att man har ett mekaniskt som aldrig verkar ge sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

riktar sig de mekaniska tangentborden idag främst till gamers eller övriga entusiaster. Därför är utbudet av mekaniska tangentbord enbart av högre prisklass eftersom gamers oftast har en högre budget vid köp av tangetbord jämfört med den vanlige användaren.

Jo sånt påverkar prissättningen och utan att ha några siffror på tillverkningskostnader så tror jag att förtjänstmarginalerna på premiumtangentbord är högre än på budgettangentbord.

Men jag tror fortfarande att exempelvis ett sånt här tangentbord: Corsair Gaming K95 RGB
är dyrare att tillverka än ett sånt här tangentbord: Deltaco Tangentbord - Svart (USB)

Skrivet av Cenorida:

Samtidigt vill jag mena på majoriteten av de vardagliga användarna hellre föredrar membran före mekanisk

Det är väl främst p.g.a. pris och ljudnivå.
Ljudnivån beror dels på tangentbordet och dels på användaren. En användare med membrantangentbord som slår och bankar och ragear loss kan låta mer än någon som lugnt och relativt tyst använder ett mekaniskt tangentbord.
Jag har tangentbord med Cherry MX Brown och är inte så våldsam av mig, tycker inte att det låter så mycket, även om det inte är det tystaste tangentbord jag haft.

Utöver pris och ljudnivå ser jag inga direkta problem med mekaniska tangentbord. Eller jo, det är väl höjden då, som framförallt gör mekaniska tangentbord olämpligt för bärbara datorer. Finns väl enstaka bärbara som är mer åt det släpbara hållet som har mekaniskt tangentbord. Men de flesta har det inte och har istället tunnare tangentbord som är mer lämpligt för de flesta bärbara.
Men till stationär dator så brukar man inte bära runt på tangentbordet speciellt ofta, jag brukar åtminstone inte göra det.

Permalänk
Medlem

FN tangent?

Why oh why.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jaså? Jag har alltid trott precis tvärt om, att mekaniska tangentbord generellt sätt är billigare att tillverka då delarna inte sitter lika kompakt.
Samtidigt så anser jag personligen att membran både är tystare och skönare.

Prova öppna ett membran-tangentbord så ser du att det inte är mer än tre lager plastfilm (två av dem med ledningsbanor och ett med hål), en gummimatta, ett pyttelitet kretskort och någon slags hållare åt tangenterna.
Jämför det med ett mekaniskt tangentbord med (i iso 100%-utförandet) 105 individuella brytare fastlödda på ett kretskort som täcker i stort sett hela konstruktionen så känner kanske också du att prisskillnaden någonstans är motiverad...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Är det någon principiell skillnad på dessa brytare och Toprebrytare?

För de som anser att membran är skit, och drar slutsatsen att allt som har med membran att göra är skit utan att ha provat, tänk om! Äger ett Realforce med Toprebrytare (membranmekanisk hybrid), och kan säga att det är rätt långt ifrån en billig membranbräda. Tänk feedbacken från mekaniska brytare, men med ett något dämpat avslut, och mycket dovare ljud. Membran till mekaniska brytare är som bearnaise till entrecote. Om mekaniska är kanye west så är hybridbrytare barry white

Permalänk
Medlem

Synd att Razer är känd för skrap kvalitet..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja det var ju verkligen ingen skönhet iaf.
Men alltid tilltalar det någon!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

cherrymx

Skrivet av illya_:

Skulle kunna tänka mig att ljudnivån är en annan positiv aspekt.

Hmm... Har funderat på att skaffa ett mekaniskt tagentbord men inte velat störa grannar allt för mycket.

Hej, har du kikat på Corsairs strafe\RGB strafe?

Dom kan man få med CherryMX Red-silent.
Jag har själv RGB Red Silent, och det är handsdown den bästa MX brytaren.
Har även tangentbord med : Bruna, Röda, samt Blåa. Och ett par Alps och Acer Ckicky

Prova ett i butiken, eller ännu bättre låna hem om det går, då det tog ett tag innan jag vart van med Silent fast jag körde Red ett år före . Och dom är lika men ändå inte 😎 mx speed vill ja pröva dock!

\johnerikj

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nima2001:

Synd att Razer är känd för skrap kvalitet..

Utveckla gärna?

Har haft 3st Razer tangentbord och 2st 3st möss de senaste 8.a åren, varav ena musen packade hem för sladden pajade på ett LAN (någon körde över med en stol misstänker jag) - Resten är fortfarande i fullt fungerande skick.

Edit: Glömde min gamla Death Adder som fick sjunga sin sista visa efter att ha haft ett våldsamt sammanträdande med väggen under en CS turnering

-----------------

SteelSeries dock, där snackar vi rent skit! 3st trasiga mekaniska tangentbord (kretskortet dog), 2st trasiga Siberia Headset och 1st mus som lasern dog på efter 3 veckor.

Innan du kallar mig Fanboy så är jag utöver en Razer fantast även en Corsair fantast, älskade min M65 innan husdjuren tuggade av kabeln och mitt K70 som sambon fick ta över

Även ägt ett CoolerMaster Quickfire TK som jag ångrade att jag sålde!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Om det ändå fanns ett tangentbord med lågprofilcaps, tenkeyless och med typ.. Nån form av relativt tysta brytare som ändå ger liknande feedback som MX Red. Då skulle jag vara en lycklig pojke!

Permalänk

@Nima2001:
Fast; de är inte kända för "skrap kvalitet". Inte skräpkvalitet heller.

Permalänk
Medlem

INTRESSANT! ute efter nytt tangentbord. Dags att byta ut mitt Corsair raptor K50. Om det finns tysta mekansika brytare är jag på. Men gillar faktiskt rubberdome, saknar dock den taktila känslan.

Detta kan vara något! testat Chroma med röda brytare. schysst tangentbord.
och behöver ha något som passar med men Razer Deathadder chroma.

För er som säger att razer är skräp kan inte ha testat deras möss. Ägd tre Razer möss och 4 div andra. och har alltid gått tillbaka till razer pga deras sensor.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut. Fast vad används knapparna på högerkanten till? Är det medieknappar eller? Hoppas det kommer en recension på detta är ute efter ett nytt t-bord till hösten och gärna då ett som har mekaniska brytare med handlovsstöd också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Ser lovande ut. Fast vad används knapparna på högerkanten till? Är det medieknappar eller? Hoppas det kommer en recension på detta är ute efter ett nytt t-bord till hösten och gärna då ett som har mekaniska brytare med handlovsstöd också.

Det kallas oftast "numeriskt tangentbord". Används flitigt om man ska knappa in mycket siffror, ofta om man sitter i ett kalkyldatablad eller bara ska knappa in långa OCRnummer från fakturan

Själv skulle jag aldrig klara mig på ett tangentbord som inte besitter siffertangeterna

OnT. Roligt att de försöker utveckla brytare och tangentbord fortfarande!

Mvh

Permalänk
Medlem

Hade inte Keytronic något variant av rubberdome? För övrigt en av det bästa tangentbord jag har ägt.