Stor del begagnade datorer innehåller privat information när de säljs

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Och sen sälja hårddisken sen. xD

Nä, sälj hammaren istället och när du får klagomål/frågor så säger du att den "vann" över hårdisken i tvekamp.

Permalänk
Medlem

Problemet här är väl att radera, formatera och osynlig blir samma sak för vilken Svensson som helst, åtminstone visuellt. Ser man på hur lång tid det faktiskt tar att skapa några tusen filer på totalt 100 GB på en disk mot hur lång tid det tar att radera dom så är just svaret där. Det går betydligt fortare att radera, eftersom du bara tar bort filen från innehållsförteckningen, vilket är det samma vid en snabb formatering rent praktiskt, då en formatering bara skapar om innehållsförteckningen rakt av, utan att associera den med några filer.

Med tanke på hur snabbt en ATA Secure Erase utförs skulle jag inte kalla den för en säker metod, då det bara rensar första och sista sektorn på en disk så den ser fabriksny ut.

Det som behövs är att ändra informationen så den är omöjlig att tolka. För att göra detta räcker det dock att skriva över all information så att den gamla informationen är så pass ändrad att den för andra är omöjlig att koppla till en enskild person eller händelse. På ren svenska är det samma som att köra killdisk eller dd för att skriva "nollor" till disken (vilket i det här fallet är det första tecknet i ASCII-tabellen, dvs en binär nolla).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Marticus:

...lite tips på hur man ska göra då? Själv ominstallerar jag OS, det duger väll?

Den enda data som försvinner från hårddisken när du formaterar och installerar nytt OS är datan som OS'et tar upp. En formatering tar bara bort sökvägen till filen, den tar inte bort filen i sig. Man behöver skriva över den gamla datan med ny data för att den ska försvinna.

Personligen skulle jag aldrig sälja begagnade lagringsenheter, det är så fruktansvärt lite pengar inblandat i en försäljning, särskilt i förhållande till risk.

Permalänk
Medlem

Ska det vara riktigt säkert så ska väl hela disken först skrivas över med nollor sedan skrivas över med ettor, sedan nollor ett par gånger om. Har använt ett program som heter Data boot and Nuke som är freeware, men den fungerar inte på SSD har jag för mig http://www.dban.org/ . Har också använt Parted eller vad den heter (tidigare Partition Magic?)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av Gardinen:

Jag har hört att man inte bör noll-formatera SSD enheter, för att de kan ta skada (på något sätt, vet dock inte hur). Stämmer det i någon form?

Och isåfall, hur gör man om man ska sälja en dator med SSD installerad?

Fast om du endå skall sälja HDD:n så gör det väl dig inget om den nu skulle ta lite skada på livslängden på disken? ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Så kort och gott...Om jag väljer "formatera" SSD och HDD, eller helt enkelt väljer att ominstallera OS. Räcker detta eller ska man lämna in den? jag menar, till och med jag fattar att "delete" är aningen otillräckligt men jag har aldrig gjort mer än att just installera om OS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Just att säkert radera data från traditionella hårddiskar genom att skriva över fungerar väl. Problemet kommer när vi använder oss av flashlagring som nyttjar andra tekniker för underhåll i det dolda, så som "wear leveling". Det är därför rekommenderat att kryptera flashminnen när man skall skydda sig från att "någon" gräver fram dina data. För även om de får den så kan de inte dekryptera det.

Själv använder jag Bleachbit för att "rensa" minnen.

EFF har en ganska bra förklaring ang SSD enheter: https://ssd.eff.org/en/module/how-delete-your-data-securely-w...

Själv så skulle jag inte sälja med hårddisk om jag var rädd att någon skulle kunna få innehållet i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Fast är det inte stor skillnad på Quick Format och vanlig Format när det kommer till HDD? Quick Format fungerar väl liknande att bara ta bort filer där sektorerna markeras som "tomma" och redo att skrivas över trots att datan ligger kvar.

Det var ju även snack om att man skulle skriva över samma sektorer flera gånger för känsliga verktyg kunde avläsa det som legat där innan ändå. Men det var väl mer en "myt"?

De få hårddiskar jag sålt har varit en del av RAID5-lösningar så jag har känt mig ganska trygg där. Men jag har slängt ett par laptops på skroten och då har jag först fysiskt förstört hårddisken. Ska de ha min data får de jobba för det

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Av kommentarerna att döma så är det nog mer än en handfull användare på Swec som skulle ha nytta av en djupdykning i ämnet.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Detta är ju pinsamt. Killdisk ska alltid användas innan man säljer en hårddisk.

Köpte en laptop på tradera för länge sedan... hade allt i sig. Inget lösenord vid inloggning, sparade lösenord i webbläsaren och dokument mm.
E-post kontot var naturligtvis reggat till E-post programmet i datorn också, så... jag hade full access där med.

Nu är jag inte den som vill lura folk, så det första jag gjorde var att ordna ut Windows nyckeln och sen formaterade om hela datorn. Men i fel händer....

Skrivet av Gardinen:

Jag har hört att man inte bör noll-formatera SSD enheter, för att de kan ta skada (på något sätt, vet dock inte hur). Stämmer det i någon form?

Och isåfall, hur gör man om man ska sälja en dator med SSD installerad?

SSD är faktiskt bättre i detta fall.
TRIM ser till att tomma celler töms och disken lagrar i princip aldrig något extra (inte avsiktligt), utan när det tas bort, kommer garbage collection + Trim att städa det snarast möjligt.

Så för en SSD så räcker det med snabbt formatering + Trim så töms disken. Vill man vara 100% säker så kör ATA secure erase kommandot (inte skriva "0" till disken). Då vet SSDn att den ska tömma alla celler på data.

USB minnen dock är värre. För de har inte TRIM, utan bara GC i grunden, och dessa måste man ofta skriva varje sektor 1 gång. (Räcker dock med 1 gång). Finns en den som förstår att formatering = nollställ allt, men jag hade inte litat på det med något viktigt.

När det gäller HDD är allt gammalt kvar tills det skrivs över, så där måste man göra något för att säkra sin info, då formatering inte räcker. ATA Secure erase finns och fungerar där också (och är den bästa vägen om man inte är paranoid) men här fungerar det med andra program som bara skriver över allt... tar en mindre evighet dock. Vill du vara säker på att inget kan återskapas så är det överskrivning som gäller.

@FredrikMH Förr gick det att känna av tidigare info när du skrivit och på så sätt läsa "ett steg tidigare" med rätt teknik. Men idag är HDDs toleransnivåer så små att det kräver extrem laboratoriemiljö för att ens ha en chans att rädda saker på en HDD som bara rasat. Så idag... är detta en myt.

Formatering är dock inget som tömmer din data. Snabb formatering skapar bara om nya filtabeller, och gör diskens filsystem redo att skriva ny data. Full format är snabb + ytkontroll. Den kollar bara att den kan läsa sektorerna mao... men den raderar inte info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har ju aldrig sparat kreditkortsinfo på hårddisken, vem gör något sådant egentligen? Sparar folk info i webbläsaren? Lite dumt i så fall. Ska förmodligen sälja en av datorerna inom snar framtid, då blir det att rensa skiten

Jag reagerade också på detta, jag har då aldrig blivit ens promptad att spara några kortuppgifter av någon webbläsare någonsin. Men för inloggningsuppgifter och dylikt kan ju vara kvar om man använder cookies, vilket man nästan måste göra för att kunna använda webben tyvärr. Kan dock rekommendera att använda Keepass och använda tillägget Tab cookies(chrome) eller Self destruct cookies i FF för att tömma dessa direkt.

OT: Kan tycka att moderna OS borde ha en inbyggt wipe läge, men det är väl för farligt för massorna antar jag.

Permalänk
Medlem

När man väljer att göra en återställning av datorn i Windows 10 får man frågan om hur man vill rensa datorn. Två alternativ där ett är för när man avser att göra sig av med datorn. Har någon av er testat hur säker den varianten är?

Permalänk
Skrivet av ZyberX:

Ta hammaren

Ja. En rejäl spik slagen rätt i hårddisken är nog säkrast om man vill vara helt på den säkra sidan. Men det är klart att den förstörs och du kan inte sälja datorn med tillhörande hårddisk och därmed drar det ju ned priset. Men men.. Är man riktigt paranoid eller verkligen har någonting att dölja så gör man så.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Kanske ingen idiotsäker metod, men ska jag göra mig av med en dator brukar jag helt sonika skapa ett nytt admin-konto, ta bort mitt gamla med alla filer och därefter skriva över all oanvänd diskyta med Cipher. Sedan har jag givetvis också viss koll på vad som finns i andra mappar, men brukar inte vara mycket då allt hamnar på en NAS. Enkel och snabb metod, och tillräckligt säker för mina behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Fast är det inte stor skillnad på Quick Format och vanlig Format när det kommer till HDD? Quick Format fungerar väl liknande att bara ta bort filer där sektorerna markeras som "tomma" och redo att skrivas över trots att datan ligger kvar.

Det var ju även snack om att man skulle skriva över samma sektorer flera gånger för känsliga verktyg kunde avläsa det som legat där innan ändå. Men det var väl mer en "myt"?

De få hårddiskar jag sålt har varit en del av RAID5-lösningar så jag har känt mig ganska trygg där. Men jag har slängt ett par laptops på skroten och då har jag först fysiskt förstört hårddisken. Ska de ha min data får de jobba för det

Quick Format och "vanlig" Format fungerar lika otillräckligt ur den här synvinkeln, exakt hur får du gärna googla på själv, men det var en av de poänger jag tog med mig från en föreläsning med IBAS, några av de främsta (om inte de främsta) inom återskapande av data.

Skrivet av septembro:

Ja. En rejäl spik slagen rätt i hårddisken är nog säkrast om man vill vara helt på den säkra sidan. Men det är klart att den förstörs och du kan inte sälja datorn med tillhörande hårddisk och därmed drar det ju ned priset. Men men.. Är man riktigt paranoid eller verkligen har någonting att dölja så gör man så.

Ledsen att göra dig besviken, men nej, spik-/borrmaskinsmetoder är verkligen inte tillräckligt om du verkligen vill vara säker. Skriv över hela disken en gång med ett lämpligt program (IBAS hade någon freeware vet jag) så slipper du grottman-metoder som ändå inte hjälper

la till svar på ytterligare ett citat.
Permalänk

Äsch, "har man inget att dölja så..." "Är väl bara pedofiler och kriminella som.."

Rings a bell?

Permalänk
Skrivet av AtreX:

Ledsen att göra dig besviken, men nej, spik-/borrmaskinsmetoder är verkligen inte tillräckligt om du verkligen vill vara säker. Skriv över hela disken en gång med ett lämpligt program (IBAS hade någon freeware vet jag) så slipper du grottman-metoder som ändå inte hjälper

Hehe. Ok. Jaja.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

7 kilos TOR jobb done

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Quick Format och "vanlig" Format fungerar lika otillräckligt ur den här synvinkeln, exakt hur får du gärna googla på själv, men det var en av de poänger jag tog med mig från en föreläsning med IBAS, några av de främsta (om inte de främsta) inom återskapande av data.

Det stämmer. Insåg det efter @Paddanx svar. Var så länge sedan jag gjort en "Full format" att jag glömt vad det är som egentligen sker. Hade för mig att det skrev över alla sektorerna men så är det inte. Så antingen har jag använt något tredjepartsprogram och sedan blandat ihop det eller bara fått fel för mig

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Köpte en laptop på tradera för länge sedan... hade allt i sig. Inget lösenord vid inloggning, sparade lösenord i webbläsaren och dokument mm.
E-post kontot var naturligtvis reggat till E-post programmet i datorn också, så... jag hade full access där med.

Nu är jag inte den som vill lura folk, så det första jag gjorde var att ordna ut Windows nyckeln och sen formaterade om hela datorn. Men i fel händer....

Kom på nu att jag till och med köpt en "ny" extern hårddisk från Elgiganten för några år sedan, som för det första inte alls var ny (skäms Elgiganten, men det här känns som allmänn vetskap vid det här läget, att de säljer begagnade varor som nya) och som för det andra hade flera hundra GB med personliga dokument och foton. Lämnade tillbaka den på en gång...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag plockar alltid ur diskarna när jag säljer och sätter in nya.

Hur ska man annars kunna vara säker?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Extremt lätt att återvinna datan från disken om man bara gjort sådär. Väldigt dålig metod.

Ja nå jag sade ju för de som inte är insatta i teknik världen.

fail.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Jag själv jobbar på företaget som nämns i DN artikeln, Inrego.
Kan säga att jag lärt mig mängder om hur farligt det är med data som kommit vilse.
Har någon en fråga om ämnet eller det vi gör kan jag försöka svara!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Ska det vara riktigt säkert så ska väl hela disken först skrivas över med nollor sedan skrivas över med ettor, sedan nollor ett par gånger om. Har använt ett program som heter Data boot and Nuke som är freeware, men den fungerar inte på SSD har jag för mig http://www.dban.org/ . Har också använt Parted eller vad den heter (tidigare Partition Magic?)

Fel, efter vad jag förstått. Data lagras binärt. 0 eller 1. Det finns inget "noll och en halv" eller nåt annat som skulle indikera vilken data som en gång låg på disken när data skrivits där. Att skriva endast nollor till en disk innebär inte att det rent fysiskt är nollor (magnetiska laddningar åt samma håll) över hela disken, eftersom den data som skrivs körs genom hårdisktillverkarens algoritm (som minimerar förändringar på disken för ökad prestanda).

Det räcker att skriva över disken en gång, om man ska tro Ibas, och dom lär ju veta. Ett problem, iaf med magnetiska diskar, är att operativsystemet inte kommer åt hela disken. Det finns reserverade områden (t.ex. HPA, som nås via BIOS-anrop). Om data skrivits där OS inte kan ta bort det så läcker information ut. Vettiga eraser-program har funktioner för att rensa även dessa områden. Det finns en del rootkit som använder tekniken för att gömma sig för antivirusprogram.

Anledningen till att det finns rekommendationer på X antal överskrivningar är att det fanns en teori om att läsarmen skulle svaja något när data skrevs till disken, och allt eftersom data packades tätare ökar risken för att något skulle missas. Dock har inga studier som gjorts visat att så är fallet.

Ovanstående är info från Ibas som jag anordnat ett par föreläsningar med.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Eftersom det säljs en hel del datorer och t.om hårddiskar på Sweclockers kanske ni kan göra en artikel om hur man bäst skriver över gammal data?

En dynamitgubbe var ett väldigt effektivt sätt att se till att ingen kommer åt någon data. Hittade inte ett spår efter den sen tyvärr. Hade hoppats på någon bit av metallchassit att spara som minne.

För att vara lite seriös, Killdisk eller DBAN kommer ta bort all information på en hårddisk utan att förstöra den.

Skrivet av backfeed:

Skriver man manuellt över datat så nöter man på minnescellerna i onödan, men "ta skada" är kraftigt överdrivet. Sänker på sin höjd livslängden en gnutta.

Bättre att köra med ATA Secure Erase, särskilt med ssd:er, då de nollställer alla minnesceller blixtsnabbt genom att skicka ut en spänningstopp (som inte är skadlig, förstås).

https://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification#Secure_eras...

Har alla SSD en vettig implementation av Secure Erase nu? Ett tag var den ju minst sagt skakig och knappt fungerande.

Skrivet av warh0g:

Ska det vara riktigt säkert så ska väl hela disken först skrivas över med nollor sedan skrivas över med ettor, sedan nollor ett par gånger om. Har använt ett program som heter Data boot and Nuke som är freeware, men den fungerar inte på SSD har jag för mig http://www.dban.org/ . Har också använt Parted eller vad den heter (tidigare Partition Magic?)

Nej det räcker med en gång. Det är en seglivad myt att man måste skriva över flera gånger. Det bygger på en 20 år gammal artikel av Peter Gutmann som kräver uråldrig hårddiskteknik för att fungera. Idag räcker det en en omgång slumptal för att det ska vara omöjligt att läsa ut något. Notera att det även krävs tillgång till MFM (Magnetic Force Microscopy) för att utföra attacken som Gutmann skriver om. Det är svindyr utrustning. Hans artikel hanterar också några KB data och inte de många GB eller TB av data som moderna hårddiskar innehåller. Bara jobbet att läsa ut all data gör att det är helt orimligt svindyrt att ens försöka sig på det. Sen hade man fortfarande bara fått ut slumpdata i slutänden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ecce:

Fel, efter vad jag förstått. Data lagras binärt. 0 eller 1. Det finns inget "noll och en halv" eller nåt annat som skulle indikera vilken data som en gång låg på disken när data skrivits där. Att skriva endast nollor till en disk innebär inte att det rent fysiskt är nollor (magnetiska laddningar åt samma håll) över hela disken, eftersom den data som skrivs körs genom hårdisktillverkarens algoritm (som minimerar förändringar på disken för ökad prestanda).

Det räcker att skriva över disken en gång, om man ska tro Ibas, och dom lär ju veta. Ett problem, iaf med magnetiska diskar, är att operativsystemet inte kommer åt hela disken. Det finns reserverade områden (t.ex. HPA, som nås via BIOS-anrop). Om data skrivits där OS inte kan ta bort det så läcker information ut. Vettiga eraser-program har funktioner för att rensa även dessa områden. Det finns en del rootkit som använder tekniken för att gömma sig för antivirusprogram.

Anledningen till att det finns rekommendationer på X antal överskrivningar är att det fanns en teori om att läsarmen skulle svaja något när data skrevs till disken, och allt eftersom data packades tätare ökar risken för att något skulle missas. Dock har inga studier som gjorts visat att så är fallet.

Ovanstående är info från Ibas som jag anordnat ett par föreläsningar med.

Riktigt så enkelt är det inte. Visst lagras data digitalt men det är fortfarande i grund och botten en analog signal som ska läsas in. En digital signal i en dator är typiskt en serie med olika spänningsnivåer. Som exempel kan vi variera det mellan 0 och 5 V där 0 V är 0 och 5 V är 1. Fast det är inte exakt 5 V utan du måste ha en viss tolerans i läsningen för att kompensera för spänningsfall i kablar med mera. Så vi kanske accepterar att allt mellan 5,25 och 4,75 V är en logisk etta och att allt under 0,25 V är en logisk nolla.

Samma koncept skulle då gälla för magnetisk lagring. Det är i alla fall vad Gutmann påstod i sin artikel 1996. Konceptet bygger på att magnetfältets styrka i varje bit skulle bero på dess tillstånd innan skrivning. Så om du skriver över en nolla med en etta så får du ett klenare magnetfält än om du skriver över en etta med en annan etta. Detta är inget läsarmen i en hårddisk kan mäta utan det kräver svindyr specialutrustning och att hårddisken monteras ner. Tekniken fungerar inte alls på moderna hårddiskar då fälten är så klena att den inneboende variationen i bitars magnetfält är större än eventuell påverkan från tidigare tillstånd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En dynamitgubbe var ett väldigt effektivt sätt att se till att ingen kommer åt någon data. Hittade inte ett spår efter den sen tyvärr. Hade hoppats på någon bit av metallchassit att spara som minne.

Hehe. Termit vore förstås också en idé, och kanske lite personsäkrare än dynamit.

Skrivet av Zotamedu:

Har alla SSD en vettig implementation av Secure Erase nu? Ett tag var den ju minst sagt skakig och knappt fungerande.

Ok, jag kände inte till att det har varit problem med det. Så vitt jag vet har det alltid fungerat fint för min del åtminstone (fast jag får erkänna att jag inte minns hur det var med min första, en Intel X25-M G2).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja nå jag sade ju för de som inte är insatta i teknik världen.

fail.

Hah, ja nu fattade jag vad du menade
Var lite svårtolkat dedär.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Är för mycket hamster för att sälja prylar. Men skulle jag få för mig att sälja så hade jag definitivt rensat med killdisk/dban.

Men jag förstår att folk inte känner till riskerna och ej heller sitter på kunskapen att utföra det. Även om de skulle köra ett överskrivningsprogram i Windows så gör man troligen det innan man gör fabriksåterställningen. Vilket inte hjälper till fullo. Det skulle ingå som ett val i fabriksåterställningen.

Permalänk
Medlem

Att inte den medelmåttiga Svenssonen har koll på detta är väl inte så förvånande man de verkar även som att folk som hänger här har väldigt dålig koll på detta vilket är konstigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!