Problem - stor fps drop i flesta spel.

Permalänk
Medlem

Problem - stor fps drop i flesta spel.

Hejsan, har ett stort problem som är oerhört irriterande när man försöker spela någonting.
Får väldigt ofta ett stort fps drop, från kanske 70-80 fps beroende på spel o grafik osv till 5 fps, nästan så spelet fryser i någon sekund. Och upplevs som stort lagg..

Processor: i7 920 3,6 GHz
Ram: 6gb corsair
Grafikkort: SLI Zotac nvidia gtx 470
Hårddisk: 2TB (raid 0 2st diskar)

Detta händer i alla spel typ förutom de som inte kräver så mycket.
Försöker spela typ bf3 eller liknande på högsta men går inte o spela det utan fps drop.
Gigantisk fps drop.. Vet inte riktigt var felet är någon stans.

Någon som har några idéer om det här? Skulle uppskattas så mycket

Mvh Max

Permalänk
Medlem

BF3 på högsta är det antagligen VRAM-minnet som är för litet vilket tvingar datorn att läsa in texturerna från RAM-minnet, detta kommer då resultera i att du fryser eller får ett ordentligt FPS drop. Testa att ställa ner texturerna och se om du får samma problem, då ULTRA kommer upp i ca 1.6GB VRAM om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

BF3 på högsta är det antagligen VRAM-minnet som är för litet vilket tvingar datorn att läsa in texturerna från RAM-minnet, detta kommer då resultera i att du fryser eller får ett ordentligt FPS drop. Testa att ställa ner texturerna och se om du får samma problem, då ULTRA kommer upp i ca 1.6GB VRAM om jag inte missminner mig.

1,6GB Vram är lite väl mycket kanske är därför isåfall, visste inte att de tog så pass o jag som köpte kortena så jag skulle klara av bf3 på högsta men icke..
Men ska testa o se om de funkar bättre
Man kan inte se på något sätt eller så hur mycket vram man använder så man kan anpassa därefter?

Permalänk
Skrivet av StarKzz:

1,6GB Vram är lite väl mycket kanske är därför isåfall, visste inte att de tog så pass o jag som köpte kortena så jag skulle klara av bf3 på högsta men icke..
Man kan inte se på något sätt eller så hur mycket vram man använder så man kan anpassa därefter?

Msi afterburner kan du see hur mycket Vram du använder, om jag inte miss minner mig används runt 1,4 gb i ultra(Iallafall för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Ladda ner MSI Afterburner. Då kan du kolla både minnesanvädning, temperaturer, belastning på grafikkorten osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Men kom på en sak till har ju 2 kort, om varje kort ligger på 1280 vram, så borde jag ju totalt ha 2560 vram borde ju inte vara några problem? :/
men har laddat ner firestorm så jag ska kunna se hur mycket minne jag använder osv

Permalänk
Skrivet av StarKzz:

Men kom på en sak till har ju 2 kort, om varje kort ligger på 1280 vram, så borde jag ju totalt ha 2560 vram borde ju inte vara några problem? :/
men har laddat ner firestorm så jag ska kunna se hur mycket minne jag använder osv

Tyvärr funkar det inte så, varje kort har 1280 vram att uttnyttja för sig själv.

Permalänk
Medlem

slut på Vram = extrema fps drops, prova sänka AA på titlar som ger dig problem då det slukar massor med vram

bf3 allt ultra 1080p drar mellan 1,7-2 gb ram give or take beroende på map osv.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Hur mycket vram som verkligen behövs är svårt att säga eftersom att grafikkort med större mängd vram kommer att använda onödigt mycket. hursomhelst, det är möjligt att det är är orsaken, ts fram med grafer och skit och kolla om något ser konstigt ut. Som sagt så kan du prova stänga av AA och sänka lite annat för att få ned användningen. Personligen kör jag hellre bf på low än att få minsta lilla drop.

Skrivet av StarKzz:

Nej, grafikkorten måste ha samma data sparat i vram hela tiden så alltså kan du bara ladda in 1280mb unik data oavsett hur många kort du har i sli. visst är det 2560mb data som sparas men det är alltid exakt samma data på alla korten man kör i sli och därför så är det i praktiken bara 1280mb som kan användas.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Problemet är löst, räckte med att höjja fläktarna för o få ner värmen lite grann de stod på auto men de räckte ju inte, kortena blev ju så varma så antar att det var där flaskhalsen var.
För nu går de o köra högsta utan problem, visst allt minne går i princip åt men det laggar inte så jag är nöjd.

Dock så låter de ju något gud om datorn tyvärr, men sånt får man väl tåla

Permalänk
Medlem

Kanske dags att damma ur den då?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

För er som kanske kommer hit via google.

Hade samma problem, gick inte att spela någonting, jag rengjorde cpu:n och kylaren till cpu:n och monterade på ny kylpasta. Från 50-60 fps ner till 5 fps, nu efteråt ligger fps:en på 120-130.