Permalänk
Medlem

@Silcan: Känns som min förra post bara krånglade till din fråga.
Kit är bra, ett paket med en hel lösning för att hålla det enkelt.
För att kyla en CPU, räcker det säkert med vilket kit som helst.
Skall du bara kyla din processor, så löser ett kit problemet permanent.
Tänker du senare utöka din loop med en ytterligare radiator och GPU? Kan det vara bra att välja ett kit med en lite bättre pump, som kommer orka med det högre motståndet som flera komponenter innebär. Vaälj ett kit med så stor radiator som möjligt från början, om du tänkt utöka senare.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Silcan: Känns som min förra post bara krånglade till din fråga.
Kit är bra, ett paket med en hel lösning för att hålla det enkelt.
För att kyla en CPU, räcker det säkert med vilket kit som helst.
Skall du bara kyla din processor, så löser ett kit problemet permanent.
Tänker du senare utöka din loop med en ytterligare radiator och GPU? Kan det vara bra att välja ett kit med en lite bättre pump, som kommer orka med det högre motståndet som flera komponenter innebär. Vaälj ett kit med så stor radiator som möjligt från början, om du tänkt utöka senare.

Tänkte slå ihop ett eget kit så. Kyla hela datorn, 2st 360 radiatorer gpu och cpu. D5 om man vill ha det tyst? Märke, Alphacool vs EK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Tänkte slå ihop ett eget kit så. Kyla hela datorn, 2st 360 radiatorer gpu och cpu. D5 om man vill ha det tyst? Märke, Alphacool vs EK?

Vilket märke det står på pumpen, behöver inte betyda så mycket.
De flesta verkar ha en D5 i sortimentet. Det som absolut spelar roll, är hur monterings detaljerna ser ut. Eller hur pumpen är upphängd. Tråden kryllar av frågor om hur man får pumpen tystare. Det finns två lösningar, en rätt och en mindre rätt!
Att isolera pumpen, så vibrationerna inte kan fortplanta sig, är bästa sättet. Därför är det viktigt att köpa pump och upphängning, rätt från början.
Kolla resensioner. Låt någon annan experimentera och göra fot arbetet, köp nått som du vet fungerar.

Jag kör en D5a på full fart. Jag kan inte höra den. Det beror på att pumpen står på gummi fötter. Fötterna och slangarna äter upp alla vibrationer som pumpen skapar. Vore pumpen stumt monterad i chassit, skulle jag troligtvis inte kunna kolla film med datorn på...

Sedan kommer vi till del-2.
Om du redan köpt 360 radiatorerna, är det inget att snacka om. Kör på det! Men om du inte handlat ännu..?
Större fläkt, flyttar mera luft, eller lika mycket med lägre varv. En fläkt med lägre varv, låter mindre.
En dubbel 140mm har nästan samma yta som en trippel 120mm. Något att fundera på..?
Två 280 (fyra fläktar) istället för två 360 (Sex fläktar), mindre antal kostar mindre, strular mindre...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Vilket märke det står på pumpen, behöver inte betyda så mycket.
De flesta verkar ha en D5 i sortimentet. Det som absolut spelar roll, är hur monterings detaljerna ser ut. Eller hur pumpen är upphängd. Tråden kryllar av frågor om hur man får pumpen tystare. Det finns två lösningar, en rätt och en mindre rätt!
Att isolera pumpen, så vibrationerna inte kan fortplanta sig, är bästa sättet. Därför är det viktigt att köpa pump och upphängning, rätt från början.
Kolla resensioner. Låt någon annan experimentera och göra fot arbetet, köp nått som du vet fungerar.

Jag kör en D5a på full fart. Jag kan inte höra den. Det beror på att pumpen står på gummi fötter. Fötterna och slangarna äter upp alla vibrationer som pumpen skapar. Vore pumpen stumt monterad i chassit, skulle jag troligtvis inte kunna kolla film med datorn på...

Sedan kommer vi till del-2.
Om du redan köpt 360 radiatorerna, är det inget att snacka om. Kör på det! Men om du inte handlat ännu..?
Större fläkt, flyttar mera luft, eller lika mycket med lägre varv. En fläkt med lägre varv, låter mindre.
En dubbel 140mm har nästan samma yta som en trippel 120mm. Något att fundera på..?
Två 280 (fyra fläktar) istället för två 360 (Sex fläktar), mindre antal kostar mindre, strular mindre...

Har inte köpt en, ska kolla 140mm också, jag har ett define s chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Har inte köpt en, ska kolla 140mm också, jag har ett define s chassi.

Har du plats, och skall handla, är valet enligt mej väldigt lätt. Att folk fortfarande håller på 120mm radiatorer, är för att det tidigare inte fanns bra fläktar i andra storlekar än just 120mm. Så är inte fallet längre.

Räkna lite?
120mm fläkt = 12x12 = 144 (Kvadrat centimeter.)
140mm fläkt = 14x14 = 196 cm2

360 radiator = 3x144 = 432 total yta. (Två radiatorer= 864 cm2)
280 radiator = 2x196 = 392 total yta. (Två radiatorer= 784 cm2)

Du tappar 40 cm2, en knapp tredjedels 120mm yta per radiator. Men du gör det med fyra fläktar, istället för sex!
Det lilla du tappar på radiator yta, tar du lätt igen på att fläktarna är större. De kan blåsa lite hårdare, så har du tagit igen tappet i radiator yta. Du kommer ändå ha en tystare dator, för att 140mm fläktarna gör samma jobb på lägre varv, med ett lägre frekvent mindre iriterande fläkt ljud.
Dessutom sparar du plats på djupet(taket) respektive höjden(fronten), du kommer ha mera plats för anslutningar för slangarna. Som du ser, är det inte mycket som talar "för" 360 radiatorer idag.

Kolla också hur tjocka radiatorer du får plats med. Tänk på att en fläkt bygger 25mm, den skall också få plats. En tjockare radiator kyler bätre än en smal. I fronten är det grafikkorten som kan begränsa hur tjock radiator du får plats med. Tänk dock på att mäta hur mycket plats du har från änden på kretskortet, inte den befintliga luftkylaren, för den skall ju demonteras om du skall köra vatten block på GPU.

EDIT:
I taket kan det vara lurigare, med plats man har mot moderkortet. Själv valde jag att ha en tunnare radiator i taket. Jag har plats för 45mm, jag köpte en 30mm för att vara på den säkra sidan. Här kan det vara en fördel med en 360, ifall man kan komma förbi minnesboduler eller vad som kan vara hinder för en bredare 280. Det beror mycket på hur mycket plats som finns i taket på ditt chassi, och lite på hur moderkorts layouten ser ut på den du skall köpa. Å andra sidan, en monster tjock 360 i taket som döljer halva bygget och gör det omöjligt att komma åt om man behöver, kanske inte är så kul heller? I alla fall kör jag med tjockast möjlig 280 i fronten, och en tunnare i taket som komplement. De räcker mer än väl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok tack, om man köper något EK x240/360 kit, räcker 2 meter slang för att addera en gpu? Och skulle det också täcka för gpu + en radiator till?

Permalänk
Medlem

@Silcan: Två meter är ungefär vad som går åt, vi kan inte svara på om det räcker till ditt bygge, det är du som planerar, vilket håll du drar slangarna. Det borde räcka.

Slang köper du lokalt där du bor. Siterna som säljer dator kyl prylar tar duktigt betalt för sådant. Jag köpte 10m genomskinlig 10/12 PVC slang, för 150kr på Clas Olson. Ett annat tips för övrigt. Gå inte på för tjock slang, den är stelare, har du trångt i lådan, som de flesta av oss, så är det lättare att dra tun slang. Hålen i 1/4" anslutningarna är runt sex millimeter, så i princip är allt med inner diameter grövre än så, overkill. Med färgad vätska kan det se tuffare ut med tjock slang, men det tillför ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Silcan: Två meter är ungefär vad som går åt, vi kan inte svara på om det räcker till ditt bygge, det är du som planerar, vilket håll du drar slangarna. Det borde räcka.

Slang köper du lokalt där du bor. Siterna som säljer dator kyl prylar tar duktigt betalt för sådant. Jag köpte 10m genomskinlig 10/12 PVC slang, för 150kr på Clas Olson. Ett annat tips för övrigt. Gå inte på för tjock slang, den är stelare, har du trångt i lådan, som de flesta av oss, så är det lättare att dra tun slang. Hålen i 1/4" anslutningarna är runt sex millimeter, så i princip är allt med inner diameter grövre än så, overkill. Med färgad vätska kan det se tuffare ut med tjock slang, men det tillför ingenting.

Tack, Klarar denna pumpen av 2 st 360 slim + cpu och gpu? Ang 120mm radiatorer så sparar jag på dessa då jag har 8st noctua 120 snurror redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Tack, Klarar denna pumpen av 2 st 360 slim + cpu och gpu? Ang 120mm radiatorer så sparar jag på dessa då jag har 8st noctua 120 snurror redan.

Som jag skrev tidigare, "om du redan köpt", så kör på det du har. Mycket pengar att spara på att slippa köpa nya fläktar. Fyra nya Noctua 140mm drygt 1200kr.
Var det en D5a? Så klarar den driva det du skrev.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Tänkte höra vad ni anser om hur jag bör/ska köra fläktarna i mitt kommande bygge. Att köra de 4 i botten som insug säger ju sig självt... men de resterande fyra fläktarna då? Åsikter och synpunkter? PSU'n kommer ju sitta i fronten med fläkten riktat inåt lådan och putta ut luft uppåt.

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Om jag antar att du suger från botten och ut i toppen och även ut där bak, så har du fem utsug mot fyra insug.
Om allt snurrar lika, så har du undertryck i lådan. Jag skulle skita i fläkten där bak, samt ställa fläktkurvor så att de i botten suger lite mer än nät agg och de tre i toppen blåser ut.
Ett övertryck i lådan och ett dam filter i botten, håller datorn dam fri.

EDIT:
Rekomenderar också att du monterar fläktarna i botten, på andra sidan radiatorn. Funktions mässigt gör det ingen skilnad om de trycker eller suger, men om dammet som slinker igenom filtret landar på radiatorn, utan några fläktar i vägen, så är det lätt att rengöra. Har du fläktarna som på bilden, blir det svårt att komma åt.
Spelar ingen roll när man bygger, men ett år "down the road" är man glad om man monterade fläktarna efter radiatorn.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

@Zpnk: Om jag antar att du suger från botten och ut i toppen och även ut där bak, så har du fem utsug mot fyra insug.
Om allt snurrar lika, så har du undertryck i lådan. Jag skulle skita i fläkten där bak, samt ställa fläktkurvor så att de i botten suger lite mer än nät agg och de tre i toppen blåser ut.
Ett övertryck i lådan och ett dam filter i botten, håller datorn dam fri.

EDIT:
Rekomenderar också att du monterar fläktarna i botten, på andra sidan radiatorn. Funktions mässigt gör det ingen skilnad om de trycker eller suger, men om dammet som slinker igenom filtret landar på radiatorn, utan några fläktar i vägen, så är det lätt att rengöra. Har du fläktarna som på bilden, blir det svårt att komma åt.
Spelar ingen roll när man bygger, men ett år "down the road" är man glad om man monterade fläktarna efter radiatorn.

Agget går dock på eco och kommer ej snurra förrän det kommer upp i belastning. Så den kan man iofs ta bort från ekvationen...

Fläktarna i botten måste sitta under då raden i botten är 60mm och fläktarna ej kommer få plats ovanpå raden.

Nu kommer det väl inte röra sig om några väldigt temperaturer på luften som toppfläktarna kommer suga in, men som det ser ut nu funderar jag på att ha de fyra i botten som insug (push), bakre fläkten som insug och de tre i toppen som utsug (pull). Dammfilter är införskaffade, men lite kommer alltid sippra igenom. Att behöva lossa upp och rengöra nån gång är smällar man får ta helt enkelt...

Ska styra samtliga via aquaero, så att ställa fläktarna i olika hastighet är nog inga större bekymmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

...lite kommer alltid sippra igenom. Att behöva lossa upp och rengöra nån gång är smällar man får ta helt enkelt...

Har du övertryck i lådan, kommer ingenting sippra in. bara sippra ut, det är hela poängen.
Låter som du har koll på det i alla fall

Jag missade vist att du har fläkt platser under en plåt nertill. ja då måste fläktarna sitta där, med radiatorn ovanpå.
Ingen stor grej igentligen, innebär bara lite mera jobb, när dammet sätter igen radiatorn efter något år.
Innan jag började med Costum loop körde jag slutna system för CPU och provade olika monteringar.
Med fläkten framför, tryckandes luft igenom radiatorn, var det till att ta ut chassit på balkongen och blåsa rent bakifrån med tryckluft på burk.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

Har du övertryck i lådan, kommer ingenting sippra in. bara sippra ut, det är hela poängen.
Låter som du har koll på det i alla fall

Jag missade vist att du har fläkt platser under en plåt nertill. ja då måste fläktarna sitta där, med radiatorn ovanpå.
Ingen stor grej igentligen, innebär bara lite mera jobb, när dammet sätter igen radiatorn efter något år.
Innan jag började med Costum loop körde jag slutna system för CPU och provade olika monteringar.
Med fläkten framför, tryckandes luft igenom radiatorn, var det till att ta ut chassit på balkongen och blåsa rent bakifrån med tryckluft på burk.

Jodå, dra in mer än du drar ut brukar vara bästa lösningen. Men det kommer alltid in skit ändå...

Iofs ser det ut som att det går köra fläktarna ovanpå. Men rent estetiskt passar dessa bättre under raden... kanske push/pull i framtiden?

Permalänk
Entusiast

När jag ändå är i farten... inför kommande bygge så blir det två loopar och hard tubing. Kommer inte böja några rör utan det blir 90° adaptrar och liknande. Frågan är PETG eller akryl i ett sånt scenario... har kollat runt men läser mest bara omdömen om hur tåliga dessa är vid böjar, något jag som sagt inte kommer använda mig av.

Pastel kommer användas och där har jag läst om "water permeation" och att PETG har lättare att färgas...

Åsikter, tankar och egna erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

När jag ändå är i farten... inför kommande bygge så blir det två loopar och hard tubing. Kommer inte böja några rör utan det blir 90° adaptrar och liknande. Frågan är PETG eller akryl i ett sånt scenario... har kollat runt men läser mest bara omdömen om hur tåliga dessa är vid böjar, något jag som sagt inte kommer använda mig av.

Pastel kommer användas och där har jag läst om "water permeation" och att PETG har lättare att färgas...

Åsikter, tankar och egna erfarenheter?

Om du ändå inte ska göra några böjar så hade jag kanske satsat på glas. Alternativt akryl då det är lite mer transparant än PETG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har både gamla och nyare D5 pump den äldre har sladd så jag kan se att pumpen arbetar en liten röd plast skruv i botten som jag ställer pumpfarten 0 till 5 har den på ca 3.5 i fart .
Den nya är pwm styrd den styr jag via en fläktstyrning på moderkortet som jag har ställt på att känna av cpu temperatur sen lagt en bra fläkt kurva i bios funkar fint enda nackdelen med ren pwm styrning är när man luftar systemet man måste manuelt tvångköra den då.

Jag sitter och funderar på att införskaffa mig en PWM styrd pump ist för min D5 12V. Hur luftar jag systemet med PWM styrd pump?
Nu byglar jag ju grön och svart kabel på 24pin kontakten, och kopplar ur resten av komponenterna. Men hur går de till på en PWM styrd pump?

Update:
Tror att jag hittade svaret själv nyss:
"Default behavior: Runs at 100% duty cycle when no PWM feedback signal is present"
Så jag antar att man gör likadant med en pwm styrd pump.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag sitter och funderar på att införskaffa mig en PWM styrd pump ist för min D5 12V. Hur luftar jag systemet med PWM styrd pump?
Nu byglar jag ju grön och svart kabel på 24pin kontakten, och kopplar ur resten av komponenterna. Men hur går de till på en PWM styrd pump?

Update:
Tror att jag hittade svaret själv nyss:
"Default behavior: Runs at 100% duty cycle when no PWM feedback signal is present"
Så jag antar att man gör likadant med en pwm styrd pump.

Kolla på tidigare diskussion i tråden så finns det förkaring på hur man tvångs startar pmw
http://www.sweclockers.com/forum/post/16104219/karta

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge:
Frågan är om de är så krångligt med tanke på att de står följande på EKWB's sida:

https://www.ekwb.com/shop/ek-d5-pwm-g2-motor-12v-dc-pwm-pump-...

Längst ner under "Operational regime:"

Känns som att man endast pluggar in strömkablen till pumpen som vanligt då vid påfyllning och byglar grön-svart på 24pin kablen.!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@Jygge:
Frågan är om de är så krångligt med tanke på att de står följande på EKWB's sida:

https://www.ekwb.com/shop/ek-d5-pwm-g2-motor-12v-dc-pwm-pump-...

Längst ner under "Operational regime:"

Känns som att man endast pluggar in strömkablen till pumpen som vanligt då vid påfyllning och byglar grön-svart på 24pin kablen.!

De fungerade inte på min D5 pump den stanna då fick bygla PWM signalen för att lufta systemet men gjorde de korta intervaller .
Har en EK-XTOP Revo D5 PWM (ink. Pump)

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge: Okok tack för svart iaf. Detta verkar ju vara någon annan variant då den heter G2. Ska beställa vattenblock till 1080 FTW i dagarna, och kommer jag inte över en begagnad D5 G2 som jag lagt bud på så köper jag in en ny direkt från EKWB ihop med block+backplate till mitt grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger:
Det där är den nya PWM pumpen från EK. Dom gamla har en design miss som gör att dom inte är kompatibla med Intels PWM design vilket gör att dom kan vara svåra att styra via moderkortet. Jag har den äldre pumpen och den körde på ca 30% om man inte byglade den enligt anvisningen så det var i stort sett omöjligt att fylla loopen. Byglingen på 24-pins kontakten är endast till för att PSU'n skall starta (Power Good).

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Joo jag läste om detta att PWM strulade på vissa moderkort på den äldre pumpen.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

När vi säger äldre. Hur pass gamla modeller pratar vi då?

Permalänk
Medlem

Ny när de gäller vattenkylning och fundera på 2 olika kit. Vilken av dessa 2 är "bäst"

https://www.komplett.se/product/821956/datorutrustning/kylnin...

http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-d5-4261p.html

Ska byggas ut senare till 1 eller 2 GPU

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sper:

Ny när de gäller vattenkylning och fundera på 2 olika kit. Vilken av dessa 2 är "bäst"

https://www.komplett.se/product/821956/datorutrustning/kylnin...

http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-d5-4261p.html

Ska byggas ut senare till 1 eller 2 GPU

Båda paketen är bra. Fördelen jag ser är att XSPC-paketet har en D5-pump kontra DDC som är i EK-paketet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

När vi säger äldre. Hur pass gamla modeller pratar vi då?

Inte speciellt gamla jag köpte min i år, den här:
https://www.inet.se/produkt/5331427/reservoar-ek-xres-140-rev...

Vill man slippa besvär med att behöva modda så köper man den nya G2 pumpen.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Inte speciellt gamla jag köpte min i år, den här:
https://www.inet.se/produkt/5331427/reservoar-ek-xres-140-rev...

Vill man slippa besvär med att behöva modda så köper man den nya G2 pumpen.

La en liten beställning igår. Nya G2 pumpen och fullcoverblock+ backplate till mitt 1080 FTW.
Hoppas att de hinner trilla in till helgen den 17/9. Blocken finns inte hos EKWB ännu, men går och förhandsbeställa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny i tråden och ny på custom-loop.
Har väl funderat sen tidigt 00-tal att bygga en custom-loop men halkade sen in på phase change i några år och efter att jag tröttnat på oväsnet har jag kört olika AIO-kylare.
Men nu har jag börjat att bit för bit köpa delar till vad jag tror kan bli en riktigt bra vattenkylning.

Härom veckan slog jag till på ett EK-FB KIT ASUS R5E samt ett EK Supremacy EVO Full Copper CPU-block.
MEN när jag hade fått hem dem började jag fundera på om jag hade gjort ett misstag då R5E-kitet är nickel och CPU-blocket i koppar.
Fungerar det med nickel och koppar i samma loop eller kommer jag få problem?

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-5960X(@4.3GHz), Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, Intel 750 800GB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

@Hamilton: Det är inga problem, nickelblocken är koppar som blivit nickelpläterat bara. Jag har själv kört med blandat förut.