Permalänk
Medlem

@remru218: svänger förbi alla 3 imorgon så får vi se. Återkommer med svar för framtida folk med samma fråga.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Skall lägga en beställning hos Aquatuning, men saknar vatten.
Går det bra att använda endast batterivatten eller ska jag ta någon av deras färdigblandade dunkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne_89:

Skall lägga en beställning hos Aquatuning, men saknar vatten.
Går det bra att använda endast batterivatten eller ska jag ta någon av deras färdigblandade dunkar?

Jag använder glykol från ok. Har funkar bra de senaste åren. Inga alger eller missfärgningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ddog: Denna butik kanske är i närheten av dig?
http://goteborg.reservdelsrc.com/product/pan-head-screw-m3x30...

Svangatan 2b
416 68 Göteborg

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@ddog: Denna butik kanske är i närheten av dig?
http://goteborg.reservdelsrc.com/product/pan-head-screw-m3x30...

Svangatan 2b
416 68 Göteborg

Tack för svaret, den va inte jätte nära men göteborg är litet va där idag och de hade 10pack som fungerade för 43 kr.
Om någon annan skulle köpa dom kan det vara bra att veta att det inte är samma insektnyckel som det är till ekwb's skruvar men det är det minsta problemet

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop

Permalänk
Medlem

Funderar på att försöka mig på PETG-tubing när jag ändå ska plocka ut allting för att få in mitt GPU-block, och har således lite frågor: Vad har ni för erfarenheter av EK's HD respektive HDC-fittings för solid tubing? Förstår att den ena är push on medan HDC är kompressionsfitting, och det senare låter ju definitivt som en säkrare lösning, medan push on förmodligen är mycket enklare att montera?

Förövrigt har jag tänkt använda mig av en rörskärare typ Röravskärare för att skära bitarna. Såg att Jayztwocents rekommenderade denna typ av skärare för PETG över t.ex. en såg.

Vilka mer tillbehör behövs?

1. Slang för att stoppa i rören när jag böjer.
2. Varmluftspistol
3. Eventuellt färdiga vinklar i olika grader, dock är dessa kit svindyra ).
4. Kantutjämnare och sandpapper för att slipa kant efteråt.

Rent allmänt verkar PETG mer nybörjarvänligt än akryl, så ska nog försöka mig på detta först. Någon som har jämfört dessa två i verkligheten? Gissar på att PETG inte är riktigt lika snyggt då det är mer "plastigt" än akryl som är mycket mer av glaskaraktär.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Tack för svaret, den va inte jätte nära men göteborg är litet va där idag och de hade 10pack som fungerade för 43 kr.
Om någon annan skulle köpa dom kan det vara bra att veta att det inte är samma insektnyckel som det är till ekwb's skruvar men det är det minsta problemet

Varsågod! Vanlig stjärnmejsel krävs och en sprejburk med svart färg om man stör sig på metallfärgen.

Gjorde för övrigt ett nytt inköp i helgen. Vilka skönheter!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Någon som har jämfört dessa två i verkligheten? Gissar på att PETG inte är riktigt lika snyggt då det är mer "plastigt" än akryl som är mycket mer av glaskaraktär.

Var det inte JayzTwoCents som ochså visade att man kunde "polera" PETG till Akryl liknande gloss? Eller kan jag ha helt fel? Tyckte jag såg en video från honom om detta.

Permalänk
Medlem

@Moflows: Hittar inte den videon, men det kanske är en del i någon av hans videor då.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

@Moflows: Hittar inte den videon, men det kanske är en del i någon av hans videor då.

Aa skulle tro det, jag kan försöka leta efter den. Men det finns nog några andra sätt att göra den glansig. PETG är ju lite olika från företag till företag.

Akryl går ju lättare sönder men snyggare (den kan få missfärgningar "vit clouds" vid böjningar.).

Det finns ju glas ochså men det vågar man väl inte prova, hehe.

Permalänk
Medlem

@Moflows: Tror inte jag vågar göra det, hehe :D. I vilket fall ser PETG bra nog ut för min del efter att ha kikat videor med byggen som använder materialet.

Var kan jag köpa sådana där 90-graders och 180-graders vinkelverktyg utan att betala multum? Det där kittet från Monsoon är lite väl dyrt för min smak. Lutar åt Barrows variant från Ali Express, men då lär jag få vänta ett tag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

@Moflows: Tror inte jag vågar göra det, hehe :D. I vilket fall ser PETG bra nog ut för min del efter att ha kikat videor med byggen som använder materialet.

Var kan jag köpa sådana där 90-graders och 180-graders vinkelverktyg utan att betala multum? Det där kittet från Monsoon är lite väl dyrt för min smak.

du kan kolla mitt galleri använde bara ögonmått o alla rören är petg från EK faktiskt väldigt "genomskinliga" vilket petg har ett rykte att inte vara MVH

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Var kan jag köpa sådana där 90-graders och 180-graders vinkelverktyg utan att betala multum? Det där kittet från Monsoon är lite väl dyrt för min smak.

Går ju göra själv från trä klossar om man vill men här har du några länkar:

https://www.inet.se/produkt/6912198/alphacool-kantutjamnare/#...

https://www.inet.se/produkt/5331285/ek-hd-tube-diy-kit/#specs

http://www.coolerkit.se/shop/monsoon-hardline-pro-4538p.html <---- Inte i lager nu tyväär, kan finnas på andra ställen.

Hos Aquatuning har du ochså många olika, men dom kostar ju som satan:

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/hardtubes/tillbehoer/?...

Bend kit för 500kr i lager:

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/verktyg/akryl-roerverk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

du kan kolla mitt galleri använde bara ögonmått o alla rören är petg från EK faktiskt väldigt "genomskinliga" vilket petg har ett rykte att inte vara MVH

Snyggt bygge! De ser ju verkligen väldigt genomskinliga ut, kan ju inte vara stor skillnad från akryl, i alla fall inte stor nog för mig. Dessutom hade jag också tänkt köra med slang i 16 mm, och det såg ju riktigt bra ut i ditt chassi. Tror allting mindre än det kommer se för litet ut i mitt Enthoo Evolv ATX.

Moflows: Barrow Mandrel Kit Detta verkar ju vara det "billigaste" jag kan hitta som inte tar typ en månad att få hem. Synd bara att frakten kostar lika mycket som hela kittet. Hittade en säljare på Ali Express som sålde det för 100 kr fri frakt, men det tar drygt en månad att få via China Air Mail.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Moflows: Barrow Mandrel Kit Detta verkar ju vara det "billigaste" jag kan hitta som inte tar typ en månad att få hem. Synd bara att frakten kostar lika mycket som hela kittet. Hittade en säljare på Ali Express som sålde det för 100 kr fri frakt, men det tar drygt en månad att få via China Air Mail.

Den sista länken i mitt förra post, var 16/12mm:

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/verktyg/akryl-roerverk...

Om du inte vill vänta i en månad :P, stog för mig att man skulle få den du länka den 19 aug, från ebay iallafall.

-Moflows

Permalänk
Medlem

@Moflows: Oj, såg inte att det stod 12 OD på Barrow-varianten :(.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har sånna fittings i svart över?

Eller hanne till hona adaptrar 10-20 mm?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

NM, löste det med andra adaptrar.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Har en Alphacool NexXxoS XT45 280mm och ska bara kyla cpu, ger större radiator märkbart bättre kylning?

Permalänk
Medlem

@qquality: Den skillnaden är försumbar, dvs enstaka grader på sin höjd. Skulle kört på bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Schysst, då börjar jag så och så uppgraderar jag sen kanske!

Permalänk
Medlem

Finns det några rekommendationer på hur man kapar soft tubing på bästa sätt?

Permalänk
Skrivet av znfi:

Finns det några rekommendationer på hur man kapar soft tubing på bästa sätt?

Slangsax, eller riktigt bra sekatör.

Inet har en...
https://www.inet.se/produkt/5321812/slangkapare-aluminum-3-19...

edit: misslyckad citering
Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Kan passa på att fråga om någon vet vart man köper m3x30 skruvarna man ska ha till fläktarna och radiatorerna? Gärna om de finns någon plats att åka till i göteborgsområdet. Annars givetvis också beställa.

Lite sent svar, men jag var och jobbade i Umeå 8-12 aug.
ALLT i skruv väg du saknar, hittar du på Skruvcenter, kolla Eniro för exakt adress. På Hissingen, nära biskopsgården, jag tror det heter "Biskopsgårdens industriområde"
Om du vill ha den insex modell som brukar komma med radiatorerna, så heter de "MC6S M3x30".
De kommer vanligtvis som "FZB" = Elförzinkade (Blanka) men om man går upp till 12.9 i hårdhet, så brukar de vara svarta. Kan finnas vanliga 8.8 i svart också, fråga när du ringer.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Tack så mycket, får åka dit nästa gång om jag behöver skruv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Liten snabb fråga angående D5 Pump:
Ni som kör en loop på 2 radiatorer och vattenblock på cpu/gpu. Vad kör ni för RPM på pumpen?
Sist jag bytte tank skruvade jag upp pumpen ihopp om att mitt nya pumphus skulle dämpa ljudet bättre än min förra lösning, så jag skruvade upp pumpen lite. Och nu hörs den lite väl mycket, (ca 4400rpm+).

Vad kör ni eran pump på som har motsvarande loop som mig? 2 radiatorer, gpu+cpu.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Liten snabb fråga angående D5 Pump:
Ni som kör en loop på 2 radiatorer och vattenblock på cpu/gpu. Vad kör ni för RPM på pumpen?
Sist jag bytte tank skruvade jag upp pumpen ihopp om att mitt nya pumphus skulle dämpa ljudet bättre än min förra lösning, så jag skruvade upp pumpen lite. Och nu hörs den lite väl mycket, (ca 4400rpm+).

Vad kör ni eran pump på som har motsvarande loop som mig? 2 radiatorer, gpu+cpu.

jag kör på 5an (4700+), mitt ex låter mest kring 3-4, på 2 är det i princip ljudlöst och på 5 låter det mindre än 3-4.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

jag kör på 5an (4700+), mitt ex låter mest kring 3-4, på 2 är det i princip ljudlöst och på 5 låter det mindre än 3-4.

Ja, jag tror jag kommer sänka till 3an när de är dags och tömma systemet. Kommer tyvärr inte åt pumpen som den sitter nu. :/
Idag överröstar pumpen mina fläktar. Och de känns som att man tappat fördelen med vattenkylning när de kommer till ljudnivå.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: I fronten är tyvär inte bästa lösningen ljud mässigt.
Jag hade min pump/res i bak kant förra versionen på mitt bygge. drog om allt förra sommaren och placerade min pump/res i fronten. Mitt system är ganska tyst, då pump/res vilar på isolerande gummi fötter (Som motor fästen i miniatyr), men ljudet blev märkbart högre. Nu löste jag det med ljuddämpnings matta från Biltema så den går lika tyst som innan.

Om jag förstår rätt, sitter din D5a monterad stumt mot bakdelen på reservoaren?
= Ingenting som tar upp vibrationerna.
En stumt monterad pump kommer alltid att låta, så vida du inte råkar komma över det gyllene exemplaret med perfekt balanserad impeller.
Kanske går att bygga om? En liten bit slang mellan tanken och pumpen skulle äta upp vibrationerna den vägen, och pumpen på gummifötter skulle ta resten.

Jag har två radiatorer, kyler både CPU och GPU, driver vattnet med en D5a precis som du.
Min går på fullvarv, har alltid gjort. Den är näst intill ljudlös. Jag måste ställa mej bredvid datorn och köra upp örat mot fronten, där pumpen sitter för att kunna höra den.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Mellan pumpen och själva pumphuset sitter ju O-ringen. Så den bör ta upp de mesta vibrationerna. Sen är själva tanken byggd att reducera vibrationer vad jag såg på recensioner jag kikade på innan köpet. Även bakom pumpen finns ett täcklock med någonslags hårdare "svamp", så själva pumpen ligger inte riktigt mot något som inte är mjukt.

Sen är de självklart så att de blir ju säkert tydligare än min tidigare lösning då pumpdelen satt i den nedre delen inuti chassit.
Oavsett så blir de att skruva ner till 3an när systemet ska tömmas nästa gång i sep-okt.

Kollar man på mitt klipp jag länkade så är den ganska tyst, men jag upplever att de väsnas mer efter att datorn stått på ett tag. Antagligen vibrationer tyvärr.

Visa signatur