Permalänk
Medlem

Här kommer jag med ytterligare frågor

Kom på idag när jag pillade med datorn att pumpen går på 100%, kör ca 4800 rpm vilket borde vara varför det låter så in i helvette. Är det någon som vet hur man får ek's d5'a att köpa pwm istället? Den är nämligen ansluten till CPU_Fan så trodde det skulle bli pwm automatiskt.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

@ddog: 3 eller 4 pin? Det ska gå med programvara som AI Suite och liknande.
MEN! Se till att pumpen inte styrs av CPU temperaturen, då den kommer gå upp och ner i varv en hel del och kan förstöra den.

EDIT: Såg någon sida bak i tråden att du verkar ha 3 pin versionen? I så fall visar den bara farten och styrs av ett vrede på undersidan av pumpen.

EDIT 2: Kan ju vara Molex de syftar på 3 pin kanske i kontaktstycket? Den ska ju ha PWM om man googlar. Får invänta ditt svar

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

MEN! Se till att pumpen inte styrs av CPU temperaturen, då den kommer gå upp och ner i varv en hel del och kan förstöra den.

EDIT: Såg någon sida bak i tråden att du verkar ha 3 pin versionen? I så fall visar den bara farten och styrs av ett vrede på undersidan av pumpen.

EDIT 2: Kan ju vara Molex de syftar på 3 pin kanske i kontaktstycket? Den ska ju ha PWM om man googlar. Får invänta ditt svar

Varför skulle det vara ett problem att styra en PWM pump efter CPU tempen. Det är väl det som är hela vitsen med en PWM pump, att man skall kunna variera hastigheten. Jag har aldrig hört att någon PWM pump skulle ha gått sönder för ett man låter hastigheten variera efter CPU tempen.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Har inte datorn tillgänglig just nu men vill minnas att fläkt kontakten är 3-pin o molex 2-pin.
Precis som du säger så har jag en "ratt" på baksidan där jag kan justera hastighet men vill minnas att jag någonstans läst att om man ansluter den till pwm så ska den istället välja de.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Har inte datorn tillgänglig just nu men vill minnas att fläkt kontakten är 3-pin o molex 2-pin.
Precis som du säger så har jag en "ratt" på baksidan där jag kan justera hastighet men vill minnas att jag någonstans läst att om man ansluter den till pwm så ska den istället välja de.

I princip kan vilken elpryl som helst köras med PWM. nolla och 12V är allt som behövs.
Men man vill ju ha lite kontroll över vad man reglerar, så en tredje kabel ger rpm signal (3-pin) så man vet om man vill gasa eller bromsa.
Saker med 3-pin brukar i dator sammanhang vara volt styrda, dvs man sänker spänningen för att få en fläkt att snurra långsammare.
En PWM regulerad fläkt eller pump har i regel en 4-pin kontakt. Nolla, 12V, RPM och en fjärde som är en signal till fläkten/pumpen som anger frekvensen som spänningen skall vara påslagen. Observera att en PWM styrd motor alltid får full spänning, i det här fallet 12V.

Har du 3-pin headers på ditt moderkort, så kan du mest troligt styra dina fläktar både via BIOS vid uppstart och när OS laddats, kan ett program, ofta levererat av moderkorts tillverkaren ta över kontrollen. 3-pin är volt reglerad. Det innebär att man eldar upp den effekt motorn inte får, i ett eller flera motstånd någonstans på moderkortet.

Fördelen med PWM är att man inte behöver elda för kråkorna, motorn får alltid 12V matning, man hackar istället upp tiden som effekten är påslagen. Har man 4-pin headers på sitt moderkort, så har man möjlighet at PWM styra. Kontakterna är bakåt kompatibla, så även 3-pin fläktar kan anslutas, men då endast med volt styrning.
Förutom att man inte eldar upp effekt i några motstånd, så får man också fördelen av bätre kontroll. Jag har tex fläktar som är specade att snurra 300-2000rpm. Men med PWM kan de snurra så lågt som 180rpm.

Observera också att en D5 pump troligen drar mera effekt än vad headers på ditt moderkort klarar att leverera.
Om du stryper D5an med vredet på pumpen, så får det två effekter. Pumpen snurrar långsammare, och du eldar effekt i ett motstånd i pumpen, vilket kommer alstra lite extra värme, som du får kyla bort i radiatorn.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: jätte tack för utförligt svar. Känns svårt att sitta o skriva om datorn när jag inte har tillgång till bios och kan se vad jag har för alternativ. Men även om pumpen bara har 3-pin så ska ja kunna pwm styra den med ström? förstår jag rätt då?

En till fråga uppstår då, levereras inte alla pumpar med en sådan kabel? samt har ek släppt d5 pumpar tidigare som inte är pwm?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

@Turbonisse: jätte tack för utförligt svar. Känns svårt att sitta o skriva om datorn när jag inte har tillgång till bios och kan se vad jag har för alternativ. Men även om pumpen bara har 3-pin så ska ja kunna pwm styra den med ström? förstår jag rätt då?

En till fråga uppstår då, levereras inte alla pumpar med en sådan kabel? samt har ek släppt d5 pumpar tidigare som inte är pwm?

Jag har en EK D5a som inte är PWM. Så svaret är JA på den frågan.
Har ditt moderkort 4-pin fan headers, så kan den högst troligt PWM styra.
Men för att PWM styra något som inte är PWM förberet, måste du ha en extern enhet för att lösa PWM.

På en PWM förbered dator pryl, typ fläkt/pump sitter det ett chip inbyggt som tar emot signalen från den "fjärde kabeln", och som sedan sköter switchandet av/på, av/på.
I PWM läge, skickar moderkortet ut 12V, till fläkten/pumpen, den tar emot RPM signalen på tredje kabeln och skickar ut styrsignalen för PWM på fjärde kabeln. Som en elektronik enhet i grunkan sedan hackar upp 12V kraften så motorn inte får kraft 100% av tiden.

Så har du möjlighet till PWM på moderkortet, kan du ändå inte köra din pump i PWM från den av två anledningar.
1- Moderkortet kan inte leverera så mycket effekt som motorn behöver. (Ca 20W) Denna feature är avsed att driva fläktar. Men kolla hur mycket de klarar på just ditt moderkort?
2- Eftersom motorn inte har PWM inbyggt, måste man ha en extern enhet som hackar upp effekten.

Två exempel:
3-pin. För att åstadkomma 50% av kraften, går man över ett effekt motstånd, så att man endast får ut ca 7V.
Om fläkten är specad att förbruka 2Watt, kommer 1W gå till motorn i fläkten och 1W kommer bli värme i motståndet.
I fallet med en 20W pump, kommer man andvända 10W att driva pumpen och 10W blir till värme, inne i motståndet i pumpen.

4-pin. För att åstadkomma 50% av kraften, hackar man upp 12V i 1000 bitar/sekund. Sedan tar man bort varannan bit. Kvar blir 500 bitar/sekund med 12V. Man har alltså 12V halva tiden, andra halvan är det strömlöst.
Pumpen kommer dra 20W halva tiden och inget andra halvan. I praktiken kommer förbrukningen landa på 10W.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ddog: Vad du behöver, är någonting sådant fast utan trim-potten.
Du vill ta 12V från nätdelen, hacka upp den med ovan chip, fast man vill inte styra effekten med ett reglage, utan med PWM signalen från moderkortet..

(Fast jag har aldrig begripit varför pumpen inte skall gå på full varv? Om man har problem med vibrationer/oljud, är det bättre att isolera bort dem.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Jag tror jag är med på allt nu återigen tusen tack. Men en sista fråga på detta då, behöver jag ha fläkt kontakten ansluten från pumpen? Iom att jag redan har den ansluten direkt till psu, skickas även någon nödvändig ström från fläktporten?

Och besvara om varför inte full varv, jag vill åtminstone prova att dra ner den för som de är just nu skakar hela mitt chassi när de är igång. Dammfiltrena skakar och gör ljud, sidoplåten skakar. Borde iofs skruva fast den, har den bara hängandes på klickfästet. Sedan kanske också hitta på någon lösning för monteringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

@Turbonisse: Jag tror jag är med på allt nu återigen tusen tack. Men en sista fråga på detta då, behöver jag ha fläkt kontakten ansluten från pumpen? Iom att jag redan har den ansluten direkt till psu, skickas även någon nödvändig ström från fläktporten?

Och besvara om varför inte full varv, jag vill åtminstone prova att dra ner den för som de är just nu skakar hela mitt chassi när de är igång. Dammfiltrena skakar och gör ljud, sidoplåten skakar. Borde iofs skruva fast den, har den bara hängandes på klickfästet. Sedan kanske också hitta på någon lösning för monteringen.

Låter som du fått tag på ett riktigt tråkigt exemplar. Hoppas att sänka farten, får ner ljudet till en för dej acceptabel nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har både gamla och nyare D5 pump den äldre har sladd så jag kan se att pumpen arbetar en liten röd plast skruv i botten som jag ställer pumpfarten 0 till 5 har den på ca 3.5 i fart .
Den nya är pwm styrd den styr jag via en fläktstyrning på moderkortet som jag har ställt på att känna av cpu temperatur sen lagt en bra fläkt kurva i bios funkar fint enda nackdelen med ren pwm styrning är när man luftar systemet man måste manuelt tvångköra den då.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Entusiast

Nåt som slog mig nu när jag beställde en aquaero är detta med vattnets temperatur. Vattnet cirkulerar ju hela tiden och kyler komponenterna som det flyter över. Temperaturerna på dessa komponenter har ju en tendens att öka ganska så fort. Med detta får vi en ökad vattentemperatur, detta fixar vi ju genom att höja varvtalet på fläktarna på radiatorerna...

Om jag väljer att styra fläktarna baserat på temperaturen på antingen cpu eller gpu så kommer ju fläktarna öka i hastighet ganska så omgående. Frågan är då om detta egentligen ger nån ökad effekt på kylningen då temperaturen på vattnet förmodligen inte ökar lika omgående.

För er som har koll på vattnets temperatur, hur pass fort ökar temperaturen på det om ni t.ex. startar prime95 eller liknande. Om man skulle välja att köra fläktarna efter vattnets temperatur, är det nån större skillnad i temperaturen på komponenterna kontra om man styr dessa direkt via komponenternas temperatur.

Permalänk
Medlem

@Zpnk: De beror ju säkert på vad man har för komponenter.
Jag sålde nyss ett 290X lightning-kort. De innebär 3st extra PCI-E ström kablar. På de kortet hade jag värmeutveckling. I dom flesta fall är de nog GPUn som är den största orsaken till höga vattentemps. Min vattentemp drog iväg till 45-46 grader. Och detta med pumpen(äldre D5) inställd på strax under max. Den lät dessutom.

Nu är de kortet sålt. Så förtillfället har jag bara cpun som kyls via vatten (360mm rad 45mm tjock+280mm rad 60mm tjock).
Inte kollat vattentempen nu under belastning. Men säkert sänkt den med 10 grader och ändå skruvat ner pumpen till läge 3.
Datorn är tystare och svalare.

I framtiden är de tänkt att vattenkyla mitt nya 1080.
Men jämnför man 1080 mot mitt 290x så är de inte alls samma värmeutveckling.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Entusiast

I de videos jag kollat gällande pumpens hastighet så ska det spela mindre roll. Att ha pumpen på 10% kontra 100% är givetvis en diff. Min tanke är att den ska få gå i en konstant hastighet på 60%.

Skulle vara roligt att få veta nån som testat diffen mellan att låta fläktarna gå upp baserat på gpu/cpu-temp kontra vattentempen.

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Man vill motverka temp ökningen, inte vänta tills vattnet är varmt innan man reagerar.
Kör man efter tempen på hotspots istället, så börjar man kyla vattnet mera, redan innan det hunnit bli varmare.

Vad gäller pump hastigheten, är det lite tve eggat.
Man vill ha högt flöde över hotspots för max kylning, samtidigt som man vill ha långsamt flöde över radiatorn, ju längre tid vattnet får ligga i radiatorn och gotta sig, destu kallare blir den. Så det finns två skolor, kan man säga.

Min loop brukar stabilisera sig runt 29-31 grader. den kommer upp i 35 grader om jag kör Prime95 (CPU) och Furmark (GPU) sammtidigt, så båda hotspots går på 100%. Normal drift brukar mina fyra 140mm fläktar snurra runt 300rpm. Vid max belastning av CPU/GPU varvar de upp till ca 1200-1500rpm (Max hastighet=2000rpm)
Både vatten temp och fläkthastighet är dock mera beroende på vilken fläkt kurva man valt.
Och GPU intensiva program (spel) genererar mera värme = högre fläkt hastigheter, än CPU. Naturligt, då GPU är specad för en max strömförbrukning som är över dubbelt så hög mot CPU.

Det farliga med att sänka pumpen för mycket, är att vattnet blir varmare. Hur varmt tål pumpen att gå?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

@Zpnk: Man vill motverka temp ökningen, inte vänta tills vattnet är varmt innan man reagerar.
Kör man efter tempen på hotspots istället, så börjar man kyla vattnet mera, redan innan det hunnit bli varmare.

Vad gäller pump hastigheten, är det lite tve eggat.
Man vill ha högt flöde över hotspots för max kylning, samtidigt som man vill ha långsamt flöde över radiatorn, ju längre tid vattnet får ligga i radiatorn och gotta sig, destu kallare blir den. Så det finns två skolor, kan man säga.

Min loop brukar stabilisera sig runt 29-31 grader. den kommer upp i 35 grader om jag kör Prime95 (CPU) och Furmark (GPU) sammtidigt, så båda hotspots går på 100%. Normal drift brukar mina fyra 140mm fläktar snurra runt 300rpm. Vid max belastning av CPU/GPU varvar de upp till ca 1200-1500rpm (Max hastighet=2000rpm)
Både vatten temp och fläkthastighet är dock mera beroende på vilken fläkt kurva man valt.
Och GPU intensiva program (spel) genererar mera värme = högre fläkt hastigheter, än CPU. Naturligt, då GPU är specad för en max strömförbrukning som är över dubbelt så hög mot CPU.

Det farliga med att sänka pumpen för mycket, är att vattnet blir varmare. Hur varmt tål pumpen att gå?

https://www.ekwb.com/shop/ek-xtop-revo-d5-pwm-incl-pump - 60°

Jo det där med hastigheten på pumpen är jag väl medveten om, men att köra den på konstant 60% hoppas jag räcker. Efter det börjar den bli smått hörbar. Jo jag har vart inne lite på samma spår som dig gällande tempen på vattnet att det som är "för sent" att gå på vattnets temp. Som det är nu kör jag bara på cpu då det är det enda som ingår i min nuvarande loop. Har dock satt delay på att varva upp fläktarna då dessa småspikar kan få den att varva upp vilket ju är otroligt störande...

Men snart kommer det vara cpu och även mina två 1080's. Dock med 480+360 rads, så radytan bör nog räcka finfint

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Med mitt moderkort medföljde tre temp sensorer. Jag har satt en framför och en bakom främre radiatorn så jag ser rumstemp och hur mycket tempen gick upp genom radiatorn. Den tredje klämde jag fast vid monteringen av GPU blocket, alldeles bredvid chippet.
Jag styr mina fläktar 50% på CPU och 50% på GPU tempen. Jag kör en 6 sekunders delay på att varva upp och 24 sekunder på att varva ner.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

@Zpnk: Med mitt moderkort medföljde tre temp sensorer. Jag har satt en framför och en bakom främre radiatorn så jag ser rumstemp och hur mycket tempen gick upp genom radiatorn. Den tredje klämde jag fast vid monteringen av GPU blocket, alldeles bredvid chippet.
Jag styr mina fläktar 50% på CPU och 50% på GPU tempen. Jag kör en 6 sekunders delay på att varva upp och 24 sekunder på att varva ner.

Hur har du delat upp det då? På vardera rad? Får man be om bild på hur du satt tempsensorerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Varför skulle det vara ett problem att styra en PWM pump efter CPU tempen. Det är väl det som är hela vitsen med en PWM pump, att man skall kunna variera hastigheten. Jag har aldrig hört att någon PWM pump skulle ha gått sönder för ett man låter hastigheten variera efter CPU tempen.

Har inte själv varit med om det, utan något jag läst så inte helt hundra på att det stämmer, försökte leta fram men hittade inte. :/
Ta det med en nypa salt. (Märkte nu att "förstöra den" var fel ord att använda)

Skillnaden i temperatur är ändå så pass liten att det kan vara bättre att sätta en hastighet som fungerar och lämna den så.
Man minimerar även faktorn om sensorn visar fel och har en pump som inte går.
Skulle dock sensorn visa fel är det 99% chans att det är tex -10C, väldigt avvikande temperaturer alltså.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Hur har du delat upp det då? På vardera rad? Får man be om bild på hur du satt tempsensorerna?

Asus har ett jätte trevligt program som kommer med moderkortet, för att styra fläktarna som är kopplade på fanheaders på moderkortet.
Den kan själv detecta vilken fläkt som kyler vad bäst, eller så kan man skruva själv i oändlighet.
Varje fläkt kan ställas in att reagera på upp till tre olika temps. Man väljer temp sensor och drar i en regel till valfri procent.
Jag har provat att krångla till det, och jag har provat att hålla det enkelt.
Nu har jag alla fyra radiator fläktar likadant.
50% per hotspot och samma fläkt kurva på alla.
Kan posta bilder när jag kommer hem i eftermiddag.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

Asus har ett jätte trevligt program som kommer med moderkortet, för att styra fläktarna som är kopplade på fanheaders på moderkortet.
Den kan själv detecta vilken fläkt som kyler vad bäst, eller så kan man skruva själv i oändlighet.
Varje fläkt kan ställas in att reagera på upp till tre olika temps. Man väljer temp sensor och drar i en regel till valfri procent.
Jag har provat att krångla till det, och jag har provat att hålla det enkelt.
Nu har jag alla fyra radiator fläktar likadant.
50% per hotspot och samma fläkt kurva på alla.
Kan posta bilder när jag kommer hem i eftermiddag.

AI Suite tänker du på... kör den själv

Tänkte mest på hur och var du kopplat tempsensorerna

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Mitt moderkort kom med uttag för tre temp sensorer, som också medföljde.
Kan ju posta lite bilder på hur det ser ut i alla fall.
Jag tog bilderna för en stund sedan. Ursäkta dammet och fett fläcken vid reset knappen.

Jag gillar clean look, ingen optisk läsare.

Bakom 5.25" platserna döljer sig res/pump.

För er som tycker att pumpen låter för mycket. Här är min lösning.
Ett komplett kit från EK, med en D5, reservoar, och hylla där den står på gummifötter.
Gummi slangar (PVC, men i alla fall...) som äter upp vibrationerna från pumpen.

Fin-rummet utan dörr...

In zoomad på kontakterna längs ner, den i röda ringen är de tre uttagen för temp sensorerna.

Temp-givare framför radiatorn, sitter bara klämd mellan chassi/radiator.

Temp-givaren på insidan vart jag tvungen att vika så här, för den är så liten att den inte gick att stripa fast

Här är riggen som den står till vardags. Med 55" 4K skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Det var ett trevligt bygge!

@Zpnk: På mitt Maximus Hero mobo sitter temp-headern just ovanför första pci-e sloten, alldeles bredvid en pwm-header. Av det jag kan se, så verkar inte din bräda ha någon intern header för tempsensor.

Permalänk
Entusiast

@jmeistr jo det ska finnas ett uttag på den. Men det är skit samma då jag ju ska köra aquaero

Permalänk
Medlem

Spånar på att bygga ett kit, vilka märken har dålig kvalite och bör undvikas? tex är Aquacomputer bra? Såg snygga radiatorer i koppar tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Spånar på att bygga ett kit, vilka märken har dålig kvalite och bör undvikas? tex är Aquacomputer bra? Såg snygga radiatorer i koppar tex.

De flesta har "full copper"idag. Koppar leder värme bäst.
Radiatorer är en hel vetenskap i sig. Köper du ett kit med tät radiator, måste du ha en fläkt som klarar ett högt tryck. Men jag tror de flesta kit på marknaden har "lagom täta" radiatorer. Det hänger troligen mera på vilken pump som medföljer. Vilken hastighet pumpar den med (100%)? Vad har den för kapacitet. Liter per minut OCH hur högt kan den trycka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

ja dom är bra dom flesta kör väl på EK eller Bitspower, personligen kör jag EK på allt förutom 90 grader fittings då jag haft otur med Ek's 90 vinklade fittings flertal gånger dock funkar deras andra saker i sortimentet utmärkt och bitspower e lite som ett lyxmärke

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

De flesta har "full copper"idag. Koppar leder värme bäst.
Radiatorer är en hel vetenskap i sig. Köper du ett kit med tät radiator, måste du ha en fläkt som klarar ett högt tryck. Men jag tror de flesta kit på marknaden har "lagom täta" radiatorer. Det hänger troligen mera på vilken pump som medföljer. Vilken hastighet pumpar den med (100%)? Vad har den för kapacitet. Liter per minut OCH hur högt kan den trycka?

Skrivet av Adnerhill:

ja dom är bra dom flesta kör väl på EK eller Bitspower, personligen kör jag EK på allt förutom 90 grader fittings då jag haft otur med Ek's 90 vinklade fittings flertal gånger dock funkar deras andra saker i sortimentet utmärkt och bitspower e lite som ett lyxmärke

Ok, Vilken sida ska man beställa ifrån? Vill inte köpa utanför EU hällst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

http://www.coolerkit.se/shop/frontpage.html

Där handlar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/

här kan du fylla i vad du vill ha för saker och vilka delar du har så fixar den resten det är deras egna sida och den är legit över smidigt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S