Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Har du inte pumpen kopplad till fan headern på moderkortet och kan styra pumpen i bios?

Kör själv full fart på pumpen då jag inte hör någon skillnad.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@Turbonisse: Mellan pumpen och själva pumphuset sitter ju O-ringen. Så den bör ta upp de mesta vibrationerna. Sen är själva tanken byggd att reducera vibrationer vad jag såg på recensioner jag kikade på innan köpet. Även bakom pumpen finns ett täcklock med någonslags hårdare "svamp", så själva pumpen ligger inte riktigt mot något som inte är mjukt.

Sen är de självklart så att de blir ju säkert tydligare än min tidigare lösning då pumpdelen satt i den nedre delen inuti chassit.
Oavsett så blir de att skruva ner till 3an när systemet ska tömmas nästa gång i sep-okt.

Kollar man på mitt klipp jag länkade så är den ganska tyst, men jag upplever att de väsnas mer efter att datorn stått på ett tag. Antagligen vibrationer tyvärr.

O-ringen tar inte bort några vibrationer!
Om pumpen bara satt med o-ringen, skulle den vibrera loss från huset, pump och hus sitter fast i varandra, med o-ringen klämd emellan. O-ringen sitter där för att täta så vattnet inte läcker ut, inte för att isolera för vibrationer. Så vibrationerna fortplantar sig till tanken. Nästa steg blir då hur sitter tanken monterad i ditt chassie? Stumt? Eller flytande?

Att sänka hastigheten på pumpen, sänker kanske ljud nivån. Men det tillför också mera värme till systemet. (Om man inte har en PWM styrd pump)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

O-ringen tar inte bort några vibrationer!
Om pumpen bara satt med o-ringen, skulle den vibrera loss från huset, pump och hus sitter fast i varandra, med o-ringen klämd emellan. O-ringen sitter där för att täta så vattnet inte läcker ut, inte för att isolera för vibrationer. Så vibrationerna fortplantar sig till tanken. Nästa steg blir då hur sitter tanken monterad i ditt chassie? Stumt? Eller flytande?

Att sänka hastigheten på pumpen, sänker kanske ljud nivån. Men det tillför också mera värme till systemet. (Om man inte har en PWM styrd pump)

Nej alltså själva pumphuset trycker ju pumpen mot tanken. Och mellan själva pumpen och tanken sitter de endast en o-ring. Pumphuset är de ju som håller pumpen på sin plats. Jag ser ju själva rotationen på pumpen i tanken. Sen är hela huset (pumphus+tank), upphängd i gummipackningar mellan själva skruven och tanken.

Väggarna som du ser på bilden ska hämma vibrationer.

Sen tror jag att de finns en sweetspot. 4700rpm på pumpen behöver ju inte vara bättre än 2800rpm. Vattnet rinner snabbt igenom värmekällor som gpu/cpu, men också radiatorer som de är tänkt att vattnet ska hinna sjunka i temp.
Visst, du får säkert en högre vatten temp direkt efter gpun eller cpun. Men man kan ju hoppas att med tanke på de lägre flödet så hinner radiatorn sänka tempen på vattnet, vilket den bör göra med en lägre rpm på loopen.

Sen får ju inte vattnet stå still heller. Lite därför jag ville kolla med folk vad andra körde.
Jag har vattentempgivare installerad och min vattentemp drar ju iväg upp emot 44-45C efter lite spelande.
Nu är de antagligen en ganska stor värmeutveckling på min gpu, men de blir ju lätt för mig och jämnföra då jag kan gå efter vattentemp direkt. Och med en tystare pump så får jag tystare dator i idle, sen i spel får jag kanske skruva upp fläktarna lite mer istället.

PS. Såg nu i efterhand på bilden att skruvarna som sitter där utan gummipackning, finns inte på mitt hus. De är bara 2st med gummi upphängning på varje sida.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@Storage Jar:
FAN headern ger bara själva RPM värdet, ingen möjlighet till att ändra tyvärr då de drivs direkt via 12V.
De är bara 1 sladd av 3 på pwm sladden.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Kollade en rewiev på din pump/res för att se hur den fungerar.
Pump och res sitter ihop, som en enhet, O-ringen tätar bara, du gängar ju fast pumpen med det röda höljet, så om pumpen vibrerar, vibrerar huset också. Huset är upphängt i gummi bussningar, som skall äta upp vibrationerna. Om det ändå låter, så beror det på att vibrationerna inte är bort tagna, så enkelt är det. Fundera på var ljudet kan komma ifrån. Om du tar på reservoaren, lägger lite tryck i över eller underkant, förändras ljudet?
Går tanken (huset) fritt från chassit?
Kan det vara så att ljudet fortplantar sig genom vattnet och glaset, som pekar mot dej?

Du har rätt i att pumpen troligtvis gott och väl hinner flytta nog med vatten. Det man tappar på att vattnet ligger längre tid i blocken, tjänar man igen på att det också ligger längre i radiatorerna. Jag menar bara att om du ställer pumpen på tre, så aktiverar du ett motstånd, som äter upp ca hälften av effekten. Motståndet lägger ut den energin som ytterligare ca 10W värme du måste kyla bort.
Då är det bättre att volt reglera effekten tex via moderkortets fan header. Så slipper du mera värme i loopen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@Storage Jar:
FAN headern ger bara själva RPM värdet, ingen möjlighet till att ändra tyvärr då de drivs direkt via 12V.
De är bara 1 sladd av 3 på pwm sladden.

@TaunyTiger: Vad sitter det i änden på kabeln från din pump?
På min sitter det två tåtar som går till en 4-pin molex, plus en tåt som sitter på en 3-pin som passar på fan header på moderkortet, som anger rpm till moderkortet.
Om din ser likadan ut, kan du byta kontakt på de två, så de går alla tre på den lilla som passar på moderkortet och sedan volt reglera hastigheten i BIOS. och även i ditt OS när den är igång.

PS.
3-pin är: RPM, 12V och noll. (Moderkortet kan sänka spänningen på 12V kabeln, beroende på RPM-signalen.)
4-pin är: RPM, 12V, noll och PWM signal. (Motorn måste ha funktionen att snabbt switcha av/på.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Flikar in med att ställa 2 frågor:
1a, får min drain slang vara "vikt"? Funderar på om vattnet kommer söka sig den vägen även om det är stängt.

2a, Har ni någon ide på hur ja ska dra min loop. ev. också vart jag ska montera min res.
Så som jag tänkt just nu så blir alla avstånd med slang så himla korta och det är väldigt svårt att få sträckorna raka, så slangen viker sig direkt.

Jag har tillgång till både en 250 eller 150 res.
Känns som jag har tänkte helt fel som de är just nu. Sitter direkt en 90 graders i utloppet från pumpen och de känns inte så himla optimalt.
Just nu har jag monterat pumpen på ett fläktfäste från ek som också skulle kunna sätta pumpen vertikalt om någon har någon ide utifrån de.

Hoppas ni har en lösning på mitt problem! Tack på förhand!

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Jag har endast 3 kablar till min pump. 12V och nolla på molex och en blå som pluggas till cpu headern för rpm värde endast.
Vad jag läst är de inte att rekommendera att koppla om detta, då moderkortet inte orkar leverera 2Amp på en fläktport.

Overclock.net forum:
"I use the same motherboard and have both my swiftech D5 PWM hooked up to the 2 fan headers that are pwm enabled near the cpu socket. I have its speed ramp up and down with cpu usage and it works great for about 6 months now. Just be sure you are just hooking up the header with blue and green wires and not draw power source from the motherboard header."

http://www.overclock.net/t/1473190/pwm-d5-pump

Han verkar dessutom ha en grön sladd som inte jag har tyvärr.

EDIT:
Hittade nyss D5 pumpen med PWM styrning. Där syns även den gröna kabeln som saknas på min.
https://www.ekwb.com/shop/ek-d5-pwm-motor-12v-dc-pwm-pump-mot...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ddog:
På fråga 1. De gör inget att drainslangen är klämd. Du får räta ut den sen när systemet ska tömmas.

Fråga 2. Kika gärna i mitt galleri som du hittar i sign, så får du kanske lite idéer. Vart har du tanken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@ddog:
På fråga 1. De gör inget att drainslangen är klämd. Du får räta ut den sen när systemet ska tömmas.

Fråga 2. Kika gärna i mitt galleri som du hittar i sign, så får du kanske lite idéer. Vart har du tanken?

Kollade på ditt, sitter iofs på telefonen men du har en pump res combo, tror det ör mitt problem att ja inte har de. Skulle spara väldigt mycket plats på de.
Som de är nu tänkte jag nog sätta reservoaren i plåten som moderkortet sitter i fast längst ut typ vid räsor remsorna, och så får jag väl använda 150 mm, om jag inte hittar något nytt nu när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop

Permalänk
Medlem

@ddog:
Res/Pump-kombo är ju att rekommendera. Men jag hade faktiskt inte de heller från början.
Om du kollar på bild nr 8 så ser du att pumphuset står precis bredvid tanken. Hade en 250mm res.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: a ser, men hur monterade du din reservoir? Jag har eks res fäste men eftersom jag inte har mina 5,25" platser känns de inte som att jag riktigt har något ställe att montera de på.

Edit:

Blev en gettoborrning i chassit, ser väl inte perfekt ut men den sitter åtminstone. Håller på med läcktest nu så får väl se om detta funkar.
Vill tacka alla här som tog sig tiden att hjälpa mig med alla frågor.
Kan passa på att ställa en sista fråga på ett tag(om detta), filtret i reservoaren, ska den alltid vara där? verkar samlas väldigt mycket luftbubblor i det.

P.s kabeldragningen är ful som fan men orkar inte pilla mer just nu.

Edit 2:

Bootade precis och ligger på 27C idle på båda grafikkorten och mellan 26-30 på olika kärnor på processorn.
Återigen tack, otroligt tyst o mysig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ddog: Jag monterade res på väggen bredvid moderkortet och pumpen på hårddiskburen under res.
Nice temps!
Min 4770k hade behövt en delid. Men inte vågat mig på de ännu. Och har lagt ett bud på en 4790k som är delidad, hoppas på att få den.
CPU kärnorna drar iväg i temp. Och jämnför jag med lite nyare intel cpuer, så kör dom högre voltage än mig med sämre kylare, och ändå får dom lägre temps. Sen är ju 4770k kända för att ha dålig värmeöverföring mellan DIE och IHS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@ddog: Jag monterade res på väggen bredvid moderkortet och pumpen på hårddiskburen under res.
Nice temps!
Min 4770k hade behövt en delid. Men inte vågat mig på de ännu. Och har lagt ett bud på en 4790k som är delidad, hoppas på att få den.
CPU kärnorna drar iväg i temp. Och jämnför jag med lite nyare intel cpuer, så kör dom högre voltage än mig med sämre kylare, och ändå får dom lägre temps. Sen är ju 4770k kända för att ha dålig värmeöverföring mellan DIE och IHS.

Får hoppas du får den då men blev osäker på hur min prolle va förr, men temperaturen över kärnorna brukar studsa lite i idle väl? För de är ju Inga siffror som står helt stilla när jag tittar, vill minnas att de alltid varit så men blev osäker när ja kollade igår. Dock hoppar dom ju bara+/- någon grad men ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ddog: Jooda dom hoppar så de behöver du inte oroa dig för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger:

Men vad är acceptabel temperatur skillnad mellan olika cores?
På min 5820K har cores ofta ca 6-8 grader Celsius skillnad mellan den kallaste och varmaste core, speciellt core 1 och 6.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

@TaunyTiger:

Men vad är acceptabel temperatur skillnad mellan olika cores?
På min 5820K har cores ofta ca 6-8 grader Celsius skillnad mellan den kallaste och varmaste core, speciellt core 1 och 6.

Är det jämna last mellan dem? Om inte så är det inte konstigt att det skiljer sig åt då olika delar av CPU:n jobbar olika mycket (och därmed alstrar olika mycket värme).

Är samtliga beräkningsenheter jämt lastade så borde inte temperaturen skilja särskilt mycket, 1-2 grader torde vara normalt, annars har du inte bra kontakt mellan CPU:n och värmespridaren och/eller ojämna kontakt mellan värmespridaren och vattenblocket...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Entusiast

Gahhhh måtte mitt chassi komma snart. Så jobbigt att se alla få ihop sina byggen medan jag sitter med en garderob full med oanvända ek-komponenter för flera tusen som bara samlar damm

Permalänk
Medlem

Finns det något enkelt sätt att provköra och läckagetesta utanför burken? Antar att det behövs någon styrström i cpufläktkontakten..

Permalänk
Medlem

@qquality: jag körde med extern psu. Även om pumpen var ansluten till cpu_fan så körde den igång. Tror den kör tempot som är angivet på pumpen om det inte får någon kontakt med fläktanslutningen.

Vill passa på att fråga hur man på bästa sätt leder bort vibrationer från pumpen? läste om skumgummi och dämpande mattor, men hur ska dessa monteras? Bara läggas under pumpen och skruvas fast tillsammans med pumpen?
För som det är just nu så sitter pumpen helt stumt i chassit.

Samt ytterligare en fråga, borde jag ansluta fläktarna till chassi fans? har just nu nästan alla ansluta till cpu_fan så de varvar ju enbart om processorn blir varm, men inte om enbart grafikkorten jobbar, dock blir ju processorn varm pga att vattnet blir varmare så det kanske inte spelar någon roll?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Finns det något enkelt sätt att provköra och läckagetesta utanför burken? Antar att det behövs någon styrström i cpufläktkontakten..

Beror på vad din pump har för anslutning. Men om man lossar 24-pin kontakten som går från nät delen till moderkortet, och kortsluter den gröna ledaren med valfri svart, så ger nätdelen ut ström på evriga kontakter, så du kan köra 12V utrustning utan att moderkortet är igång. Kablarna brukar räcka utanför chassit. Googla och säkerställ hur du byglar kontakten, det finns massor med tips. Finns även en 24-pin adapter man kan köpa, där bygeln sitter färdig.

Skrivet av ddog:

...Vill passa på att fråga hur man på bästa sätt leder bort vibrationer från pumpen? läste om skumgummi och dämpande mattor, men hur ska dessa monteras? Bara läggas under pumpen och skruvas fast tillsammans med pumpen?
För som det är just nu så sitter pumpen helt stumt i chassit.

Samt ytterligare en fråga, borde jag ansluta fläktarna till chassi fans? har just nu nästan alla ansluta till cpu_fan så de varvar ju enbart om processorn blir varm, men inte om enbart grafikkorten jobbar, dock blir ju processorn varm pga att vattnet blir varmare så det kanske inte spelar någon roll?

Jag köpte en färdig lösning med D5 res/pump och upphängning från EK. Ju stummare pumpen sitter i chassit, destu mera av pump vibrationerna får man som ljud ur chassit. Så man vill ha pumpen "så flytande som möjligt"
En tjockare platta med mjukt gummi som pumpen kan vila på, den kan hållas på plats med tex kardborre.
Tänk på att det även gäller anslutningarna. Jag har chromade koppar rör i min loop, men både in och ut till pumpen är mjuka gummi slangar som äter upp vibrationerna innan jag går över till rör.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Blev en beställning idag av detta

Nån som kör/kört aquaero och har åsikter? Sneglat länge på den här och är sjukt imponerad av den och medföljande programvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Blev en beställning idag av detta

http://i.imgur.com/T5Sy2oH.png

Nån som kör/kört aquaero och har åsikter? Sneglat länge på den här och är sjukt imponerad av den och medföljande programvara

Jag kör med en Aquaero 6 XT och styr 6 fläktar med den + EK-XRES 140 Revo D5 PWM pump, sen har jag en också en flödes sensor i loopen för att hålla koll på flödet + lite temp sensorer för att hålla koll på vatten temp m.m.. Jag kan inte säga annat att än att jag är riktigt nöjd med den.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MarkSix:

Jag kör med en Aquaero 6 XT och styr 6 fläktar med den + EK-XRES 140 Revo D5 PWM pump, sen har jag en också en flödes sensor i loopen för att hålla koll på flödet + lite temp sensorer för att hålla koll på vatten temp m.m.. Jag kan inte säga annat att än att jag är riktigt nöjd med den.

Ahh nice

Ska styra 8 fläktar. 4 för bottenraden, 3 för övre raden och en chassifläkt. Kommer dock basera alla radiatorfläktar baserat på cpu-temp även om grafikkorten ska vara med i loopen. Kommer i framtiden öka till två loopar Vet ej vad jag ska basera chassifläktens hastighet på, men det blir den dagen den sorgen...

Kommer köra samma pump som dig, ja två framöver.

Förmodar att det funkar med vilken tempsensor som helst för vattnet, har nämligen en bitspower liggandes som jag tänkt använda för ändamålet.

Har du satt nån sensor för ambient?

Permalänk
Medlem

@Zpnk:
Det följer med enkla temp sensorer av den här typen:

Jag håller koll på tempen på inkommande och utgående luft med denna typ av sensor.

Med programvaran Aquasuite kan man även ta in information från andra program så som HWINFO, AIDA64 eller Open Hardware Monitor. Själv använder HWINFO tillsammans Aquasuite och på så sätt styr jag två av chassifläktarna efter GPU temp. Man får i stort sett totalkontroll över det mesta i maskinen med Aquasuite.

Om du skall satsa på en Aquaero så rekommenderar jag en att du satsar på en Aquaero 6 eftersom den har PWM-kontroll på alla fyra fläktanslutningarna. Aquaero 5 har det bara på en fläktanslutning.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MarkSix:

@Zpnk:
Det följer med enkla temp sensorer av den här typen:
http://shop.aquacomputer.de/images/product_images/info_images/53026.jpg

Jag håller koll på tempen på inkommande och utgående luft med denna typ av sensor.

Med programvaran Aquasuite kan man även ta in information från andra program så som HWINFO, AIDA64 eller Open Hardware Monitor. Själv använder HWINFO tillsammans Aquasuite och på så sätt styr jag två av chassifläktarna efter GPU temp. Man får i stort sett totalkontroll över det mesta i maskinen med Aquasuite.

Om du skall satsa på en Aquaero så rekommenderar jag en att du satsar på en Aquaero 6 eftersom den har PWM-kontroll på alla fyra fläktanslutningarna. Aquaero 5 har det bara på en fläktanslutning.

Har beställt Aquaero 6 Pro

Vart på moderkortet kopplas den förresten?

Permalänk
Medlem

@Zpnk:
Man ansluter den till moderkortet med en medföljande USB kabel.

Edit. Rekommenderar att du skaffar en flödesmätare samtidigt. det är fett nice att ha koll på flödet + att man kan få larm om flödet understiger ett visst önskat värde.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MarkSix:

@Zpnk:
Man ansluter den till moderkortet med en medföljande USB kabel.

Edit. Rekommenderar att du skaffar en flödesmätare samtidigt. det är fett nice att ha koll på flödet + att man kan få larm om flödet understiger ett visst önskat värde.

Tips på vettig sådan?

Permalänk
Medlem

Jag använder en sån här: Flow sensor high flow G1/4 for aquaero

Fördelen med att köra med Aquacomputers egna flödesmätare är att de finns med i mjukvarans databas och man behöver inte hålla på och kalibrera något. Observera att man måste köpa till en kabel för att ansluta flödesmätaren till Aquaero enheten.
Connection cable for flow sensor, length 70 cm for aquaero/aquastream XT Ultra/poweradjust

Jag kan rekommedera denna tråd på OCN
OCN Aquaero owners club

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MarkSix:

Jag använder en sån här: Flow sensor high flow G1/4 for aquaero

Fördelen med att köra med Aquacomputers egna flödesmätare är att de finns med i mjukvarans databas och man behöver inte hålla på och kalibrera något. Observera att man måste köpa till en kabel för att ansluta flödesmätaren till Aquaero enheten.
Connection cable for flow sensor, length 70 cm for aquaero/aquastream XT Ultra/poweradjust

Jag kan rekommedera denna tråd på OCN
OCN Aquaero owners club

Ska kollas på

Tack för tipsen!