Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverkskort för gaming?

Hej!

Hur fungerar trådlösa nätverkskort i dagens läge när man ska spela och kika lite på twitch? Är det någon som kan dela med sig som kanske har lite erfarenhet av detta. Kom gärna med rekommendationer.

OBS! Har 100/10 lina.

mvh

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Lego Master

För twitch spelar det ingen roll, men det behöver finnas en rejält bra anledning för att jag skulle ge mig på att spela över wifi. Kabel > wifi alla dagar i veckan. Varför kan du inte dra sladd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Spela över wifi fungerar fint förutsatt att du är i princip själv på wifit och befinner dig ganska nära routern/APn. Jag använde ett Asus PCIE-68 (har jag för mig) och en Netgear R8000 där jag var själv på ena 5ghz bandet. Fungerade alldeles utmärkt, men naturligtvis är kabel att föredra och betydligt mycket billigare och mer pålitligt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det är inte så lätt att svara på. Jag skulle aldrig kunna spela över wi-fi med min comhem-router eftersom den bara tillåter folk att använda vissa utvalda band inom 2,4 och 5 GHz-banden. Detta medför att dom blir överfulla och 2,4 fungerar inte alls. Som tur var hade jag en egen Asus-router med 5 GHz ac-trådlöst så nu ligger jag mittemellan alla noobs och har därmed full fräs på det trådlösa. Då går det utmärkt att spela men jag skulle inte vilja lira typ CS:Go över det.

Så det beror på vad du spelar och hur mycket grannar samt vilken router du har.

Edit: För att spela fps eller liknande över trådlöst så krävs det enligt mig 5 GHz, en egen kanal som du kan ligga på ostört (helst ingen granne ens i närheten av samma kanal) samt att du kan sitta nära så du får stark signal.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Kan intyga att Asus PCIE-68 funkar utmärkt!

Permalänk
Medlem

ASUS PCE-AC68 funkar kalas

Permalänk
Medlem

Vad är det för router du har? Det avgör ganska mycket det också hur det kommer fungera.
Bor du i flerfamiljshus? Många väggar mellan dator och router? Trä? Betong?
Hur många andra användare? Vad för typ av enheter använder dem? Vad gör de på nätverket?

Frågor som är bäst att besvara innan du kutar iväg och köper ett nätverkskort för 700:-

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

För twitch spelar det ingen roll, men det behöver finnas en rejält bra anledning för att jag skulle ge mig på att spela över wifi. Kabel > wifi alla dagar i veckan. Varför kan du inte dra sladd?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hundburgaren:

Spela över wifi fungerar fint förutsatt att du är i princip själv på wifit och befinner dig ganska nära routern/APn. Jag använde ett Asus PCIE-68 (har jag för mig) och en Netgear R8000 där jag var själv på ena 5ghz bandet. Fungerade alldeles utmärkt, men naturligtvis är kabel att föredra och betydligt mycket billigare och mer pålitligt.

Skrivet av hundburgaren:

Vad är det för router du har? Det avgör ganska mycket det också hur det kommer fungera.
Bor du i flerfamiljshus? Många väggar mellan dator och router? Trä? Betong?
Hur många andra användare? Vad för typ av enheter använder dem? Vad gör de på nätverket?

Frågor som är bäst att besvara innan du kutar iväg och köper ett nätverkskort för 700:-

Jag sitter väldigt nära min router så signalstyrka tror jag inte är något problem. Anledningen är att jag precis har renoverat mitt vardagsrum och är inte speciellt sugen på att sätt 10 meter kabelränna längst med fodret. Inga väggar mellan mig och router.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scj:

Jag sitter väldigt nära min router så signalstyrka tror jag inte är något problem. Anledningen är att jag precis har renoverat mitt vardagsrum och är inte speciellt sugen på att sätt 10 meter kabelränna längst med fodret. Inga väggar mellan mig och router.

Då var det ju dumt att du inte drog kabel under renoveringen, wifi fungerar så bra som omgivningen tillåter det att fungera, har du accesspunkt och klient i samma rum så borde det inte vara nått större problem att åtminstone få det skapligt på 5GHz bandet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då var det ju dumt att du inte drog kabel under renoveringen, wifi fungerar så bra som omgivningen tillåter det att fungera, har du accesspunkt och klient i samma rum så borde det inte vara nått större problem att åtminstone få det skapligt på 5GHz bandet.

Oavsett om jag hade gjort det innan eller efter så drar jag mig för det. Jag har lagt en beställning på nätverkskortet som blivit nämnt i denna tråd nu! Skulle det inte fungera bra så nyttjar jag mina 14 dagar och lämnar tillbaka det.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aydentist86:

Kan intyga att Asus PCIE-68 funkar utmärkt!

Skrivet av TPW:

ASUS PCE-AC68 funkar kalas

Jag behöver inte e asus router för att detta ska fungera?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scj:

Jag behöver inte e asus router för att detta ska fungera?

Nej, kommunikationen är standardiserad så det går att blanda olika fabrikat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.