Ingen internetåtkomst trots ansluten

Permalänk

Ingen internetåtkomst trots ansluten

Hej forumet! Skapar här en ny tråd trots befintliga liknande problem i andra trådar. Har däremot vissa skillnader i min situation så här kommer det.

Har en egenbyggd burk med Win10. Datorn är ansluten direkt in i routern med sladd och har inte haft några internetproblem tidigare. Nu har den plötsligt slutat ge mig internetåtkomst trots att alla symboler visar att den får kontakt med omvärlden. Inga program (spel, Steam, Skype t.ex) eller webbläsare vill ansluta till internet. Sladden är OK eftersom den fungerar till andra datorer och jag har provat att starta om router. Kan tillägga att WIFI och alla andra datorer fungerar felfritt och har bra kontakt.

I nätverksinställningarna visas det att jag har kontakt med internet och jag har även pingar hemsidor som skickar tillbaka signaler, så det är alltså någonting som gör att mina program inte vill ansluta till internet, men internet når till viss del in i systemet. Har även "flushat" DNS som jag läste att man kunde göra i annan tråd.

Någon som har haft liknande problem som mig, alt. vet något jag kan göra?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaleMcDale:

Hej forumet! Skapar här en ny tråd trots befintliga liknande problem i andra trådar. Har däremot vissa skillnader i min situation så här kommer det.

Har en egenbyggd burk med Win10. Datorn är ansluten direkt in i routern med sladd och har inte haft några internetproblem tidigare. Nu har den plötsligt slutat ge mig internetåtkomst trots att alla symboler visar att den får kontakt med omvärlden. Inga program (spel, Steam, Skype t.ex) eller webbläsare vill ansluta till internet. Sladden är OK eftersom den fungerar till andra datorer och jag har provat att starta om router. Kan tillägga att WIFI och alla andra datorer fungerar felfritt och har bra kontakt.

I nätverksinställningarna visas det att jag har kontakt med internet och jag har även pingar hemsidor som skickar tillbaka signaler, så det är alltså någonting som gör att mina program inte vill ansluta till internet, men internet når till viss del in i systemet. Har även "flushat" DNS som jag läste att man kunde göra i annan tråd.

Någon som har haft liknande problem som mig, alt. vet något jag kan göra?

Tacksam för svar!

Testa stäng av windows brandväggen, hade liknande problem internet Explorer fungerade men inget annat. Då var det brandväggen, annars testa byta DNS till 8.8.8.8.

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte DNS om han kan pinga hemsidor.

Skulle nog också stänga av windows brandväggen. Det är inte så att du har flertal brandväggar typ avg, comodo eller liknande? Har du fler samtidigt så kan de ibland störa varandra.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Kolla proxy-inställningen i Internetalternativ - Anslutningar - LAN-inställningar för en del reklamprogram och skadliga program ställer om den och när sen det olämpliga programmet tas bort finns det inte längre något som skickar signalen vidare till internet.

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Testa stäng av windows brandväggen, hade liknande problem internet Explorer fungerade men inget annat. Då var det brandväggen, annars testa byta DNS till 8.8.8.8.

Skrivet av Sushifrukt:

Troligtvis inte DNS om han kan pinga hemsidor.

Skulle nog också stänga av windows brandväggen. Det är inte så att du har flertal brandväggar typ avg, comodo eller liknande? Har du fler samtidigt så kan de ibland störa varandra.

Skrivet av CeciliaB:

Kolla proxy-inställningen i Internetalternativ - Anslutningar - LAN-inställningar för en del reklamprogram och skadliga program ställer om den och när sen det olämpliga programmet tas bort finns det inte längre något som skickar signalen vidare till internet.

Tack så hemskt mycket för svar! Brandväggarna joxade jag med igår, får ingen åtkomst med dem av eller på. I mina inställningar är inga proxyservers på, utan endast "Automatisk identifiering av inställningar" är påslagen.

Ni har inga andra idéer? Är riktigt lost på denna alltså, skumt med det här att jag kan pinga men inte ansluta.

/CM

Permalänk
Medlem

Du kan ju ställa in "ingen proxy" för säkerhets skull.

Du kan klistra in resultatet av några ping samt av kommandot "ipconfig /all" utifall att någon ser något konstigt där.

Har du prövat med en systemåterställning till en dag när anslutningen fungerade helt och hållet?

Installerade, uppdaterade eller avinstallerade du något i samband med att problemet började?

Permalänk

Om du kör med en VPN så prova stänga av Vpn, gå till Windows brandvägg och sätt på default settings

Permalänk
Medlem

Hade ett ganska exakt likadant problem som du med min gamla dator och mitt bredband från telia. Hade internet så jag kunde ta emot mail och push-notiser osv men steam, webbläsare mm kunde inte ladda någonting. För mig fungerade att dra ut ethernetkabeln ut datorn, ibland en gång, ibland tre. Tillslut fungerade internet!

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Du kan ju ställa in "ingen proxy" för säkerhets skull.

Du kan klistra in resultatet av några ping samt av kommandot "ipconfig /all" utifall att någon ser något konstigt där.

Har du prövat med en systemåterställning till en dag när anslutningen fungerade helt och hållet?

Installerade, uppdaterade eller avinstallerade du något i samband med att problemet började?

Skrivet av TokigaSmurfeN:

Om du kör med en VPN så prova stänga av Vpn, gå till Windows brandvägg och sätt på default settings

Skrivet av aSparrow:

Hade ett ganska exakt likadant problem som du med min gamla dator och mitt bredband från telia. Hade internet så jag kunde ta emot mail och push-notiser osv men steam, webbläsare mm kunde inte ladda någonting. För mig fungerade att dra ut ethernetkabeln ut datorn, ibland en gång, ibland tre. Tillslut fungerade internet!

Tack för svaren! Har "ingen proxy" på! Tyvärr hittar jag inget bra sätt att klistra över de svaren jag får i CMD här i forumet eftersom jag inte har något nät på datorn jag försöker fixa. Att rulla tillbaka systemet till en annan tidpunkt kikade jag på men jag har inte haft den funktionen på Systemskydd igång tidigare så har tyvärr inga punkter att återkalla. Nosade även på att göra en total systemåterställning och installera om datorn helt men jag misstänker att den använder nätåtkomst till en sådan återställning vilket framkallar error så att det inte verkställs. Riktigt irriterande detta, haha.

Jag hade lämnat datorn i ungefär 2 veckor tills jag nu satte igång den för att upptäcka problemet i förrgår. Det är möjligt att den har uppdaterats under den tiden. Kan det vara något tro?

Ingen VPN används och det verkar inte vara några problem med kablar.

Tacksam för fler svar!

CM

Permalänk
Medlem

Har du testat att browsa till sidans IP-address, typ googles? Testa nedan och se vad som funkar, rapportera resultat:

CMD ping:
- www.google.com
- <googles ip-address>

IE/Chrome/Firefox:
- www.google.com
- <googles ip-address>

Permalänk
Skrivet av toobypls:

Har du testat att browsa till sidans IP-address, typ googles? Testa nedan och se vad som funkar, rapportera resultat:

CMD ping:
- www.google.com
- <googles ip-address>

IE/Chrome/Firefox:
- www.google.com
- <googles ip-address>

Tack för svaret!

Pingade Google på både deras DNS och vanliga IP och fick tillbaka de 4 pingar som skickas.

Browsar jag på Googles IP i IE/Firefox kommer jag ingenstans, den bara står och laddar och timear ut.

CM

Permalänk
Medlem

Stötte på detta när jag googlade lite snabbt:

Citat:

if I undestand you well, you can run this ping : ping www.yahoo.com, without the problem, but when you use any browser, you can not access the web page www.yahoo.com, can you?

First what you can try - complete reset TCP and Winsock by this command from command prompt - click Start - Run and write CMD , click OK. Then write this commands:

netsh winsock reset

netsh int ip reset log.txt

Permalänk
Skrivet av toobypls:

Stötte på detta när jag googlade lite snabbt:

Tack för svaret! Gjorde båda och fick winsocken resetad. När jag körde andra kommandot är alla rader "OK!" förutom sista där det står Resetting, failed. Åtkomst nekad. har startat om, problemet kvarstår.

CM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaleMcDale:

Tack för svaret! Gjorde båda och fick winsocken resetad. När jag körde andra kommandot är alla rader "OK!" förutom sista där det står Resetting, failed. Åtkomst nekad. har startat om, problemet kvarstår.

CM

Körde du CMD som administratör?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att högerklicka på nätverksiconen nere vid klockan och välja Felsök problem?

Får du tillbaka pingarna från både www.google.com och deras DNS så har du nätverk och DNS'en funkar. Då borde det vara något knas med din browser eller en inställning för den. Prova att ta bort alla tillägg i Firefox. Har du något antivirus på datorn så kör en full scan.

Ytterligare en sak att prova kan vara att dra strömmen på din router en stund så att du nollställer den. Vad är det förresten för router du har?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har du gjort någon scan med AV eller MBAM?
Ladda annars ner MBAM på annan dator och för över det med USB för att se om det hittar något.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du provat att högerklicka på nätverksiconen nere vid klockan och välja Felsök problem?

Får du tillbaka pingarna från både www.google.com och deras DNS så har du nätverk och DNS'en funkar. Då borde det vara något knas med din browser eller en inställning för den. Prova att ta bort alla tillägg i Firefox. Har du något antivirus på datorn så kör en full scan.

Ytterligare en sak att prova kan vara att dra strömmen på din router en stund så att du nollställer den. Vad är det förresten för router du har?

Hej! Min felsökare hittar inget fel i nätverket. Alla indikatorer (status, ping t.ex) av nätverket visar på att jag har internetåtkomst. Det är alltså inte bara min webbläsare som strular utan samtliga program och tjänster på datorn. Steam, skype, origin, alla 3 webbläsare, Windows Update osv. har ingen åtkomst, trots att programvaran säger att så är fallet.

Min router är en Cisco Linksys E4200! Är omstartad ett par gånger.

Är on the verge att blåsa systemet. Otroligt abstrakt problem verkar det som?!

CM

Permalänk
Skrivet av toobypls:

Körde du CMD som administratör?

Jag löste det genom att följa en guide ner och byta min behörighet till den filen! Winsocken är resetad och problemet kvarstår!

CM

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Har du gjort någon scan med AV eller MBAM?
Ladda annars ner MBAM på annan dator och för över det med USB för att se om det hittar något.

Hej och tack för svar,

Ingen sådan scan är gjord. Vad är detta för program du föreslår? Antivirus?

CM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CaleMcDale:

Hej! Min felsökare hittar inget fel i nätverket. Alla indikatorer (status, ping t.ex) av nätverket visar på att jag har internetåtkomst. Det är alltså inte bara min webbläsare som strular utan samtliga program och tjänster på datorn. Steam, skype, origin, alla 3 webbläsare, Windows Update osv. har ingen åtkomst, trots att programvaran säger att så är fallet.

Min router är en Cisco Linksys E4200! Är omstartad ett par gånger.

Är on the verge att blåsa systemet. Otroligt abstrakt problem verkar det som?!

CM

Alla programmen du nämner använder så vitt jag vet port 80. Så du har något som fångar upp den trafiken. Därav alla frågor om proxy. Körde du virusscan?

Ytterligare en sak du kan prova är att gå in i IE, gå till Internetalternativ, fliken Avancerat. Längst ner finns en knapp Återställ. Tryck på den och kryssa i rutan. Tryck Återställ. Starta sedan om datorn. Detta kommer att återställa IE och en del relaterade nätverksinställningar till standardvärden. Du kommer att tappa alla sparade lösenord, bokmärken och allt i IE, men det kanske det kan vara värt för en chans att slippa installera om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaleMcDale:

Hej och tack för svar,

Ingen sådan scan är gjord. Vad är detta för program du föreslår? Antivirus?

CM

Nej det är inget rent AV utan ett program som skannar efter Malwares, det är mycket bra och det räcker man kör gratis versionen.
Malwarebytes Anti Malware
https://www.malwarebytes.com/antimalware/

Permalänk
Skrivet av giplet:

Alla programmen du nämner använder så vitt jag vet port 80. Så du har något som fångar upp den trafiken. Därav alla frågor om proxy. Körde du virusscan?

Ytterligare en sak du kan prova är att gå in i IE, gå till Internetalternativ, fliken Avancerat. Längst ner finns en knapp Återställ. Tryck på den och kryssa i rutan. Tryck Återställ. Starta sedan om datorn. Detta kommer att återställa IE och en del relaterade nätverksinställningar till standardvärden. Du kommer att tappa alla sparade lösenord, bokmärken och allt i IE, men det kanske det kan vara värt för en chans att slippa installera om.

Skrivet av MacAllan:

Nej det är inget rent AV utan ett program som skannar efter Malwares, det är mycket bra och det räcker man kör gratis versionen.
Malwarebytes Anti Malware
https://www.malwarebytes.com/antimalware/

Tack för så snabba svar! Jätteskönt att någon vill hjälpa till.

Nu är virusscannen med ESET Nod slutförd och inget är hittat. Har USB-installerat Malware-programmet som McAllan länkade och den håller på as we speak.

Internetinställningarna och återställningen av dessa verkade ej göra någon skillnad. Men Giplet, du tror att det är något i datorn som inte vill ta emot från port 80?

CM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CaleMcDale:

Pingade Google på både deras DNS och vanliga IP och fick tillbaka de 4 pingar som skickas.
Browsar jag på Googles IP i IE/Firefox kommer jag ingenstans, den bara står och laddar och timear ut.

Skrivet av CaleMcDale:

Internetinställningarna och återställningen av dessa verkade ej göra någon skillnad. Men Giplet, du tror att det är något i datorn som inte vill ta emot från port 80?

Om du får svar på ping som du skriver så är det inget fel på nätverket utan problemet är på ett högre lager. Det är nån mjukvara som bråkar på nått sätt, har du provat att installera en helt ny browser du aldrig använt för att helt kunna utesluta "gamla inställningar" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du får svar på ping som du skriver så är det inget fel på nätverket utan problemet är på ett högre lager. Det är nån mjukvara som bråkar på nått sätt, har du provat att installera en helt ny browser du aldrig använt för att helt kunna utesluta "gamla inställningar" ?

Hej, tack!

Installerade Opera som ej funnits tidigare men den vill inte heller hämta hemsidor, tyvärr!

Någon mer idé?

CM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaleMcDale:

Hej forumet! Skapar här en ny tråd trots befintliga liknande problem i andra trådar. Har däremot vissa skillnader i min situation så här kommer det.

Har en egenbyggd burk med Win10. Datorn är ansluten direkt in i routern med sladd och har inte haft några internetproblem tidigare. Nu har den plötsligt slutat ge mig internetåtkomst trots att alla symboler visar att den får kontakt med omvärlden. Inga program (spel, Steam, Skype t.ex) eller webbläsare vill ansluta till internet. Sladden är OK eftersom den fungerar till andra datorer och jag har provat att starta om router. Kan tillägga att WIFI och alla andra datorer fungerar felfritt och har bra kontakt.

I nätverksinställningarna visas det att jag har kontakt med internet och jag har även pingar hemsidor som skickar tillbaka signaler, så det är alltså någonting som gör att mina program inte vill ansluta till internet, men internet når till viss del in i systemet. Har även "flushat" DNS som jag läste att man kunde göra i annan tråd.

Någon som har haft liknande problem som mig, alt. vet något jag kan göra?

Tacksam för svar!

Skrivet av aSparrow:

Hade ett ganska exakt likadant problem som du med min gamla dator och mitt bredband från telia. Hade internet så jag kunde ta emot mail och push-notiser osv men steam, webbläsare mm kunde inte ladda någonting. För mig fungerade att dra ut ethernetkabeln ut datorn, ibland en gång, ibland tre. Tillslut fungerade internet!

om det är samma problem som sparrow skriver om så är som sagt lösningen att dra ut och sätta i internet sladden tills det funkar, jag har samma problem på min skrothög till dator varje dag så sitter jag och drar ut och in den jäkla sladden tills skype ikonen laddar fort då vet jag att internet funkar tills jag stänger av datorn sen startar cirkusen om igen..

kan det vara moderkortet det är fel på? i så fall har du ju garanti kvar det har inte jag hehe..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

om det är samma problem som sparrow skriver om så är som sagt lösningen att dra ut och sätta i internet sladden tills det funkar, jag har samma problem på min skrothög till dator varje dag så sitter jag och drar ut och in den jäkla sladden tills skype ikonen laddar fort då vet jag att internet funkar tills jag stänger av datorn sen startar cirkusen om igen..

kan det vara moderkortet det är fel på? i så fall har du ju garanti kvar det har inte jag hehe..

Visar din ikon i högra hörnet att du har internet trots att du inte har det? Skumt om det skulle vara hårdvara, men jag får väl försöka som ni säger! Vad har du för moderkort?

CM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaleMcDale:

Visar din ikon i högra hörnet att du har internet trots att du inte har det? Skumt om det skulle vara hårdvara, men jag får väl försöka som ni säger! Vad har du för moderkort?

CM

ja det står alltid att jag har internet och felsöker man hittar den inga problem heller det har hänt någon gång att det står att "ett eller flera nätverksprotokoll saknas på den här datorn" men 99/100ggr så står det inga problem hittades.

vad jag har för mobo säg det.. det är en gammal OEM dator som håller på att bryta ihop fullständigt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaleMcDale:

Visar din ikon i högra hörnet att du har internet trots att du inte har det? Skumt om det skulle vara hårdvara, men jag får väl försöka som ni säger! Vad har du för moderkort?

CM

Vad har du för nätverkskort?
Om det är det inbyggda i moderkortet vilket är det i så fall?
Killer NIC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaleMcDale:

Tack för svaret! Gjorde båda och fick winsocken resetad. När jag körde andra kommandot är alla rader "OK!" förutom sista där det står Resetting, failed. Åtkomst nekad. har startat om, problemet kvarstår.

CM

När du körde sista som nekades, körde du då som admin och vilken exakt cmd använde du?

I XP skulle den skrivas så här: netsh int ip reset c:\resetlog.txt

Skillnaden är c:\ och reset före log,men jag vet inte om det behövs.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CaleMcDale:

Din hårdvara och nätverket är ok eftersom du får svar på ping så det behöver du inte felsöka, har du ändrat några inställningar själv eller får datorn all konf via dhcp och i så fall har du pillat i routern eller får den sina uppgifter från operatören ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.