Samsung Galaxy S7 - århundradets sämsta batteri?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S7 - århundradets sämsta batteri?

Jag förstår verkligen inte hur så många kan tycka att den är bra...för sämre batteri får man leta efter(?)

Köpte en häromdagen, då min tre år gamla HTC börjat kännas lite seg och (vad jag tyckte) behövde laddas lite väl ofta, om man typ spelade Pokemon Go eller liknande. (Typ en gång runt lunch om man spelat 1-2 timmar på förmiddagen, och samma till kvällen om man spelat på eftermiddagen.)

Blev grymt besviken, när jag insåg hur snabbt S7:an suger ut batteriet!
Nu är mobilen på 55%, efter 6 timmar på batteri - och då har den legat i standby-läge så gott som hela tiden, bortsett från ca 20 minuter surf på förmiddagen. Uppskattade användningstid (total) är ca 9 timmar per dag.

Vid användning:
20 minuter Spotify: 10% batteri.
Kameran igång ~5 minuter: 5% batteri, plus en bra varm mobil.
10 minuter Pokemon Go: 15% batteri...och brännhet.

Och ja, man kan stänga av platstjänster, wifi, mobildata, etc - och går säkert att förlänga tiden några timmar på det - men poängen med att köpa en ny mobil var ju liksom att man skulle kunna använda den även när den inte sitter i laddaren.

Jag hoppas på sätt och vis att jag fått ett "måndagsexemplar", och att man kan gå tillbaka och reklamera den - för känns inte riktigt som att den håller vad den utlovar.

Vad har ni andra för erfarenheter?
Har ni mobiler som håller länge på batteriet - eller är det bara att acceptera att det är så här som det skall vara???

Permalänk

Låter som nåt knas ! Min s7:a håller utan problem en hel dag med hård surf/musik, två dagar med normal/måttlig användning!
jag avvaktiverade always on displayen dock , dvs digitala klockan som alltid visas när skärmen är låst.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarkan:

Jag förstår verkligen inte hur så många kan tycka att den är bra...för sämre batteri får man leta efter(?)

Köpte en häromdagen, då min tre år gamla HTC börjat kännas lite seg och (vad jag tyckte) behövde laddas lite väl ofta, om man typ spelade Pokemon Go eller liknande. (Typ en gång runt lunch om man spelat 1-2 timmar på förmiddagen, och samma till kvällen om man spelat på eftermiddagen.)

Nu är mobilen på 55%, efter 6 timmar på batteri - och då har den legat i standby-läge så gott som hela tiden, bortsett från ca 20 minuter surf på förmiddagen. Uppskattade användningstid (total) är ca 9 timmar per dag.

Vid användning:

Och ja, man kan stänga av platstjänster, wifi, mobildata, etc - och går säkert att förlänga tiden några timmar på det - men poängen med att köpa en ny mobil var ju liksom att man skulle kunna använda den även när den inte sitter i laddaren.

Jag hoppas på sätt och vis att jag fått ett "måndagsexemplar", och att man kan gå tillbaka och reklamera den - för känns inte riktigt som att den håller vad den utlovar.

Har ni mobiler som håller länge på batteriet - eller är det bara att acceptera att det är så här som det skall vara???

Det låter onekligen som att du har fått ett dåligt exemplar. Jag brukar få runt 6 timmar screen on time. Använder jag inte mobilen så håller batteriet i fyra dagar.

Permalänk
Medlem

har samma problem. Ska bara samla ork att skicka in den, tror det är något defekt med telefonen. Enligt samsung ska det gå att skicka in då man har 1 år garanti på batteriet.

Permalänk
Medlem

Hm...ja, då var man inte ensam då...
- men en viss tröst med att det inte skall behöva vara så!

Får gå tillbaka till återförsäljaren på måndag och se vad dem säger.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Istället för att skapa en tråd här om hur uppenbart dåligt måndagsex du fick skulle du kunna byta ut den på en gång;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarkan:

Hm...ja, då var man inte ensam då...
- men en viss tröst med att det inte skall behöva vara så!

Får gå tillbaka till återförsäljaren på måndag och se vad dem säger.

Låter faktiskt som måndagsex eller liknande. Så kass batteritid har dem inte

Permalänk

Jag hade exakt samma problem med min nya Samsung S7:a som jag fick på jobbet, på bara ett par timmar så hade den sugit ur batteriet i en våldsam takt och jag misstänkte starkt att det var något fel med den. Började surfa runt lite och folk klagade på batteritiden men visade samtidigt upp en del trix för att få det att räcka längre. Mycket innebar att man stängde av mer eller mindre allt som låg i bakgrunden och snodde batteri och nu har jag kommit ner så pass att jag kan ha mobilen igång och prata lite, fippla med lite mail osv och ändå få ut en dags batteri ur den. Om jag ställer den i strömsparläge så kan jag låta den ligga runt 3 dagar utan att behöva ladda den.

Visa signatur

MB: ASUS TUF X670E-PLUS GAMING | CPU: AMD Ryzen 9 7900X3D | COOLING : Arctic Liquid Freezer II 240 | RAM: Kingston 64GB | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: MSI RTX4070 Ventus 12GB | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: BenQ SW271 | CHASSI: Fractal Design Meshify 2 Compact | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Min s7:a har varit på sen 06:00. Mest standby i dag, men 12 minuter samtal och kanske 10 min surf. Gps på. 81 % batteri. Din är det nåt fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Jag hade exakt samma problem med min nya Samsung S7:a som jag fick på jobbet, på bara ett par timmar så hade den sugit ur batteriet i en våldsam takt och jag misstänkte starkt att det var något fel med den. Började surfa runt lite och folk klagade på batteritiden men visade samtidigt upp en del trix för att få det att räcka längre. Mycket innebar att man stängde av mer eller mindre allt som låg i bakgrunden och snodde batteri och nu har jag kommit ner så pass att jag kan ha mobilen igång och prata lite, fippla med lite mail osv och ändå få ut en dags batteri ur den. Om jag ställer den i strömsparläge så kan jag låta den ligga runt 3 dagar utan att behöva ladda den.

Om du har samma problem så lämna tillbaka den? Du har ju uppenbarligen inte fått ut batteritiden som utlovades när du köpte den?

Permalänk
Medlem

Ta och börja med Återställa telefonen först.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Har ni Appar som expressen och aftonbladet igång ?
i så fall tabort dom batteri tjuvar

Permalänk

Låter riktigt konstigt, om den är helt ny ska den ju hålla extra länge också. 2 dagar borde den klara utan problem ifall du inte spelar Pokemon go 24/7 med högsta ljustyrka.

Är det den vanliga 7:an eller edge?

Kan rekomendera edge, riktigt bra både batteri och prestanda.

Permalänk
Medlem

Protip: Prova nollställa luren, vad säger batteri tabben drar ström?

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

99 gånger av 100 när någon klagar på att batteriet drar ur snabbt så är det en app som ligger och drar.
Ta reda på vilken app. Ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarkan:

Vid användning:

Använder du webbläsaren Chrome?
Finns en bugg nu som gör att Chrome drainar batteriet ordentligt. Hade själv samma problem.
Men avaktiverade Chrome och använder Samsungs webbläsare och nu är batteritiden riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag har en Edge visserligen, men jag har aldrig haft så bra batteri nånsin på en mobil. Klarar lugnt ett dygn och då spelar jag, Spotify, film osv.

Permalänk
Medlem

Jag har just nu 58% och mobilen har varit på 18h samt 2h 15min screen on time

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Du vet väl att det tar ett tag innan batteriet kommer upp till full prestanda..oftast en 10 st laddningar och då ska det vara korta laddningar aldrig under 20%

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Jag hade samma problem som dig, helt ny lur o batteriet sög. Jag höll ut i 1 vecka, Sen gjorde jag en hard reset och vilken skillnad det blev. Nu har det gått flera månader efter återställningen och jag laddar varannan dag.

Permalänk

Som många har sagt. Antingen kollar du vilka appar som drar ström, ser något konstigt ut så ta bort appen då den förmodligen är kodad av en klåpare.

Alternativ två, återställ hela telefonen och var sedan lite noga med vilka appar du installerar. Finns på tok för många appar som är riktiga batteritjuvar.

Permalänk
Medlem

Låter precis som Galaxy S5 som jag haft sen release (2år?) haha den håller cirka 2 timmar med pokemon igång hela tiden, dock drar det spelet djävulusiskt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

99 gånger av 100 när någon klagar på att batteriet drar ur snabbt så är det en app som ligger och drar.
Ta reda på vilken app. Ta bort.

Visserligen men smartphones idag har bedrövlig batteritid hoppas det kommer nåt framsteg på batterifronten det behövs verkligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Använder du webbläsaren Chrome?
Finns en bugg nu som gör att Chrome drainar batteriet ordentligt. Hade själv samma problem.
Men avaktiverade Chrome och använder Samsungs webbläsare och nu är batteritiden riktigt bra.

Exakt så för mig också. Under batteri stod det media server 30%. Tog bort chrome. Media server finns knappt med på listan längre..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

håller lika bra som...

@Klarkan: låter konstigt. min är super bra. håller lika bra som min gamla iphone 6 plus.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min s7 i ca en och en halv vecka och är inte heller super frälst i batteritiden, jag använder den inte så fruktansvärt mycket (inga spel eller liknande) och har avaktiverat om time, sen har jag skärmstyrkan på auto men ändå så har jag ca 10% eller mindre kvar på kvällen, ska det vara så? Som browser. Så använder jag boat, någon som vet om det är en energitjuv?

Kan det hjälpa att göra en fabriksåterställning eller en hård omstart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en S6 och tycker batteriet varken är bättre eller sämre än Nexus 4 och Nexus 5 jag hade innan. S7 har bättre batteri än S6 och enligt tester ska den ha bland de bästa batterier speciellt Edge modellen som är större och har plats för större batteri.

Enligt Anandtechs recension av HTC10 http://www.anandtech.com/show/10468/the-htc-10-review/5 så har Edge modellen näst bäst batteri av alla och vanliga modellen ligger bra till med, bättre än HTC10. (Kolla på E8890 modellen så S820 som har sämre batteritid endast säljs i USA).

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarkan:

Vid användning:

Helt sjukt. Min Elephone P9000 står på 83% och det är efter att jag har spelat på den i 7 timmar nu.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det är inte normalt, du har antingen fått ett måndagsex (inte så troligt) eller så har du en app som drar ut all ström från batteriet.

Jag har liknande problem på min s7 edge och det är snapchat som är problemet, jag har löst det genom att döda snapchat manuellt varje gång jag använt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Helt sjukt. Min Elephone P9000 står på 83% och det är efter att jag har spelat på den i 7 timmar nu.

/Lifooz

Screen on time på det? ^^ Låter för bra för att vara sant!