Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD "Zen" Summit Ridge kan dröja till februari 2017

Permalänk
Inaktiv

De valde ett passande namn "Sen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag är definitivt intresserad av en djupdykning om varför RX är så vanskligt dyrt. Några hundralappar mindre för hela serien och den hade varit mycket vettigare.

om du är intresserad så kan du leta igenom nyhetsposterna för rx 480. kan stå i kommentarerna där. men där har någon på swecs redaktion berättat hur de står till

Skrivet av Ozzed:

Men URGH!!! Bättre att göra en papperslansering och ge de få exemplar de har till testare så att prestandan blir kännd så konsumenterna vet vad de får vid eventuellt köp.

folk klagar vid papperslansering också. jag tycker det är bra att dom släpper allt i större mängder först. men jag tror tyvärr att de är papperslansering i q1.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

om du är intresserad så kan du leta igenom nyhetsposterna för rx 480. kan stå i kommentarerna där. men där har någon på swecs redaktion berättat hur de står till

folk klagar vid papperslansering också. jag tycker det är bra att dom släpper allt i större mängder först. men jag tror tyvärr att de är papperslansering i q1.

Jag är inte övertygad om det. Om de inte varit färdiha med produkten, varför skulle de då ange partnertillverkare som skäl? Inte mycket mening att släppa en processor om det inte finns kompatibla moderkort ute, annat än för just recencenter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Var väll Q1 2017 som var sagt, så detta är väll inom den ramen.

Memetrams raderat se § 1.6 // MOD
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon5930:

Problemet med fixen är att det inte är helt klart med hur det löstes och vad som kan påverkas. Inget jag är intresserad att bygga på, minnesproblemen är heller inte tilltalande.

Tycker fortfarande Z77 problem har 100 gånger mer fel och skit än Z170...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

När AMD är på dynamite är Intel redan på plastics som Sid Meier har uttryckt det Nä men hoppas zen blir grymt även om det tar lite tid!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Kaby kommer väl innan årsskiftet? Den som är först ut hamnar i min nästa burk. Om den är bra nog dvs.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

antar att du menar rx480 mest med detta uttalande. och då berättade webhallen (tror de var webhallen iaf) att vinstmarginalen på rx480 var inget mer än normalt (150kr om jag minns rätt). inköpspriset var väldigt högt.
så svenska återförsäljare gör inget fel, skyll på mellanhänderna

Önskar att båda återfärsäljare och AMD själva kunda hänga ut dessa mellanhänder isf, för priserna har ju varit helt åt skogen väl på hyllorna här i kalla Norden.

Dessutom lite intressant och se hur tillverkare behöver den tiden på sig att trycka ut AMD moderkort när det innan varje Intel release bara sprutas ut moderkort i regnbågens alla färger samt verkas frestas till höger och vänster här på Swec innan release?

Är det Intel som är bättre på planerinig, tidsramar, samarbete el vad kan det bero på, mest nyfiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Önskar att båda återfärsäljare och AMD själva kunda hänga ut dessa mellanhänder isf, för priserna har ju varit helt åt skogen väl på hyllorna här i kalla Norden.

Dessutom lite intressant och se hur tillverkare behöver den tiden på sig att trycka ut AMD moderkort när det innan varje Intel release bara sprutas ut moderkort i regnbågens alla färger samt verkas frestas till höger och vänster här på Swec innan release?

Är det Intel som är bättre på planerinig, tidsramar, samarbete el vad kan det bero på, mest nyfiken?

intel är ju hemskt dålig på både planering och tidsramar. skylake var ju papperslanserad i 3 månader innan det fanns vettigt lager så man faktiskt kunde köpa dom utan att förboka

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Kan komma senare än väntat? Februari, 1 månad? Långt? Nej.

Långt är fram mot Juni eller mer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Med risk att bli totalsågad så vill denna AMD-fantast säga sin mening:

Jag har (tidigare) hållit mig till AMD och ofta lyft fram deras produkter till att ge bra prestanda för pengarna. Men de senaste åren har de levererat fler besvikelser än överaskningar.
I familjens datorer (6st) är det endast EN dator som rullar på en AMD-CPU (FX6300). Den ryker denna vecka och då sitter det Intel och nVidia i alla datorer.

De är för jäkligt att AMD inte lyckats vända trenden. Jag försöker alltid att hålla på underdog'en, men inte till vilket pris som helst/dålig prestanda som helst.

För exakt ett år sedan var AMD inte heller med i game'et, men det spåddes en lysande framtid med Polaris och Zen.
AMD's comeback i somras med 400-serien får anses som en flopp och frågan om läget inte redan är kört.
AMD's comeback de närmaste året med Zen ser dystert ut. Benchmarks'en är ju ett skämt och man hoppas att de är fake och framförallt att AMD inte vill kännas vid dem.

Men de viktigaste, vem ska köpa AMD's produkter? De senaste åren har de legat lite eller mycket efter nVidia i ren prestanda och prestanda/W. När det gäller CPU vet man inte om man ska skratta eller gråta.
Det blir en ond cirkel. AMD's produkter presterar sämre, därför kan inte AMD ta lika mycket betalt vilket leder till; AMD's förtjänst blir sämre, tillverkningskvalitén sänks, sämre status att äga en AMD-produkt, partnertillverkare vänder AMD ryggen.

...och det är väl där AMD nu är. Partnertillverkare vågar inte satsa på AMD mer, men den sista att erkänna det är AMD själva.
Jag lider med AMD. Det är ett gäng ingenjörer som kämpar och sliter, med en mycket sund syn på hur standarder tas om hand och skapar en bättre värld bland nitiska producenter. Jag är rädd att vi går ett mycket dystert besked till möte, nämligen att AMD läggs ned.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Vilka är hennes chefer då på AMD? Finns det högre poster än CEO på AMD?

Fel igen! Återförsäljare måste följa ett företags riktpriser, annars kan dom förlora rätten att fortsätta sälja deras produkter.

Så hur exakt kan då företag utanför Sverige sälja i vissa fall flertalet hundralappar billigare än i Sverige?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Vad jag hört tidigare så har det pratats om första kvartalet 2017 För mig är det någonstans mellan nyårsdagen och 31 mars. Så februari 2017 ser inte ut som ett "problem" för mig.

Tidigare har AMD själva sagt att releasedatum för Zen är under slutet på 2016. Så detta är en försening om än en mindre sådan. Det tar emot att inte dra till med de obligatoriska ordvitsarna men jag står emot denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

På den stationära sidan handlar nog allt om priset. Intel kommer förmodligen ha bättre enkeltrådad prestanda medan amd kan gå om med alla trådar. Gamla FX-8350 blev på sin release ett otroligt prisvärt alternativ för streaming och redigering. Tyvärr så var FX-8350 inget vidare för spel.

Väntar på Skylake-X, med 6, 8 och 10-kärnor så känns det tveksammt att AMD kommer med något snabbare.
"Intel Skylake-X Family of Enthusiast Processors – Launching in Q2 2017"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Önskar att båda återfärsäljare och AMD själva kunda hänga ut dessa mellanhänder isf, för priserna har ju varit helt åt skogen väl på hyllorna här i kalla Norden.

Dessutom lite intressant och se hur tillverkare behöver den tiden på sig att trycka ut AMD moderkort när det innan varje Intel release bara sprutas ut moderkort i regnbågens alla färger samt verkas frestas till höger och vänster här på Swec innan release?

Är det Intel som är bättre på planerinig, tidsramar, samarbete el vad kan det bero på, mest nyfiken?

Du ställer ett par intressanta frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Tumnus: tull och moms tillexempel? 13%tull + 25% moms ger ~+750 sek på 2000:-
sjukt? absolut!

sen beror tullen en hel del på vilket land det kommer ifrån... men det ids jag inte forska fram en specifikation på vilka länder grafikkprt importeras ifrån

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så hur exakt kan då företag utanför Sverige sälja i vissa fall flertalet hundralappar billigare än i Sverige?

Hur kan andra länder har lägra skatter eller ingen skatt alls? varför har inte länder samma valuta? Varför har alltid Kina så låga priser och inte tjäna lika mycket samma som oss här i Sverige?
Det går aldrig att jämföra priser mellan länder.

ÅF får gärna sätta vilket pris dom vill, men om det orsakar dålig försäljning så kan tillverkare sluta använda dom och det vill ingen ÅF skall hända. För högt blir det dålig försäljning, för lågt och får se det se ut som billigt skräp och det vill ingen tillverkare skall hända.
Det är ju därför tillverkare anger MSRP pris vid produkt lanseringar. Så ÅF har ett riktpris gå efter.

https://www.ftc.gov/tips-advice/competition-guidance/guide-antitrust-laws/dealings-supply-chain/manufacturer-imposed

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

What!? Brukar moderkortstillverkarna ha problem att få ut moderkort i tid? Vad beror det i så fall på?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

What!? Brukar moderkortstillverkarna ha problem att få ut moderkort i tid? Vad beror det i så fall på?

Design och tillverkning?
Du kan ju inte börja massproducera skit förrns du vet exakt att "detta är så vi vill ha det och det kommer spela bra"

Dessutom så lär de ju ha haft ögat på AMD och velat försäkra sig om att AMD har producerat CPU'er så att det inte blir för mycket moderkort utan processorer att använda till dem.. Då förlorar ju moderkortstillverkarna penkar.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ytbehandlad:

Design och tillverkning?
Du kan ju inte börja massproducera skit förrns du vet exakt att "detta är så vi vill ha det och det kommer spela bra"

Dessutom så lär de ju ha haft ögat på AMD och velat försäkra sig om att AMD har producerat CPU'er så att det inte blir för mycket moderkort utan processorer att använda till dem.. Då förlorar ju moderkortstillverkarna penkar.

Kommer AMD och Intel lansera nya plattformar ungefär samtidigt så finns det nog risk för kapacitetsproblem med. Är ju väldigt mycket nya moderkort som ska ut samtidigt.

Om ny ryktet ens stämmer dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

De valde ett passande namn "Sen"

Väntade bara på att någon skulle kalla den "förzenad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag lider med AMD. Det är ett gäng ingenjörer som kämpar och sliter, med en mycket sund syn på hur standarder tas om hand och skapar en bättre värld bland nitiska producenter. Jag är rädd att vi går ett mycket dystert besked till möte, nämligen att AMD läggs ned.

Håller med dig.

Det enda jag undrar dock är om det inte kan bli en bättre lösning, för om det sker, så måste Intel + NVidia ha ny konkurrent (enligt konkurrenslagar). Så även om jag också vill att AMD ska kämpa vidare, så måste de lyckas med detta. Vega och Zen måste lyckas. Gör det inte det, är det kört och det är bättre att kasta in handduken.

Största problemet för AMD dock har ofta varit åsikten "AMD är sämre...", typ. Den gör att tom okunniga personer som tekniskt sett har tummen mitt i handen, "vet" att Nvidia/Intel är det enda rätta, och det gör det inte enklare. Minns att jag själv var en av dem... när jag köpte mitt första Nvidia 4600 på en Intel CPU... oh boy så fel jag hade då när AMD Athlon och Radeon 9700 hade varit så mycket bättre alt. Tider förändras, men min poäng är att åsikter är vad de är, och de är farliga när de inte baseras på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med dig.

Det enda jag undrar dock är om det inte kan bli en bättre lösning, för om det sker, så måste Intel + NVidia ha ny konkurrent (enligt konkurrenslagar). Så även om jag också vill att AMD ska kämpa vidare, så måste de lyckas med detta. Vega och Zen måste lyckas. Gör det inte det, är det kört och det är bättre att kasta in handduken.

Största problemet för AMD dock har ofta varit åsikten "AMD är sämre...", typ. Den gör att tom okunniga personer som tekniskt sett har tummen mitt i handen, "vet" att Nvidia/Intel är det enda rätta, och det gör det inte enklare. Minns att jag själv var en av dem... när jag köpte mitt första Nvidia 4600 på en Intel CPU... oh boy så fel jag hade då när AMD Athlon och Radeon 9700 hade varit så mycket bättre alt. Tider förändras, men min poäng är att åsikter är vad de är, och de är farliga när de inte baseras på något.

Vad händer om AMD skulle få för sig att sälja och ingen vill köpa till utsatt pris, kommer staten på något sätt gå in och köpa då? Vad händer om den nya ägaren inte vill göra grafikkort till desktop?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag är definitivt intresserad av en djupdykning om varför RX är så vanskligt dyrt. Några hundralappar mindre för hela serien och den hade varit mycket vettigare.

Det står alla fritt fram att förhandla direkt med källan och importera ett gäng kort. Men tänk på att frakt, skatt o moms betalas. Sen har du lokal distrubition i Sverige. Både fysiskt och rent administrativt (personalkostnad). Sen ska du lagerhålla. Då kommer hyra o ännu mer personal som tickar på.

@alla som klagat i tråden:
Men som sagt, det är fritt fram för vem som helst att göra ovanstående. Så istället för att gråta över vad andra gör/inte gör... gör det bättre själv!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med dig.

Det enda jag undrar dock är om det inte kan bli en bättre lösning, för om det sker, så måste Intel + NVidia ha ny konkurrent (enligt konkurrenslagar). Så även om jag också vill att AMD ska kämpa vidare, så måste de lyckas med detta. Vega och Zen måste lyckas. Gör det inte det, är det kört och det är bättre att kasta in handduken.

Största problemet för AMD dock har ofta varit åsikten "AMD är sämre...", typ. Den gör att tom okunniga personer som tekniskt sett har tummen mitt i handen, "vet" att Nvidia/Intel är det enda rätta, och det gör det inte enklare. Minns att jag själv var en av dem... när jag köpte mitt första Nvidia 4600 på en Intel CPU... oh boy så fel jag hade då när AMD Athlon och Radeon 9700 hade varit så mycket bättre alt. Tider förändras, men min poäng är att åsikter är vad de är, och de är farliga när de inte baseras på något.

Nu håller jag visserligen inte med om att AMD är på väg mot nedläggning. Tror tvärtom.

Men det råder stor missuppfattning om det där med konkurrenslagar. Det är inte alls så att någon behöver rädda AMD om de är på väg i putten, man FÅR vara monopol om det uppstått naturligt. Det enda som kommer hända är att myndigheter kanske granskar de övriga lite hårdare.

Förresten kommer nog intel hävda att de har mycket större konkurrens och prispress från t.ex. ARM och kinesiska chiptillverkare. Samtidigt som de hävdar att de bara har monopol på PC medans surfplattor, mobiler, spelkonsoller etc är ett ständigt hot. Ligger mycket i dessa argument.

Permalänk
Medlem

Så... AMD skyller på moderkortstillverkarna när de i sin tur är beroende av att AMD levererar...
Levererar samples så att moderkorten kan testas...
För att inte tala om att AMD ska kunna leverera tillräckligt med Zen-proppar för att moderkortstillverkarna ens ska tycka det vore intressant att släppa något.

Nä... AMD får allt skärpa sig och erkänna att de inte klarar att hålla tidplaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Nu håller jag visserligen inte med om att AMD är på väg mot nedläggning. Tror tvärtom.

Men det råder stor missuppfattning om det där med konkurrenslagar. Det är inte alls så att någon behöver rädda AMD om de är på väg i putten, man FÅR vara monopol om det uppstått naturligt. Det enda som kommer hända är att myndigheter kanske granskar de övriga lite hårdare.

Förresten kommer nog intel hävda att de har mycket större konkurrens och prispress från t.ex. ARM och kinesiska chiptillverkare. Samtidigt som de hävdar att de bara har monopol på PC medans surfplattor, mobiler, spelkonsoller etc är ett ständigt hot. Ligger mycket i dessa argument.

Hmm.

Jag hade för mig att jag läste om detta för ett tag sedan och om AMD går i konkurs kan inte Intel hindra AMD från att köpas upp. Avtalen blir ju då att Intel får gå tillbaka till att tillverka 32-bit CPUer och AMDs "konkursköpare" kan tillverka 64-bit CPU, men endast baserat på 32-bit-x86 grunden. Om dock denna x86 grund kan byggas på de gamla x86 licenserna som nu börjar bli öppna så kan det sluta så att Intel helt enkelt inte får tillverka CPUer som de gör idag. Men å andra sidan försvinner AMDs x86 licens också...

Om Intel försöker köpa upp AMD, så träder konkurrenslagarna i kraft, så det kan de inte heller göra. Så det måste vara något annat företag som gör detta. Så vad som sker i denna sits är väldigt oklart... då det hänger helt på vem som köper upp AMDs konkursbo i så fall och om Intel + de kan komma överens. Om vi säger att tex Apple, Samsung köper upp dem (NVidia kan bli knivigt, då de inte får köpa AMDs GPU del pga konkurrenslagar), så ligger det i både deras Intresse och i Intel intresse att göra en ny "deal".

Även om jag vet att Samsung är rätt fula de med, så tänk dig vilken konkurrent de skulle bli med en x86 licens, mot Intel. De har egen 14nm tillverkning och enorm RnD budget. Det skulle vara som en mindre vulkan i röven på Intel...

Men... AMD har lyckats få vinst, något de så väl behövde, så visst, håller med att det inte är över än. Var därför jag sa "om" de inte lyckas med Zen och Vega så kommer de aldrig kunna återhämta sig (då de helt enkelt har fått investerare till den punkten men inte längre, vad jag kan se).

Permalänk
Avstängd

Zen en annan intressant fråga.
Vilken max temp kommer vara absolut max??
Min förra fx-8350 hade löjligt låga tempen 62 grader som max.
Klarar inte Zen 75-80 grader varmt som intel.
Så är det ju helt meningslöst alltihop.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Hmm.

Jag hade för mig att jag läste om detta för ett tag sedan och om AMD går i konkurs kan inte Intel hindra AMD från att köpas upp. Avtalen blir ju då att Intel får gå tillbaka till att tillverka 32-bit CPUer och AMDs "konkursköpare" kan tillverka 64-bit CPU, men endast baserat på 32-bit-x86 grunden. Om dock denna x86 grund kan byggas på de gamla x86 licenserna som nu börjar bli öppna så kan det sluta så att Intel helt enkelt inte får tillverka CPUer som de gör idag. Men å andra sidan försvinner AMDs x86 licens också...

Om Intel försöker köpa upp AMD, så träder konkurrenslagarna i kraft, så det kan de inte heller göra. Så det måste vara något annat företag som gör detta. Så vad som sker i denna sits är väldigt oklart... då det hänger helt på vem som köper upp AMDs konkursbo i så fall och om Intel + de kan komma överens. Om vi säger att tex Apple, Samsung köper upp dem (NVidia kan bli knivigt, då de inte får köpa AMDs GPU del pga konkurrenslagar), så ligger det i både deras Intresse och i Intel intresse att göra en ny "deal".

Även om jag vet att Samsung är rätt fula de med, så tänk dig vilken konkurrent de skulle bli med en x86 licens, mot Intel. De har egen 14nm tillverkning och enorm RnD budget. Det skulle vara som en mindre vulkan i röven på Intel...

Men... AMD har lyckats få vinst, något de så väl behövde, så visst, håller med att det inte är över än. Var därför jag sa "om" de inte lyckas med Zen och Vega så kommer de aldrig kunna återhämta sig (då de helt enkelt har fått investerare till den punkten men inte längre, vad jag kan se).

Om AMD eller Intel går in konkurs eller blir uppköpt så säger det avtal, specifikt 5.2 (d), företagen har kring x86 att avtalet sägs upp. Den part som gått i konkurs/blivit uppköpt ("terminated Licensed Party") har inte längre rätt till det som regleras i avtalet medan den andra parten ("non-terminated Licensed Party’s") i praktiken får evig tillgång till det som regleras i avtalet.

Gissar att detta avtal är en rätt stor orsak till att ingen köpt AMD, CPU-delen förlorar rätt mycket av sitt värde om den förlorar rätten till x86. Något som alltså blir konsekvensen enligt 5.2 (c).

Som @Mooter redan påpekat, de-facto monopol är inte förbjudet. Intel hade t.ex. 99,4 % av servermarknaden förra året och ARM har väl något liknande för mobiler.

Edit: Rent tekniskt är det möjligt för vem som helst att skapa en x86 CPU, bara man inte använder teknik som fortfarande är patentskyddad. Så är fullt möjligt att t.ex. göra en 486-klon, men i praktiken är det värdelöst att tillverka en x86 utan moderna instruktioner. Är i så fall betydligt vettigare att använda ARM, MIPS eller varför inte RISC-V?

Ingen av dessa, inklusive en x86 på 486-nivå, är kapabel att köra Windows. Och är just Windows som håller x86 under armarna, områden där det är möjligt att köra Linux kan ju lika gärna använda t.ex. ARM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om AMD eller Intel går in konkurs eller blir uppköpt så säger det avtal, specifikt 5.2 (d), företagen har kring x86 att avtalet sägs upp. Den part som gått i konkurs/blivit uppköpt ("terminated Licensed Party") har inte längre rätt till det som regleras i avtalet medan den andra parten ("non-terminated Licensed Party’s") i praktiken får evig tillgång till det som regleras i avtalet.

Gissar att detta avtal är en rätt stor orsak till att ingen köpt AMD, CPU-delen förlorar rätt mycket av sitt värde om den förlorar rätten till x86. Något som alltså blir konsekvensen enligt 5.2 (c).

Ahh, den biten hade jag faktiskt missat. Avtal är avtal... vid konkurs brukar de bli ogiltiga, men det verkar vara specialskrivet denna gång, något AMD verkligen gjort bort sig på, då de kunde lätt fått mer värde i sitt bolag genom det.

Skrivet av Yoshman:

Som @Mooter redan påpekat, de-facto monopol är inte förbjudet. Intel hade t.ex. 99,4 % av servermarknaden förra året och ARM har väl något liknande för mobiler.

Monopol innebär inte att du har stor marknadsandel, monopol är när det endast finns en tillverkare, dvs att endast en tillverkare för tekniken, och ingen annan kan/får konkurrera, och EU går hårt mot dessa. Men som du säger, ARM är nu en högst aktuell konkurrent så det kan ju påverka, då det faktiskt finns alternativ, typ.

Skrivet av Yoshman:

Edit: Rent tekniskt är det möjligt för vem som helst att skapa en x86 CPU, bara man inte använder teknik som fortfarande är patentskyddad. Så är fullt möjligt att t.ex. göra en 486-klon, men i praktiken är det värdelöst att tillverka en x86 utan moderna instruktioner. Är i så fall betydligt vettigare att använda ARM, MIPS eller varför inte RISC-V?

Ingen av dessa, inklusive en x86 på 486-nivå, är kapabel att köra Windows. Och är just Windows som håller x86 under armarna, områden där det är möjligt att köra Linux kan ju lika gärna använda t.ex. ARM.

Om jag minns rätt så är kravet inte högre än 586 för Windows 7, så vi är inte så långt ifrån det. Ja, självklart kommer en del instruktioner att vara mindre bra, men notera också att AMD har en del accelererande tekniker de också, så helt till råttorna är de inte. Självklart dock så blir det svårt att konkurrera med denna föråldrade teknik, men som sagt, AMD äger 64-bit instruktions-set, och program/spel idag där prestanda behövs, är just 64-bit, så frågan är vad du faktiskt kan göra, om du har iaf 586 grund.