Dator får "Reboot and select proper boot device" vid varje start

Permalänk

Dator får "Reboot and select proper boot device" vid varje start

Har haft problem med min dator ett långt tag nu. När jag startar datorn så står det "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
När jag trycker på vilken tangent som helst så står det "a disk error occured, Press Ctrl+alt+del to restart". Jag gör det men den tar mig tillbaka !!
Snälla kan någon hjälpa mig, jag har uppgifter som jag måste skriva behöver laga datorn !!

§3.1
Permalänk
Medlem
Skrivet av rasanbell:

Har haft problem med min dator ett långt tag nu. När jag startar datorn så står det "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
När jag trycker på vilken tangent som helst så står det "a disk error occured, Press Ctrl+alt+del to restart". Jag gör det men den tar mig tillbaka !!
Snälla kan någon hjälpa mig, jag har uppgifter som jag måste skriva behöver laga datorn !!

Fantastiskt bra beskrivet. Lätt att hjälpa till.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

In i Bios och välj systemdisken..dvs den lagringsdisk ditt operativsystem är installerat på.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

In i bios och se till att burken bootar från din systemdisk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5700X3D Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Sapphire 7800XT
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Ta ut alla USB-anslutna enheter och prova att starta datorn.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Okej du kan börja med att använda en titel som beskriver ditt problem.

Till problemet nu, hände mig tidigare det var bara att öppna datorn och jag såg att sata kabeln hade hoppat ur hårddisken så där kan du börja annars så har antagligen windows eller hårddisken dött eller så har din boot order ändrats i bios

Permalänk
Medlem

Kan hårddisken eller SSD:n ha lossnat? Väldigt ovanligt, men kanske.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasanbell:

Hoppa in i bios och kolla så att din systemdisk är angiven som första boot enhet, annars måste du installera om ditt operativsystem, då kan du koppla in hårddisken till en annan dator för atträdda det du vill ha kvar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Som nödlösning kan du starta datorn från live-USB med Linux och skriva uppgifter däri om du inte har en annan dator att jobba på (om datorn förutom hårddisken fungerar vill säga). Har du ett operativsystem på datorn? Har den kunnat starta tidigare? Vad är det för typ av dator? Har du plockat ut en hårddisk från den? Kan den starta från USB?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Moderator
Forumledare

@rasanbell:

*rubrik uppdaterad*

Tänk på att en beskrivande rubrik leder till fler och bättre svar. Om du inte tycker om den nuvarande rubriken kan du själv redigera denna eller kontakta oss moderatorer för hjälp.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord