Virutuel CD/DVD mjukvara för Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Virutuel CD/DVD mjukvara för Windows 98 SE

Har någon koll på vad för Mjukvara för att emulera en Optisk enhet som fungerar bäst för CD avbilder i ISO format av spel med kopieringsskydd som fungerar bäst under windows 98 SE?

Jag har kollat på några men hittar inga raka svar om vad som skulle passa mig utan enbart trådar med folk som undrar samma sak.

Vill bestämt minnas att jag ofta hade strul med just kopieringsskydden när jag försökte samma sak då windows 9x var relevant.

Jag har en 15K scsi och en 10K raptor i datorn och jag har bara en IDE DVD och ja dom har en tendens att gå sönder så ingen lust att slita på den i onödan.

Dessutom är det ju mycket smidigare, snabbare och tystare att montera en ISO fil än att leta fram sina skivor varje gång men vill lira ett spel och behöva höra det konstanta brummandet från optiska enheten och vänta på låga laddtider.
Har en hel hög med orginalspel i en flyttlåda men dom får gärna ligga där efter jag klonat dom tänkte jag, mindre risk att man skadar dom då med.

Permalänk
Medlem

Äldre versioner av Daemon-Tools ska väl fungera med Windows 98.

3.47 Legacy verkar vara rätt grej.

Permalänk
Medlem

Jo läst att det är en bra version som fungerar, dock lite svårare att hitta svar på hur mycket problem med kopieringsskydd man kan få vid användning av just avbilder av legalt köpta spel då jag helst inte vill dra in massa no-cd cracks bara för att slippa skivorna.

Körde deamon tools själv för i tiden men vill minnas att det "strulade" med kopieringsskydd rätt ofta men man får väl testa helt enkelt Vet att det har stöd för kopieringsskydd men det finns ju massa sådana så

Tänkte det kanske fans några retro nördar som vet precis vad som fungerar bäst.

Datorn är byggd och fungerar, ska skaffas Joystick bara, hittat en "ny", en modell som funnits länge och stödjer 98 och uppåt med drivisar som finns i windows redan så tänkte börja få spel och sånt redo tills dess.

Dessutom rätt smidigt då gammal spel kunde installeras med en minimal install, kan man köra det från SCSI disken och resten från ISOn på Raptor disken tänkte jag, såg att några gjorde så men fick inte riktigt reda på vad för Virtuell CD mjukvara dom använde.

Permalänk
Medlem

Jo, Daemon-tools 3.47 är det jag kör på min w98-burk. Funkar hur bra som helst.

Det är i övrigt inte ofta man behöver safedisc/securom-emulationen, rippar du med ett modernt program typ Imgburn, så får du ofta 1:1-kopior, som kopieringsskyddet i alla relevanta hänseenden ser som en originalskiva när den är monterad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Brukar göra exakta kopior på linux burken så då ska det nog fungera.
Tack! Då får det bli Daemon-tools 3.47.

Permalänk
Medlem

kör själv ett program som heter magic disc på en burk här, installerade diablo 1 utan problem.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

kör själv ett program som heter magic disc på en burk här, installerade dialbo 1 utan problem.

Jo men det har inget kopierinsskydd mer än att det kräver att skivan sitter, i skiter i om det är en orginal eller kopia på skivan.

Det var bara cd key för att nå battlenet i övrigt funkade det med lokalt gameplay eller single player om man bara hade en image av skivan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Efter 2 dagar med Klonande och installerande, patchande, och en och annan obligatoriskt blåskärm (hehe) så fungerar alla spel i alla fall.