Chassit 'läcker' ström, ojordade el-uttag, normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara rätt hög spänning mellan apparaterna så skadorna är ungefär de samma som kan uppstå av ESD, har dessutom sett de som bränt kontakterna pga ljusbåge.

Ok, tack för varningen då, har kopplat in signalkablar med datorn på ett flertal gånger med ojordade kontakter, hittills utan problem, men ska vara mer försiktig i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D@(-15)CO + Corsair iCUE H100i
GPU: MSI RTX 4080 Ventus 3X OC
RAM: Kingston Fury Beast 32GB@6000MHz DDR5
SSD: Kingston Fury Renegade 2TB NVMe
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Permalänk
Medlem

Jag har bränt en skärm genom att koppla in den i en dator som var inkopplad men avstängd så var noga med att dra ur kontakterna. Detta var dock i en specialapplikation med 10 skärmar som alla läckte ström i den mängden att det kändes om man rörde i någon av signalkablarnas kontakter, när jag sedan kopplade in den 11e skärmen så startade den aldrig mer...:-(

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag har bränt en skärm genom att koppla in den i en dator som var inkopplad men avstängd så var noga med att dra ur kontakterna. Detta var dock i en specialapplikation med 10 skärmar som alla läckte ström i den mängden att det kändes om man rörde i någon av signalkablarnas kontakter, när jag sedan kopplade in den 11e skärmen så startade den aldrig mer...:-(

Ska försöka vara väldigt försiktig i framtiden, dock så använder jag bara 2 skärmar 1 TV för serier och sånt och en datorskärm

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Intressant.

Jag fick mig också en lite kyss när jag kopplade in och ur en HDMI-kabel. Höll i chassit samtidigt och har ojordade uttag... :S

Har på senare tid fått problem med min skärm då jag helt plötsligt kan få "No signal", både när jag spelar eller är i Windows.

Kan det finnas ett samband med det du beskriver ovan eller letar famlar jag i dimman?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Intressant.

Jag fick mig också en lite kyss när jag kopplade in och ur en HDMI-kabel. Höll i chassit samtidigt och har ojordade uttag... :S

Har på senare tid fått problem med min skärm då jag helt plötsligt kan få "No signal", både när jag spelar eller är i Windows.

Kan det finnas ett samband med det du beskriver ovan eller letar famlar jag i dimman?

Jadu omöjligt är det inte, för mig yttrade det sig som att skärmen märkte att den fick signal genom att powerlampan lyste med fast sken istället för att blinka som när den är i standby. Men det kom ingen bild öht, skärmen var helt svart inte ens bakgrundsbelysningen startade.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

synd att det inte är lag på att ha jordat i alla uttag de skulle nog ha räddat lite liv när okunskapen är framme.

Att bli jordad är inget kul. Det är permanent dessutom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Jadu omöjligt är det inte, för mig yttrade det sig som att skärmen märkte att den fick signal genom att powerlampan lyste med fast sken istället för att blinka som när den är i standby. Men det kom ingen bild öht, skärmen var helt svart inte ens bakgrundsbelysningen startade.

Så yttrar sig mitt problem. Nu är dock kopplingen till skärmen ej HDMI utan DVI. Men det var HDMI-kabeln (som går till TV:n) som gav ifrån sig mindre stötar.
Men skedde detta permanent direkt, d.v.s. att den inte fungerade alls, eller fungerade den då och då och helt plötsligt tappade signalen?

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vizuka:

Nej, det har den antagligen inte x) Det finns jordade uttag i köket men förutom det så har den inga jordade uttag. Den blev precis renoverad innan jag flyttade in men tror inte elen blev renoverad då. Skulle dock fortfarande vilja veta om detta är något att oroa sig över? Har inte direkt råd att hyra in en elektriker och jorda alla el-uttag i datorrummet.

Kan du inte bara koppla in datorn i uttagen i köket?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eXpander_:

Det skapar elfaror att dra in en jordad skarvkabel i ett rum som i övrigt är ojordat, det är allt eller inget som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Så yttrar sig mitt problem. Nu är dock kopplingen till skärmen ej HDMI utan DVI. Men det var HDMI-kabeln (som går till TV:n) som gav ifrån sig mindre stötar.
Men skedde detta permanent direkt, d.v.s. att den inte fungerade alls, eller fungerade den då och då och helt plötsligt tappade signalen?

Skärmen som dog var kopplad via DVI (samma signal och kabel som HDMI men olika kontakter, förenklat därför funkar det med adapter mellan HDMI och DVI) medan de andra var vi D-SUB. Skadan var direkt permanent dvs helt död direkt. Efter detta så kopplade jag in en exakt likadan skärm i datorn men med strömmen bruten till alla skärmar och det funkade alldeles utmärkt. Gissar att det inte blev en lika stor spik när den redan var inkopplad innan jag kopplade på spänning.

Skrivet av eXpander_:

Om han har datorn i köket ja, annars absolut inte, detta är förenat med livsfara och om jag inte kommer ihåg helt fel även olagligt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det skapar elfaror att dra in en jordad skarvkabel i ett rum som i övrigt är ojordat, det är allt eller inget som gäller.

Alltså, att man kopplar alla elektroniska apparater via förgrenare och förlängningskabel till det jordade uttaget i köket?

Om inte, vad är det som kan gå fel och hur?

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Alltså, att man kopplar alla elektroniska apparater via förgrenare och förlängningskabel till det jordade uttaget i köket?

Du kanske har en läckström i den gamla strömbrytaren till lampan i rummet men som aldrig tidigare har varit ett problem eftersom du inte är i kontakt med jord när du använder den. Men nu du har kopplat in datorn i ett jordat uttag från ett annat rum så när du sitter framför datorn med knät lutat mot det jordade chassit när du slår på strömbrytaren så kommer läckströmmen passera genom dig på sin väg till jord med vissa biverkningar som följd tex döden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Litenskit:

Jag förstår, men jag tar det igen, ingen elektrisk apparat (även lampan, strömbrytare e.t.c) strömförsörjs via det ojordade uttaget. Borde inte detta vara en jävlig billig lösning innan man kanske sparat ihop till en renovering?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eXpander_:

Om det blir ett fel så har du gjort så att det är lättare att få en sluten krets mellan den trasiga prylen och det du jordat via skarvsladden, jorden är ju ansluten till höljet på många apparater så det blir mycket lättare att vidröra spänningsförande del och jord samtidigt och då får du ström genom kroppen, drar du inte in skyddsjorden finns inte just den risken.

Om allt är skyddsjordat i rummet enligt modern kopplingsstandard uppstår inte den risken heller för då löser säkringen ut eller så skyddas du av jordfelsbrytaren, den nya standarden ger alltså en betydligt säkrare elmiljö totalt sett till skillnad mot att dra in skyddsjord till bara ett par saker (som alltså kraftigt ökar risken för olyckor)
Dessutom kan det också vara olika faser du drar in i rummet så i värsta fall utsätts du för 400 V i stället för 230 V om det uppstår fel.

Därför ska man inte dra in en jordad skarvsladd i ett rum som i övrigt saknar skyddsjord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Philippk:

Märks ju att många tar fram ord ur luften rakt av.. Enda stället där det behövs jordat uttag enligt lag är där kök,utomhus,källare och badrum! Så, nu har ni lärt er något nytt!

Ska rätta dig, badrum, utomhus och källare (dock inte suterräng) ja, kök beror helt på.

I nybygge idag är det lag på jord i samtliga uttag. Renovering av gammalt bygge gäller gamla lagarna men många byter ut till jordade i alla fall, (Det ville jag innan elektrikern frågade). Sitter t.ex. ett uttag i köket långt ifrån diskbänken av stål krävs det inte jord, men sitter den nära i armlängd krävs det. liknande senario finns i ett annat rum: är ett uttag ojordat medan alla andra i samma rum är jordat måste alla eller inget vara jordat. (utom just i köket)
Det är lite galet...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Avstängd

Ok, I get it. Då har man lärt sig något nytt idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vizuka:

@Jygge: Det mesta jag är/var orolig över var om det skulle kunna skada dator komponenterna på något sätt :/

Har också bott i en lägenhet där jag haft samma problem. Min förra dator hängde med i 5-6 år utan några direkta problem förutom att en USB-port i fronten på chassit gick halvt sönder - det slog lite blå/vita gnistor när jag skulle koppla in en extern hårddisk en gång, efter det så kände datorn iaf av att disken var inkopplad men jag kunde inte se några filer på disken.

Så var lite försiktig när du pluggar in grejer när datorn är påslagen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det blir ett fel så har du gjort så att det är lättare att få en sluten krets mellan den trasiga prylen och det du jordat via skarvsladden, jorden är ju ansluten till höljet på många apparater så det blir mycket lättare att vidröra spänningsförande del och jord samtidigt och då får du ström genom kroppen, drar du inte in skyddsjorden finns inte just den risken.

Om allt är skyddsjordat i rummet enligt modern kopplingsstandard uppstår inte den risken heller för då löser säkringen ut eller så skyddas du av jordfelsbrytaren, den nya standarden ger alltså en betydligt säkrare elmiljö totalt sett till skillnad mot att dra in skyddsjord till bara ett par saker (som alltså kraftigt ökar risken för olyckor)
Dessutom kan det också vara olika faser du drar in i rummet så i värsta fall utsätts du för 400 V i stället för 230 V om det uppstår fel.

Därför ska man inte dra in en jordad skarvsladd i ett rum som i övrigt saknar skyddsjord.

Märkte nu att min mic (Blue Yeti USB) också släpper ut lite ström som kan kännas mot kinden. Kan dock inte kännas den med handen, drar jag baksidan av handen mot mic chassit kan jag dock känna ett litet pirrande, känns som om mikrofonen vibrerar lite. Men antar att det också är ström som läcker.

Är detta också normalt? Har haft mikrofonen i runt ett halvt år nu och den har funkat fint finy hittills. Den är självklart inkopplad i min ojordade dator via USB.

Känslan är liknanden som jag får utav chassit.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vizuka:

Märkte nu att min mic (Blue Yeti USB) också släpper ut lite ström som kan kännas mot kinden. Kan dock inte kännas den med handen, drar jag baksidan av handen mot mic chassit kan jag dock känna ett litet pirrande, känns som om mikrofonen vibrerar lite. Men antar att det också är ström som läcker.

Är detta också normalt? Har haft mikrofonen i runt ett halvt år nu och den har funkat fint finy hittills. Den är självklart inkopplad i min ojordade dator via USB.

Känslan är liknanden som jag får utav chassit.

Troligen är lådan och mikrofonen hopkopplade och metalldelar du kan röra uppför sig likadant, men det finns en möjlighet till eftersom det handlar om en mikrofon, den skulle kunna vara trasig så att det är spänningen till mikrofonkapseln som läcker över i höljet men utan att mäta är det bara gissningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hmm, skulle du vara orolig över det personligen, om du då självklart tar i åtanke att mikrofonen har fungerat perfekt i ett halvår nu. Och en sak jag märkte, det är bara en specifik del av höljet på mikrofonen som läcker ström. Och det verkar som om det slutade ett tag nu och sedan kom tillbaka igen o.O

Rör aldrig där normalt sätt, bara märkte det nu när jag råkade röra där

Antar att min egentliga huvudfråga är, borde detta oroa mig eller ska jag bara ignorera det?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vizuka:

@mrqaffe: Hmm, skulle du vara orolig över det personligen, om du då självklart tar i åtanke att mikrofonen har fungerat perfekt i ett halvår nu. Och en sak jag märkte, det är bara en specifik del av höljet på mikrofonen som läcker ström. Och det verkar som om det slutade ett tag nu och sedan kom tillbaka igen o.O

Rör aldrig där normalt sätt, bara märkte det nu när jag råkade röra där

Antar att min egentliga huvudfråga är, borde detta oroa mig eller ska jag bara ignorera det?

Eftersom du inte vet om nått har förändrats eller om du bara inte upptäckt det tidigare går det inte att säga om det är nått att oroa sig för, du har ju ojordade uttag och vill du höja säkerheten så går det att bygga om elsystemet till dagens standard.
Problemet med att mikrofonen ger en pirrande känsla lär inte innebära nån personfara för den har nån egen krets som skapar spänningen från 5V från usb och det är låg effekt på den men det kan kanske bli ljudstörningar av det och det kan vara nog så illa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom du inte vet om nått har förändrats eller om du bara inte upptäckt det tidigare går det inte att säga om det är nått att oroa sig för, du har ju ojordade uttag och vill du höja säkerheten så går det att bygga om elsystemet till dagens standard.
Problemet med att mikrofonen ger en pirrande känsla lär inte innebära nån personfara för den har nån egen krets som skapar spänningen från 5V från usb och det är låg effekt på den men det kan kanske bli ljudstörningar av det och det kan vara nog så illa.

Jag har inte märkt några ljud problem med mikrofonen än. Testade precis den och den låter precis lika bra som den gjorde när jag köpte den.

Men så om den börjar låta sämre eller brusa när jag pratar eller liknande så borde jag oroa mig?

Och att bygga om elnätet här är inte något jag har råd med tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vizuka:

Jag har inte märkt några ljud problem med mikrofonen än. Testade precis den och den låter precis lika bra som den gjorde när jag köpte den.

Men så om den börjar låta sämre eller brusa när jag pratar eller liknande så borde jag oroa mig?

Och att bygga om elnätet här är inte något jag har råd med tyvärr.

Det är väl snarare så att om det hänt nått med delarna som gör att de borde reklameras och man inte hinner göra det i rätt tid som man får onödiga problem/kostnader.
Det är svårt att veta vad felet kan bero på om man inte kan mäta, dvs om spänningen beror på att det är ojordat men du inte upptäckt den eller om den inte fanns där förut och nått gått sönder i mikrofonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kanske lite konstigt att uppdatera denna tråd nu men jag märkte precis att min hörlursförstärkare (FiiO E10K) också ger ifrån sig en sån vibrerande känsla ibland (försvinner och kommer tillbaka slumpmässigt). Den har som min Blue Yeti också ett metallhölje, vad säger detta? Är det den ojordade datorn som skapar detta då? Kommer det skada mina grejer i längden? Jag har dock fortfarande inte haft några problem med mikrofonen, inte min hörlursförstärkare för den delen heller som jag haft lite längre än min mikrofon.

// Robin E. / Arqein

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deadxet:

@mrqaffe: Kanske lite konstigt att uppdatera denna tråd nu men jag märkte precis att min hörlursförstärkare (FiiO E10K) också ger ifrån sig en sån vibrerande känsla. Den har som min Blue Yeti också ett metallhölje, vad säger detta? Är det den ojordade datorn som skapar detta då? Kommer det skada mina grejer i längden? Jag har dock fortfarande inte haft några problem med mikrofonen, inte min hörlursförstärkare för den delen heller som jag haft lite längre än min mikrofon.

// Robin E. / Arqein

Det är nog i alla fall nåt liknande fenomen, du skriver ju inte hur allt är hopkopplat men finns det nån apparat som har skyddsjord på anslutning och ett nätfilter inkopplat i kretsen så blir det ofta så, det har inget specifik med datorer att göra utan det är nätfiltret i kombination med avsaknaden av skyddsjordade vägguttag som gör att spänningen hamnar i apparaternas kapslingar och ibland så leds spänningen vidare via signalkablar.
Hur stor risken är att nått skadas är omöjligt att säga, jag har inte hört talas om att någon har fått skador om de kopplat med spänningslösa apparater men en del har förstört kontakter och även grafikkort när de kopplat med spänningssatta apparater, strömmen genom jordledarna för potentialutjämningen är låg men när man plötsligt potentialutjämnar via signalkablarna om man kopplar spänningssatt så kan det bli en smäll som dödar känslig elektronik.
Är du orolig så koppla aldrig signalkablar när apparaterna är spänningssatta eller så får du se till att renovera elinstallationen så den följer dagens standard för nyinstallation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jo, jag bor fortfarande hos min mamma, är 18 och studerar fortfarande men har tänkt flytta ut härifrån om kanske ett par år så väntar nog bara tills dess och ser till att det nya stället har jordade uttag

Men det borde iallafall inte vara något att oroa sig över så länge jag inte kopplar in exempelvis HDMI/DP sladdar in i skärmer till datorn medans datorn är på då eller?

Och jo, kontakten på sladden ifrån datorn är jordad, uttaget är ojordat, datorn är inkopplad i en förgreningsdosa som har jordade uttag och dosan är kopplad då självklart till ett ojordat uttag.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deadxet:

@mrqaffe: Jo, jag bor fortfarande hos min mamma, är 18 och studerar fortfarande men har tänkt flytta ut härifrån om kanske ett par år så väntar nog bara tills dess och ser till att det nya stället har jordade uttag

Men det borde iallafall inte vara något att oroa sig över så länge jag inte kopplar in exempelvis HDMI/DP sladdar in i skärmer till datorn medans datorn är på då eller?

Och jo, kontakten på sladden ifrån datorn är jordad, uttaget är ojordat, datorn är inkopplad i en förgreningsdosa som har jordade uttag och dosan är kopplad då självklart till ett ojordat uttag.

Det räcker inte att stänga av apparaterna utan de måste vara spänningslösa när man kopplar signalkablar, alla elkablar som går till vägguttagen måste kopplas bort.
Kopplar man spänningslöst så är det liten risk att nått skadas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det räcker inte att stänga av apparaterna utan de måste vara spänningslösa när man kopplar signalkablar, alla elkablar som går till vägguttagen måste kopplas bort.
Kopplar man spänningslöst så är det liten risk att nått skadas.

Ok! Då antar att inget kommer gå sönder då. Någon aning om varför strömmen i till exempel mikrofonen som jag känner försvinner och kommer tillbaka lite som den vill? Ibland när jag känner på den kan jag känna den och ibland inte liksom. Alltså varför då det inte är konstant?

// Arqein

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deadxet:

Ok! Då antar att inget kommer gå sönder då. Någon aning om varför strömmen i till exempel mikrofonen som jag känner försvinner och kommer tillbaka lite som den vill? Ibland när jag känner på den kan jag känna den och ibland inte liksom. Alltså varför då det inte är konstant?

// Arqein

Det handlar om väldigt låga max-strömmar så hudens resistans kommer att påverka det mycket. Tar du ett rejält grepp om nått har du stor kontaktyta och resistansen blir låg och du kommer troligen inte att känna nått eftersom potentialen utjämnas direkt eftersom max strömmen som kan gå genom kretsen är väldigt låg men stryker du fingret lätt över ytan får du sämre kontakt och då känner du spänningen.
Du kan ju resistansmäta genom din kropp med en multimeter så ser du att resistansen ändras kraftigt beroende på hur hårt du greppar nått och hur svettig du är.
Om man däremot utsätts för "elnätet" så reagerar kroppen annorlunda, muskler styrs av el och elsignalerna gör att man spänner musklerna, det finns ingen signal för att slappna av, det gör att man greppar hårdare och hårdare, resistansen genom kroppen sjunker också när den börjar leda ström och strömmen ökar ännu mer och man får brännskador och/eller dör.

Om man råkar vidröra en ledare som "är farlig" är en av de minst farliga sakerna som kan hända att man får en sån kraftig muskelreaktion att man hoppar till så kraftigt att kontakten omedelbart bryts, att man verkligen flyger iväg, men det kan ju vara illa det också tex för en elektriker som klättrat upp i en ledningsstolpe och ramlar ner.
Bland det värsta som kan hända är att du är på ett asiatiskt hotell (det händer varje år) och tar i en spänningsförande dusch, musklerna i handen krampar omedelbart så du inte kan släppa och strömmen leds i värsta fall genom hjärtat som också krampar.

Det du känner pga nätfiltren är bara obehagligt, det går att bygga om så det försvinner eller så får du använda skyddsutrustning eller helt enkelt inte använda produkter som egentligen bara ska anslutas till skyddsjordade uttag för att uppfylla alla krav, datorer klarar i princip inga mätningar/krav om de ansluts i ojordade uttag, ev får du acceptera det men jag vet hur äckligt det kan kännas och har själv valt bort en del prylar pga det vid några tillfällen.
Dubbelisolerade produkter finn inte till allt men man kan ju stäva efter sånt så gott det går.
Dubbelisolering märks så >

Men handlar det om datorer är det ovanligt att nått är byggt så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Så det är bara att leva med det då antar jag, åtminstone tills jag flyttar Var mest orolig för att utrustningen skulle kunna skadas av detta i längden men om det inte är så så kan jag nog leva med det!

// Arqein

Visa signatur