Permalänk
Medlem

PDP/VAX-tråden

Är det någon här som äger en maskin och vill berätta om den? Jag letar med ljus och lykta efter en egen PDP/VAX men hittills har jag inte stött på någon i Sverige. Har sett några på Ebay men de fraktar oftast inte till Sverige. Några tips, erfarenheter, berättelser, osv?

Permalänk
Medlem

Benzler begagnat tror jag är störst i Sverige på PDP/VAX/ALPHA.
http://om.benzler.se/index.htm -> Begagnat

Om du går in på "kontakta oss" så är Dellby i Linköping rätt man att prata med. Dock vänder de sig till företag, så du får själv avgöra om priserna är betalbara när det kommer ur egen ficka. Annars gäller det nog att ha kontakter på något företag som ska göra sig av med utrustning.

Permalänk
Medlem

Våran "datorklubb" hade en PDP 11/04 runt millenieskiftet, den var stor, hade hjul, "klonkade" med sina åttatums diskettstationer vid uppstart och surrade, så mycket mer gjorde den egentligen inte.. Den var dock den enda dator jag sett som kunde krossa (bokstavligt talat) gamla IBM-prylar.

/mludd

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Avstängd

Ack, ja, den som ändå hade en egen PDP!

Det känns ju skönt dock att min längtan efter en PDP inte är unik!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tveka en sekund på att byta ut skrivbordshurtsen mot ett halvrack. Tack Edmund, jag ska kolla upp Benzler och se om priserna är godtagbara.
Nu när jag tänker efter så såg jag ett Digitalrack för PDP stående hos Compaq i Solna för ca 4-5 år sedan. Tyvärr så var fönstret maskerat så jag såg bara toppen på det. Man kanske ska ta och ringa? :>

edit: http://www.psych.usyd.edu.au/pdp-11/line_1.html En lagom setup för källaren?

Permalänk
Hedersmedlem

Vaxar brukar dyka upp på Ebay.de, och går för 1000-3000 kr beroende på modell och skick. 3100 och liknande modeller är vanligast. Tyska Ebay-säljare fraktar oftas grejerna till hela Europa. PDP lär du dock få hämta med egen (last)bil.

Morsan hade en PDP-11 på jobbet på 70-talet, använde den bland annat för att typsätta mm.

cl3mens: Om det är PDP du fikar efter så ska du ha bra med tur om ett halvrack räcker.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Lite skojsig läsning för den som är intresserad av VAX:
http://undeadly.org/cgi?action=article&sid=20060825232507

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein

cl3mens: Om det är PDP du fikar efter så ska du ha bra med tur om ett halvrack räcker.

Inte då, det finns MicroPDP11/73, jag har en! Då får man alli-i-ett, ska man kompletera med en riktigt diskstation (typ RL-02) och en floppy så blir det lagom i ett halvrack. Har ingen bild på webben ännu.

Här en bild på en liten söt PDP11/23, tror att den får plats om man stoppar den i ett halvrack med en RL-02 och en floppy.

edit: PDP11/23 kostade inte många tior, MicroPDP11/73 fick jag om jag hämtade den...

Jag (vi) har några till...

http://www.abc80.net/Datorerna/Digital/digital.html

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen alla! Jag ska hålla span på ebay, man kan ju kombinera en tur till tyskland i lastbil med lite andra varuinköp. :}

Tänkte börja med en mindre, som 11/23:an, för att vänja mig lite. En liten mysig setup med 5.25"/8"-floppys och kanske en HDD om man lyckas hitta någon.

bzn: Är du en av snubbarna bakom PC/M alltså? Har hängt på den sidan sen jag var runt 11 år tror jag, minns att jag printade ut den för många år sedan när man satt med 28.8k. Väldigt bra initiativ att bevara datorhistoria, verkar inte som om staten insett att klenoder går förlorade varje dag, så då får man väl rädda dom själv. Har själv runt 20 hemdatorer från 70- och 80-tal.

Permalänk
Avstängd

Jag kom just på att jag har haft en Digital Rainbow, som utseendemässigt är identisk (eller mycket snarlik) med "380 Professional" som syns i bzns länk.

Denna, Rainbow, var en tidig och egendomlig IBM PC-klon och hade alltså en 8088 i stället för en J-11. Som sådan var den inte PDP-kompatibel men kunde säkert fungera som front-end-dator. Den hade nämligen en jäkla massa hårdvara i sig, mycket mer än en vanlig PC-klon, och hade mycket med EEPROM med inbyggda terminalprogram o.dyl. MS-DOS var inte tänkt som primärt OS.

Jag vill minnas att diskettstationen primärt var för speciella DEC-diskar, och FAT endast kunde läsas via mjukvarutweaks som "naturligvis" fanns i ROM. Tyvärr begrep jag inte det unika med denna, varvid jag - efter några misslyckade försök att förstå mig på den - slaktade den för komponenter. Många år sedan nu...

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Japp, jag är en av personerna bakom PC/m. Försöker hålla sidan anständigt uppdaterad, och lägga in de nya datorer som vi får tag på. Tyvärr så är det lite dåligt med tid till detta...

Vad det gäller diskettstationen i 380 professional och troligtvis även DEC Rainbow är det så att den är speciell. Disketterna är formaterade i något DEC format och 380:n kunde inte formatera disketterna utan man var tvungen att köpa förformatterade DEC special disketter... Har några paket oöppnade sådana, de kan inte varit billiga.

Tror att man kunde formatera disketter i rätt format om man hade en PDP/11 med lämplig diskettstation för att använda i 380:n, men här är jag osäker.

Permalänk
Medlem

Hade en polare förrut som köpte en Vax, han tänkte lära sig systemet för att kunna bli eftertraktad på den kvarvarande Vax-marknaden.

Efter att ha beställt böcker för 1000 kr tröttnade han och rörde aldrig mer maskinen. Men det var en tuff burk.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Hade en polare förrut som köpte en Vax, han tänkte lära sig systemet för att kunna bli eftertraktad på den kvarvarande Vax-marknaden.

Efter att ha beställt böcker för 1000 kr tröttnade han och rörde aldrig mer maskinen. Men det var en tuff burk.

Hehe, känner igen det där. Liknar precis mina "ljusa idéer", att snöa in på något knasigt område och tro att man ska bli eftertraktad på någon nischmarknad för att sedan tröttna lite för tidigt. Så gick det ju som det gick också, när MBY skulle lära sig COBOL eller Fortran. (Edit: Eller ryska, för den delen.)

Vid närmare eftertanke så gör jag nog klokast i att inte vilja ha en PDP...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PDP-8

Lånar den här tråden lite. Jag har en gammal PDP-8/L hemma som jag brukar tänka jag skulle försöka få igång...men inte gjort något med än.
Nu har jag börjar sälja en del gammal VAX/PDP dokumentation som kanske kan vara intressant för nån här http://www.tradera.com/item/340854/265373538/pdp-11-och-vax-v...

/thomas