Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft tar bort mjukvara för att uppgradera till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad ska du göra efter 2020? Eller när det kommer ny hårdvara som Windows 7 inte stödjer, typ alla framtida processorer från intel och AMD?

För min del är det simpelt!

När jag inte kan köra W7 längre på grund av att det inte finns HW drivrutiner till de nya datorerna jag införskaffar - lär dröja ett antal år - så går jag över till Linux som mitt huvud OS helt och hållet.

För de program som jag använder och som fortfarande kräver Windows så kör jag W7 i VirtualBox.

Skriver detta med lite vemod för jag har använt Windows sedan version 2.11 och fram tills W8 så har MS alltid erbjudigt OS som jag gillat. Men som de säger....inget varar för evigt och W7 verkar bli det sista Windows för min del. Den där "Satajja" är enligt mig (och mina behov) inne på fel spår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kanske det jag redan gjort? Gå över till Linux.

Om inte Microsoft ändrar sin inställning mot sina kunder, så blir det nog mycket åt det hållet.. och till 2020 kan man ju hoppas på att spelmarknaden för Linux öppnats sig bättre.

Har själv lyckats få rätt mycket av det jag använder på windows att fungera under Debian. Sen tyvärr har jag en del program som verkar kräva windows. Så jag funderar på hur är det med dual boot? Eller kan man köra 3d program något sånär som virtual machine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

För min del är det simpelt!

När jag inte kan köra W7 längre på grund av att det inte finns HW drivrutiner till de nya datorerna jag införskaffar - lär dröja ett antal år - så går jag över till Linux som mitt huvud OS helt och hållet.

För de program som jag använder och som fortfarande kräver Windows så kör jag W7 i VirtualBox.

Skriver detta med lite vemod för jag har använt Windows sedan version 2.11 och fram tills W8 så har MS alltid erbjudigt OS som jag gillat. Men som de säger....inget varar för evigt och W7 verkar bli det sista Windows för min del. Den där "Satajja" är enligt mig (och mina behov) inne på fel spår.

Det är många som säger det, men Linux på skrivbordet ligger fortfarande runt 1%. Men den som lever får se.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det argumentet köper jag inte heller. Uppgraderinge är automatisk för det mesta och man behöver ju liksom inte sitta och övervaka den. Det har hänt en del sedan Win 9x-tiden.

Och om man nu "inte bryr sig"... Varför streta emot? Om nu det finns klara fördelar så är det väl bara följa med strömmen?

Vad är det som blivit sämre med tiden? Jag tycker det blivit bättre och bättre.

Har du sovit under hela året som W10 varit gratis eller? Hur många som helst vars datorer inte varit kompatibla med W10 eller haft problem på ett eller annat sätt så att datorn fryser eller står och bara laddar i dygn. Som jag skrev innan så var min ena dator fast under uppgraderingen i ett dygn (egentligen mer än så, men mellan 1-2 dygn var det). Det är oacceptabelt att folk inte får det att fungera och att deras saker försvinner. Nästan varenda bekant som jag haft diskussion om W10 har haft problem, och även en nära vän till mig. Var tvungen att dra hem till honom och pilla i över en timme för att få internet att fungera igen, och det hade inte med drivare att göra heller. Som sagt tidigare, MS hanterade det riktigt dåligt, pushade folk för att uppgradera och sedan är det flera fall som resulterar i en dator som inte fungerar korrekt, katastrof för en vanlig, icke teknikkunnig person.

Vad är det som du inte fattar här egentligen? Om man inte har problem med sin dator och man inte har behov utav nytt varför ska man uppgradera? Spelar ingen roll, du kan ha en miljard bra "features" men om personen i fråga inte har nytta av dessa så finns det ingen anledning att bry sig. Varför streta emot? Kanske för att som jag sa, man måste lära sig nytt, och om du nu vinner absolut noll på en uppgradering så är det meningslöst. Dessutom så är det inte heller värt att riskera att något strul händer om man ändå inte har nytta av en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkz:

Har själv lyckats få rätt mycket av det jag använder på windows att fungera under Debian. Sen tyvärr har jag en del program som verkar kräva windows. Så jag funderar på hur är det med dual boot? Eller kan man köra 3d program något sånär som virtual machine?

Jo, det mesta fungerar på Linux.. Men det som inte gör det kör jag i OSX istället, då jag använder Adobes programvaror t.ex..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har du sovit under hela året som W10 varit gratis eller? Hur många som helst vars datorer inte varit kompatibla med W10 eller haft problem på ett eller annat sätt så att datorn fryser eller står och bara laddar i dygn. Som jag skrev innan så var min ena dator fast under uppgraderingen i ett dygn (egentligen mer än så, men mellan 1-2 dygn var det). Det är oacceptabelt att folk inte får det att fungera och att deras saker försvinner. Nästan varenda bekant som jag haft diskussion om W10 har haft problem, och även en nära vän till mig. Var tvungen att dra hem till honom och pilla i över en timme för att få internet att fungera igen, och det hade inte med drivare att göra heller. Som sagt tidigare, MS hanterade det riktigt dåligt, pushade folk för att uppgradera och sedan är det flera fall som resulterar i en dator som inte fungerar korrekt, katastrof för en vanlig, icke teknikkunnig person.

Vad är det som du inte fattar här egentligen? Om man inte har problem med sin dator och man inte har behov utav nytt varför ska man uppgradera? Spelar ingen roll, du kan ha en miljard bra "features" men om personen i fråga inte har nytta av dessa så finns det ingen anledning att bry sig. Varför streta emot? Kanske för att som jag sa, man måste lära sig nytt, och om du nu vinner absolut noll på en uppgradering så är det meningslöst. Dessutom så är det inte heller värt att riskera att något strul händer om man ändå inte har nytta av en uppgradering.

Jag frågar vad som blivit sämre med tiden och du börjar prata om problem vid installationen? Ah men tjena.. Det är inte samma sak.

Jag har uppdaterat kanske 40-50 datorer av olika märken och modeller under året. Jag har haft problem med en av dem, och då var det att det blev svart skärm så man såg inte vad som hände, men efter det så flöt det på normalt.

Varför ska jag låta andras eventuella problem fläcka ner min egen bild av Windows 10 för? Klart man skall uppgradera eftersom Windows 10 är FRAMTIDEN. Finns säkert datorer med Windows 98 som "fungerar bra", men hur bra fungerar de egentligen idag?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Även om du inte vill tro på det så finns det faktiskt de som inte vill ha W10 även om det var/är gratis - de får gärna behålla sitt skit utan att blanda in mig.

Sen vet jag inte hur du fantiserat ihop din statistik (källa???) för första träffen på Google ger denna information....

Windows 7 47.25%
Windows 10 22.99%
Windows XP 9.36%
Windows 8.1 7.92%
Windows 8 1.82%
Windows Vista 1.05%

https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share....

Lägger man ihop Windows versionerna före W10 så har de enligt statistiken ovan totalt 67.40% vs W10 massiva 22.99% - och detta efter 1+ år som gratis samt desperata försök från MS att tvångs mata det mot folks vilja.

Så frågan är vem som är okunning om man nu använder dina egna ord

Du verkar vara väl insatt i alla Windows användares behov men jag kan garantera dig att för mig har W10 inga nyheter eller förbättringar jämfört med W7.... snarare tvärt om - igen utifrån mina behov!

Bra sammanställning. Helt otroligt att något som givits så mycket marknadsföringspengar, så mycket påtryckningar, så mycket tvång, och samtidigt varit helt gratis, har lyckats få sådan låg andel. Det talar sitt tydliga språk: PC-användare vill ha ett OS framtaget för tangentbord och mus - inte ett OS för mobiler och plattor.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns säkert datorer med Windows 98 som "fungerar bra", men hur bra fungerar de egentligen idag?

Det finns datorer som fortfarande snurrar med win 98 som inte uppgraderades för att de var beroende av en viss programvara som inte stödjer NT. På denna dator och av detta skäl så finns det inget bättre operativsystem.

Efter att ha läst alla dina inlägg så verkar du inte förstå att det finns olika behov och att alla dessa behov inte tillfredställs av win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja.... Fast det gäller bara säkerhetsuppdateringar. Ny funktionalitet kommer bara till Windows 10.

Du skriver det på ett nedlåtande sätt, som att det vore någonting dåligt.

Om det gick att få det på samma vis med W10 så skulle jag kanske iaf överväga att uppdatera till det.

Ett operativsystem ska enbart ha säkerhetsuppdateringar och buggfixar. Ny funktionalitet kan användaren lägga till själv efter behov genom att installera programvara (o det behövs heller ingen "store" för att hitta/installera denna programvara). Så har iaf jag gjort i alla tider, och kommer fortsätta göra.

"Windows as a service" - vilket jä*la skämt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Du skriver det på ett nedlåtande sätt, som att det vore någonting dåligt.

Om det gick att få det på samma vis med W10 så skulle jag kanske iaf överväga att uppdatera till det.

Ett operativsystem ska enbart ha säkerhetsuppdateringar och buggfixar. Ny funktionalitet kan användaren lägga till själv efter behov genom att installera programvara (o det behövs heller ingen "store" för att hitta/installera denna programvara). Så har iaf jag gjort i alla tider, och kommer fortsätta göra.

"Windows as a service" - vilket jä*la skämt.

Jag kan bara konstatera att vi har extremt olika syn på vad ett operativstem skall vara. Jag antar att du sitter på Windows Vista, eftersom det är det äldsta operativet som fortfarande får säkerhetsuppdateringar från Microsoft.

Hur lägger du till nya säkerhetstänk, snabbare uppstart, stabilitetsförbättringar, stöd för nya processorer osv genom att installera "programvara"? Nej det går ju inte.

Och även om det gick.... Fy för jävelen vad bökigt det skulle bli... Jag skulle inte vilja att det tog upp min tid bara för att jag kanske möjligen skulle få en lite mer skräddarsydd upplevelse. Fy.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK så problemet är att jag inte går med på dina känsloargument? Fine. Det stämmer att jag inte gör.

Varför ska du har rätt att ha en åsikt, när vi inte får ha en... utan "vi ska" göra som du tycker?

Skrivet av Ozzed:

Jag pratar om pengar, att du tycker att vi "köper" nya windows med att gå med på reklam här inte till saken.

Företagsbranchen är såklart mer komplex, men den har jag väl knappt ens nämnt förutom i sammanhanget att Microsoft där tar betalt årligen, så varför du tar upp det igen förstår jag inte.

Här är ett påstående: Jag påstår, att jag som har köpt en Retaillicens för Windown aldrig kommer behöva betala för en ny retaillicens, på samma dator då, givetvis, och för att tydliggöra nu så pratar jag om pengar här, inte reklam eller kaffe eller något annat, pengar. Jag påstår alltså att så är fallet.

Sen om man tittar på hur resten av de stora gör, dvs Apple och Google, så tar de ju inte betalt för själva operativet mer än en gång, så det skulle ju kännas rätt lökigt om Microsoft gick tillbaka dit.

Ja. Google lever på att sälja "dig", men ger också bort sina OS.

Apple ger verkligen inte bort sina OS, och om något har de en stark åsikt att deras användares data är viktig att inte störa. Du betalar för Apples OS genom priset på enheten, som täcker livstidsuppgraderingar. Men du kan inte ta OSet och sätta det på en annan maskin, "gratis" och lagligt, så det är inte gratis.

Men okej... pengar.
MS har vad jag vet inte på lång tid tagit betalt för samma OS mer än en gång.
Ja, du kunde välja om du ville köpa en ny version, och köpa uppgraderings licens, men du kunde också stanna på befintligt OS, under den maskinens livslängd.

Med Windows 10 har du inget val. Du måste precis som tidigare, köpa den till varje ny PC, och du har inget val än att uppgraderas, oavsett om det får några 3:e part mjukvaror för 20kkr att gå sönder.
Jag ser inte det som gratis... utan ser det som tvång, för att betala för det, typ som radiotjänst. Oavsett om du använder deras tjänster, så måste du pröjsa, om du har en produkt som täcks av det. Lite likt Windows 10 där du måste uppdatera, bara för du har produkten, och kostnaden det medför när alla dina andra program går sönder.

Skrivet av Ozzed:

Angående 2025 eller vad det står... Du tycker inte det är liiiite märkligt at det datumet flyttades fram ett år när Aniversary uppdate släpptes? Känns inte som en högoddsare att det händer igen vid nästa stora uppdatering osv osv... Vill du diskutera semantik och så vidare så är det helt fel underlag.

De har även visst sagt att Windows 10 ör "sista Windows". Att det står 2025 eller vad det var har ju noll betydelse så länge det datumet flyttas fram ett år vid nästa uppdatering.

Men du... Kom tillbaka när följande är sant:

1: Microsoft släpper en ny Windowsversion OCH
2:Slutsupportdatumet flyttas inte fram.

Varför ens ha ett datum om du ska stöda det för alltid?
Men visst, garanterar att jag ska göra det.
Vad jag då kommer kräva är att samtliga personer, som har sagt detta du säger ovan, kan:
1. Ersätta ev kostnader för de som följde era råd och uppgradera. (ta ansvar)
2. Inse att ni var idioter som "antar" något som inte står skrivet...

Skrivet av Ozzed:

Klart som satan du har svårt att begripa min enkla logik när du övertolkar saker och läser in saker mellan raderna som inte står där. Läs vad jag skriver och lugna ner dig.

Det lustiga är att liknande kan sägas med dig... bara i posten nedan:

Skrivet av Ozzed:

Det argumentet köper jag inte heller. Uppgraderinge är automatisk för det mesta och man behöver ju liksom inte sitta och övervaka den. Det har hänt en del sedan Win 9x-tiden.

Och om man nu "inte bryr sig"... Varför streta emot? Om nu det finns klara fördelar så är det väl bara följa med strömmen?

Vad är det som blivit sämre med tiden? Jag tycker det blivit bättre och bättre.

Håller helt med @Friterad och hans inlägg ovan säger exakt vad som är fel med Windows 10.

Du anser att alla fungerar och tycker som du, och jag anser att du verkligen behöver lugna ner dig och inse att vi är alla olika, istället för att försöka utläsa det som dåliga ursäkter att Win 9x ska vara relevant.
Hur du fick fram det ur vår åsikt är verkligen exempel på att "göra diverse utsvävningar mot saker jag inte har sagt". Så precis som du ovan sa:

Skrivet av Ozzed:

Men jag fattar alltså inte hur fasiken du får ihop det mot något jag skrev alltså.

Säger jag om din (och andras) resonemang kring var tusan kom Win 9x/2000 och andra OS kom in i bilden.
- "det där var väl jävla onödigt?" - Ozzed
Så låt oss hålla oss till Win 7/8.1 vilket är det vi argumenterar om, eller hur?

Vissa av oss har sett båda sidorna. Och det finns en anledning till att vi ändrat vår åsikt. Vi har använt, testat och kört Windows 10 sedan tidig utveckling, och jag håller med @Friterad när han säger att det blivit sämre. När man testade första Technical Preview versionen så såg det kanon bra ut och de började lägga till funktioner. De lyssnade på Insider Preview åsikterna och ändrade/fixade saker.

Sen när officiella versionen kom, och man gratis kunde uppgradera så var det också bra, och även om OSet var lite udda på sina ställen (halvfärdigt) så var jag också, precis som du, på att folk skulle uppgradera och iaf testa det.

Sen började det gå åt H. När åter igen drivrutiner blev problem på nästa version, och allt från grannens Nvidia kort vägrade fungera till en av mina startmenyer la av (som krävde full ominstall). Efter tiden gick så var det fler och fler buggar och bekanta som ångrade sig och ville tillbaka, så jag tog mitt ansvar och hjälpte dem. När jag insåg hur problemen blev fler och fler, och OSet inte blev "klart", så började jag inse att vi skulle få ett halvfärdigt OS i år framöver. (Vilket vi har än idag).

Efter att sen ha spenderat många timmar på 2 maskiner, där jag fick slåss mot Windows 10 automatik, som hur man än försökte, inte gick att stänga av (ingen register kod eller inställning fungerade). Så hade jag fått nog. Jag insåg att Windows 10 fungerar kanon bra, när det fungerar. Men när det går illa, går det riktigt illa. Och du får dessa problem, minst 1 gång om året... nej tack.

När AU versionen kom, så såg man vad som hände. Folk miste TB med data pga Windows blåste deras lagringsdiskar, startmenyer kraschade igen och tonvis med fler buggar. De även nergraderade Pro, och tog bort möjligheter att styra sitt eget OS samt ändrade lite, precis som de ville.
En smart människa inser då att detta var planen hela tiden. Få över alla, och sen när man har dem under kontroll, göra vf man vill. Varför annars göra det dagar efter man inte kan uppgradera längre? (där de har alla användarna de kan få) Och jag kan slå vad om att du kommer se det, igen, vid nästa version.

Detta förstärks av att MS får Intel och AMD att gimpa Kabylake och Zen för äldre, just för att tvinga över folk. Man ser det i besluten med hur de vill göra spel osv också... där allt ska över till deras platform. Lite som en vuxen person som bjuder barnet på godis... och de flesta vettiga föräldrar lär sina barn att inte prata med/lita på främlingar.

Min poäng här är inte att de måste superstöda äldre OS. Tolka mig rätt. Men att aktivt göra steg efter steg för att ta bort alla alternativ för de som inte vill, är definitivt deras nya fula taktik, och den är mitt problem. Jag litar inte på främling med godis nämligen...

Men slutligen... Det är helt okej att du vill köra Windows 10. Kör på.
Men låt oss som inte vill det, göra det vi tycker är bäst. För ärligt... får du betalt för att värva Windows 10 användare, eller vad är ert problem?
Och den dagen du inser vilket misstag du gjort, är du välkommen tillbaka till de äldre, fungerande, och fortfarande supportade OSen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

LOL, du får nog läsa på lite innan du vräker ur dig sådant där. Höll på och trilla av stolen av skratt..

Men det är inte alla som följer med på religonslektionerna..

Jag är inte profs på religion. True. Men hade några Jehovas i parallellklassen under gymnasiet. De försökte konvertera folk och tog ofta upp att snart så var alla platser tagna.

Det har nog sitt ursprung i denna del av deras tro:

Saxat från Wikipedia.
de kommer att vara lika maktlösa som om de kastats i avgrunden och blivit inlåsta] i tusen år och under dessa tusen år kommer Jesus och 144 000 medarvingar (vissa medlemmar av Jehovas Vittnen) att vara domare och härska ”som kungar och präster tillsammans med Kristus”. (Uppenbarelseboken 14:1–3; 20:1–4; Romarna 8:17).

Edit: Om du är så kunnig kan du gärna förklara detta för oss alla.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför ska du har rätt att ha en åsikt, när vi inte får ha en... utan "vi ska" göra som du tycker?

Ja. Google lever på att sälja "dig", men ger också bort sina OS.

Apple ger verkligen inte bort sina OS, och om något har de en stark åsikt att deras användares data är viktig att inte störa. Du betalar för Apples OS genom priset på enheten, som täcker livstidsuppgraderingar. Men du kan inte ta OSet och sätta det på en annan maskin, "gratis" och lagligt, så det är inte gratis.

Men okej... pengar.
MS har vad jag vet inte på lång tid tagit betalt för samma OS mer än en gång.
Ja, du kunde välja om du ville köpa en ny version, och köpa uppgraderings licens, men du kunde också stanna på befintligt OS, under den maskinens livslängd.

Med Windows 10 har du inget val. Du måste precis som tidigare, köpa den till varje ny PC, och du har inget val än att uppgraderas, oavsett om det får några 3:e part mjukvaror för 20kkr att gå sönder.
Jag ser inte det som gratis... utan ser det som tvång, för att betala för det, typ som radiotjänst. Oavsett om du använder deras tjänster, så måste du pröjsa, om du har en produkt som täcks av det. Lite likt Windows 10 där du måste uppdatera, bara för du har produkten, och kostnaden det medför när alla dina andra program går sönder.

Varför ens ha ett datum om du ska stöda det för alltid?
Men visst, garanterar att jag ska göra det.
Vad jag då kommer kräva är att samtliga personer, som har sagt detta du säger ovan, kan:
1. Ersätta ev kostnader för de som följde era råd och uppgradera. (ta ansvar)
2. Inse att ni var idioter som "antar" något som inte står skrivet...

Det lustiga är att liknande kan sägas med dig... bara i posten nedan:

Håller helt med @Friterad och hans inlägg ovan säger exakt vad som är fel med Windows 10.

Du anser att alla fungerar och tycker som du, och jag anser att du verkligen behöver lugna ner dig och inse att vi är alla olika, istället för att försöka utläsa det som dåliga ursäkter att Win 9x ska vara relevant.
Hur du fick fram det ur vår åsikt är verkligen exempel på att "göra diverse utsvävningar mot saker jag inte har sagt". Så precis som du ovan sa:
Säger jag om din (och andras) resonemang kring var tusan kom Win 9x/2000 och andra OS kom in i bilden.
- "det där var väl jävla onödigt?" - Ozzed
Så låt oss hålla oss till Win 7/8.1 vilket är det vi argumenterar om, eller hur?

Vissa av oss har sett båda sidorna. Och det finns en anledning till att vi ändrat vår åsikt. Vi har använt, testat och kört Windows 10 sedan tidig utveckling, och jag håller med @Friterad när han säger att det blivit sämre. När man testade första Technical Preview versionen så såg det kanon bra ut och de började lägga till funktioner. De lyssnade på Insider Preview åsikterna och ändrade/fixade saker.

Sen när officiella versionen kom, och man gratis kunde uppgradera så var det också bra, och även om OSet var lite udda på sina ställen (halvfärdigt) så var jag också, precis som du, på att folk skulle uppgradera och iaf testa det.

Sen började det gå åt H. När åter igen drivrutiner blev problem på nästa version, och allt från grannens Nvidia kort vägrade fungera till en av mina startmenyer la av (som krävde full ominstall). Efter tiden gick så var det fler och fler buggar och bekanta som ångrade sig och ville tillbaka, så jag tog mitt ansvar och hjälpte dem. När jag insåg hur problemen blev fler och fler, och OSet inte blev "klart", så började jag inse att vi skulle få ett halvfärdigt OS i år framöver. (Vilket vi har än idag).

Efter att sen ha spenderat många timmar på 2 maskiner, där jag fick slåss mot Windows 10 automatik, som hur man än försökte, inte gick att stänga av (ingen register kod eller inställning fungerade). Så hade jag fått nog. Jag insåg att Windows 10 fungerar kanon bra, när det fungerar. Men när det går illa, går det riktigt illa. Och du får dessa problem, minst 1 gång om året... nej tack.

När AU versionen kom, så såg man vad som hände. Folk miste TB med data pga Windows blåste deras lagringsdiskar, startmenyer kraschade igen och tonvis med fler buggar. De även nergraderade Pro, och tog bort möjligheter att styra sitt eget OS samt ändrade lite, precis som de ville.
En smart människa inser då att detta var planen hela tiden. Få över alla, och sen när man har dem under kontroll, göra vf man vill. Varför annars göra det dagar efter man inte kan uppgradera längre? (där de har alla användarna de kan få) Och jag kan slå vad om att du kommer se det, igen, vid nästa version.

Detta förstärks av att MS får Intel och AMD att gimpa Kabylake och Zen för äldre, just för att tvinga över folk. Man ser det i besluten med hur de vill göra spel osv också... där allt ska över till deras platform. Lite som en vuxen person som bjuder barnet på godis... och de flesta vettiga föräldrar lär sina barn att inte prata med/lita på främlingar.

Min poäng här är inte att de måste superstöda äldre OS. Tolka mig rätt. Men att aktivt göra steg efter steg för att ta bort alla alternativ för de som inte vill, är definitivt deras nya fula taktik, och den är mitt problem. Jag litar inte på främling med godis nämligen...

Men slutligen... Det är helt okej att du vill köra Windows 10. Kör på.
Men låt oss som inte vill det, göra det vi tycker är bäst. För ärligt... får du betalt för att värva Windows 10 användare, eller vad är ert problem?
Och den dagen du inser vilket misstag du gjort, är du välkommen tillbaka till de äldre, fungerande, och fortfarande supportade OSen.

Men alltså va?? What??? Fortfarande bara massa blarr och inget svar på någon av frågorna.

Jag vet inte ens var jag ska börja i ditt spaghettiinlägg så jag tror helt enkelt jag låter bli. Men jag är i alla fall förvissad om att jag inte kommer behöva betala för Windows igen, någonsin, eftersom jag har en retaillicens. Datumet skjöts ju som sagt fram ett år och som jag skrev så lär det skjutas fram ett år igen efter nästa uppdatering och så vidare, men du läser ju inte alls vad jag skriver så det blir omöjligt att fortsätta diskussionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Jag är inte profs på religion. True. Men hade några Jehovas i parallellklassen under gymnasiet. De försökte konvertera folk och tog ofta upp att snart så var alla platser tagna.

Det har nog sitt ursprung i denna del av deras tro:

Saxat från Wikipedia.
de kommer att vara lika maktlösa som om de kastats i avgrunden och blivit inlåsta] i tusen år och under dessa tusen år kommer Jesus och 144 000 medarvingar (vissa medlemmar av Jehovas Vittnen) att vara domare och härska ”som kungar och präster tillsammans med Kristus”. (Uppenbarelseboken 14:1–3; 20:1–4; Romarna 8:17).

Edit: Om du är så kunnig kan du gärna förklara detta för oss alla.

Nu är inte jag heller något proffs och vet inte hur det är med att diskutera religion på forumet, men tror du har fattat en hel del fel. Jehovas vittnen har oftast pratat om ett paradis på jorden och inte i himlen, men som det står i Wikipedia att vissa ska ingå i en regering. Det kan ju iofs vara lämpligt, då alla inte kan styra?
Har mer uppfattningen att de vill "rädda" så många som möjligt...

De har ju också gjort reklam för sin hemsida på sistone, så där lär du ju kunna hitta en del svar kanske.. Tycker alltid det är bättre att gå direkt till källan och få svar och tog därför för skojs skull en titt..
"Ett relativt litet antal människor – 144 000 – kommer att bli uppväckta till himmelskt liv och regera tillsammans med Jesus i Guds rike."
"Gud kommer att belöna trogna människor med fullkomlig hälsa och evigt liv i ett paradis på jorden."
https://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/jehovas-vittnens-tr...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tja, för alla som har tänkt bygga ny dator med t ex Kaby, var det ganska värdelöst å uppdatera, då de måste byta moderkortet också för att komma åt de senaste funktionerna och därmed ändå köpa en ny licens. Jag har svårt att tro på att W10 är den sista versionen, då om säg 10 år kommer det kanske att krävas en helt ny plattform. Förhoppningsvis så har de i alla fall fixat buggarna innan jag bygger en ny dator. Tills dess så är det W7 som gäller - på gott och ont.
Förresten, vad har hänt med dig Ozzed, har ditt konto blivit kapad av strejf:) ? Det är helt ok att försvara det man tror på, men det verkar som att du vänder kappan efter vinden, då du lät minsann inte så här när W10 introducerades.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Tja, för alla som har tänkt bygga ny dator med t ex Kaby, var det ganska värdelöst å uppdatera, då de måste byta moderkortet också för att komma åt de senaste funktionerna och därmed ändå köpa en ny licens. Jag har svårt att tro på att W10 är den sista versionen, då om säg 10 år kommer det kanske att krävas en helt ny plattform. Förhoppningsvis så har de i alla fall fixat buggarna innan jag bygger en ny dator. Tills dess så är det W7 som gäller - på gott och ont.
Förresten, vad har hänt med dig Ozzed, har ditt konto blivit kapad av strejf:) ? Det är helt ok att försvara det man tror på, men det verkar som att du vänder kappan efter vinden, då du lät minsann inte så här när W10 introducerades.

Nu rör du ihop saker. Det var Windows 8.x jag kritiserade hårt eftersom de trodde folk skulle köra plattor och pekskärmar för hela slanten, och så den förbannade startskärmen som tog upp hela skärmen.

Jag låg kvar på Windows 7 då, eftersom jag var rätt övertygad om att de skulle tvärvända vad gäller startmenyn, och det gjorde de ju Jag tycker att Windows 10 har åtgärdat alla de negativa punkterna med Windows 8.x, så jag känner inget behov av motstånd länge. Nu är Windows så som jag vill ha det igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Om man vill ominstallera windows, så finns det ett par alternativ.
Personligen tycker jag det känns bäst om man gjort ett bootbart USB-minne med windows 10 på med MS Media Creation Tool först. Det gör det hela såååååå mycket enklare.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Annars finns optionen att göra factory reset på windows 10 som återställer/ominstallerar sig självt.
1. WIN+R och skriv reset och tryck på enter.
2. Välj "Reset this PC" och du får några val att göra, men svårare än så är det inte.

Om man vill utnyttja sin rättighet som man registrerat sig för, så tror jag att det är något man skulle ha gjort under tiden det var gratis att ta ner Windows 10. Osäker, men efteråt tror jag inte det funkar.
Kanske via https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad.... Det fungerade i alla fall för mig förra veckan.

Tack
Usb låter bra då, funderar på att någon dag byta ut min gamla ssd som jag har till windows men gamla intel ssd'n tickar på riktigt bra än så länge men är några år gammal.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

@DaBone: som sagt så motsäger ju inget av detta det jag tidigare sa. Om de då, numera vet jag inte ifall de ännu, använde den lilla skaran av 144000 (då 36000) som ett säljargument så kan man mycket väl likna det vid ett tidsbegränsat erbjudande.

Men tycker vi kan fortsätta diskussionen i PM. Håller dock fast att mycket går att likna vid dörrknackning, utskick och den begränsade folkgruppen mot Microsofts utrullning av Windows 10.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag frågar vad som blivit sämre med tiden och du börjar prata om problem vid installationen? Ah men tjena.. Det är inte samma sak.

Jag har uppdaterat kanske 40-50 datorer av olika märken och modeller under året. Jag har haft problem med en av dem, och då var det att det blev svart skärm så man såg inte vad som hände, men efter det så flöt det på normalt.

Varför ska jag låta andras eventuella problem fläcka ner min egen bild av Windows 10 för? Klart man skall uppgradera eftersom Windows 10 är FRAMTIDEN. Finns säkert datorer med Windows 98 som "fungerar bra", men hur bra fungerar de egentligen idag?

Uppenbarligen så svarade jag helt enkelt inte alls på det sista du skrev, höll på med annat medan jag var på SweC så missade att svara på allt helt enkelt.

Grattis, du har inte stött på en enda dator som inte är kompatibel med W10.

Det är väl lite problemet med dig som jag märkt, du har en åsikt och det spelar ingen roll vad någon säger, och inte sätter du dig in i andras situation. Ganska dåligt om det enda argumentet för att uppgradera är att det är "framtiden" och att det var gratis. Vadå framtiden? W10 kommer bli ersatt precis som alla andra OS, antagligen så att MS väljer att sitta kvar på 10an längre än bara 3 år dock (var 3 år emellan Vista/7, 7/8 och 8/10) baserat på vad dom sagt tidigare. Sen undrar jag hur W98 är relevant, det är ett OS som faktiskt är dåligt i dagens läge och inte hänger med längre, W7 däremot ligger inte efter på något som en vanlig användare behöver eller gör och får till skillnad från W98 fortfarande uppdateringar.

W10 har blivit sämre med tiden främst vad gäller stabilitet. Men även saker som att Windows tar bort program utan att fråga eller varna om det först, och ja jag vet varför MS gjort så, men det är ingen ursäkt för att låta systemet bestämma snarare än att användaren ska bestämma.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag tyckte det passade ganska väl. Är väl en rätt ointressant subjektiv bedömning egentligen men jag editerade mitt förra inlägg och strök över orden iaf. Win win för alla.

Also Ozzed; har ni glömt att Microsoft pushade automatisk uppgradering ett tag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Uppenbarligen så svarade jag helt enkelt inte alls på det sista du skrev, höll på med annat medan jag var på SweC så missade att svara på allt helt enkelt.

Grattis, du har inte stött på en enda dator som inte är kompatibel med W10.

Det är väl lite problemet med dig som jag märkt, du har en åsikt och det spelar ingen roll vad någon säger, och inte sätter du dig in i andras situation. Ganska dåligt om det enda argumentet för att uppgradera är att det är "framtiden" och att det var gratis. Vadå framtiden? W10 kommer bli ersatt precis som alla andra OS, antagligen så att MS väljer att sitta kvar på 10an längre än bara 3 år dock (var 3 år emellan Vista/7, 7/8 och 8/10) baserat på vad dom sagt tidigare. Sen undrar jag hur W98 är relevant, det är ett OS som faktiskt är dåligt i dagens läge och inte hänger med längre, W7 däremot ligger inte efter på något som en vanlig användare behöver eller gör och får till skillnad från W98 fortfarande uppdateringar.

W10 har blivit sämre med tiden främst vad gäller stabilitet. Men även saker som att Windows tar bort program utan att fråga eller varna om det först, och ja jag vet varför MS gjort så, men det är ingen ursäkt för att låta systemet bestämma snarare än att användaren ska bestämma.

Så många gånger som Microsoft sagt att Windows 10 är "sista" Windows så tror jag de skulle få det jäääävligt hett om öronen om det helt plötsligt hette "här är nya Windows, betala tack" igen... Det skulle aldrig gå. Inte en chans. Händer de så ska jag gå över till MacOS

Sen, visst... Windows 7 kanske fortfarande funkar och får säkerhetsuppdateringer, men hur länge? 2020 är det ju definitivt kört, att då ta klivet till Windows 10.apelsin eller vad de nu kallar det känns förmodligen än mer bökigt och ovant. Lika bra att hoppa på tåget nu liksom.

Sen vad då "Du har en åsikt och sen är det så". Ja så är det väl med alla? Annars skulle ju alla tycka exakt likadant om allt eftersom man tvingades väga in andras erfarrenheter i sina egna bedömningar, hur smart är det? Det känns lite bonnigt. Typ "Nä jag gillar inte invandrare för det vet man ju hur de är". Jaha? Har du själv negativa erfarenheter av invandrare? "Nä.... Men asså jag läste typ om en snubbe som eldade upp en bil en gång"... Det är inte smart, det håller inte. Man ska basera sina åsikter på sina egna erfarenheter, annars är man ett får.

OK, om du har problem med Windows 10 för att det inte fungerar på _gamla_ datorer så lär väl problemet växa bort med tiden liksom... De daturer som görs nu och de man bygger själv är ju nya.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Also Ozzed; har ni glömt att Microsoft pushade automatisk uppgradering ett tag?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man hade rekomenderade uppdateringar påslaget så laddades Windows 10 ner automatiskt, precis som andra rekommenderade uppdateringar, man var dock tvungen att själv tycka på "Installera nu"-knappen, så de pushade inte på det sättet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så många gånger som Microsoft sagt att Windows 10 är "sista" Windows så tror jag de skulle få det jäääävligt hett om öronen om det helt plötsligt hette "här är nya Windows, betala tack" igen... Det skulle aldrig gå. Inte en chans. Händer de så ska jag gå över till MacOS

Sen, visst... Windows 7 kanske fortfarande funkar och får säkerhetsuppdateringer, men hur länge? 2020 är det ju definitivt kört, att då ta klivet till Windows 10.apelsin eller vad de nu kallar det känns förmodligen än mer bökigt och ovant. Lika bra att hoppa på tåget nu liksom.

Sen vad då "Du har en åsikt och sen är det så". Ja så är det väl med alla? Annars skulle ju alla tycka exakt likadant om allt eftersom man tvingades väga in andras erfarrenheter i sina egna bedömningar, hur smart är det? Det känns lite bonnigt. Typ "Nä jag gillar inte invandrare för det vet man ju hur de är". Jaha? Har du själv negativa erfarenheter av invandrare? "Nä.... Men asså jag läste typ om en snubbe som eldade upp en bil en gång"... Det är inte smart, det håller inte. Man ska basera sina åsikter på sina egna erfarenheter, annars är man ett får.

OK, om du har problem med Windows 10 för att det inte fungerar på _gamla_ datorer så lär väl problemet växa bort med tiden liksom... De daturer som görs nu och de man bygger själv är ju nya.

För Microsoft är ju att lita på det vet vi, eller hur?

2020 är 4 år framåt i tiden. Tror det talar för sig själv.

Ja, det är skillnad på att ha en åsikt och vara totalt ignorant om andras åsikter jämfört med att ha en åsikt men förstå andras åsikter.

Alla baserar sina åsikter på sina egna erfarenheter, det är så det funkar. Men man behöver inte vara trångsint för det utan man kan även väga in andras erfarenheter. Man kommer nog inte så långt om man bara går efter eget huvud.

Nya datorer hör liksom inte till här, införskaffar någon en ny dator så är det i princip W10 som gäller, om du nu inte skall ha Mac då. Diskussionen handlar ju om uppgraderingen till W10 inte förinstallerat W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För Microsoft är ju att lita på det vet vi, eller hur?

2020 är 4 år framåt i tiden. Tror det talar för sig själv.

Ja, det är skillnad på att ha en åsikt och vara totalt ignorant om andras åsikter jämfört med att ha en åsikt men förstå andras åsikter.

Alla baserar sina åsikter på sina egna erfarenheter, det är så det funkar. Men man behöver inte vara trångsint för det utan man kan även väga in andras erfarenheter. Man kommer nog inte så långt om man bara går efter eget huvud.

Nya datorer hör liksom inte till här, införskaffar någon en ny dator så är det i princip W10 som gäller, om du nu inte skall ha Mac då. Diskussionen handlar ju om uppgraderingen till W10 inte förinstallerat W10.

Man kan dock lätt tro att så är fallet eftersom det folk verkar protestera mest mot är saker de fått för sig om Windows 10, inte själva uppgraderingen.

Vad är det som inte går att lita på som Microsoft säger? Man kan väl tycka att det de säger är dumt, men har det verkligen hänt att de har ljugit om livscykeln för en produkt?

Såklart finns det undantag som bekräftar regeln. Att de valde att förlänga livscykeln för Windows XP tycker jag var riktigt dåligt. Då var jag besviken på Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ironiskt nog ledde nog Microsofts kampanj till att Windows 10 fick lite av ett dåligt rykte. Folk tyckte liksom att det måste vara nåt fuffens eftersom det är gratis. Man värdesätter ju ofta produkter utifrån vad de kostar. Hade det kostat 200:- att uppgradera hade det nog inte haft samma dåliga rykte. Att de samlar in telemetri och annat är ju inget ovanligt direkt. Microsoft är inte ett dugg intresserade av din dagbok eller att du sökte på nätet efter "analklåda" utan det handlar mestadels om att förbättra operativsystemet.

Att man ville få folk att uppgradera var ju för man ville undvika att Windows 7 skulle bli nästa Windows XP och leva vidare i 15 år... Det är dyrt och komplicerat att stödja gamla versioner av operativsystem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Jag känner de som råkat ut för byte mellan win 7 och 10 utan att de fått välja.
Jag tror definitivt att MS är intresserad av och analyserar varenda sökning man gör i deras system, Google tvekar inte att kartlägga sökningarna så varför skulle inte MS vara intresserad om jag söker på "analklåda" ?
Jag hoppas att win 10 blir sista win och om MS säger det så är det ju inget som talar empt det men jag hoppas att de verkligen släpper ett modernt och bra operativsystem som "startar om" win börjar bli ett lapptäcke som inte fungerar så om man bryter kompatibiliteten och startar om med nytt namn så håller man sitt ord men kan utvecklas och kanske få med sig kunderna åt samma håll igen, allt som behövs är att windows läggs ner som varumärke så har man inte ljugit och samtidigt markerar man att man blir moderna, nästa os blir dörren till framtiden och heter "MS Door"
Då blev plötsligt 10an det sista windows men man kan gå vidare genom dörren utan att ha talat osanning

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om man hade rekomenderade uppdateringar påslaget så laddades Windows 10 ner automatiskt, precis som andra rekommenderade uppdateringar, man var dock tvungen att själv tycka på "Installera nu"-knappen, så de pushade inte på det sättet.

Aha, okej. Då förstår jag bättre. Körde gwx control panel för att slippa notifieringar om att få Win10 på min laptop då jag inte litar på dess kompatibilitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag(!) tycker det är skumt att så många verkar ha sådana problem med W10. Allt jag har slängt på det har fungerat utan problem. Det är snabbt och stabilt och ja... Det bara fungerar.
En polare till mig installerade sin nya dator för ett par veckor sedan (Moderkort, CPU, RAM och GPU) och allt han gjorde var att flytta systemdisken till den nya datorn och W10 hoppade igång utan att ens hicka till och då bytte han från ett Gigabyte P55A med Socket 1156 och en i5-760 till ASUS Z170 med socket 1151 och en i7-6700K... Både han och jag satt bara och gapade!

Som sagt... Jag, alla utom en av mina polare, min fru och min gamla chefs tre datorer har inga problem med W10... Märkligt om det nu skulle vara så dåligt?!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows 10 blir det sista windows

Okay, så Windows 10 DLC?
När kommer season pass? Windows 10 lockboxes som man måste köpa nycklar för där man får hoppas på att den rullar fram just den funktionalitet du ville ha?

Vad tror du blir windows 10 motsvarigheten till karambit på CSGO?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeFeCT79:

Håller med, det ska bli spännande att se när folk MÅSTE uppgradera för att kunna nyttja senaste hårdvaran, och börjar gnälla att det inte är gratis längre.

Att inte uppgradera till Win 10 när det var gratis och man hade chansen känns lite som att det var en grej bara: Nä, jag ska minsann inte uppgradera, bara massa spyware och skit.... Har läst så mycket dåligt om det... Osv osv osv.

Att folk sen inte har några som helst problem med att hänga ut hela sitt liv på Instagram eller Facebook är ju en hel annan sak....

Du inser att med windows10 handlar det om att ditt eget OS spionerar på dig medan det är frivilligt att lägga upp skit på facebook? En fjortis borde klara av att se skillnaden mellan dessa två så du bör också.