Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Uselt kundbemötande från IT-Mania

Permalänk
Medlem

Uselt kundbemötande från IT-Mania

Tänkte slänga ut en varning här för IT-Mania som annars har fått några "bra" recensioner på trustpilot osv.

Beställde produkter som fanns i lager på måndagen, fick en beställningsbekräftelse via mail, dock hände inget mer efter det. Vi beställde härifrån eftersom varorna fanns i lager då vi behövde produkterna så snart som möjligt.

På Onsdagen ringde jag och frågade kring när de förväntade sig att kunna skeppa produkterna, fick svar och bekräftat att de hade gått iväg, och de skulle maila kollinummer till mig då de tyckte det var märkligt att de inte hade fått det samt att det var märkligt att ordern inte var markerad som avsänd.

Senare på slutet av onsdagen mailade jag dem och påminde om att vi hade kommit överens om att jag skulle få ett mail med kollinummer.

Torsdag: ringer dem för att ta reda på vad som pågår, hinner presentera mig med namn innan samtalet mystiskt kopplas bort. Försöker ringa 3-4 gånger efter detta och nu är det ingen som svarar.

Fredag: Deadline närmar sig för vår slutkund så vi och ekonomiavdelning beslutar att häva köpet och avbeställa. Denna process går klart snabbare att få svar på:

Jag får två svar från företaget efter att ha mailat och försökt avbeställa ordern då de inte svarade idag heller. Tar feedbacken det som att jag lyckades avbeställa, svaren jag fick var lite tvetydiga:

Avbeställningsprocess för IT-Mania, (standarddialog?)

Mitt mail för att avbeställa:

"Efter att ha försökt ringa till er i flera dagar utan svar så antar jag att ni antingen inte bedriver verksamhet längre eller så har ni totalt tappat intresse för era kunder.

Utifrån detta så gör vi en kvalificerad gissning att ni inte ämnar leverera beställningen som vi gjorde i måndags och avbeställer härmed formellt beställningen med ordernummer #39693

Då vi via tidigare korrespondensförsök med er uppfattat att ni har en stor motvilja mot att svara på telefon eller epost så godtar vi tystnad/inget svar som bekräftelse på avbeställningen.
"

Svar 1: "Väldigt omoget av dig att skriva så, men är man ett barn så är man ett barn"
https://www.dropbox.com/s/zixrzavquww169l/Screenshot%202016-0...

Svarar på detta mailet med: "Tackar, då noterar vi härmed att avbeställningen är gjord och bekräftad."

Svar 2: "Haha så mobbad man kan vara skrev om oss på alla sidor haha har du inget liv?"
https://www.dropbox.com/s/8m02a7ce33a68re/Screenshot%202016-0...

§2 i de lokala reglerna.
Permalänk

Wow hahaha, nej dom skulle jag nog inte handla av!

Permalänk
Medlem

herregud, sitter det 10 åringar på deras ks eller vad tusan?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Vilka jävla clowner.

Permalänk
Medlem

å helvete vilka idioter xD

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

den supporten jobbar nog inte länge till

Permalänk
Medlem

Vafan? Det här borde du nästan ta upp med någon tidning eller liknande

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Proffsmoddare

Nu hoppas nästan jag att clownerna på it-mania skapar ett konto och försöker förklara sig

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haddoq:

Tänkte slänga ut en varning här för IT-Mania som annars har fått några "bra" recensioner på trustpilot osv.

Beställde produkter som fanns i lager på måndagen, fick en beställningsbekräftelse via mail, dock hände inget mer efter det. Vi beställde härifrån eftersom varorna fanns i lager då vi behövde produkterna så snart som möjligt.

På Onsdagen ringde jag och frågade kring när de förväntade sig att kunna skeppa produkterna, fick svar och bekräftat att de hade gått iväg, och de skulle maila kollinummer till mig då de tyckte det var märkligt att de inte hade fått det samt att det var märkligt att ordern inte var markerad som avsänd.

Senare på slutet av onsdagen mailade jag dem och påminde om att vi hade kommit överens om att jag skulle få ett mail med kollinummer.

Torsdag: ringer dem för att ta reda på vad som pågår, hinner presentera mig med namn innan samtalet mystiskt kopplas bort. Försöker ringa 3-4 gånger efter detta och nu är det ingen som svarar.

Fredag: Deadline närmar sig för vår slutkund så vi och ekonomiavdelning beslutar att häva köpet och avbeställa. Denna process går klart snabbare att få svar på:

Jag får två svar från företaget efter att ha mailat och försökt avbeställa ordern då de inte svarade idag heller. Tar feedbacken det som att jag lyckades avbeställa, svaren jag fick var lite tvetydiga:

Avbeställningsprocess för IT-Mania, (standarddialog?)

Mitt mail för att avbeställa:

"Efter att ha försökt ringa till er i flera dagar utan svar så antar jag att ni antingen inte bedriver verksamhet längre eller så har ni totalt tappat intresse för era kunder.

Utifrån detta så gör vi en kvalificerad gissning att ni inte ämnar leverera beställningen som vi gjorde i måndags och avbeställer härmed formellt beställningen med ordernummer #39693

Då vi via tidigare korrespondensförsök med er uppfattat att ni har en stor motvilja mot att svara på telefon eller epost så godtar vi tystnad/inget svar som bekräftelse på avbeställningen.
"

Svar 1: "Väldigt omoget av dig att skriva så, men är man ett barn så är man ett barn"
https://www.dropbox.com/s/zixrzavquww169l/Screenshot%202016-0...

Svarar på detta mailet med: "Tackar, då noterar vi härmed att avbeställningen är gjord och bekräftad."

Svar 2: "Haha så mobbad man kan vara skrev om oss på alla sidor haha har du inget liv?"
https://www.dropbox.com/s/8m02a7ce33a68re/Screenshot%202016-0...

Du har fått svar från en anställd som helt enkelt aldrig skulle ha kommit dit. saknar all kompetens som finns inom CS. Personen tar saker personligt och har ingen förmåga att lösa problem och kan inte vara mer än 18 år...
Ytterst beklagligt =/
Hoppas personer med beslutsfattning inom bolaget ser denna tråd och hur du blivit bemött.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

du lär ju ha råkat ut för någon som antingen är sjukt less på sig jobb eller redan sagt upp sig

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk

Ahaha, vilka clowner.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk

Tack för varningen, sådan support kan vi gott vara utan

Permalänk
Medlem

wow....

Snacka om ett företag som vill verka seriösa. Hur gör dom anställningsintervjuer?
- Är du otrevlig mot kunder?
- Oh ja, verkligen.
- Bra, jobbet är ditt!

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Troligtvis ett litet företag så han som kommenterar är väl ägare eller nåt. Kunde inte hitta nått på allabolag

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Detta är nog inget företag i större bemärkelse. Finns inget registrerat bolag på IT-Mania och på adressen verkar bara en enskild firma finnas.
De redovisar inte heller något om F-skattsedel på hemsidan.

Med den inställningen till kunder som vi sett här kan vi nog bara önska IT-mania ett ironisk lycka till....

Permalänk
Medlem

Deras 'sida' på Trustpilot ser inte så seriös ut heller. Fyra stycken 5+ omdömmen lämnade samma dag den 29:e februari. Sedan inget innan ett nyinlagt omdömme från David som är under utredning sedan 22 timmar med IT-manias kommentar " kunden är ej kund hos eller".

Permalänk
Medlem

Företaget bryter även mot Svensk lag och har inte organisationsnummer på hemsida vad jag kan se.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ja de verkar vara registrerade som Enskild Firma, tyvärr var det dessa och en till som hade Corsair 380T i lager, fick bli ett annat chassi till bygget.

Tycker det är skräckinjagande, men samtidigt lite fascinerande att ett sånt ställe kan bedriva verksamhet överhuvudtaget.

Noterade också att de på Trustpilot hade ett antal 5 stjärniga recensioner, höga recensioner på prisjakt med dock inte lika många. De känns rätt fake:ade och sannolikheten är väl att det är deras polare som gjort dem.

Permalänk
Medlem

@Haddoq: Jag måste säga att jag är lite nyfiken vad det var som gjorde att ni valde den här säljaren?
Det kan inte enbart varit recensionerna, eller?

Jag försöker inte klampa ner på dig och tycker det är bra att du lyfter fram företaget för att varna men någonstans måste det ju ringt en klocka hos dig att en handlare som är relativt okänd, är kanske inte någon man borde handla av, speciellt inte om man inte kan köpa varorna direkt över disk.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Du har fått svar från en anställd som helt enkelt aldrig skulle ha kommit dit. saknar all kompetens som finns inom CS. Personen tar saker personligt och har ingen förmåga att lösa problem och kan inte vara mer än 18 år...
Ytterst beklagligt =/
Hoppas personer med beslutsfattning inom bolaget ser denna tråd och hur du blivit bemött.

Skrivet av Hzup:

Troligtvis ett litet företag så han som kommenterar är väl ägare eller nåt. Kunde inte hitta nått på allabolag

Japp. Är en enskild firma, så det är nog ägaren himself som svarat.

**Editerad //Mod**

Brott mot de lokala reglerna. http://www.sweclockers.com/forum/post/10205583
Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fast det märkliga här är ju att även oseriösa företag brukar försöka hålla masken utåt. "Vi beklagar förseningen och skickar din produkt inom kort", även om de i själva verket inte är i närheten av att kunna skicka nåt osv. 15-åriga sonen som fick hoppa in och svara på mail kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Haddoq: Jag måste säga att jag är lite nyfiken vad det var som gjorde att ni valde den här säljaren?
Det kan inte enbart varit recensionerna, eller?

Jag försöker inte klampa ner på dig och tycker det är bra att du lyfter fram företaget för att varna men någonstans måste det ju ringt en klocka hos dig att en handlare som är relativt okänd, är kanske inte någon man borde handla av, speciellt inte om man inte kan köpa varorna direkt över disk.

Måste ha varit något extremt brådskande. Tror inte någon i första hand väljer att köpa av sådana här bolag =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Fast det märkliga här är ju att även oseriösa företag brukar försöka hålla masken utåt. "Vi beklagar förseningen och skickar din produkt inom kort", även om de i själva verket inte är i närheten av att kunna skicka nåt osv. 15-åriga sonen som fick hoppa in och svara på mail kanske?

Blev så irriterad när jag läste mailkonversationen och det är oerhört oproffsigt att jag vet inte vad...
Hoppas att han lär sig en läxa nu när kunderna sviker och lär sig hantera problem lite bättre.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Typiskt blufföretag med målvakt.

Permalänk

Ville tillägga lite diskussionen. Ser tydligt att de inte har skött sig bra i detta fall. Själv har jag aldrig handlat från deras hemsida men köpt/beställt ett par komponenter i butik. I dessa fall det varit bra bemötande. Jag känner inte personalen i fråga och vet att ett dåligt bemötande räcker för att en kund ska försvinna. För även om man fråna visa synsätt är oseriös så behöver det inte gå länge ens möjligheter är förstörda.

Min syn och erfarenhet på det hela. Samt att det är alltid en större risk att beställa från mindre, nya företag som inte används av den stora massan.

Permalänk
Medlem

@griid: Ja, vi få se.
Första misstaget verkar ju dessvärre ha begåtts av trådskaparen själv och det är lite detta som jag vill lyfta fram. Sweclockers tangentbordsriddare tänker inte alltid längre än näsan, tänker främst på "GET THE PITCHFORKS CUZ ANGRY MOB IS ANGRY!"

Men jag säger det igen, det är bra att såna här företag lyfts fram så att allmänheten får vetskap om vilka oseriösa aktörer som finns och förhoppningsvis har trådskaparen fått lite extra lärdom, vilket är bra för "nästan" alla.

Edit: Lite tillägg.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

En datorbutik lokaliserad i Perstorp, behövs nog inte säga så mycket mer än att den inte kommer att vara så långvarig.

Cred till trådskapare att du la ut mailkonversationen.

Permalänk
Medlem

@giplet: rätt bolag? Det var ingen jätte omsättning 2015, 50-99 Tkr för ett bolag som säljer IT produkter är inte mycket. Givetvis måste alla börja någonstans, men det tyder på att bolaget troligtvis inte har något eller ett mycket litet lager på produkter.

Att ha butik (har dom verkligen det @Navierstoke ?) med den omsättningen kan inte vara enkelt

Permalänk
Medlem

Haha jösses vilka fjantar! Ser fram mot att de skapar ett konto och försöker förklara sig

Kör på Inet, Komplett eller liknande nästa gång istället. Det är värt det!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

@giplet: rätt bolag? Det var ingen jätte omsättning 2015, 50-99 Tkr för ett bolag som säljer IT produkter är inte mycket. Givetvis måste alla börja någonstans, men det tyder på att bolaget troligtvis inte har något eller ett mycket litet lager på produkter.

Att ha butik (har dom verkligen det @Navierstoke ?) med den omsättningen kan inte vara enkelt

De flesta lokala butiker inom it håller inget lager själva utan har dessa hos de större distributörerna.
De har avtal om priser och dagliga leveranser istället.