Återuppliva laptopbatteri?

Permalänk
Medlem

Återuppliva laptopbatteri?

Lyckades rädda en compaq lte 5000 undan sopbingen men som förmodat så var batteriet dött efter 15 år oladdat i ett skåp.

Det började till sist ta emot laddning och gav utslag på ikonen i windows men orkade bara hålla datorn igång i 10sek innan den dog.

Nu anser datorn att batteriet är tomt och det laddas inte men mäter jag så har jag 13v på två stift och 6v med en 5w lampa som belastning.

Går det att skrämma liv i det igen eller är det helt kört? Kör en ctek laddare på avsulfatering på det nu i hopp om att det börjar vakna.

Det är ett nimh batteri på 3Ah 12v

Permalänk
Skrivet av päpplet:

Lyckades rädda en compaq lte 5000 undan sopbingen men som förmodat så var batteriet dött efter 15 år oladdat i ett skåp.

Det började till sist ta emot laddning och gav utslag på ikonen i windows men orkade bara hålla datorn igång i 10sek innan den dog.

Nu anser datorn att batteriet är tomt och det laddas inte men mäter jag så har jag 13v på två stift och 6v med en 5w lampa som belastning.

Går det att skrämma liv i det igen eller är det helt kört? Kör en ctek laddare på avsulfatering på det nu i hopp om att det börjar vakna.

Det är ett nimh batteri på 3Ah 12v

http://forumbilder.se/FB3EC/dsc-1223.JPG

http://forumbilder.se/FB3EC/dsc-1224.JPG

avsulfatering ? är det Blybatteri i den ? borde det inte vara nickel-cadmium ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Öppna upp batteriet om du vågar och kolla vad det är för celler inuti. Har du tur kan du köpa nya celler och "bygga om" batteriet,har däremot ingen aning om vad för celler man använde för 15 år sedan. Nuförtiden är det främst 18650 batterier, har själv tänkt att bygga om ett batteri på en äldre laptop och den hade nämnda celler i sig, dock är den nyare än ditt fynd.

Permalänk
Medlem

Det är väl troligen NiCd eller något i den stilen ?

Tror knappast avsulfatering är en hit att köra isf, det är väl något man gör på blybatterier ?
Explosionsrisk !

Så gamla batterier brukar vara skrot.

Öppna packet istället och ser om du kan byta celler. Troligen enklare på en så gammal maskin än dagens datorer med mer high-tech batterier än då..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@päpplet: tänk på att är det NiCd så kan du inte använda NiMh eller Li-ion..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Det är väl troligen NiCd eller något i den stilen ?

Tror knappast avsulfatering är en hit att köra isf, det är väl något man gör på blybatterier ?
Explosionsrisk !

Så gamla batterier brukar vara skrot.

Öppna packet istället och ser om du kan byta celler. Troligen enklare på en så gammal maskin än dagens datorer med mer high-tech batterier än då..

Skrivet av Grönahunden:

@päpplet: tänk på att är det NiCd så kan du inte använda NiMh eller Li-ion..

han skrev ju i första inlägget att det var NiMH på 3Ah 12V...

dvs lyckas han öppna batteriet sitter det troligen en hel hög med antingen laddbara NiMh AA eller AAA batterier ihoplödda i serie/parralellt.

har för mig AA brukar vara på typ 2500-3000mAh eller 850-900mAh på AAA batterier eller något sådant så rent teoretiskt kan det sitta 8st AA i serie i batteriet om de är på 3000mAh stycket

är det uppbyggt med AAA celler borde det teoretiskt sitta 8 AAA celler i serie parralellt med 3-4 lika dana omgångar (beroende på cellkapasiteten)med 8 batterier parralelt.

men känns omständigt att ha gjort så då det inte blir något jämnt 3Ah med AAA celler om de inte har någon variant på 750mAh

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

han skrev ju i första inlägget att det var NiMH på 3Ah 12V...

dvs lyckas han öppna batteriet sitter det troligen en hel hög med antingen laddbara NiMh AA eller AAA batterier ihoplödda i serie/parralellt.

har för mig AA brukar vara på typ 2500-3000mAh eller 850-900mAh på AAA batterier eller något sådant så rent teoretiskt kan det sitta 8st AA i serie i batteriet om de är på 3000mAh stycket

är det uppbyggt med AAA celler borde det teoretiskt sitta 8 AAA celler i serie parralellt med 3-4 lika dana omgångar (beroende på cellkapasiteten)med 8 batterier parralelt.

men känns omständigt att ha gjort så då det inte blir något jämnt 3Ah med AAA celler om de inte har någon variant på 750mAh

Miss av mig att det faktiskt stod batterityp. . Men ett NiMh lär väl inte heller ha någon nytta av avsulfatering ?

Jag har öppnat något antikt batteripack till laptop för länge sedan i hopp om att renovera, har för mig att cellerna inte var av standardtyp storleksmässigt, kanske snarlika AA men inte exakt. Vågar dock inte lova att det ligger till så.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@Rouge of Darkness: samma här missa att det stod NiMh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrev på mobilen och då råkade Ni-MH bli skrivet med små bokstäver så det kanske blev lite otydligt.
Körde laddaren på avsulfatering mest för att den laddar med pulser då men blev ingen skillnad.

Har däremot tömt batteriet under natten med en 5w lampa och laddat det i datorn igen och nu levererar det 11v under belastningen istället för 7v som igår.
Tänkte prova det ett par gånger till ifall det kanske vaknar mera.

Provade öppna det men det är väl ihoplimmat så jag vet inte om jag får upp det utan att förstöra plasten så därför vill jag prova väcka det först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör med en extern laddare som ger konstant ström och håll den på strax under 0,1xcap.

De äldre NI-MH cellerna tillverkade 1990 och något år framåt är dåliga på att klara av "snabbladdning".

Vad levererar adaptern för spänning och ström ?

Sedan så spelar det ingen roll om batteriet är ett NI-Cd, NI-MH, Li-Ion, Li-po eller annat , bara laddadapter är anpassad för detta,
Tror hela 5000 serien har samma batteri och dessa finns i alla ovan nämnda versioner.