Byta Sata plats för hårddisk med OS

Permalänk
Medlem

Byta Sata plats för hårddisk med OS

Jag har problem med att jag har kopplat ur en hårddisk och nu hittar den inte den som os är på.

ska man inte kunna byta plats hur som helst?

Permalänk
Medlem

@lwiseby
Hittas den i BIOS?
Kolla under "den här datorn" och sen "hantera" --> diskhantering finns den med där? om den gör de ge den en enhetsbokstav.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@lwiseby:

Kollat så boot-ordningen är rätt i BIOS efter bytet?

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske hade installerat bootloadern på disken du plockade ut ? hade du flera diskar inkopplade under installationen är det vanligt att det problemet uppstår eftersom win inte håller ihop bootloader och operativsystem på samma disk.
Är det så måste du skapa en ny bootloader på den enhet du vill boota från.
Koppla bort alla diskar utom den du ska ha bootloadern på så du inte kan välja fel och prova att reparera den.
http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis så var det installerade den på en 300Gb disk och hade samtidigt en 500Gb inkopplad. kopplade sedan ur 500Gb:aren för att bygga ihop datorn med endast disken med OS:et. Testar och ser om jag får rätsida på det.@mrqaffe:

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske hade installerat bootloadern på disken du plockade ut ? hade du flera diskar inkopplade under installationen är det vanligt att det problemet uppstår eftersom win inte håller ihop bootloader och operativsystem på samma disk.
Är det så måste du skapa en ny bootloader på den enhet du vill boota från.
Koppla bort alla diskar utom den du ska ha bootloadern på så du inte kan välja fel och prova att reparera den.
http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

@lwiseby:

Är det inte så att Windows installerar BL på första disken den hittat i bios? Eller finns det ingen logik i hur det installeras så det mer eller mindre sker "slumpmässigt" när man har flera diskar i? Jag har inte haft några problem med ovanstående de få ggr jag har gjort det. Men då har jag installerat OS å disken som sitter i första porten på kontrollern. Även om jag oftast plockar ur alla andra diskar "just in case".

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fragwolf:

@lwiseby:

Är det inte så att Windows installerar BL på första disken den hittat i bios? Eller finns det ingen logik i hur det installeras så det mer eller mindre sker "slumpmässigt" när man har flera diskar i? Jag har inte haft några problem med ovanstående de få ggr jag har gjort det. Men då har jag installerat OS å disken som sitter i första porten på kontrollern. Även om jag oftast plockar ur alla andra diskar "just in case".

Oftast är nog problemet att det inte installeras nån bootloader alls om det redan finns en oavsett var den ligger och att det gamla bootloadersystemet win använde skrev över alla andra och bara skapade en pekare till den sista win installtionen.

Win försöker installera i portnummerordning om installationsprogrammet inte hittar en bootloader det känner igen och man bör koppla ur alla diskar utom de man vill ändra på när man installerar win för det är notoriskt svårkontrollerat, så om man ger det möjlighet att dela på boot och installationsplats så lär de delas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag bekräftar att föregående talare har rätt. Jag kopplade nu in diskarna som jag hade dom när jag installerade. Alltså 500Gb i sata0 och 300Gb i Sata1, jag installerar OS på 300Gb hdd (På plats Sata1) Bootladern hamnar då på 500Gb hdd (Sata0).

Hur kan jag fixa bootloadern till min Windows hdd utan startskiva/USB?

Permalänk
Medlem

@lwiseby:Du kan kolla om EasyBCD är något för dig http://www.sevenforums.com/tutorials/209885-bootmgr-move-c-ea...

Om du vill använda gratis versionen så klicka på REGISTER som finns i rutan Non-commercial Free på denna sida https://neosmart.net/EasyBCD/ jag tror att man kan ladda hem programmet utan att registrera sig.

Jag har själv inte använt EasyBCD så det blir svårt för mig att hjälpa dig om du får problem, men det finns guider på Youtube.

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lwiseby:

Jag bekräftar att föregående talare har rätt. Jag kopplade nu in diskarna som jag hade dom när jag installerade. Alltså 500Gb i sata0 och 300Gb i Sata1, jag installerar OS på 300Gb hdd (På plats Sata1) Bootladern hamnar då på 500Gb hdd (Sata0).

Hur kan jag fixa bootloadern till min Windows hdd utan startskiva/USB?

Det blir nog svårt eftersom alla färdiga verktyg baseras på att du bootar från nått separat bootmedium.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fragwolf:

@lwiseby:

Den disk som sitter i SATA_1 (Eller 0 om det finns sådan)

Permalänk
Medlem

Onödigt att spinna vidare i en annan tråd så jag fortsätter.

Nu är det så att mitt usb med Win 7 inte längre funkar. När jag försöker boota ifrån det står det "missing operationsystem"-
Använde mig av uNetBootin för att skapa en boot-bar sticka. Nu var det så att jag råkade köra en clean via cmd när jag skulle fixa med formatering med diskar som inte ville dyka upp i installationen. Efter det funka den inte längre.

Jag testade att göra en ny installation med uNetBootin precis som första gången men det funkade inte. Jag använder en laptop med Linux xUbuntu på.

Som sagt det funkade första gången så det måste vara något med clean processen som då tog bort MBR:en eller nått.

Permalänk
Medlem

@lwiseby: Du behöver kanske göra USB minnet active (boot flagg) med GParted.

I'm not sure if UNetbootin will mark the drive as bootable as my USB drive already had the "boot" flag enabled from Gparted, so you may want to enable it too: right click the USB drive and select "Manage flags", then check the "boot" flag.

Källa: http://www.webupd8.org/2010/10/create-bootable-windows-7-usb-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

det är sant. precis som du gör i diskpart "active"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lwiseby:

det är sant. precis som du gör i diskpart "active"?

Ja, jag tror att det fungerar likadant.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Problemet löst!!

Det som krävdes var att flagga minnet i Gparted som "boot" liksom i windows diskpart är "active".

Nu installerar jag om windows 7 med endast en hdd inkopplad så jag får BL på samma disk som OS.

Tack alla för hjälpen. Blir sjukt lärorikt detta. Vad skulle man gjort utan alla er på SweC?!