Permalänk
Medlem

Cisco SFP kompatiblitet

Hej.

Vi jobbar mycket med Cisco switchar men jag och kollegan har aldrig behövt pilla med SFP portar då vår utrustning endast går med koppar.

Hos en kund nu sitter det 4st Cisco Catalyst 3560 switchar samt en Catalyst 3750 som routar all trafik.
Alla dessa sitter sammankopplade via SFP Fiber.

Dessa switchar är 8 år gamla och måste nu bytas ut.
Vi kommer samtidigt krympa nätverket då vi endast kommer behöva 2 switchar.

Då kommer vi installera:
Catalyst 3650 som router och en Catalyst 2960X som plan switch.
Dessa kommer trunkas via fiber.

Kommer vi kunna återanvända SFP modulerna från gamla 3750n?

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl bara att kolla med ciscos kompabilitetslista, om ni jobbar mycket med cisco?

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa bytt när ni byter till nya switchar? En DAC kabel kostar inte många kronor, typ 200 kr för SFP+.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrusE:

Varför inte köpa bytt när ni byter till nya switchar? En DAC kabel kostar inte många kronor, typ 200 kr för SFP+.

Det var en väldigt billig kabel, var köper jag den ny för 200 Kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Det var en väldigt billig kabel, var köper jag den ny för 200 Kr?

Du kan köpa den här
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Noxxer: Om SFP-portarna i de gamla burkarna kör samma porthastighet som de nya (100Base alternativt 1000Base) så ska det vara lugnt. Om inte så kostar nya SFP:er en mindre summa, drygt 250:-/st hos lämplig grossist.

Permalänk
Medlem

Betänk dock om någon support skall ges så skall original SFP användas och inte nå 3:e parts prylar. Köps det nytt, så tecknar ni också supportavtal, då behövs original hela vägen. De kostar inga 250:-/st

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det var faktiskt billigt, och då är ändå direktronik rätt dyra på det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Det var faktiskt billigt, och då är ändå direktronik rätt dyra på det mesta

Håller inte med riktigt. Dessutom får man alltid bra support av dem när man behöver det.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrusE:

Håller inte med riktigt. Dessutom får man alltid bra support av dem när man behöver det.

Har inte riktigt samma erfarenhet, dock lite OT. Köpte en X2 plug som skulle vara HP kodad, saknade kodning. Fick en ny efter flera veckor, den var också felkodad.

Permalänk
Medlem

Om inte kunden är väldigt liten med stram budget så känns det bäst att trycka dit nya prylar istället för en halvt avbrunnen sfp?

Permalänk
Medlem

Var hos kund idag och rykte ur dom gamla SFP transcivers, va inte ens Cisco brandade.

Visserligen fungerar dom, men eftersom vi sluter ett support avtal så vägrar jag köra med noname prylar.

Så blev nya Cisco original moduler för ca 5000kr st.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Är det bara någon random access switch eller mindre installation kör på noname. Brukar köra direktronik. Men i mer viktiga fall som core-nät och sådant kör med orginal.

Kolla om det är single eller multifiber med. Så du får rätt grejor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noxxer:

Var hos kund idag och rykte ur dom gamla SFP transcivers, va inte ens Cisco brandade.

Visserligen fungerar dom, men eftersom vi sluter ett support avtal så vägrar jag köra med noname prylar.

Så blev nya Cisco original moduler för ca 5000kr st.

Hoppas kunden är glad....
Vi kör inte med original, nu kör iofs inte Cisco men vi har en original på hyllan iaf. vi behöver öppna ett case. Vi sparar rätt hundra tusen på detta.