IVY EXTREME Laptop 174 Config P. Min upplevelse.
Stationär prestanda i bärbart? Ja, tack!
Det fick jag höra i April / Maj 2016 när Nvidia meddelade att de skulle ta bort Mobil prefixet helt och endast ge en prestanda som liknar en stationär dator.
Lyckades de? Kort svar, ja. Det är vad jag har fått i denna bärbara datorn som är köpt från pc-konsulten. Med en Intel i7 6700 som klockar högst till 3,9 GHz och ett Nvidia GTX 1080 8GB som jag har lyckats överklocka upp till 2025 MHz (125 MHz) så märks det att prestandan att den existerar. Att gå från en stationär till en bärbar nu märks inte, om du inte tittar ner på tangentbordet och blir påmind att det är en bärbar. Valde 16 GB Ram och det kändes att det räckte.
I mitt fall så valde jag Clevo chassi för att det tilltalade mig mest, ren design och som inte ser ut som ett rymdskepp. I och med det så är materialet av högkvalitativ plast och denna modell har nån enstaka aluminium detalj här och där. Känns den billig? Nej, det gör den inte. Att den är gjord av plast är nog av mer av kostnads skäl, att ha en dator gjord av aluminium drar upp priset ännu mer. Datorn väger över 4 Kg i detta plastchassi, inte prata om en strömadapter på 330 watt och väger bly.

Skärmen är en 75 Hz IPS med g-sync och den högsta upplösningen är 1080p.

Det märks ännu mera inne i själva datorn när du plockar isär den och ser kylningen, rören och fläktarna. Har aldrig kommit över 65 grader med gsync på 75 Hz och då är kortet överklockat med 125 MHz.
Om g-sync är av då? Ja, då får du räkna med att den går upp till 75-85 grader utan problem medan processorn på 65 w håller sig till under 65 grader under dessa 3,9 Ghz när den används.
Eftersom detta är 6700 modellen utan K prefixet så är denna ej upp låst och därmed du kan ej överklocka processorn vilket jag medvetet valde.
Bilder på kylningen
Här kan du se de två NVMe SSD:erna (gröna)

Närbild på sockeln

Närbild på sockeln

Grafikkortet

Utblåsen

Kylningen i denna kan se klen ut vid första ögonkastet, mycket ventilation hjälper med det hela under chassit. Kylflänsarna är fullt dugliga med att kyla ned båda enheterna i och med att rören sitter ihop med både processor och grafikenhet. Fläktarna är Väldigt högljudda, det är inget att neka om, ett headset eller hörlurar så märker du inte av det. Jag brukar skämta om att jag köpte mig en Hårtork. Den är knäpptyst när du är i "kontorsläge" så att säga.

Hur är värmen till förhållande med tangentbordet så känner jag väldigt lite av värmen som kommer igenom från processor och grafikkort, grafikkortet kan man säga att den hänger i luften och inte har direkt kontakt med annat.
Tangentbordet känns som ett tangentbord som många andra till bärbara. Att skriva på den känns bra och hade en önskan att haft mera funktion tangenter som gör mera. Det som finns på tangentbordet är oftast det som finns på alla tangentbord på bärbara, några funktioner kan finnas på den ena eller den andra. Den har RGB ljusinställningar i en massa lägen och kan ändras inom tre olika delar av tangentbordet eller hela om man vill, går att stänga av också tack och lov.

Vid vänster tumme så finns det en musplatta som har ungefär samma färg och yta som resten av chassit, med två extra knappar som har vänster och höger musklick. Den har dock inte en scroll på sidan eller botten av musplattan, med musgester så får du samma funktion. Musplattan har även en fingeravtrycks läsare som du kan konfigurera när Windows 10 körs igång för första gången.
Ljudet i högtalarna är väldigt högljudda och jag var själv rädd för att datorn skulle skakas isär när ljudet var väldigt högt, att subwoofern existerar under datorn gjorde att allt ljud fick lite mera tyngd. Soundblaster X-f i 5 ljudkort levererar ljudet, men, högtalarna kommer från Texas Instruments Burr-Brown Audio. Du har Mik in, högtalare, Linje ut, Linje in och S/PDIF-ut att koppla. Genom att koppla in mera enheter så finns det fyra stycken USB 3.0 och en av de har laddningsfunktion om du skulle vilja ladda en telefon. En USB 3.1 Gen 2 Type C, 4 och en Thunderbolt finns.

Datorn är redo för Virtual Reality om du skulle vilja ha det. Två Displayports, en HDMI och den inbyggda skärmen så har du även Nvidia Surround om du vill köra på alla fyra.

Att öppna skärmen när den är nere till upprätt tillstånd kan göras med ett finger utan att datorn lyfter sig, att använda båda händer för att öppna locket behövs inte. Låter löjligt kanske, kan vara en dealbreaker för en del.
Lagringen jag valde är av NVMe sorten, eller M.2 PCIe som vi också känner till. Valde en 128 GB till endast Windows 10, 85 GB ledigt efter installationen. Den andra är en 512 GB NVMe som är ämnad till spelen. Dessa två läser filer i 2000 MB/s. Jag installerade DOOM på 65 GB genom STEAMs "Backup and Restore" och det tog 3 minuter. Då kan du tänka dig hur snabbt det går att installera filer på 5-10 GB. Laddningstider skall vi inte ens prata om, dessa existerar inte. Att skriva på 128 GB disken, så hamnar hastigheten på blyga 650 MB/s mot 512 GB disken som skriver i 1500 MB/s.
Att beskriva min upplevelse med denna dator är självklart positiv. Datorn kostade mig 29.000 kr med alla avgifter när jag "förbokade" den i början på augusti för att verkligen säkerställa mig ett exemplar. Jag byggde även en Stationär version av min bärbara med likvärdiga delar plus windows 10 home edition, skillnaden var ungefär fyra tusen kronor och då tog jag delar som var på rea eller nedsatt pris. Tog dock ej med Tangentbord, mus och musmatta. Tog med den billigast g-sync skärmen då också så klart. Då kände jag att fyra tusen till för denna bärbara var faktiskt lite pengar i sammanhanget.
Poängen är ju hur GTX 1080 kretsen presterar i den bärbara. Den är snabb, mycket snabb, så snabb att jag är nu drygt 5-7 procent under prestandan av den stationära GTX 1080 nu.
Att välja efter dina behov är viktigast, många väljer bättre skärm mot själva tangentbordet osv. Jag fick mig en bra allround dator i det fallet att inget känns billigt eller snålt för att få ned priset till en nivå som är rimligt.
Nöjd? JA!

Dessa tester kördes på drivrutin 368.71.
3dmark FIRE STRIKE 1.1 Basic G-Sync 75 Hz på.
3dmark FIRE STRIKE 1.1 BASIC G-Sync AV
3dmark FIRE STRIKE 1.1 BASIC G-Sync AV Överklockad 125 MHz
3dmark TIME SPY 1.0 BASIC G-Sync AV Överklockad 125 MHz.
Det är allt, tack för att du läste.
💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik