Google Pixel kan dröja i Norden

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Google Pixel kan dröja i Norden

När Google lanserade sin telefon Pixel saknades bland annat Sverige bland lanseringsländerna. Nya uppgifter tyder på att svenska kunder kan få vänta länge att modellen blir tillgänglig.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007

Det är som vanligt då, med andra ord

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Varför kan de inte bara stänga av Google Assistant då för de nordiska länderna om den inte fungerar där så folk ändå kan köpa mobilen de som vill det? Om det nu är så att det är därför de inte kan/vill sälja den i norden ännu?

▪ i7-6700K ▪ Asus Z170-A ▪ 16GB 2800MHz ▪ GLH 1080 ▪ 400GB NVMe ▪ Aorus AD27QD ▪

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Saknad av ingen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av enbom:

Varför kan de inte bara stänga av Google Assistant då för de nordiska länderna om den inte fungerar där så folk ändå kan köpa mobilen de som vill det? Om det nu är så att det är därför de inte kan/vill sälja den i norden ännu?

Dvs göra som Microsoft med Windows 10, massa reklam för Cortana, och sen släppa Win 10 utan funktionen på en svensk Win 10. Fungerar fortfarande inte mer än ett år senare. Humor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Nyhet:

När Google lanserade sin telefon Pixel saknades bland annat Sverige bland lanseringsländerna. Nya uppgifter tyder på att svenska kunder kan få vänta länge att modellen blir tillgänglig.

Läs hela artikeln här

Fredagsrubrik önskas - Google Pixel kan dröja så in i Norden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÅKERSBERGA
Registrerad
Dec 2009

Frågan är vad som händer med Nexus i Norden då? Kommer de att fortsätta tillverkas och distribueras på de marknader som inte får Pixel?
Själv tog jag det säkra för det osäkra och köpte 6P igår, riktigt mycket telefon för 4200 kr med 64 GB minne - den känns inte direkt budget så hur en Pixel för mer än 3000 kronor till skall kunna vara SÅ mycket bättre undrar jag iallafall.

"Why I like Microsoft? Microsoft just steals my money, Google steals my identity!"
Fractal Define R4 / Asus Crosshair V / AMD 8320 / 16 GB BallistiX / Crucial RealSSD C300 128 GB /2 * R9 390 Nitro 8GB @1920x1200 / Corsair H110 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Kave / Mus: Ace Edge 3200 / HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av skog1s:

Det är som vanligt då, med andra ord

Jo, jag minns ju t.ex. hur det var med Nexus 7. Gick inte att få tag på, så jag köpte till slut från Bazula eller vad de hette, de som direktimporterade från USA och skickade med en väggpluggsadapter (och tydligen "glömde" betala skatt och sedan konkursade ). Google är kassa på att kränga fysiska produkter (åtminstone utanför USA).

3700X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Bosmang kapawu 👔
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av MatsDahlgren:

Frågan är vad som händer med Nexus i Norden då? Kommer de att fortsätta tillverkas och distribueras på de marknader som inte får Pixel?
Själv tog jag det säkra för det osäkra och köpte 6P igår, riktigt mycket telefon för 4200 kr med 64 GB minne - den känns inte direkt budget så hur en Pixel för mer än 3000 kronor till skall kunna vara SÅ mycket bättre undrar jag iallafall.

Google har plockat bort Nexus 5X och 6P från sin svenska butik, så gissningen är att de utgår helt. Finns fortfarande kvar hos andra återförsäljare, men även där lär alla lager ta slut på sikt.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Ingen större förlust. Google Pixel var ointressant redan innan den lanserades.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Buio:

Dvs göra som Microsoft med Windows 10, massa reklam för Cortana, och sen släppa Win 10 utan funktionen på en svensk Win 10. Fungerar fortfarande inte mer än ett år senare. Humor.

Hellre det än att inte släppa det alls..

Skickades från m.sweclockers.com

▪ i7-6700K ▪ Asus Z170-A ▪ 16GB 2800MHz ▪ GLH 1080 ▪ 400GB NVMe ▪ Aorus AD27QD ▪

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Jan 2013

Jag blev grymt besviken på pixel telefonen priset är för högt samt att den ser ut som en iphone. Om de bara hade kopierat designen av HTC one m8/9 med en bättre kamera skulle jag köpt den på direkten

Bra rekommendationer för ljud mm https://www.reddit.com/r/Zeos/
CPU i5 4670k MB Asrock Z87 pro 3 RAM 16GB GPU EVGA 980 SC PSU be quiet L8 600w SSD Crucial BX200 480GB Chassi Lian Li pc-a55b
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 och Hyperx cloud gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Oyes:

Saknad av ingen.

1. Hur kan man ens skiva så, utan att ens sett den, haft den i handen o testat den.

Skrivet av LemonIllusion:

Ingen större förlust. Google Pixel var ointressant redan innan den lanserades.

2. samma svar till dig

Att klanka ner på en produkt, utan att ha testat den själv, är väl bara bra dumt.
Tycker ni inte det själv?

Ni har ju inte ens sett den. Inte testat den! Inte ens sett en unbox

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av skog1s:
  1. Hur kan man ens skiva så, utan att ens sett den, haft den i handen o testat den.

2. samma svar till dig

Mata inte trollen ... låt dem dö ut istället!

Nothing to see here, move along ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av MatsDahlgren:

Jag köpte också en till Nexus 6P hos Webhallen för 3390 kr (32 GB ).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Iceglow:

Mata inte trollen ... låt dem dö ut istället!

Tack för påminnelsen!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Noob I am:

Jag blev grymt besviken på pixel telefonen priset är för högt samt att den ser ut som en iphone. Om de bara hade kopierat designen av HTC one m8/9 med en bättre kamera skulle jag köpt den på direkten

Varför lägga så mycket pengar på en telefon när man kan få nästan lika med samma prestanda men hälften av priset? Google har ju ändå ingen bra uppdateringshistorik med sina Nexus telefoner, dock måste jag tillägga att de har det bästa av alla tillverkare men långt ifrån vad Apple ger sina.

Skrivet av skog1s:

2. samma svar till dig

Att klanka ner på en produkt, utan att ha testat den själv, är väl bara bra dumt.

Den är säkert gedigen men även du borde vara om du ägt Nexus telefoner tidigare vara besviken på att de övergett Nexus. De har alltid varit prisvärda med bra prestanda och rent Android. Google kommer aldrig komma upp i samma nivå som Apple om de ska hålla samma priser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Det heter Pixel för att man ville göra en egen telefon (Nexus är gjorda av andra tillverkare i ett samarbete med Google medan Google tillverkar Pixel själva) dessutom är Pixel mer "premium" så som iPhone och andra tillverkares flaggskeppsmodeller. Vet inte om luren är bra för priset men Google gjorde en rolig introduktionsvideo på YT i alla fall där dom gav en känga åt Apple

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Friterad:

Det heter Pixel för att man ville göra en egen telefon (Nexus är gjorda av andra tillverkare i ett samarbete med Google medan Google tillverkar Pixel själva) dessutom är Pixel mer "premium" så som iPhone och andra tillverkares flaggskeppsmodeller. Vet inte om luren är bra för priset men Google gjorde en rolig introduktionsvideo på YT i alla fall där dom gav en känga åt Apple

Fel. HTC är de som producerar telefonen. Det är deras ända del i de hela. Google har designat och skött mjukvaran.

Skrivet av anon114264:

Varför lägga så mycket pengar på en telefon när man kan få nästan lika med samma prestanda men hälften av priset? Google har ju ändå ingen bra uppdateringshistorik med sina Nexus telefoner, dock måste jag tillägga att de har det bästa av alla tillverkare men långt ifrån vad Apple ger sina.

Den är säkert gedigen men även du borde vara om du ägt Nexus telefoner tidigare vara besviken på att de övergett Nexus. De har alltid varit prisvärda med bra prestanda och rent Android. Google kommer aldrig komma upp i samma nivå som Apple om de ska hålla samma priser.

Samma prestanda på halva priset? Bevis på detta tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av gurkburk92:

Fel. HTC är de som producerar telefonen. Det är deras ända del i de hela. Google har designat och skött mjukvaran.

Du menar som Foxconn är för Apple? Bara monterar ihop alla delar dvs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

[

Skrivet av skog1s:

2. samma svar till dig

Jag tror det har med att de slängt iväg "andan" av Nexus för dessa Pixel telefoner. Kan ge några exempel:

1) Design kuslikt lik iPhone 6S.
2) Har en stor "haka" under skärmen där de lätt kunde montera en front facing speaker (de har ju lyckats med detta tidigare).
3) Läste om att det inte kommer att gå (åtminstone vid launch, kanske kringås senare) att låsa upp bootloadern och installera SU för att installera ROMs på dessa telefoner som man annars kan göra med Nexus telefoner p.g.a. någon spärr som introducerades med Nougat (http://www.xda-developers.com/pixel-phones-not-yet-rootable-w...).
4) Inget riktigt nytt jämfört mot t.ex. Nexus 6P:

a) Lite bättre CPU
b) Kamera som ska vara bättre men som INTE har OIS (utan EIS) och på pappret verkar vara exakt samma kamera som den i Nexus 6P (D.v.s. endast mjukvaruförbättringar som förhoppningsvis släpps till Nexus telefonerna också).
c) Lika stort batteri i Pixel XL som Nexus 6P (dock kan det finnas några förbättringar i batteritid).
d) Google Assistant + Pixel Launcher exklusivt till Pixel (tills vidare? Men XDA löser detta för oss).

För min del verkar Pixel vara en direkt konkurrent mot iPhone och andra "premium" telefoner. Jag tror att valet av designen är gjort för att få just iPhone kunder, som annars är inlåsta i Apple och iOS, att känna sig mer "bekanta" och välkomna till Android då de redan är vana med iPhones design under de senaste åren. Att gå från en iPhone till en Nexus 5X måste kännas väldigt "skrämmande" för en s.k. "iSheep" skulle jag tro

Men vi får se hur Google spelar detta. Jag tror att många av de som annars köper Nexus enheter inte kommer att köpa dessa med tanke på att hårdvaran är nästan densamma från förra året (förutom ovanstående saker) till en prislapp som är högre än en iPhone. Varför betala 7000-8000 kr när du kan få en telefon med nästan samma egenskaper för nästan halva priset (Nexus 6P)?

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

@skog1s: Det baserar jag främst på specs kombinerat med priset. Det kan säkert vara en mycket bra produkt men det priset står sig inte särskilt bra mot t.ex. Nexus 6P och specsen väger inte upp i mina ögon i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Friterad:

Du menar som Foxconn är för Apple? Bara monterar ihop alla delar dvs.

Korrekt. Den närmsta termen för detta är väl: Original design manufacturer (ODM).

PC: i7-2700K | GTX 1060 STRIX 6GB
Laptop: MacBook Air 13" Mid 2013
Telefon: Galaxy Note 8
Ljud: B&O H6 | HyperX Cloud II | Asus Xonar U7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

De har till och med härmat Apple med prissättningen!

AMD 1800X@Noctua NH-U12F | asus prime x370pro | MSI ARMOR 1070 8GB| 4x8GB Corsair Vengeance DDR4 3GHZ | NZXT H440 | CoolerMaster V850 | NVME 1TB WD BLACK + 240GB*3 SSD | Samsung C34J791 | DELL 2713HM | Coolermaster quickfire | Razer Deathadder 2013.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Jag skulle bli betydligt gladare om LG fick ändan ur vagnen och tog in V20 till Sverige, mycket mer och roligare för pengarna imho ...

X470 Crosshair VII R9 3900X 32GB@3800/c16 1:1:1(dr b-die) 970 Evo Plus H150i Pro RM850x 1080Ti NZXT H700 :bios 2501
Prime X470-Pro R7 3700X 32GB@2933/c16 Intel 660P Dark Rock Pro 4 CM V550S 1070FE CM NR600 :bios 5007

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Bra det. Då kanske dom hinner sjunka lite i pris innan dom släpps.
Det börjar ju bli i nivå med Apple. Pinsamt...

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Buio:

Jag fick Cortana genom en uppdatering för ca 2 veckor sedan. Funkar att använda på engelska i alla fall.

Ryzen 7 2700x 4.0Ghz | Corsair Vengeance LPX DDR4 C15 3000MHz 32GB | Asus Prime x470-pro | Corsair RMI 650 | RX Vega 64 Nitro+ | Crucial MX300 SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Buio:

Microsoft och telefoner har inte varit så bra ihop.

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| AMD Ryzen Threadripper 1950X Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 4x8GB 3200 C16| OCZ ZX 1000W| ASUS GTX 1070 Ti Strix| Philips 328E9FJAB/00| Debian Sid| LXQt|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

För det priset finns de bättre telefoner att köpa.

CPU: Ryzen 7 3700x + Be Quiet! Dark Rock Pro 4 Moderkort: Asus TUF Gaming X570 Plus (Wi-Fi) Minnen: Corsair Vengeance LPX AMD 2x8gb 3200mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: Samsung 970 Evo Plus 1TB Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika/Thn/localhost
Registrerad
Jul 2001

Verkar vara en utmärkt produkt, varför allt gnäll? Att ni inte har 8000kr att lägga på en telefon gör det väl inte sämre?
Min ekonomi prioriterar inte heller telefon riktigt så högt, har precis köpt en nexus 5 för 1100kr på ebay det var mer lagom för min del.