Gtx 970 ssc plötsligt 70-80C mot tidigare 30-40C

Permalänk
Medlem

Gtx 970 ssc plötsligt 70-80C mot tidigare 30-40C

Hej alla kunniga inne på forumet!

Jag har ett evga nvidia geforce gtx 970 ssc som är exakt 1,3 år gammalt och har aldrig strulat. Tills nu.

Kortet ligger helt nu plötsligt på 70-80 grader och det har alltid tidiga legat på 30-40 grader.
Kollar man på film så börjar skärmen få screen tearing och de går inte att titta på filmen.

Testat ca 10 olika typer av äldre drivrutiner och inget funkar? va tror ni kan va problemet?

Tack på förhand alla ni som svarar!

SKRIK i trådrubriken raderat samt förtydligande, se §3.1 i reglerna [mod]
Permalänk
Medlem

@Ehrnholm
Öppna upp datorn och kolla så fläkten snurrar som den ska, samt ev gör rent om det är mycket damm.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är nog en rengöring som gäller kanske bytta Kylpasta med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Är nog en rengöring som gäller kanske bytta Kylpasta med

Hej! Tack för dina tips!

Fläktarna funkar super och damm har inget med det hela göra, då jag städar och tar Handom min dator och alla komponenter super noga.

Något form av annat problem är de.

Mvh
Patric

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@Ehrnholm: Är nog RMA som gäller där, gör ingenting med kylaren. Om du har screen tearing och låg FPS så kan det vara gpun som ger sig ev minnena.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94:

Kan du gå in mer ingåned va jag behöver göra för att testa de punkterna du tar upp?

När jag rör min data mus så slutar de med screan tearing?

MVH
Patric

Permalänk
Medlem

Går fläktarna när kortet blir så varmt? Hur ser temperaturerna ut när du stresstestar med t.ex Unigine Heaven?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Hej!

Ja kortets fläktar går på hög varv. När ja stresstestar i Unigine Heaven så blir temperaturen 70-86 grader och jag får 3-9 FPS.

MVH
Patric

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

@ClintBeastwood:

Hej!

Ja kortets fläktar går på hög varv. När ja stresstestar i Unigine Heaven så blir temperaturen 70-86 grader och jag får 3-9 FPS.

MVH
Patric

Ta kontakt med affären där du köpte kortet och se till att få det utbytt. Jag vet inte vad som kan vara fel men det ska utan tvekan gå på garanti.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

@ClintBeastwood:

Hej!

Ja kortets fläktar går på hög varv. När ja stresstestar i Unigine Heaven så blir temperaturen 70-86 grader och jag får 3-9 FPS.

MVH
Patric

Vid den temperaturen så underklockar nog gpun sig själv, så temperaturen kan nog resultera i så låg fps. Vad som orsakar temperaturen vet jag dock inte. Du har inte överklockat kortet?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Vid den temperaturen så underklockar nog gpun sig själv, så temperaturen kan nog resultera i så låg fps. Vad som orsakar temperaturen vet jag dock inte. Du har inte överklockat kortet?

Kortet ska inte klocka ner sig själv så mycket vid 70-75 grader i alla fall så något är fel. Jag har själv sett den temperaturen när jag spelat.

@Ehrnholm
Har du ändrat något i MSI afterburner? Du kanske gjort något med temp limit? Men att det går så högt i temp förklarar det ändå inte.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Hej!

Jag använder mig inte av MSI afterburner. Jag använder mig av EVGA PrecisionX 16 som jag har använt till alla mina EVGA kort.
Har inte pillat på något som jag inte känner till förutom att ändra att kortet clockar upp sig automatisk och ändrar att värm på kortet ska va på ca 70 grader.

När mitt kort mode bra så va de nästan aldrig över 80 grader och nu när ja kollar yotube så är de på 80 grader ständigt!

MVH
Patric

Permalänk
Medlem

@theo0019:

Tja!

nej har inte gjort några dumheter med kortet. Bara vanliga standrard pill som värme och power targining.

MVH
Patric

Permalänk

Hej, jag har ingen lösning på ditt problem, ville bara säga att tempen ser ok ut i mina ögon när jag spelade på mitt GTX670 så gick det upp till ca 88c, bytte nyligen till ett GTX970 och där är tempen 82c efter en stunds spelande, min cpu på ca 75c....så den biten är ingen fara

EDIT
Mitt GTX970 är halvt toktrimmat, power 120, clock 150mhz + och minnet 600mhz +, ska trimmas mera

EDIT igen
Missade att dina temps var i idle.

Permalänk
Medlem

Kortet borde verkligen inte ligga på 80 grader när du bara kollar på youtube, jag skulle ha lämnat in det till återförsäljaren.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@theo0019:

Tja!

Jag har kontaktat webhallen och de vill ha in kortet och kolla på det.

Men nu när jag har plockat bort kortet och använder mig av mitt moderkort så får jag scren taring när jag ser på filmer? vrf? super skumt?

MVH
Patric

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

Hej, jag har ingen lösning på ditt problem, ville bara säga att tempen ser ok ut i mina ögon när jag spelade på mitt GTX670 så gick det upp till ca 88c, bytte nyligen till ett GTX970 och där är tempen 82c efter en stunds spelande, min cpu på ca 75c....så den biten är ingen fara

EDIT
Mitt GTX970 är halvt toktrimmat, power 120, clock 150mhz + och minnet 600mhz +, ska trimmas mera

EDIT igen
Missade att dina temps var i idle.

De är ju bra att de är kick ass för dig i alla fal ahah

Jag fattar bara inte vrf jag har problem nu när jag tagit bort mitt grafikkort? får ju scren taring än då?

MVH
Patric

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

@theo0019:

Tja!

Jag har kontaktat webhallen och de vill ha in kortet och kolla på det.

Men nu när jag har plockat bort kortet och använder mig av mitt moderkort så får jag scren taring när jag ser på filmer? vrf? super skumt?

MVH
Patric

Har du windows 7? Är det på youtube du får screen tearing?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@Ehrnholm:

För att utesluta hårdvarufel på grafikkortet eller något annant så skulle jag själv testat med en ny fräsch Windows installation och även senaste BIOS till moderkortet.

Du kan även testa att rensa bort gamla drivrutiner med DDU innan.
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Testa även att byta plats på moderkortet om du har en ledig PCI-plats.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

...Men nu när jag har plockat bort kortet och använder mig av mitt moderkort så får jag scren taring när jag ser på filmer? vrf? super skumt?

MVH
Patric

Jag tror inte på Nvidias drivrutiner, då ditt moderkort inte andvänder dem. Men du kanske kan börja med att avinstallera Nvidia drivrutinerna? (Testa)
Jag hade nog lugnat mig lite med att skicka iväg kortet till Webhallen. Har du möjlighet att testa grafikkortetr i en annan dator, bara för att bekräfta antingen eller? För om du får samma problem med grafiken via mammabrädan, låter det som något i Windows som ballat ur. Prova att köra Windows installationen och välj alternativet "reparera" Har något hänt med Windows filer så blir det fixat, prova om det avhjälper problemet, sedan kör du en uppdate, så du får de senaste versionerna av filerna igen. (Testa igen)

EDIT:
1. Avinstallera Nvidia drivisar. Testa.
2. Reparera windows. Testa.
3. Windows uppdate. Testa. <-Om reparationen fungerade.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Har du windows 7? Är det på youtube du får screen tearing?

Hej!

Japp det har jag. Jag har ju aldrig haft problemet tidigare när jag kollar på yotube och film utan mitt grafikkort på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag tror inte på Nvidias drivrutiner, då ditt moderkort inte andvänder dem. Men du kanske kan börja med att avinstallera Nvidia drivrutinerna? (Testa)
Jag hade nog lugnat mig lite med att skicka iväg kortet till Webhallen. Har du möjlighet att testa grafikkortetr i en annan dator, bara för att bekräfta antingen eller? För om du får samma problem med grafiken via mammabrädan, låter det som något i Windows som ballat ur. Prova att köra Windows installationen och välj alternativet "reparera" Har något hänt med Windows filer så blir det fixat, prova om det avhjälper problemet, sedan kör du en uppdate, så du får de senaste versionerna av filerna igen. (Testa igen)

EDIT:
1. Avinstallera Nvidia drivisar. Testa.
2. Reparera windows. Testa.
3. Windows uppdate. Testa. <-Om reparationen fungerade.

Tja!

Har gjort allt som står i din beskrivning och datorn funkar super bra i SAFE MOD. Jag kan inte göra repareration på windows. Då det står att jag inte kan göra det. Antar att jag måste ominstallera hela wnidows då istället?

För när jag logar in på min vanliga startsida (inte safe mod) så funkar de skit allt igen.

MVH super tack sam för alla tips och hjälp jag får
Patric

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Hej!

Japp det har jag. Jag har ju aldrig haft problemet tidigare när jag kollar på yotube och film utan mitt grafikkort på datorn.

Jag läste någon stans om en som ha mycket screen tearing på youtube som löstes genom att han satte från prestanda i windows till att det skulle se snyggt ut. (Du vet när aktivitetsfältet och sånt ser annorlunda ut) windows 7 theme skrev han.

Här är tråden: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2521693/screen-teari...

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

LÖST!

Efter att installerat om hela datorn och stresstest datorn och grafikkortet på Heaven Benchmark 4.0 ett par gånger så funkar allt super och inga skuma temperaturer

Vill tacka alla som har kommit med tips och ider om lösning.

TACK TACK!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Efter att installerat om hela datorn och stresstest datorn och grafikkortet på Heaven Benchmark 4.0 ett par gånger så funkar allt super och inga skuma temperaturer

Vill tacka alla som har kommit med tips och ider om lösning.

TACK TACK!!!

Skumt... Men skönt att du har löst det:)

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Tja!

Har gjort allt som står i din beskrivning och datorn funkar super bra i SAFE MOD. Jag kan inte göra repareration på windows. Då det står att jag inte kan göra det. Antar att jag måste ominstallera hela wnidows då istället?

För när jag logar in på min vanliga startsida (inte safe mod) så funkar de skit allt igen.

MVH super tack sam för alla tips och hjälp jag får
Patric

Bra att det löste sig, synd bara att du kände dej tvingad att installera om. Men nu är det gjort.
Bara sätta igång och installera alla program igen då.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!