Apple läcker bild på nästa Macbook Pro

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Json_81:

Vad har du för spännande bank som tillåter mer än att logga in och titta på kontona med touchid?

Mobilt BankID - settings - tillåt Touch ID
SEB

Jag tror det handlar om Mobilt BankID inte banken.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurand:

Jag tänkte direkt på ThinkPad X1 Carbon och dess F-knappar som är väl mer eller mindre samma sak som beskrivs i artikeln?

Jag har en X1 Carbon och den är helt värdelös. Undvik.
Är därför djupt skeptisk till Apples idé här.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Mobilt BankID - settings - tillåt Touch ID
SEB

Jag tror det handlar om Mobilt BankID inte banken.

Nu var det ju iofs inte det som var frågan utan vilken bank som tillåter att man för över pengar till okända konton om man bara loggat in med touch id

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Apple har väl skrotat Air serien då vanliga macbook mer eller mindre blivit en efterträdare? Är inte det bekräftat av Apple själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Nu var det ju iofs inte det som var frågan utan vilken bank som tillåter att man för över pengar till okända konton om man bara loggat in med touch id

Skickades från m.sweclockers.com

Det går med handelsbanken så länge mottagaren är sparad, och det går att spara mottagare i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det går med handelsbanken så länge mottagaren är sparad, och det går att spara mottagare i appen.

Läge att byta bank om du både kan godkänna nya mottagare och överföring utan kod.
Inget av de går på swedbank.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det går med handelsbanken så länge mottagaren är sparad, och det går att spara mottagare i appen.

kan man alltså lägga till nya användare med om man bara loggar in med fingeravtryck?

varfaör kan man inte bara direkt föra över i så fall, swedbank hade samma men för att lägga till måste man logga in med en säkrare metod

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

Apple har väl skrotat Air serien då vanliga macbook mer eller mindre blivit en efterträdare? Är inte det bekräftat av Apple själva?

Senaste ryktet är att tre stycken Macbooks kommer lanseras imorgon och att Macbook Air 11" försvinner. Macbook Pro 13", Macbook Pro 15" och... vad? Antingen lever Macbook Air 13" vidare med några mindre uppdateringar eller så kanske det lanseras en helt ny Macbook icke-Pro 13" med Retina.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

kan man alltså lägga till nya användare med om man bara loggar in med fingeravtryck?

varfaör kan man inte bara direkt föra över i så fall, swedbank hade samma men för att lägga till måste man logga in med en säkrare metod

Ja alltså det spelar ingen roll om du skriver koden eller använder fingeravtryck då det är bankid appen som styr den delen.

Jag har försökt att föra över direkt, då får man meddelandet att det endast går att föra över till sparade personer.

Permalänk
Medlem

Så inga funktionstangenter. Det är redan tillräckligt svårt att använda Midnight Commander på deras bärbara med fn-tangenten för att kopiera, flytta, radera, döpa om. Hur i fanken tänkte Apple här där funktionstangenterna är helt borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

alltid avskytt mac, men måste säga att touch saken ser väldigt attraktivt ut och någolunda revolutionerande. däremot så har det ju bevisats hur lätt det är att fejka det där, så personligen hade jag aldrig använt det

Revolutionerande? Menar du fingeravtryck-läsaren eller touch-panelen? Min gamla Asus från 2005/2006 hade en touch-panelen som ändrade kontext, iofs så fick man själv ändra mellan tre lägen, men likväl xD. Fingeravtryck-läsare hade den däremot mellan "mus"-knapparna och var en sådan där äldre variant där man drog fingret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv

Det ryckta att Esc knappen försvinner, om det finns någon knapp på tangentbordet som har räddat lite så är det denna. Men förhoppningsvis tillkommer det en Any key istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

kan man alltså lägga till nya användare med om man bara loggar in med fingeravtryck?

varfaör kan man inte bara direkt föra över i så fall, swedbank hade samma men för att lägga till måste man logga in med en säkrare metod

Fast om man loggar in på banken med mobilt Bank-ID, kan man inte göra vad man vill då?
På SEB är inloggning med mobilt Bank-ID att likställa med bankdosan, då det i båda fall handlar om 2-way authentication (token + secret/pin).

Om nu Bank-ID har stöd för touchID tror jag inte att den inloggningen skiljer sig från om man använder PIN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast om man loggar in på banken med mobilt Bank-ID, kan man inte göra vad man vill då?
På SEB är inloggning med mobilt Bank-ID att likställa med bankdosan, då det i båda fall handlar om 2-way authentication (token + secret/pin).

Om nu Bank-ID har stöd för touchID tror jag inte att den inloggningen skiljer sig från om man använder PIN.

Det är skillnad på att autentisera sig och signera en betalning i mobilt bank-id. Med Nordea i alla fall så måste man skriva in koden i bank-id för att signera betalningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Skulle jag använda fingeravtryck till detta skulle jag kunna bli rånad/misshandlad medvetslös och sedan skulle förövarna använda mitt finger jättesnabbt och föra över en jäkla massa summor/sno min identitet i ett nafs.

En kod är väl inte bättre, det går väl minst lika lätt att tvinga dig uppge den isf.

Permalänk
Medlem

Jag tycker, som många andra har skrivit, att denna datorn faller eller lyckas på om den har ett ordentligt tangentbord som på MBP idag eller om den har pappret till tangentbord som sitter på Macbook. Ush för "butterfly" tangentbord.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av deltascu:

En kod är väl inte bättre, det går väl minst lika lätt att tvinga dig uppge den isf.
http://imgs.xkcd.com/comics/security.png

Allt går att hacka, frågan är hur långt förövaren vill gå. Därför jag ser att för normala människor är fingeravtryck tillsammans med kod det lättaste och bästa i den kombinationen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är skillnad på att autentisera sig och signera en betalning i mobilt bank-id. Med Nordea i alla fall så måste man skriva in koden i bank-id för att signera betalningar.

Fast hur kan Nordea bestämma det?

Man bockar i "använd touch-id" i BankID appen och inte i Bank appen.

Permalänk
Medlem

I fallet bank-id och touch:

Glöm inte att själva mobilen behövs också. Kan ju jämföras med vilken nyckel som helst. Om nån tar den så kan de låsa upp. Fast svårare med touch jämfört med "riktigt lås".

Så om det har fungerat att ha värdesaker bakom lås o bom, nog fan ska en mobil + touch räcka?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

De första man gör med en mac då man får hem den är att formatera SSD och installera windows hårdvaran är bra men operativet är skräp sorry to say !!! kanske köper denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Fast hur kan Nordea bestämma det?

Man bockar i "använd touch-id" i BankID appen och inte i Bank appen.

Det finns två nivåer av autentisering, bankappen begär kod varianten när man ska signera nya mottagare till exempel, men är ok med fingeravtryck för att logga in och se konton etc. SEB har det iallafall så.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Det är just Rev.2 som hade touch istället för fysiska, men sedan gick de tillbaka till fysiska i Rev.3 igen.

Ah, då är jag med. Kollade på bilder (ant. rev 3) och blev inte klok...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Revolutionerande? Menar du fingeravtryck-läsaren eller touch-panelen? Min gamla Asus från 2005/2006 hade en touch-panelen som ändrade kontext, iofs så fick man själv ändra mellan tre lägen, men likväl xD. Fingeravtryck-läsare hade den däremot mellan "mus"-knapparna och var en sådan där äldre variant där man drog fingret.

Skickades från m.sweclockers.com

nej, att man har en dedikerad bit av datorn för att authentisera köp på nätet med hjälp av fingeravtrycket

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Tycker det ser ut som funktionsknapparna blivit ersatta. I mitt huvud kommer aldrig en touchdisplay ersätta den funktion som fasta knappar har. Man är beroende av att titta var man trycker.

Instämmer, det är mycket värt att inte behöva se efter, dessutom har jag svårt när det kommer ljus ifrån tangentbordet i mörka miljöer.
Förutom touch id så blir det här någon hybrid till en touchskärm, känns som ett "fulfix".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Nån som vet om det kommer vara AMD grafik i dessa?

Det ryktas om AMDs Polaris grafikkort. Nuvarande Macbook Pro har AMD grafikkort i den lite dyrare modellen så det är ganska sannolikt, dock inte bekräftat.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Fast hur kan Nordea bestämma det?

Man bockar i "använd touch-id" i BankID appen och inte i Bank appen.

Det verkar som att bank-id behandlar "inloggning" och att godkänna en betalning som två olika saker, i alla fall med Nordea. Jag har aktiverat touchid i BankID men det blir ändå kod vid betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

De första man gör med en mac då man får hem den är att formatera SSD och installera windows hårdvaran är bra men operativet är skräp sorry to say !!! kanske köper denna

Det var ju lite... hrm, udda. Skulle vilja säga att det är tvärtom numer

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är skillnad på att autentisera sig och signera en betalning i mobilt bank-id. Med Nordea i alla fall så måste man skriva in koden i bank-id för att signera betalningar.

Det beror på hur du menar med skillnad? I båda fallen så bekräftar du ett "meddelande". I ena fallet får du en autentiseringsförfrågan som du då signerar med ditt mobila Bank-ID. I det andra får du en betalningsförfrågan som du signerar med ditt mobila Bank-ID. Det är alltså olika meddelanden som du godkänner/bekräftar, men det är samma process och alltså samma steg.

Vad menar du med att man måste "skriva in koden i bank-id"? Pratar vi fortfarande mobil Bank-ID eller menar du någon annan autentiseringsmetod? Jag kan inte tänka mig att Nordea skulle ha ett helt annat sätt att göra det på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det beror på hur du menar med skillnad? I båda fallen så bekräftar du ett "meddelande". I ena fallet får du en autentiseringsförfrågan som du då signerar med ditt mobila Bank-ID. I det andra får du en betalningsförfrågan som du signerar med ditt mobila Bank-ID. Det är alltså olika meddelanden som du godkänner/bekräftar, men det är samma process och alltså samma steg.

Vad menar du med att man måste "skriva in koden i bank-id"? Pratar vi fortfarande mobil Bank-ID eller menar du någon annan autentiseringsmetod? Jag kan inte tänka mig att Nordea skulle ha ett helt annat sätt att göra det på...

Bank-ID behandlar inloggning och underskrift olika, och verkar kräva kod istället för fingeravtryck vid underskrift, inte vid inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Bank-ID behandlar inloggning och underskrift olika, och verkar kräva kod istället för fingeravtryck vid underskrift, inte vid inloggning.

Okej, det var faktiskt mer än jag visste. Har inte iPhone, så kan inte använda TouchID.