Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel "Kaby Lake" Core i7-7700K och i5-7600K lanseras under CES 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Intressant! Hur mycket skillnad märker du av din uppgradering?

Samma här är också nyfiken vad AMD har att erbjuda med Zen.

Svårt att säga då jag passade på att köpa betydligt snabbare minnen också. Men störst skillnad märks ju helt klart i photoshop, sen sitter jag på en 60 Hz skärm så grafikkortet är oftast flaskhalsen i spel iaf. Men visst vill man upp mot 144 fps så kan det säkert skilja 15-20 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Intressant diskussion. Även jag lever kvar i "stenåldern" med en 2500K. Min vägrar dessutom gå fortare än 4.4 så just det exemplaret kunde kvittat. Värt att tänka på för oss som inte ser nyttan i uppgraderingen är att vi alla har ett moderkort som börjar bli 5-ish år gammalt i våra maskiner. Hur många fler kallstarter orkar sakerna med. 1155-mobon är inte direkt enkla att lägga vantarna på nu för tiden.

Hemligheten ligger i att göra som mig, att aldrig stånga av datorn.

Tror den varit avstängd högst några veckor på de 6 åren jag haft den. Allt är uppgraderat både en och två gånger utom mobo, Cpu och cpu-kylare. Men visst är man beredd att det när som helst kan gå åt pipan. Dock ligger den ju oftast i slagläge med runt 0,8 volt på prollen.

Alla mina datorer har levt ett hårt liv med överklockning och ständigt bruk som servrar eller folding-maskiner när jag inte brukar dom aktivt. Ingen har dött. Kanske bara haft tur men min erfarenhet är att så länge man köper hyfsad kvalité så håller grejorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Kommer det att vara värt att uppgradera från en 4770k @ 4.5 Ghz med ddr3 minnen på 2400mhz till en i7-7700K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheytan:

Kommer det att vara värt att uppgradera från en 4770k @ 4.5 Ghz med ddr3 minnen på 2400mhz till en i7-7700K?

Kan jag inte riktigt tänka mig, knappt för något alls. Skulle personligen hellre sitta på pengarna och vänta några år till så att uppgraderingen inkluderar två extra kärnor (Coffee Lake). 2018 ska CL komma, men det skulle ju lika gärna kunna bli 2019.
Men det beror ju såklart på hur viktig CPU-prestandan är för dig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zetruz:

Kan jag inte riktigt tänka mig, knappt för något alls. Skulle personligen hellre sitta på pengarna och vänta några år till så att uppgraderingen inkluderar två extra kärnor (Coffee Lake). 2018 ska CL komma, men det skulle ju lika gärna kunna bli 2019.
Men det beror ju såklart på hur viktig CPU-prestandan är för dig.

Det är ju typ 6800K som är relevant idag så som jag ser det. 7700K är ju samma sak som förra året. Dyrare moderrkort och ett par hundra till för CPU men så sitter man med en betydligt häftigare plattform och med 6 kärnor + HT. Är det enda seriösa alternativet jag ser på Intel-sidan i dagsläget. Samt, om man kan, invänta och se vart Zen hamnar då.

Permalänk
Medlem

Tror alla är ganska överens om att prestandahoppet från 1-2 generationer CPU till nyaste är så pass litet att det är svårt att motivera kostnaden för att uppgradera.

Men, om man tittar på styrkretsen så har det ju hänt saker på senaste tiden.
7xxx - stöd för 3D Xpoint cache via intel SRT (eller om det funkar som gammalt, en disk enhet på 3D Xpoint)
6xxx - DDR4 minnen (snabbare, Mera minne)
2 bra anledningar till att uppgradera, om man har det behovet.

Personligen så har jag inte känt att min gamla burk är för slö alls. Men vid 2 tillfällen har jag velat ha mer minne eller fler cores. När jag jobbat med 128frames 1080p animering i photoshop och var tvungen att temporärt stänga av min primocache för att fria minne, (primocache funkar som intels SRT fast med RAM som cache), eller när jag kört OBS+spelat in video lokalt+vill ha flyt i spelet och är tvungen att assigna cores för att få det att flyta. Dock är det ju fortfarande 4cores+HT som gäller, så där har det ju inte hänt så mycket.

Men som sagt, poängen är ju att man får kolla på vilka nya finesser styrkretsarna har istället för att stirra sig blind på cpu prestanda. att kunna köra M.2 på sata'n exempelvis gör ju en hel del skillnad på laddningstider.

Permalänk
Inaktiv

Va kan jag få för min 6700K om jag tänkt uppgradera, får man 1500kr för de processorerna?

Permalänk

Är det värt att uppgradera från i5 2500k till i5 7600k?
Hur stor blir skillnaden? (Ej på grafikdelen)
Använder datorn bara till spel.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Är det värt att uppgradera från i5 2500k till i5 7600k?
Hur stor blir skillnaden? (Ej på grafikdelen)
Använder datorn bara till spel.
Skickades från m.sweclockers.com

Ingen här kan ju egentligen tala om för dig om det är värt det, för just dig. Jag kommer inte göra det, jag tror inte att det smakar i relation till vad det kostar men om du vill vara på topp och har pengarna, why not?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Va kan jag få för min 6700K om jag tänkt uppgradera, får man 1500kr för de processorerna?

Tror du kan räkna mer än det. CPUer åldras inte, och för 1500kr är nog mer mot 4770k (lågt uppskattat), troligen mer en i5a tom då i7 haswell är väl användbar än idag. Så länge moderkort finns att köpa så är CPUer väl nära sitt ursprungliga pris (minus kanske 10-15%).

Problemet ligger nog mer på moderkortet eller/och minnet. DDR4 som köptes med tidigt Skylake är idag inte så intressanta när märkbart snabbare och moderkorten var ju väldigt instabila i jämförelse, så det lär tappa värde snabbt nu när nya modekort kommer som klarar både Skylake och Kabylake, och faktiskt är stabila (kan man hoppas iaf).

Permalänk
Skrivet av SiggZon:

Trevligt med nyheter! Detta borde pressa ned 6000- serien vilket skapar utmärkt läge att uppgradera från nuvarande 2500k

Det tror jag inte, skulle vara om någon butik har ett restlager och vill sälja med förlust, är ju rätt vanligt.

Visa signatur
Permalänk

Hmm, inte kul när man vill uppgradera och det är "ny" processor på kommande. Dumt att köpa 6700k nu om 7700k ändå kostar kring samma pris. Får ha tålamod bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Hmm, inte kul när man vill uppgradera och det är "ny" processor på kommande. Dumt att köpa x700k nu om (x+1)700k ändå kostar kring samma pris. Får ha tålamod bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Såhär har det varit för mig i typ 4 år nu Det går ju aldrig mer än typ 6 månader mellan släppen, och man får hela tiden höra saker om (x+2)700k eller ännu längre fram i tiden. Var riktigt nära att det blev uppgradering till 4790k, men sen kom något annat ivägen, att jag fick nys om nära förestående Optane-stöd eller var det nu var, och så blev det inget, och det kommer nog vara samma sak igen när 7700k väl släpps. Kommer nog sitta på den här burken tills den brinner upp.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

@anon273280: Samma Här 3770K är bra än...

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273280:

Sitter fortfarande på 3770k men det blir att vänta till Cannonlake.

Samma här. Min 3770K tjänar mig fortfarande fantastiskt bra. Får den till 4.7Ghz dessutom. Byte känns fortfarande inte nödvändigt.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktiv

Hade jag haft en i7:a hade jag nog inte uppgraderat, men det kanske är dags att pensionera sin 2500K...