Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Playstation VR - vilka här kommer köpa PSVR?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Cool lösning! Tycker verkligen det är intressant hur sinnet reagerar på olika sätt.
Har nu gjort denna lösning efter forskning eller är det ni själva som konstruerat det?

----

För er som är intresserade så ska Giantbomb livestreama lite PS VR action snart/nu!

http://www.giantbomb.com/
https://www.twitch.tv/giantbomb

Läst lite olika studier på ämnet bla

http://newatlas.com/columbia-university-vr-motion-sickness/43...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns en video på Youtube där de testar PS4 VR och det dom klagar på främst är trackingen som inte kommer i närheten av Vive och Rift GO Kontrollera skakar ibland, tappar sync osv, även headsetet tappar sync och då blir det ingen trevlig upplevelse. Även väldigt kort avstånd där kameran läser av, lätt att hamna utanför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Ja jag har också fått det intrycket utav alla reviews jag läst och sett.
Sen finns det ju dom reviews som säger att dom inte haft problem, men spontant känns det som att alldeles för många har haft problem med tracking.

Jag har spelat mycket Sport Champions till PS3 med Move, trackingen har varit guld. Känns extremt precis och helt utan delay.

Så det känns väldigt trist att det inte verkar hålla måttet.. Förhoppningsvis är det något som firmware kan fixa.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker recensionerna ser ganska bra ut, exempelvis Ars eller the Verge. Lite problem med tracking i ljusa rum låter inte så kul förstås men det verkar inte vara så farligt. Move-kontrollerna verkar funka bra för de flesta och bildkvaliteten ser ut att vara över förväntan. Förhoppningsvis kan de förbättra trackingen genom mjukvaruuppdateringar. Alla tester är också gjorda på vanliga PS4 så vi lär se en del förbättringar med Pro. Bekvämt headset som man orkar ha på sig längre stunder låter bra, en Vive blir ju ganska svettig efter ett kort tag liksom.

Permalänk
Medlem

Finns en PSVR till salu på swedroids köp&sälj nu ifall någon ätt intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Suttit och spelat nu 5-6 timmar nonstop. Fy fasiken vad kul det är! Har spelat 1,5 timma Job Simulator och några timmar SportsBarVR och provat EVE Valkyrie, Driveclub, Headmaster demona. Samt Playroom VR.(en spelar läget bara)

Har inte mått illa det minsta och haft skit roligt. VR är här för att stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Suttit och spelat nu 5-6 timmar nonstop. Fy fasiken vad kul det är! Har spelat 1,5 timma Job Simulator och några timmar SportsBarVR och provat EVE Valkyrie, Driveclub, Headmaster demona. Samt Playroom VR.(en spelar läget bara)

Har inte mått illa det minsta och haft skit roligt. VR är här för att stanna.

Låter lovande! Hur är det i jämförelse med Vive/Rift då?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Låter lovande! Hur är det i jämförelse med Vive/Rift då?

Setup, bild och komfort är bättre. Nen som sagt ja trackingen är inte lika bra, som Vive åtminstone. När man håller move kontrollerna i vissa vinklar så är trackingen inte helt 100. Tracking utav huvudet har jag inte haft problem alls med.
I Job simulator har det varit mest påtagligt, men inte så att spelet blir tråkigt eller man tappar tålamodet. Men detta är nog något som spelutvecklarna kan jobba runt. I SportsBarVR kan man gå runt i den virtuella miljön, och med hjälp utav att man ser en fotsymbol i golvet vet man alltid var kameran är, så att fysiska kroppen kan vara så rakt fram emot kameran för bästa möjliga tracking.

Att kontrollerna tappar tracking låter värre än vad det är. Kontrollern rycker till lite, jag brukar vara extremt kritisk emot teknologi. Men i detta fall känner jag att det inte gör så mycket helt enkelt. Det är inte final i CS:GO Masters man spelar precis.

Permalänk

nja jag ångrar mitt köp. Blir åksjuk och besviken på bildkvaliten. Skulle lyssnat på mig själv när jag tänkte tanken att det här är lika uppblåst som 3d va.

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

Nån som testat bf eller cod, eller nåt annat"vanligt" spel med PSVR, tänkte hur är inputlaget mm..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_enstaberga:

nja jag ångrar mitt köp. Blir åksjuk och besviken på bildkvaliten. Skulle lyssnat på mig själv när jag tänkte tanken att det här är lika uppblåst som 3d va.

Funderar du på att sälja den..?

Permalänk
Medlem

Helt oki insteg till VR. Men jag får inte den totala närvaron som från Vive/cv1.
Av någon anledning är jag inte "där".
Tracking,FOV och grafik lämnar mkt att önska.
Dock är spelen av hög kvalite.
Synd bara att jag blivit bortskämd med min Vive...
Men men.. helt oki för casual Vr.
Men föredrar Vive utan tvekan.

Nu ska bara RE7 släppas så är julhelgen räddad.^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Helt oki insteg till VR. Men jag får inte den totala närvaron som från Vive/cv1.
Av någon anledning är jag inte "där".
Tracking,FOV och grafik lämnar mkt att önska.
Dock är spelen av hög kvalite.
Synd bara att jag blivit bortskämd med min Vive...
Men men.. helt oki för casual Vr.
Men föredrar Vive utan tvekan.

Nu ska bara RE7 släppas så är julhelgen räddad.^^

Skickades från m.sweclockers.com

FOV blir jag inte klok på. En del hävdar att det är bättre fov med PSVR andra sämre? Körde du dem kloss mot? Hur är det med glipa går den få kloss mot ansiktet?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

FOV blir jag inte klok på. En del hävdar att det är bättre fov med PSVR andra sämre? Körde du dem kloss mot? Hur är det med glipa går den få kloss mot ansiktet?

Definitivt mindre fov, men vi snackar skillnad från DK2 och CV1..så väldigt marginellt, men definitivt synbart.
Det känns som att man inte kommer tillräckligt nära linserna.
kanske är mitt nylle som inte passar?^^
Jag har turen att prova 3 olika HMDs dagligen(PSVR,Vive,Rift DK2) och har växlat mellan dem för att bekräfta det.
Det som är värre för mig är att jag har problem med att komma närmre linserna, blir en rejäl glipa runt näsan som släpper in ljus.
Dock så är komforten utan tvekan bra mkt bättre än Rift eller Vive.
Dessutom bör man spela PSVR i ett dåligt upplyst rum utan soljus(så inte trackingen knasar) så ljuset utanför blir inte så märkbart.
Vive kan du köra i dagsljus utan att det släpper in något alls.

Vive har definitivt störst fov av alla, du kan dessutom modda Vivens mjuka delar och komma än närmre linserna och få ytterligare fov.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Definitivt mindre fov, men vi snackar skillnad från DK2 och CV1..så väldigt marginellt, men definitivt synbart.
Det känns som att man inte kommer tillräckligt nära linserna.
kanske är mitt nylle som inte passar?^^
Jag har turen att prova 3 olika HMDs dagligen(PSVR,Vive,Rift DK2) och har växlat mellan dem för att bekräfta det.
Det som är värre för mig är att jag har problem med att komma närmre linserna, blir en rejäl glipa runt näsan som släpper in ljus.
Dock så är komforten utan tvekan bra mkt bättre än Rift eller Vive.
Dessutom bör man spela PSVR i ett dåligt upplyst rum utan soljus(så inte trackingen knasar) så ljuset utanför blir inte så märkbart.
Vive kan du köra i dagsljus utan att det släpper in något alls.

Vive har definitivt störst fov av alla, du kan dessutom modda Vivens mjuka delar och komma än närmre linserna och få ytterligare fov.

Jo de är på gång nya tunnare facial inserts för Rift också får se hur nära man kommer och hur de står sig mot mina 6 mm läderkuddar för Viven. Går de fixa något dylikt med PSVR också?

Upplever du PSVRs grafik som lika skarp som rifts? Lättare/svårare se små detaljer? Inge jitter eller något från trackingen när du ser på film?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jo de är på gång nya tunnare facial inserts för Rift också får se hur nära man kommer och hur de står sig mot mina 6 mm läderkuddar för Viven. Går de fixa något dylikt med PSVR också?

Upplever du PSVRs grafik som lika skarp som rifts? Lättare/svårare se små detaljer? Inge jitter eller något från trackingen när du ser på film?

Skärpan är inte lika skarp som vive eller rift.
Men helt klart godkänd.
Men ofta tror jag inte det har med skärmen eller linserna att göra, utan känns som mjukvaran orsakar blurret.
Psvr plågas lite av black ghosting oxo...vilket frå mig att fundera över om responstiden är "låg"?
Det är inte lika mkt som på dk2, men dock synbart om man tittar på en kontrastrik bild och rör på skallen mkt.
Jitter har jag enbart noterat vid laddningar och då extremt lite.
Har dock inte spenderat mkt tid med film.
Psvr känns väldigt mkt som en dk2 med bättre panel.
Plågas av samma saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

För dom som har stora problem med trackingen (som jag hade), om ni sätter Playstation i Rest Mode istället för att helt stänga av den så kan det vara problemet. Testa isåfall att helt stänga av Playstation (inte Rest Mode), det fixade alla mina problem. Hittade lösningen på Reddit...
https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/57gkqr/tracking_issues...

Permalänk

@SweViver: Att trackingen tappar sync är ett problem som uppstår när man inte stänger av sin Playstation helt utan bara sätter den i Rest Mode. Stänger man av sin Playstation helt försvinner problemet. Jag har rapporterad detta till Playstation-supporten, så förhoppningsvis så fixar Sony problemet snabbt i en uppdatering. Se https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/57gkqr/tracking_issues...

Permalänk
Avstängd

Tack @Swallberg bra att veta. Beställde mitt nyss och inväntar att de skall få börja komma till användning. Är dock förberedd på att trackingproblemet efter att ha läst testet hos http://www.vrcentralen.se/tester/sony-playstation-vr-test/ vilka verkar tro precis som du att det kommer komma en uppdatering för att lösa problemet inom en snar framtid.
Bara hålla tummarna på att din ide fungerar bra tillsvidare. Tack ännu en gång, satt och letade efter en lösning för att förbereda mig.

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Funderar du på att sälja den..?

@Swennis: Ja faktiskt hehe

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

Är sugen på detta men är lite orolig över åksjukan. Någon som vet om det är möjligt att köpa på öppet köp( någon som har gjort det?) på tex EG?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaval:

Är sugen på detta men är lite orolig över åksjukan. Någon som vet om det är möjligt att köpa på öppet köp( någon som har gjort det?) på tex EG?

Öppet köp gäller även Playstation VR hos Elgiganten. Jag köpte psvr samma dag hos Eg.. som det släpptes, men jag blev tvungen att lämna tillbaka "underverket" efter några dagar pga av att jag blev åksjuk och mådde allmänt illa av upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Öppet köp gäller även Playstation VR hos Elgiganten. Jag köpte psvr samma dag hos Eg.. som det släpptes, men jag blev tvungen att lämna tillbaka "underverket" efter några dagar pga av att jag blev åksjuk och mådde allmänt illa av upplevelsen.

Vad jag kunnat se av en del PSVR demonstrationer är ju att det är en hel del actionbetonade spel där man rör sig. Mer stationära spel ska ju inte framkalla några problem med åkskjuka. Jag brukar aldrig slänga in en "nybörjare" i ett VR-spel där mappningen inte stämmer till 100%. Hursomhelst, detta med åksjuka av VR är något man måste träna upp.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med Mapping?
Har nu testat en Psvr och spelet Eve under 5 minuter.
Satt inte still utan provade att stå upp och kolla allt och alla möjliga piruetter i rymden. Åksjukan kom lite smygandes efteråt

Läste dock att om man måste ställa idf? Så att bilden hamnar rätt i förhållanden till ögonen. Grym upplevelse iaf;)

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem

Jag har personligen insett att åksjuka är något man automatiskt tränar bort ju mer man är inne i VR. Hade från början i april-maj-juni svårt att lira vissa Vive spel då jag lätt blev åksjuk eller rentav illamående, speciellt spel där man förflyttade sig med touchpaden. Men idag, ett halvår senare, efter att ha lirat en hel del såna spel, så verkar jag vara helt immun och känner absolut inte av nånting, vilket spel jag än lirar. Så länge man ligger på stabila 90fps det vill säga. Och då är jag inte den som nöter Vive så ofta ändå, pga tidsbrist och massa andra hobbyn.

I helgen testade jag gratis-demot av spelet Rollercoaster-nånting (minns inte namnet) och alla mina vänner som var hos mig blev helt yra och en av de nästan ville kräkas. Jag kände inte av någonting alls. Självklart lite speciell känsla att åka bergochdal-bana i VR, lite pirrigt å så, men absolut ingen åksjuka eller illamående, varken under spelets gång eller efteråt.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Tog hem ett Psvr från EG och har plöjt genom de flesta demos och även köpt Batman VR.
Generellt så är det kanon men det märks att nuvarande Ps4 hårdvara kämpar!
Inte på själva upplösningen utan man ser att grafiken är kraftig nedgraderad i effekter och texturer helt klart.

Tror att det blir ett Ps4 pro för att få ut en bättre upplevelse på sikt.
Att den motsvarar en 970 talar för att gapet mellan Psvr och Vive kommer att minska

-Min bedömning är att det är denna plattform man ska välj för att få mest utdelning i spel(Med Ps4 Pro) tänker på att Sony kaftsamlar med exklusiva titlar för att dominera. (Star wars, RE7)
-Just nu, pga avsaknadesn av AA-AAAspel (Måhända kommande Robinson ) så är inte Psvr värt pengarna. Det känns som att man betalar för känsla och demos just nu.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem

Star Wars är ju inte exklusivt iof. De allra mesta kommer va multiformat och hårdvaran sätter ju gränsen för hur bra spelen blir till slut. Sen har vi ju en radda pc exklusiva spel redan speciellt inom simulationerna vilket jag nog tycker VR är som allra starkast trots allt. Ska man köra allt måste man nog ha alla headsets naturligtvis men att vyn ska drifta i ex drive club är ingenting jag skulle kunna tolerera nu när jag kan köra i timtal utan minsta lilla drift. Sen så tror jag nog att upplösningen begränsar hur långt du kan se någorlunda skarpt ändå samt vikten är ju lite mycket att ta ändå på både vive och PSVR. Rift är bättre

Bra med mer headsets ute får hoppas MS fixar något till Scorpio också. Jag skulle naturligtvis gärna se ett samarbete med ex Oculus det är nog mycket att hoppas på att de kommer köra en öppen approach men vem vet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tänkte på X.wing banan som kommer till PSVR. Den är väl exclusiv?

Sånt gör mycket tror jag för main stream spelare. Sen ska man inte sticka under stolen med att där det finns pengar (Spelare) finns det mer/ spel.

Hoppas / Tror att nästa gen kommer att öka upplösning och att bättre tekniker för VR rendering kommer att komma fram

Drift? är det felet där skärmen driftar i sidled?
Har inte upplevt det.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på driveclub vr, vad får spelet för "boost" av Ps4 Pro?
Supersampling?
Vive med assetto corsa@ 1.5 ss är galet mkt bättre än drivevlub vr, så vad kan man förvänta sig av pro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]