Skrivet av Cappe97:
Tjena! Har intresserat mig mycket inom politik på sistone. Eftersom de hetaste frågorna just nu (enligt mig) är invandringen och SD tänkte jag ställa några frågor och framföra egna åsikter.
Jag tycker själv inte att SDs politik är rasistisk utan mer logisk eftersom att man kan använda pengarna mer effektivt och på så sätt hjälpa fler. Jag tycker också det är fel att man tar hit en massa folk där de måste riskera sina liv för att ens komma hit. När de väl kommer hit så finns det inte heller tillräckligt med bostäder och de som får bostäder får oftast bo i redan utsatta förorter. En del invandrare som bor i dessa områden hävdar också att det var tryggare i landet de kom ifrån än i förorten i de bor i här.
Skulle dock inte vilja rösta på SD eftersom att det sitter rasister i partiet och dessa vill jag inte ha i riksdagen helt enkelt. Känner dock att det inte finns några andra alternativ när andra partier bara kallar SD för rasister istället för att diskutera frågan. Att partierna kallar SD för rasister känns bara som att de fått slut på argument och det leder inte till någonting. Om man inte vill ha ett rasistiskt parti i riksdagen får man väl lyssna på SDs väljare och inte frysa ut dom?
Vad tycker ni om invandringen och SD? Upplever ni situationen på samma sätt som jag?
Mvh Cappe
Edit: Uppmanar alla att hålla sig till SweC regler
Mycket vuxet och insiktsfullt inlägg av dig.
Håller med om att SD kanske inte är det första parti man vill rösta på men jag tycker likt dig att de har en poäng med att hjälpa fler utomlands.
Förändringen av ett krigsdrabbat land börjar troligtvis inte just i Sverige utan i själva landet. De som flytt hit bör givetvis ha rätt till skydd, problematiken jag ser i det hela grundar sig i att det var hyfsat få som kom hit direkt ifrån de krigsdrabbade zonerna, och då i princip bara män, det gör att man höjer ögonbrynen en aning extra då det ofta brukar vara mer blandat när folk flyr för sina liv. Mest folk kom det från länder som inte alls känns lika utsatta i nuläget som t.ex. Syrien är.
Sedan att man, till en början, inte ens tillämpade gränskontroller och ID-koll på folk som kom hit innan man släppte in dem i landet kommer nog för alltid att vara en gåta för mig. Det tycker jag var ansvarslöst. Sådant går inte bara förbi i medierna utan sticker länge och väl i ögonen på folk. Det blir då även en källa till frustration och man skyller då gärna alla problem på sådana uppenbara misstag.
SD:s trognaste anhängare ger jag inte mycket för men jag tror att de har vunnit mycket gratis p.g.a. att de vågar stå upp emot andra partier, följa en egen linje och frivilligt ta "underdog"-rollen.
Det blir då ett alla mot en förhållande, något som jag inte tror håller då man lite krasst som väljare ges 2 alternativ istället för de 8 som det borde stå mellan. Sverige har inte blivit ett såpass bra land för att bara ett enskilt parti tillåtits styra obehindrat utan att flera partier med olika inriktningar och syn fått vara delaktiga i styrandet. Därför tror jag inte på att frysa ute något parti då det kan likställas med att frysa ute personerna som röstat på dem i valet.
För att beröra en annan aspekt nämligen Demokrati;
Tycker personligen inte att SD är något vettigt parti för övrigt annat än att de övriga partierna, precis som du säger, burit sig riktigt illa åt och vad jag skulle vilja kalla för odemokratiskt. De har gång på gång dragit rasist-kortet och tycker att de skall rättfärdiga att de helt utesluter SD från viktiga beslut och diskussioner.
SD sitter inte som 3:e största parti i riksdagen för att de vunnit platsen genom lottning, de är ett folkvalt parti och därmed har de sin rätt att föra fram de åsikter som den skaran, genom att man röstat på dem, givit sitt tycke till. Att utesluta en såpass stor skara genom ex. DÖ är direkt odemokratiskt och säger då tyvärr mer om de övriga partiernas syn på demokrati än SD:s.
Motarbetar man demokrati på det viset stiger man inte i min aktning.
Detta ger samtidigt SD offerkoftan då de inte fått något direkt att säga till om i riksdagen och därmed heller inte kan beskyllas för att bidra till ev. felaktiga (i folkets tycke) beslut som övriga partier driver igenom. Detta bör enbart gagna SD i slutändan och det är helt förbluffande att övriga partier inte är såpass klarsynta.
De talar om att SD är regelrätta nazister/rasister/fascister och att det går till nu som då (år 1932-1933 i Tyskland). Något som det inte finns särskilt klara belägg för mer än att det finns sådana mer elaka åsikter som röstar på partiet och är verksamma inom det. Säkerligen finns det folk med elaka åsikter som röstar på och är verksamma inom andra partier i riksdagen -Läs Miljöpartiet- där det så sent som i våras skedde en ganska rejäl utrensning av folk som hade lite egna agendor som inte var förenliga med partiets program eller vision.
Om nu SD inte kan förändras som parti, hur är detta då möjligt för t.ex. MP eller Vänsterpartiet som tidigare hette "Vänsterpartiet - kommunisterna"? Skall man dra alla över en kam har ju kommunismen, som det inte finns någon direkt demokratisk form av i världen, skördat väldigt många fler liv än ex. nazismen då kommunism utövats ett stort antal länder och under flertalet år.
Det är den sortens dubbla standarder som får mig att tappa humöret en aning.
Detta gör att en opartisk person, som vuxit upp i det svenska samhället med en skola som från barnsben lärt ut demokrati, människors lika värde och att det är fult att mobba/stöta ut andra, lätt får uppfattningen att det är mobbning som förekommer i riksdagen idag.
Inte nödvändigtvis bara mot ett parti utan för att man utesluter en stor andel av folket som röstat på detta parti demokratiskt. Detta hade givetvis inte varit OK om det så gällde något annat parti heller ex. Vänsterpartiet.
Det är inte riksdagens uppgift att skydda medborgarna från att "tycka fel". Tror man det har man missuppfattat demokratins gång.
Partierna är folkvalda och skall agera så oavsett. De har tillsammans fått förtroende av folket genom demokratiska val att leda landet, inte att tillsammans se till att ett parti inte får komma till tals och rösta annorlunda i frågor för att inte väcka anstöt.
Det är upp till folket att med sitt vett och sina värderingar som skolan och samhället givit dem göra sitt val, det skall övriga partier respektera annars blir det bara mera "fuel to the flame" och missnöje. Skulle inte förvåna mig om SD vuxit ännu mer vid nästa val.
Ursäkta uppsatsen och utsvävningarna!