Permalänk
Medlem

Breivik är lika mycket värd som oss andra också. Om man står för "allas lika värde" så att säga. Dvs att han bör få skuldsanering och gratis körkort som andra massmördare. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vi är inte för fem öre likadana bara för att vi står på samma grund rent genetiskt. Evolutionen tillsammans med våra föräldrars genetiska arv och deras föräldrar före dom o.s.v. har gjort oss västerlänningar till det vi är idag, i princip oslagbara i allt förutom pris. Det är i princip japanerna, israelerna och européerna som lyckats utveckla världen till vad den är idag. Visst, matematik upptäcktes inte direkt i Europa, men där dom upptäckte det vi känner till om matematik idag har bombats/sprängts sönder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:National_IQ_Lynn_Vanhanen_2...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/National_IQ_per_country_-_estimates_by_Lynn_and_Vanhanen_2006.png

Vi som faktiskt arbetar med intelligenstest och vet hur de fungerar vet varför resultaten skulle kunna hamna i den här riktningen, det handlar inte om faktiska intelligensskillnader utan i hur testen är konstruerade för att passa vad som värderas och är viktigt i vår kultur.

Men, det finns faktiskt andra undersökningar där intelligenstest visar på intressanta skillnader:

http://www.metro.se/nyheter/rasism-hor-ihop-med-lag-intellige...

http://www.huffingtonpost.com/2012/01/27/intelligence-study-l...

http://pss.sagepub.com/content/early/2012/01/04/0956797611421...

Så...

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorg:

Vi som faktiskt arbetar med intelligenstest och vet hur de fungerar vet varför resultaten skulle kunna hamna i den här riktningen, det handlar inte om faktiska intelligensskillnader utan i hur testen är konstruerade för att passa vad som värderas och är viktigt i vår kultur.

Men, det finns faktiskt andra undersökningar där intelligenstest visar på intressanta skillnader:

http://www.metro.se/nyheter/rasism-hor-ihop-med-lag-intellige...

http://www.huffingtonpost.com/2012/01/27/intelligence-study-l...

http://pss.sagepub.com/content/early/2012/01/04/0956797611421...

Så...

IQ går väl att öva upp genom att exempelvis plugga matte? Så länder där man pluggar mycket matte får då medborgare med högre IQ, vilket egentligen säger relativt lite om intelligens, snarare något om landets utbildningsnivå i helhet.

Är det bara jag som lagt märke till en starkt ökad tendens bland invandringskritiker att på allvar syssla med nazism och rasteorier? Ser inte sällan folk som kallar till och med SD:are för kulturmarxister som inte erkänner rasernas signifikans, något vi sett riktigt många vidriga exempel på här i tråden då folk tagit upp rashygien och andra ämnen; vilket om något cementerar bilden av dessa individers förstånd som ett stort intellektuellt vakuum.

Kanske togs sådana inlägg bort snabbare förut, men oftast var SD:are alternativt invandringskritiker emot de samhällsekonomiska kostnaderna av invandringen, eller sociala konsekvenser då man hävdar att dessa kulturer går stick i stäv med allmänt accepterade normer i Sverige. Oftast var det sådant som debatterades, men nu känns det som att jag finner mig på motsatt sida av diskussionen på grund av hur pass extrema många blivit, med helt arbiträra argument om hudfärg och ras, vilket inte alls är relevant.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

I Min kommun där jag är med, är vi en brokig skara av medlemmar från alla olika hörn av världen och yrkesgrupper. Vi har öppna fika tider då folk får komma ner över en kopp kaffe och prata politik med oss. Somliga kommer ner tämligen arga och ska säga ett och annat. Men vi är bara ett tvärsnitt av den vanliga befolkningen och det blir lite jaha känsla för många som kommer och besöker oss.

Många invandrare kommer ner och vill prata, och när vi stänger för kvällen så brukar det så näst enbart vara goda miner mellan alla. Man börjar morsa på varandra i matbutikerna och bygger broar med andra människor. Många kommer även med förslag av bra karaktär och vi lyssnar gärna, och dem vi tycker att det här måste vi ta upp tar vi faktiskt upp i kommunfullmäktige. Direkt demokrati kallar vi det. Det är ett ge och ta, vi får kritik och vi får ros. Men den viktigaste saken är att den att alla kan komma ner och träffa oss och se att vi kan skratta ihop och att vi alla bara är människor.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Jag ser invandring som en positiv del av ett lands utveckling.

MEN att dalta med romer, tiggare, bluffare kan bara bli negativt i längden.

Om jag hade en pistol mot tinningen och bara hade SD eller f! Att välja på skulle jag välja sd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

@Anhjo: Du är ju lika snabb att kalla människor rasister som hippiefjollorna på Söder, inte så mycket bättre med andra ord. Du borde se den minskade statsskulden och veta att stora förändringar tar tid, trenden går åt rätt håll. Utbildningen är också en punkt men nu trodde jag att vi snackade om ekonomisk kollaps.

Förstår inte riktigt poängen med din sista paragraf. Men har du problem med att google visar grafen med information taget från världsbaken kan du söka vidare själv och komma med lite egen fakta, tar ju inte precis låg tid att söka på google eller vad du nu har för sökmotor. Jag är inte för att låna i högkonjuktur, men jag röstade verkligen inte heller på S, V eller MP och kommer högst troligen inte att göra det igen.

Du kanske inte fatta vad jag försökte säga om "rasism", läs om isåfall. Jag har inget problem med att alla inte tycker om alla raser.
Om du tänker efter vad som faktiskt händer ekonomiskt när ett land inte utbildar folk kanske det plingar till vad jag försöker säga. Ödslar inte min tid på att hitta länkar till dig. Koppla senaste händelser i landet och avgör själv om du tycker att Sverige är på väg åt rätt håll. Gör du det, fine.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Breivik är lika mycket värd som oss andra också. Om man står för "allas lika värde" så att säga. Dvs att han bör få skuldsanering och gratis körkort som andra massmördare. Eller?

Är vi inne på etik och moral här? Ja även han blev dömd för massmord precis som alla andra har rätt till att få göra om de har begått ett sådant fruktansvärt vidrigt brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Givetvis hade man behövt en annan lösning än den EU står för idag.

Nopp, EU behöver allt som står inför deras gränser just nu bara för att dom agerat fel på flera plan, detta är inte ett enat Europa som dom håller på med utan centraliserat mandat styre utan insyn.

Varje nation är fri att göra vad dom vill detsamma gäller ditt hem.
Att man kan ha åsikter är en sak, men testa bestäm över grannen vad han ska äta varje dag å förklara sen hur bra det går.

Och ja ekonomi är den kärna vi har byggt upp samhällen på idag å därav... ja kanske inte leka bort pengarna som det görs å då är det väldigt konkret att istället för å dra in utlandsstödet där summan var väsentligt lägre än den nationella "hjälpen" som pågår nu hade hjälpt betydligt fler så vars är kontentan av detta hyckleri?

Pensionsålder, sjukhus, skola, omsorg, rättsväsen and you name it...
Ta bara som storlän, en ren Nationell sakfråga, som vi svenskar har fått lägga veto/tycke om.
Är detta demokrati som sker i landet just nu?

Jag kan hålla med vad annan skrev att oavsett parti så måste detta vansinne ta slut å det snart för det är faktiskt våra barns framtid å våran tid som pensionärer som händer just nu.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@Yorg: Hörde att det finns ett begrepp efter en forskare som används för att förklara kulturella skillnader i intelligenstester och varför de inte är tillförlitliga. Vet du vad jag syftar på och i så fall vad det kallas?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det är taket som är 680kr/dag. Det är det enda man behöver tala om. På 80 talet hade de flesta inkomster som inte räckte upp till 680kr, idag ligger en svensk minimlön över 680kr/dag.

Intressant att vi skulle ha minimilöner i detta land. Det finns inte reglerat någonstans alls.

Skrivet av Turbonisse:

@Stoff3th3m4n: Jag har inget emot att ha fel, det har vi alla någon gång.
Skall tillägga att jag var på en SD träff för några år sedan, inför förra valet och då var höjt A-kasse tak på tapeten. Vilket var anledningen att jag tog upp just den frågan, varför de röstade emot förslaget vet jag inte. De har inte alltid varit emot höjd A-kassa. Så där har ni ett slagträ till emot SD, var så god!

Låter det äckligt att jag säger "bajsmacka"? Men det är vad som serveras här, bajsmackor!
Jag är ingen rasist. Men men ALLT nästan alla icke SD'are här tjatar om, är hur SD är rasister.
Det tycker jag är äckligt! Folk har blivit hjärn tvättade av media att SD är lika med rasism. Varför inte förbjuda hela partiet?

Ni påstår er vara "genuint intresserade"?
Men bara varför någon röstat på SD. Inte "genuint intresserade av varför folk röstar som de gör generellt.
Det är genomskinligt. Man vill kasta bajs på SD och maskerar det bakom ett "genuint intresse".
TS började säkert inte tråden så, men det är var det slutade.

Så om vi skulle sammanfatta femton sidor:
SD = Rasister! 20-25% av svenska folket är mao Rasister, och det blir bara fler för var dag som går.

Räcker det inte att det är ett parti som har en värdegrund som appellerar i mångt och mycket de som ser "enkla" lösningar på problem och gärna skyller egna tillkortakommanden på andra yttre faktorer?

Sedan så har vi ju även en fortsatt industrialisering som medför att de "enkla" jobb som tidigare fanns försvinner i stor utsträckning.

ROT/RUT är ju helt förkastliga avdragsmöjligheter sett till hur vårt skattesystem är uppbyggt, bättre med en sänkt skattesats generellt så får folk själv välja vad de vill spendera det på.

Tittar vi budget så är skola/vård&omsorg/socialt stöd de stora pengarna, och med ökad livslängd så blir det mer pengar som läggs i de sista posterna (inte särskilt överraskande). Men det är alltid mer intressant att prata de små posterna i en statsbudget, så som migration eller försvar, eller för den sakens skull investeringar i infrastruktur.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk

En grejj jag dock undrar är hur man kan vara sd supporter när de ger sig på barn via sociala media?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

En grejj jag dock undrar är hur man kan vara sd supporter när de ger sig på barn via sociala media?

Tror att de flesta SD-anhängare inte bryr sig nämnvärt vad SD-politikerna gör.
Sålänge som de är ensamma om att vilja begränsa(stoppa) invandringen så kan de nog bete sig hur de vill, folk kommer rösta på dem ändå. SD's stöd kommer förmodligen inte försvinna förrän invandringen är kraftigt begränsad.
Sen om det är SD som lyckas driva igenom frågan eller något annat parti är nog ganska ointressant,
invandringen skall bort helt enkelt för att få bort SD från scenen.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

@anon4992: problemet var att de var inte lika gamla, de gick i olika årskurser vilket framgick av tv programmet. Den äldste gick i 9an medan den yngste gick i 7an. Säkerligen var de även goda vänner. Sd maffian misstolkade medvetet för att kunna sprida hat och försöka göra propagandapoäng.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Nopp, EU behöver allt som står inför deras gränser just nu bara för att dom agerat fel på flera plan, detta är inte ett enat Europa som dom håller på med utan centraliserat mandat styre utan insyn.

Varje nation är fri att göra vad dom vill detsamma gäller ditt hem.
Att man kan ha åsikter är en sak, men testa bestäm över grannen vad han ska äta varje dag å förklara sen hur bra det går.

Och ja ekonomi är den kärna vi har byggt upp samhällen på idag å därav... ja kanske inte leka bort pengarna som det görs å då är det väldigt konkret att istället för å dra in utlandsstödet där summan var väsentligt lägre än den nationella "hjälpen" som pågår nu hade hjälpt betydligt fler så vars är kontentan av detta hyckleri?

Pensionsålder, sjukhus, skola, omsorg, rättsväsen and you name it...
Ta bara som storlän, en ren Nationell sakfråga, som vi svenskar har fått lägga veto/tycke om.
Är detta demokrati som sker i landet just nu?

Jag kan hålla med vad annan skrev att oavsett parti så måste detta vansinne ta slut å det snart för det är faktiskt våra barns framtid å våran tid som pensionärer som händer just nu.

Om jag säger att man behöver en annan lösning är den som finns idag, varför säger du då "nopp" och sedan kritiserar du EU? Känns märkligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Tjena! Har intresserat mig mycket inom politik på sistone. Eftersom de hetaste frågorna just nu (enligt mig) är invandringen och SD tänkte jag ställa några frågor och framföra egna åsikter.

Jag tycker själv inte att SDs politik är rasistisk utan mer logisk eftersom att man kan använda pengarna mer effektivt och på så sätt hjälpa fler. Jag tycker också det är fel att man tar hit en massa folk där de måste riskera sina liv för att ens komma hit. När de väl kommer hit så finns det inte heller tillräckligt med bostäder och de som får bostäder får oftast bo i redan utsatta förorter. En del invandrare som bor i dessa områden hävdar också att det var tryggare i landet de kom ifrån än i förorten i de bor i här.

Skulle dock inte vilja rösta på SD eftersom att det sitter rasister i partiet och dessa vill jag inte ha i riksdagen helt enkelt. Känner dock att det inte finns några andra alternativ när andra partier bara kallar SD för rasister istället för att diskutera frågan. Att partierna kallar SD för rasister känns bara som att de fått slut på argument och det leder inte till någonting. Om man inte vill ha ett rasistiskt parti i riksdagen får man väl lyssna på SDs väljare och inte frysa ut dom?

Vad tycker ni om invandringen och SD? Upplever ni situationen på samma sätt som jag?

Mvh Cappe

Edit: Uppmanar alla att hålla sig till SweC regler

Mycket vuxet och insiktsfullt inlägg av dig.
Håller med om att SD kanske inte är det första parti man vill rösta på men jag tycker likt dig att de har en poäng med att hjälpa fler utomlands.

Förändringen av ett krigsdrabbat land börjar troligtvis inte just i Sverige utan i själva landet. De som flytt hit bör givetvis ha rätt till skydd, problematiken jag ser i det hela grundar sig i att det var hyfsat få som kom hit direkt ifrån de krigsdrabbade zonerna, och då i princip bara män, det gör att man höjer ögonbrynen en aning extra då det ofta brukar vara mer blandat när folk flyr för sina liv. Mest folk kom det från länder som inte alls känns lika utsatta i nuläget som t.ex. Syrien är.
Sedan att man, till en början, inte ens tillämpade gränskontroller och ID-koll på folk som kom hit innan man släppte in dem i landet kommer nog för alltid att vara en gåta för mig. Det tycker jag var ansvarslöst. Sådant går inte bara förbi i medierna utan sticker länge och väl i ögonen på folk. Det blir då även en källa till frustration och man skyller då gärna alla problem på sådana uppenbara misstag.

SD:s trognaste anhängare ger jag inte mycket för men jag tror att de har vunnit mycket gratis p.g.a. att de vågar stå upp emot andra partier, följa en egen linje och frivilligt ta "underdog"-rollen.
Det blir då ett alla mot en förhållande, något som jag inte tror håller då man lite krasst som väljare ges 2 alternativ istället för de 8 som det borde stå mellan. Sverige har inte blivit ett såpass bra land för att bara ett enskilt parti tillåtits styra obehindrat utan att flera partier med olika inriktningar och syn fått vara delaktiga i styrandet. Därför tror jag inte på att frysa ute något parti då det kan likställas med att frysa ute personerna som röstat på dem i valet.

För att beröra en annan aspekt nämligen Demokrati;
Tycker personligen inte att SD är något vettigt parti för övrigt annat än att de övriga partierna, precis som du säger, burit sig riktigt illa åt och vad jag skulle vilja kalla för odemokratiskt. De har gång på gång dragit rasist-kortet och tycker att de skall rättfärdiga att de helt utesluter SD från viktiga beslut och diskussioner.

SD sitter inte som 3:e största parti i riksdagen för att de vunnit platsen genom lottning, de är ett folkvalt parti och därmed har de sin rätt att föra fram de åsikter som den skaran, genom att man röstat på dem, givit sitt tycke till. Att utesluta en såpass stor skara genom ex. är direkt odemokratiskt och säger då tyvärr mer om de övriga partiernas syn på demokrati än SD:s.

Motarbetar man demokrati på det viset stiger man inte i min aktning.

Detta ger samtidigt SD offerkoftan då de inte fått något direkt att säga till om i riksdagen och därmed heller inte kan beskyllas för att bidra till ev. felaktiga (i folkets tycke) beslut som övriga partier driver igenom. Detta bör enbart gagna SD i slutändan och det är helt förbluffande att övriga partier inte är såpass klarsynta.

De talar om att SD är regelrätta nazister/rasister/fascister och att det går till nu som då (år 1932-1933 i Tyskland). Något som det inte finns särskilt klara belägg för mer än att det finns sådana mer elaka åsikter som röstar på partiet och är verksamma inom det. Säkerligen finns det folk med elaka åsikter som röstar på och är verksamma inom andra partier i riksdagen -Läs Miljöpartiet- där det så sent som i våras skedde en ganska rejäl utrensning av folk som hade lite egna agendor som inte var förenliga med partiets program eller vision.

Om nu SD inte kan förändras som parti, hur är detta då möjligt för t.ex. MP eller Vänsterpartiet som tidigare hette "Vänsterpartiet - kommunisterna"? Skall man dra alla över en kam har ju kommunismen, som det inte finns någon direkt demokratisk form av i världen, skördat väldigt många fler liv än ex. nazismen då kommunism utövats ett stort antal länder och under flertalet år.
Det är den sortens dubbla standarder som får mig att tappa humöret en aning.
Detta gör att en opartisk person, som vuxit upp i det svenska samhället med en skola som från barnsben lärt ut demokrati, människors lika värde och att det är fult att mobba/stöta ut andra, lätt får uppfattningen att det är mobbning som förekommer i riksdagen idag.

Inte nödvändigtvis bara mot ett parti utan för att man utesluter en stor andel av folket som röstat på detta parti demokratiskt. Detta hade givetvis inte varit OK om det så gällde något annat parti heller ex. Vänsterpartiet.
Det är inte riksdagens uppgift att skydda medborgarna från att "tycka fel". Tror man det har man missuppfattat demokratins gång.
Partierna är folkvalda och skall agera så oavsett. De har tillsammans fått förtroende av folket genom demokratiska val att leda landet, inte att tillsammans se till att ett parti inte får komma till tals och rösta annorlunda i frågor för att inte väcka anstöt.
Det är upp till folket att med sitt vett och sina värderingar som skolan och samhället givit dem göra sitt val, det skall övriga partier respektera annars blir det bara mera "fuel to the flame" och missnöje. Skulle inte förvåna mig om SD vuxit ännu mer vid nästa val.

Ursäkta uppsatsen och utsvävningarna!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Intressant att vi skulle ha minimilöner i detta land. Det finns inte reglerat någonstans alls.

Anställ någon för 50kr/tim och sprid ryktet på stan så blir du snart varse om vad som är lagligt att betala som lön i sverige.

Skrivet av Henrik21:

Räcker det inte att det är ett parti som har en värdegrund som appellerar i mångt och mycket de som ser "enkla" lösningar på problem och gärna skyller egna tillkortakommanden på andra yttre faktorer?

Du misstar "enkla" för "andra" eller "allternativa". Det är det politik handlar om, annars skulle vi bara ha ett parti.

Skrivet av Henrik21:

Sedan så har vi ju även en fortsatt industrialisering som medför att de "enkla" jobb som tidigare fanns försvinner i stor utsträckning.

Åter igen så blandar du till orden. Inustrialisering höll vi på med från 1800 talets senare hälft fram till 1970-1980 ungefär. Där någonstans började företagen flytta ut industrierna till billigare länder, där arbetskraften var billigare. Textil industrin och varvsindustrin för att nämna ett par.
Det vi håller på med idag är "Automatisering" INTE "Industrialisering". Men vad vet jag om det? Jag röstade ju SD. En sån där snubbe som gillar enklare lösningar du vet!

Skrivet av Henrik21:

ROT/RUT är ju helt förkastliga avdragsmöjligheter sett till hur vårt skattesystem är uppbyggt, bättre med en sänkt skattesats generellt så får folk själv välja vad de vill spendera det på.

Huvudet på spiken broder!
Problemet våra politiker haft historiskt, är att de velat topp styra invånarna genom att ta deras pengar, för att sen dela ut dem till individer som lever som politikerna vill. De förbjuder dej inte att leva på ett vist sätt, men de tar dina pengar och ger dem till din granne för att han valt att leva som politikerna vill att vi skall leva. Du blir straffad, grannen belönad, med det monetära systemet. Kort och gott, de tar dina pengar genom att kalla det skatt. Sedan delar de ut pengarna till bidragstagare. De vill att vi alla skall vara bidrags beroende. "Kontroll"

Skrivet av Henrik21:

Tittar vi budget så är skola/vård&omsorg/socialt stöd de stora pengarna, och med ökad livslängd så blir det mer pengar som läggs i de sista posterna (inte särskilt överraskande). Men det är alltid mer intressant att prata de små posterna i en statsbudget, så som migration eller försvar, eller för den sakens skull investeringar i infrastruktur.

Kul att du ser migration och försvaret som "mindre poster". "Migration" är ett dubbelt problem! Dels så flyttar individer (Uppfödda och utbildade här, med våra skattemedel.) ifrån Sverige. Det är pengar rakt ut ur landet. Investeringar som bara försvinner, för att det är bättre någon annan stanns.
Sedan är det invandringen. Javist, det strömmar in högutbildade människor i vårt land, rena guldgruvan. Och vad gör vi? Vi sätter dem i "läger" Vi tar inte vara på guldet som kommer inströmmande. Och jag är inte det minsta ironisk när jag säger det. För är det någonting "vi svennar" blivit grymt duktiga på, så är det att slösa med resurser.
Om vi INTE får invandrarna att anpassas och satta i arbete i vårt system så de kan bidra, så är de en belastning
Vi lånar pengar av världsbanken för att ta hand om flyktingarna (Vilket på kort sikt är OK). Vad folk glömmer, är att lån skall betalas tillbaka. Nu har vi ett lån som skall amorteras på, räntor som tickar, medans våran investering sitter i flykting förläggningar och kommer så göra i flera år framöver. Istället för att som en hällsosam investering, föränta sig, öka i värde. Fin investering!

Och slutligen är ju alla lika. Dvs. tjuvar och banditer är lika välkomna som flyktingar i behov av hjälp.
Nu har vi tagit emot så många att vi baxnar och stängt grindarna till EU, där finns mängder med människor kvar där utanför som verkligen skulle behövt vår hjälp, men de får inte plats för att vi släppte in en salig mix, med 1/3 del behövande och 2/3 delar som bara flöt med in. Som "Skäggiga barn" till exempel.
Första året kunde man inte ens säga så utan ett ramaskri, men nu när Uppdrag Granskning har tagit upp det, så är det åtminstånde OK att säga det högt, utan att bli attakerad av hundra människor som i kör skriker "RASIST!"

Och sedan undrar 75% av Sverige, varför 25% röstar på alternativ till de "etablerade partierna"? Jag undrar istället, varför inte de resterande 75% gör det? För mej är det ett stort mysterium. Våra politiker håller på att sänka hela landet och där står 75% av befolkningen och kivas om de skall rösta rött, grönt eller blått? Medans skeppet sakta sjunker.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag sticker ut hakan lite. Säger nått jag inte har belägg för annat än att statistiskt måste det vara så.

Det sitter en sosse i fängelse för barn porr och pedofili. Så hur kan någon rösta på "S" ?

Ser du hur dumt det blir, när man försöker få ner det på individ nivå. Det fungerar inte när det är frågan om så många människor, så hittar man ALLTID skit. Så LÄGG AV!

Visa signatur

Permalänk

@Turbonisse: Det är stor skillnad på när höga representanter för partiet begår vedervärdigheter än vanliga partisympatisörer. Din jämförelse är fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den här tråden har ju som andra politiska trådar blivit lite infekterad, men en fråga som jag brukar fundera på är, om man vill ha en invandringspolitik mer lik de andra Nordiska länderna. Typ Norge/Finland och inte vill rösta på SD, vad ska man rösta på då?

Ingen kan väl mena att Norge/Finland är så förkastliga länder? Känns som att de övriga partierna driver folk som egentligen inte sympatiserar med SD utöver invandringen att rösta på dem genom att inte erbjuda några alternativ?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

Tror att de flesta SD-anhängare inte bryr sig nämnvärt vad SD-politikerna gör.
Sålänge som de är ensamma om att vilja begränsa(stoppa) invandringen så kan de nog bete sig hur de vill, folk kommer rösta på dem ändå. SD's stöd kommer förmodligen inte försvinna förrän invandringen är kraftigt begränsad.
Sen om det är SD som lyckas driva igenom frågan eller något annat parti är nog ganska ointressant,
invandringen skall bort helt enkelt för att få bort SD från scenen.

Oavsett vad man tycker om saken så är det i allafall min fasta övertygelse att så är fallet.
SD kan göra i princip vad de vill och lägga in i princip vad skit de vill i sin politik, det kommer ändå att vara underordnat tills den biten ovan har ändrats.

SD behöver ju i princip bara luta sig tillbaka i fåtöljen med korslagda armar och ticka in röster som det ser ut nu och för närvarande finns det ingenting som tyder på någonting annat heller.

Sedan kan ju den hågade predika bäst den vill om alla så kallade fördelar, osv, inget fel i att försöka se positivt på skit som träffar fläkten, men det förändrar inte saken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Många av mina bästa vänner är invandrare, osv... Så det är inte det.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Jag sticker ut hakan lite. Säger nått jag inte har belägg för annat än att statistiskt måste det vara så.

Det sitter en sosse i fängelse för barn porr och pedofili. Så hur kan någon rösta på "S" ?

Ser du hur dumt det blir, när man försöker få ner det på individ nivå. Det fungerar inte när det är frågan om så många människor, så hittar man ALLTID skit. Så LÄGG AV!

Hur kan du inte inse skillnaden? Alla skandaler tyder på systemfel än enstaka individer. Här snackar vi fotsoldaterna och ända upp i partiledningen. Hur kan du inte se detta? Istället blir du arg och provocerad när vi andra försöker uppmärksamma dig på vad som hänt.

Permalänk

@Turbonisse:

Han går i nian och dom andra i sjuan och åttan där. Det framgår av programmet. Att hänga ut barn är vedervärdigt, sd topparna har till och med offentligt bett om ursäkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Hur kan du inte inse skillnaden? Alla skandaler tyder på systemfel än enstaka individer. Här snackar vi fotsoldaterna och ända upp i partiledningen. Hur kan du inte se detta? Istället blir du arg och provocerad när vi andra försöker uppmärksamma dig på vad som hänt.

Skandal? Den enda skandalen jag ser här, är hur ni gör en höna av en fjäder.
Är du blind? (Du kan se texten vi skriver, ser du inte vad som är fel i bilden?
Säger orden "Skäggigt barn" dej någonting? Jag editerade in en länk i mitt förra inlägg, jag tycker du skall kolla UG.
Den stora skandalen här, är att man inte får ifrågasätta.
"Det första som dör i en demokrati, är sanningen"

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Skandal? Den enda skandalen jag ser här, är hur ni gör en höna av en fjäder.
Är du blind? (Du kan se texten vi skriver, ser du inte vad som är fel i bilden?
Säger orden "Skäggigt barn" dej någonting? Jag editerade in en länk i mitt förra inlägg, jag tycker du skall kolla UG.
Den stora skandalen här, är att man inte får ifrågasätta.

Jag uppdaterade mitt inlägg med mer text ifall du vill omformulera dig.

Haha sanning..sanningen att dina hjältar hänger ut folk som därefter blir hotade?
Tom rektorn har gått ut och beklagat sig över behandlingen av hennes elev.
Vilken sanning är du ute efter? Du är totalt hjärntvättad av SDs propaganda.

Tom Fuhrern själv säger ju att det är fel, men likt förbannat sitter du här och inte förstår ett skit.

Permalänk
Medlem

@Turbonisse:

Han går i nian och dom andra i sjuan och åttan där. Det framgår av programmet. Att hänga ut barn är vedervärdigt, sd topparna har till och med offentligt bett om ursäkt.

Det framgick inte varesig av ditt inlägg, eller av bilden. Mera info till atackerna vore nice. Jag kan ju inte scanna av hela nätet. Är inte inresserad av att göra det heller. Jag ser en bild på en ung kille med helskägg, bland fyra andra ungdommar som inte har ett barr på hakan.
Att killen blev hotad är inte OK

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Det framgick inte varesig av ditt inlägg, eller av bilden. Mera info till atackerna vore nice. Jag kan ju inte scanna av hela nätet. Är inte inresserad av att göra det heller. Jag ser en bild på en ung kille med helskägg, bland fyra andra ungdommar som inte har ett barr på hakan.
Att killen blev hotad är inte OK

Men leta upp infon då innan du börjar argumentera, det har varit ÖVERALLT inom sociala medier och nyheter, hur kan du har missat?
"Scanna av hela nätet"..ja tjena, jag scannar åt dig:
https://www.google.se/search?q=sd+h%C3%A4nger+ut+barn&ie=utf-...

Nu säger du att hoten inte är ok när du faktiskt börjar fatta vad som har hänt?

DET ÄR JU DET VI SAGT HELA TIDEN!!! Det är ju sånt här ditt parti gör, hela jävla tiden. Månad in och ut. Det är därför dom blockas i riksdagen, det är därför media är på dom, det är därför dom ogillas, därför dom blockas från hotell. Därför dom kallas för rasister.

Herregud, alltid samma sak när man debatterar med SD folket, fan ta reda på info någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Du ser inte skillnaden på att en riksdagsman hänger ut en grabb och någon som har suttit i fängelse? Han må vara ett jävla svin men vem har sossen hängt ut?

Så jävla dumt så det inte finns ord för den logiken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5700X3D Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Sapphire 7800XT
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ytterligare en gång du inte har någon som helst koll på vad du vräker ur dig.

För det första är det två årskurser mellan de som sitter där på bilden, för det andra hade jag skäggväxt i 8-9:an och jag är svensk. SD-toppar har själva gått ut med ursäkter efter detta spektakel och Jimmie Åkesson själv sa att såna här lösa spekulationer inte ska förekomma. Nu blev ju killen i fråga och hans familj trakasserade pga vad partiledningen i SD vräkte ur sig.

Du har sån koll att man blir sannerligen imponerad.

Ja det märks verkligen hur imponerad du är, för besserwizzer komentarerna fortsätter. Man vrider fokus från frågan till hur dum i huvet postaren är, duktigt jobbat.
Vad du i din iver inte fattar är att jag skriver om bilden, vad jag ser. Jag vet inte vad som pågått på Twitter, jag har aldrig andvänt Twitter. Är jag dumm i huvet då? Jag tycker dina komentarer på min person säger lika mycket om dej.

Skrivet av anon4992:

Jag uppdaterade mitt inlägg med mer text ifall du vill omformulera dig.

Haha sanning..sanningen att dina hjältar hänger ut folk som därefter blir hotade?
Tom rektorn har gått ut och beklagat sig över behandlingen av hennes elev.
Vilken sanning är du ute efter? Du är totalt hjärntvättad av SDs propaganda.

Tom Fuhrern själv säger ju att det är fel, men likt förbannat sitter du här och inte förstår ett skit.

Det stod INGENTING om hot i inlägget jag svarade på, det stod om att hänga ut barn. ETT ORD och EN BILD...

Vad är detta? Klubben för inbördes beundran?
Om ni skall hacka på mina åsikter om en bild på ett "skäggit barn" så får ni fan fylla i hela storyn. Jag är inte synsk, jag kan inte gissa vad ni hänvisar till på andra siter.

OBS, till skillnad från er båda, har jag inte kommit med personliga påhopp på er.
Ni två är ju inte mycket bätre än det ni själva kritiserar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Ja det märks verkligen hur imponerad du är, för besserwizzer komentarerna fortsätter. Man vrider fokus från frågan till hur dum i huvet postaren är, duktigt jobbat.
Vad du i din iver inte fattar är att jag skriver om bilden, vad jag ser. Jag vet inte vad som pågått på Twitter, jag har aldrig andvänt Twitter. Är jag dumm i huvet då? Jag tycker dina komentarer på min person säger lika mycket om dej.

Det stod INGENTING om hot i inlägget jag svarade på, det stod om att hänga ut barn. ETT ORD och EN BILD...

Vad är detta? Klubben för inbördes beundran?
Om ni skall hacka på mina åsikter om en bild på ett "skäggit barn" så får ni fan fylla i hela storyn. Jag är inte synsk, jag kan inte gissa vad ni hänvisar till på andra siter.

OBS, till skillnad från er båda, har jag inte kommit med personliga påhopp på er.
Ni två är ju inte mycket bätre än det ni själva kritiserar.

Tack, är det någon idé att diskutera med dig som inte ens kan erkänna när du har fel? Helt värdelöst i mina ögon.
Ta det som personliga påhopp om du vill, du försvarade uthängning och hot av barn. Lev med det istället. Nästa gång kanske det är du som hängs ut för något du inte kan hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Men leta upp infon då innan du börjar argumentera, det har varit ÖVERALLT inom sociala medier och nyheter, hur kan du har missat?
"Scanna av hela nätet"..ja tjena, jag scannar åt dig:
https://www.google.se/search?q=sd+h%C3%A4nger+ut+barn&ie=utf-...

Nu säger du att hoten inte är ok när du faktiskt börjar fatta vad som har hänt?

DET ÄR JU DET VI SAGT HELA TIDEN!!!

Är detta motsvarigheten till "Rasist-kortet"?
Ni postar skit och om man inte kollat andra siter, så kan man inte svara. Precis som när någon skriker RASIST, så får man inte gå längre.
Jag svarar på ett inlägg på Sveclockers. INGET ANNAT.
Jag är inte på Twiter, så det betyder att jag inte kan uttala mej, grattis, ni jhar precis dödat tråden....
Från och men nu är det "KLUBBEN FÖR INBÖRDES BEUNDRAN"

Visa signatur