Tankar kring Asus ultrabook "Zenbook UX310UQ"

Permalänk
Medlem

Tankar kring Asus ultrabook "Zenbook UX310UQ"

Har tänkt köpa en ny bärbar vid blackfriday och försöker läsa på ordentligt innan för att veta vad jag ska ha. Vill att den ska vara smidig att ta med överallt och tänker använda den ganska universalt. Dvs till skolarbete (Office, Catia, Matlab och liknande), filmtittande, surfande, lite gaming (givetvis inget BF1 på ultra, men kanske lite WoW/OW på medel utan att den brinner upp eller liknande skulle vara trevligt).

Har kommit fram till att en Asus Zenbook UX310UQ skulle passa mina behov bra då den har:
-13 tum
-Dedikerad grafik, GeForce 940M(X)
-SSD 128gb + 1TB /256 GB SSD
-i5/i7
-8GB ram

Nu till frågorna som rör till det kring denna dator! Det finns inte många reviews på nätet, oklart varför. Därför skulle jag vilja veta om någon här har erfarenhet av den?
Datorns specs skiljer sig åt en del mellan återförsäljarna trots samma pris, se lista nedan:

Specs enligt Asus själva: https://www.asus.com/se/Notebooks/ASUS-Zenbook-UX310UQ/specif...

Endast ssd, 940MX, i5-7200U: https://www.inet.se/produkt/1960495/asus-zenbook-ux310uq-i5-8...

128gb ssd + 1 tb vanlig, 914M, i5 6200U: http://www.siba.se/dator/barbara-datorer/barbara-datorer-lite...
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-z...

Som ni ser skiljer sig alltså grafikkortet, lagringsförmågan och processorn. Optimalt känner jag själv vore två hårddiskar, 940MX och i5-7200U, men detta alternativ finns inte. Vad skulle ni ha valt? Är X:et värt det? Är det värt att ha 7200 istället för 6200?

Välkomnar givetvis andra förslag (har kollat Dells xps men tycker helt enkelt att den är för dyr) om ni tror att en annan modell kommer passa mig bättre!

Permalänk
Medlem

Datorn du länkade från webhallen är inte den du är intresserad av. Om du kollar i specsen på den ser du att det är ux303ua

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

@CH4113: Det förklarar det ja! Tack, tar bort den ur listan!

Permalänk
Medlem

Zenbook 310 Konfiguration

Jag har precis samma funderingar som du och lurar också på Siba eller Inet. Siba modellen har ju två hårddiskar, 128 SSD och 1TB SATA. Den har bara 6:e generationen av i5 chipset, Inet har den 7:e. Frågan är om Inets modell har fortfarande två anslutningar för hårddiskar, då kunde man ju bygga in en 1TB SATA där också. En sådan kostar inte mycket. Jag har läst någonstans att Asusen är extra lite tjockare än vanligt för att kunna ha 2 hårddiskar. Frågat hos Inet men inte fått något klokt svar, de vet väl inte själva. Skulle det vara så att i5 7:e gen modellen bara har en anslutning?? Någon som vet?

Permalänk
Inaktiv

Alla som jag träffat på skolan med Asus har varit missnöjda. Usel kvalité och rutten trackpad. Är du säker på att du vill ha en Asus?

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010978692/zenbook-ux310uq

Denna versionen hade jag tänkt att införskaffa om dom kunde sluta att skjuta upp lanseringen. Men är såklart lite osäker då det pratas väldigt lite om den?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en UX310UQ jag med, förmodligen en av dem med en i5. Frågan är hur stor skillnaden är mellan den med Skylake och den med Kabylake. Har läst på lite och fått reda på att det mest skiljer i grafikkortet men eftersom det ändå är ett 940MX i spelar ju det ingen större roll. Frågan är om hårdvaran skiljer sig annars? Är tangentbordet, skärmen, musplattan osv. samma i båda modeller? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad vad jag förstår

Jag har kollat båda, i5 och i7 modellen också så noga som det går. Frågat hos Inet också. Båda verkar vara helt identiska med undantag av 8 vs 16 GB minne och 256 vs 512 GB SSD och processorn som sagt. Jag funderar också vilken jag ska ta. i7 processorn blir varmare och kräver mera ström = sämre batteritid, det måste ju vara så. Åt andra sidan är prisskillnaden inte så stor med tanke på RAM/SSD man får mera. Svårt beslut.

Permalänk
Medlem

Det blev en HP Envy 13 för mig

http://store.hp.com/SwedenStore/merch/Product.aspx?id=W6Y14EA...

Fick den under Black Friday helgen för 10 K istället för ordinariepris 13K.

Permalänk
Medlem

Till slutet blev det ändå en Asus Zenbook UX310U

@wernerml: Blev inte riktikt nöjd med Envy 13. Fick den ju billigt Black Friday med fin utrustning men det som störde mig var den dåliga bakgrundsbelysningen av tastaturen. Jag ser rätt dåligt och de silvriga tangenterna var svålästa också. Så den skickade jag tillbaka, juste av HP att ta den tillbaka, men där gäller väl distansköpelagen.
Nu blev det alltså Zenbook 310, den dyra varianten med 512 SSD osv. Finns väl inget bättre i den gruppen.
Hur gick det för er?

Permalänk
Skrivet av wernerml:

@wernerml: Blev inte riktikt nöjd med Envy 13. Fick den ju billigt Black Friday med fin utrustning men det som störde mig var den dåliga bakgrundsbelysningen av tastaturen. Jag ser rätt dåligt och de silvriga tangenterna var svålästa också. Så den skickade jag tillbaka, juste av HP att ta den tillbaka, men där gäller väl distansköpelagen.
Nu blev det alltså Zenbook 310, den dyra varianten med 512 SSD osv. Finns väl inget bättre i den gruppen.
Hur gick det för er?

Du har nu hunnit haft datorn i ett litet tag, blivit något klokare och hur går det med att spela på den? Jag funderar själv på att införskaffa en men är osäker var jag vill kompromissa, gick det att öppna upp din för att lägga in en SSD?

Permalänk
Medlem

@blind_lie_:
Jag är jättenöjd med den, men jag använder den ju bara till det vardagliga. Den väger exakt lika mycket som min gamla MacBook Air, 1350g, alltså inte 1,45kg som det står i beskrivningen. Bra med 512 GB utrymme på SSD, haft inget behov att öppna och se efter. Vad jag hört finns det bara en SATA-ingång eller vad det nu heter på den här modellen. Byta ut hela SSD bör ju gå men det blir inte billigare i efterhand.
Spel som jag installerat är Trainsimulator och Flightsimulator och X-Plane 10 finns ju också och funkar. Blev lite knepigt med musinställningarna. Man ska inte ha mousetrail i Windows, då funkar musen inte i spelen! Tog en tid att komma på det. Vet inte än om jag har den optimala screen resolution inställt, egentligen inte haft någon tid att spela. Call of Duty, Infinite Warfare har jag fått av min son och installerat. Han är imponerat av grafiken, han kan sånt, men jag har inte kollat mera än.
Hoppas du blev lite klokare av detta.