Vinn nätagg från Seasonic

Skillnad mellan 144hz IPS och TN?

Permalänk
CS-mästare

Skillnad mellan 144hz IPS och TN?

Undrar om det finns någon som spelar csgo tävlingsinriktat på medelhög nivå, exempelvis esea main eller liknande som har erfarenhet av skillnaden mellan en 144hz TN-panel med 1ms gtg och en 144hz IPS med 4ms gtg?

Vilken av panelerna föredrar du och vad ser du som dess fördelar respektive nackdelar gentemot den andra paneltypen?

Permalänk
Medlem

När det kommer till skärmar handlar det mycket om ens egna uppfattning och krav. Det bästa sättet att uppfatta en skräm är helt enkelt att gå och titta på den själv. Jag själv sitter på en 144hz TN-panel med 1ms och jag är nöjd med hur den presterar i FPS spel, men utanför detta är den inte mycket att ha.

Det skiljer en hel del i färgåtergivning och eftersläpp mellan de olika teknikerna, för att få en bättre förståelse tycker jag du ska läsa sweclockers guide till bildskärmar.

När det kommer till skillnaden mellan 1ms (TN-panel) och 4ms (IPS-panel) kan jag inte påstå att jag upplever någon responstids skillnad. Men det är en otroligt mycket behagligare upplevelse att sitta med en IPS-panel, har man råd bör man satsa på IPS-panel enligt mig. Speciellt om man sitter mycket vid datorn i jobbet och på fritiden så kan man unna sig detta .

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Undrar om det finns någon som spelar csgo tävlingsinriktat på medelhög nivå, exempelvis esea main eller liknande som har erfarenhet av skillnaden mellan en 144hz TN-panel med 1ms gtg och en 144hz IPS med 4ms gtg?

Vilken av panelerna föredrar du och vad ser du som dess fördelar respektive nackdelar gentemot den andra paneltypen?

Skillnaden mellan TN och IPS är som natt och dag när det gäller färger, IPS är betydligt behagligare att titta på.
Skillnaden mellan 1ms och 4ms gtg är inget du kommer märka någosn skillnad på, däremot kan det skilja en del i "input lagg" vilket inte är samma sak som gtg värdet.
Input lagg är inget som brukar nämnas i specifikationerna så det får du försöka googla på respektive skärm alternativt testa om du har möjlighet att lämna tillbaka skärmen inom en viss tid.
För ett par år sedan vet jag att IPS skärmar hade generellt högre input lagg, men det kan ha ändrats med dom nya 144Hz panelerna.