Kvinna får rätt i tvist om antivirusprogram – bör få ersättning enligt ARN

Permalänk
Melding Plague

Kvinna får rätt i tvist om antivirusprogram – bör få ersättning enligt ARN

I en nyligen avslutad tvist hävdar Allmänna Reklamationsnämnden att en kvinna vars dator drabbats av virus bör få ersättning. Detta då antivirusprogrammet på datorn inte fungerat korrekt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag sett en tråd om det här redan?

Edit: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1452100-hon-kravde-anti...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Lite stört alltså. ARN kan knappast veta hur ett AV-system fungerar. Det är ju så många andra parametrar som spelar in detta så man kan ju knappast lasta enbart Panda för detta.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt. Köper man något som inte håller vad det utlovar så borde man alltid ha rätt att kräva pengarna tillbaka, oavsett om det gäller hårdvara eller mjukvara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Känns som att det borde hänga på hur de har marknadsfört sitt antivirus. Om de har utgett sig för att ge 100-procentigt skydd mot virus, ja, annars nej.

Vore kul att veta vilket antivirus som upptäckte virusen som Panda missade...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Det är Panda Securitys ansvar att hålla vad de lovar i sin marknadsföring. ARN är lågan i baken på företagen. Panda Security, eller vilket annat företag som helst kan inte lova guld och gröna skogar om de inte levererar det som utlovas.
Jag är inte insatt i fallet. Men jag ser ingen fokusera på Pandas marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Så om jag kraschar installationen av virus programmet med flit halvvägs in i installationen eller medvetet trycker på alla falska postnord mail och laddar ner filerna och väljer att installera dem. Då är det alltså virus programmets fel ?
Vad enkelt livet blev om man resonera att allt är alla andras fel....

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

Inget virusprogram kan skydda mot allt

Och sen tror jag att hon har gjort något fel

Permalänk
Medlem

@Slasse: Nej, ARN har inte expertis, därför konsulteras expertis i frågor som dessa.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Det finns inget förbud mot att sälja skit. Inte så länge kunden accepterar TOS.

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av styggson:

Det finns inget förbud mot att sälja skit. Inte så länge kunden accepterar TOS.

Det finns massor av förbud mot att sälja skit. Oavsett vad kunden accpeterar.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av styggson:

Det finns inget förbud mot att sälja skit. Inte så länge kunden accepterar TOS.

Möjligtvis sant i USA, absolut inte sant i EU. EU lag > TOS. Står det något i TOS som inte är kompatibelt med EU lag (eller svensk) så är den delen av avtalet ej giltigt, oavsett hur tydligt kund accepterat det

Permalänk
Medlem

You go girl!
Egentligen helt rätt, vissa krav måste finnas på de som säljer tjänster och produkter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av styggson:

Det finns inget förbud mot att sälja skit. Inte så länge kunden accepterar TOS.

Bör dock nämnas att en ToS aldrig står över lagen, man kan inte göra saker som är olagliga bara genom att ha en ToS som anger detta.

Permalänk

@oelrich: Olagliga produkter ja, men inte dåliga produkter ellerhur? Du får gärna komma med några exempel om du inte håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tycker det är rätt. Köper man något som inte håller vad det utlovar så borde man alltid ha rätt att kräva pengarna tillbaka, oavsett om det gäller hårdvara eller mjukvara.

Och vad är det som de utlovar här? Att deras produkt kan identifiera alla virus? Knappast. Inget antivirusprogram är 100% säkert, däremot minskar risken att bli infekterad rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av styggson:

Det finns inget förbud mot att sälja skit. Inte så länge kunden accepterar TOS.

PAL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornstream:

@oelrich: Olagliga produkter ja, men inte dåliga produkter ellerhur? Du får gärna komma med några exempel om du inte håller med.

Jag har inte superbra koll på den sortens saker, mer än att jag vet att avtal inte behöver vara bindande bara för att båda parter är nöjda med det. Det finns massor av skydd som inte går att avtala bort och de är oberoende av eventuell produkt eller tjänst. Skall man sälja produkter eller tjänster är det vettigt att kolla upp vad som gäller.

Edit: Ton/kaffebrist.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Jag blir så trött på folk som är så naiva och tror att ett virusskydd skyddar mot allt.

I artikeln från VK.se framgår det att:
"Kvinnan hävdar i sin anmälan att datorn hade drabbats av virussmitta på grund av antivirusprogrammets undermåliga skydd."

Men det står inte nått om hur många länkar från postnord osv som hon klickat på.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Som obildad konsument så förväntar man sig ju att saker ska fungera som angivet. Kan ha fel här, men kan inte minnas att ett antivirusprogram någonsin har saluförts som "Stoppar de flesta, men inte alla attacker", vilket är närmre sanningen än "Skyddar din dator mot skadliga attacker" (exempelvis).

De flesta på Swec vet nog om att ett virusskydd aldrig kan vara 100%-igt, men om man inte är insatt och de saluförs som sådant så förstår jag att man som konsument förväntar sig ett fullgott skydd.

Fast nu var det ju inte det som tvisten handlade om. Läser man artikeln som nyheten länkar till, så står det tydligt att antivirusföretaget aldrig bestred att deras program inte hade fungerat som tänkt. Tvisten handlade om att de inte ville betala för reparationskostnaderna med motiveringen att hon enligt deras avtal skulle ha kontaktat dem i första hand. ARN's argument för att gå på kvinnans linje är att hon omöjligen kunde veta vad felet var innan hon lämnat in datorn för service.

Ska passa på att nämna att kvinnan ville ha delar av prenumerationsavgiften för antivirusprogrammet tillbaka, samt kostnaden för att återställa datorn. Tycker det låter fullständigt rimligt, men företaget är inte bunden till att följa ARN's beslut.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Som obildad konsument så förväntar man sig ju att saker ska fungera som angivet. Kan ha fel här, men kan inte minnas att ett antivirusprogram någonsin har saluförts som "Stoppar de flesta, men inte alla attacker", vilket är närmre sanningen än "Skyddar din dator mot skadliga attacker" (exempelvis).

De flesta på Swec vet nog om att ett virusskydd aldrig kan vara 100%-igt, men om man inte är insatt och de saluförs som sådant så förstår jag att man som konsument förväntar sig ett fullgott skydd.

Fast nu var det ju inte det som tvisten handlade om. Läser man artikeln som nyheten länkar till, så står det tydligt att antivirusföretaget aldrig bestred att deras program inte hade fungerat som tänkt. Tvisten handlade om att de inte ville betala för reparationskostnaderna med motiveringen att hon enligt deras avtal skulle ha kontaktat dem i första hand. ARN's argument för att gå på kvinnans linje är att hon omöjligen kunde veta vad felet var innan hon lämnat in datorn för service.

Ska passa på att nämna att kvinnan ville ha delar av prenumerationsavgiften för antivirusprogrammet tillbaka, samt kostnaden för att återställa datorn. Tycker det låter fullständigt rimligt, men företaget är inte bunden till att följa ARN's beslut.

/Tråd

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Skrivet av Svartsmurfen:

Som obildad konsument så förväntar man sig ju att saker ska fungera som angivet. Kan ha fel här, men kan inte minnas att ett antivirusprogram någonsin har saluförts som "Stoppar de flesta, men inte alla attacker", vilket är närmre sanningen än "Skyddar din dator mot skadliga attacker" (exempelvis).

De flesta på Swec vet nog om att ett virusskydd aldrig kan vara 100%-igt, men om man inte är insatt och de saluförs som sådant så förstår jag att man som konsument förväntar sig ett fullgott skydd.

Fast nu var det ju inte det som tvisten handlade om. Läser man artikeln som nyheten länkar till, så står det tydligt att antivirusföretaget aldrig bestred att deras program inte hade fungerat som tänkt. Tvisten handlade om att de inte ville betala för reparationskostnaderna med motiveringen att hon enligt deras avtal skulle ha kontaktat dem i första hand. ARN's argument för att gå på kvinnans linje är att hon omöjligen kunde veta vad felet var innan hon lämnat in datorn för service.

Ska passa på att nämna att kvinnan ville ha delar av prenumerationsavgiften för antivirusprogrammet tillbaka, samt kostnaden för att återställa datorn. Tycker det låter fullständigt rimligt, men företaget är inte bunden till att följa ARN's beslut.

Känns konstigt att dom inte bestred att deras program inte hade fungerat som tänkt. Måste ju vara i stort sett omöjligt att utan ett utredning av loggar etc. veta om det är virusskyddet i sig som felat, skit bakom spakarna eller konfiguration i datorn som gjort att virusskyddet felat, dvs inte utvecklarens ansvar.

Permalänk
Medlem

Måste bara köpa Kung Fu Panda 3!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tycker det är rätt. Köper man något som inte håller vad det utlovar så borde man alltid ha rätt att kräva pengarna tillbaka, oavsett om det gäller hårdvara eller mjukvara.

Lovar Panda att datorn är 100% virusfri?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Lovar Panda att datorn är 100% virusfri?

Det spelar som sagt ingen roll.
Panda bestred aldrig bevisningen, vilket ger konsumenten fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

@Slasse: Nej, ARN har inte expertis, därför konsulteras expertis i frågor som dessa.

Tydligen har de inte gjort det i detta fallet.

Man brukar försöka stå på den lille konsumentens sida, men i detta fallet så känns det fel.

Det går inte att skydda sig emot allt, utan det handlar även om tur.
Ett proffs tar sig in överallt på en hemdator.
Snarare Panda som skulle behöva ett anti idiot program som hindrade sådana att köpa deras varor.

Ungefär som om jag skulle köpa en ny Volvo, bli påkörd och sedan stämma Volvo för detta.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Idioti att ARN inte har den blekaste aning om att det även kan vara kundens fel att virus kommit in i datorn...

ett AV eller Säkerhetsprogram har mycket egna inställningar man kan ställa om i, har kund mixtrat där? Har hon ringt in för support att få bästa möjliga säkerhet på datorn?

Så i detta fall så hade jag varit ansvarig på Panda hade jag inte betalat ett skit till kunden. Varken för reparation eller annat.

Då kunden INTE behöver lämna in datorn på lagning, detta är frivilligt att göra, för tex en rensning eller hantering av Viruset. Hon kanske hade fått hjälp av PANDA direkt om hon ringt dem för hjälp att få bort? då utan kostnad tom..

ARN är ett jävla skit många gånger som inte vet ett skit om vad de pratar om.. Då det inte har minsta koll på nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Känns som att det borde hänga på hur de har marknadsfört sitt antivirus. Om de har utgett sig för att ge 100-procentigt skydd mot virus, ja, annars nej.

Vore kul att veta vilket antivirus som upptäckte virusen som Panda missade...

Skrivet av NoCc:

Lovar Panda att datorn är 100% virusfri?

Om du läser i ursprungstråden så ser du mitt svar på detta:
#16487724

Där du från deras egen sida får:
"Ett bevis på det är jämförelsen mellan antivirusprogram som genomfördes i april 2014 där Panda uppnådde 100 % virusdetektering med 0 falska positiva identifieringar i verklighetsbaserade skyddstest."

Som okunnig konsument, hur ska man tolka det utom "perfekt"?

Permalänk
Medlem

Känns som det finns många smyghatande hantverkare i denna tråd.
Så här fungerar det i verkliga livet. När ett problem uppstår brukar man oftast kalla in någon som felsöker problemet. Ibland är det inte klart vad problemet utgör eller var det kommer ifrån. Därför ger konsumenttjänstlagen konsumenten rätt att få ersättning för avhjälpandeutgift om denne kan bevisa att tjänsten varit felaktig.
I detta fall har Panda inte bestridit faktumet att tjänsten inte fungerat, vilket innebär att konsumenten har rätt till ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Idioti att ARN inte har den blekaste aning om att det även kan vara kundens fel att virus kommit in i datorn...

ett AV eller Säkerhetsprogram har mycket egna inställningar man kan ställa om i, har kund mixtrat där? Har hon ringt in för support att få bästa möjliga säkerhet på datorn?

Så i detta fall så hade jag varit ansvarig på Panda hade jag inte betalat ett skit till kunden. Varken för reparation eller annat.

Då kunden INTE behöver lämna in datorn på lagning, detta är frivilligt att göra, för tex en rensning eller hantering av Viruset. Hon kanske hade fått hjälp av PANDA direkt om hon ringt dem för hjälp att få bort? då utan kostnad tom..

ARN är ett jävla skit många gånger som inte vet ett skit om vad de pratar om.. Då det inte har minsta koll på nått.

Tror du istället för att slänga ut dig dummaste svar du inte har en blekaste aning om kanske borde läsa vad som har hänt istället.

Hon lämnade in den för att få hjälp att installera ett program som inte ville installera (flash om jag minns rätt). Teknikerna hittade då att datorn var full med virus, trots att hon inte fått någon info alls av verken Panda eller annat på detta. För att rensa detta från alla virus, togs en avgift, då det är arbetstid att göra detta.

Om du tror att Panda skulle skicka ut en tekniker att installera om hela hennes dators OS, så undrar jag vilken planet du sitter på. Om deras egna AV inte ens kunde hitta virusen, hur i H ska deras support kunna göra det?