Permalänk
Medlem

Bo i Jönköping, yay or nay?

Hej!

Då Kalmar kommuns sjukvårdsstyrelse är fullständigt inkompetenta då det gäller stöd, rehabilitering och arbetsprövning, så funderar jag och fästmön på att flytta till Jönköping. Vi har pratat väldigt länge om det då vi tycker att staden är väldigt fin och det finns många företag och butiker där som lockar. Jag är snart klar maskiningenjör och hon är färdigutbildad sjuksköterska, så de områdena kommer vi jobba inom. Vi har inga barn, två hundar och varsin bil.

Så hur hur upplever ni att bo i Jönköping? Är det möjligt att hitta lägenhet/hyresbostad 5-10 min utanför centrum då vi gärna vill ha lite grönområden och stigar att gå på med hundarna, undvika att bo mitt i smeten men ändå ha lagom avstånd till jobb och butiker? Hur upplever ni arbetsmarknaden? Vilka områden ska man undvika att bo i, samt vilka är att föredra?

Väldigt diffusa frågor, men jag är mest ute efter att få en klarare uppfattning än den jag har från de gångerna jag varit på elmia mässan samt bara kört igenom staden. Vilka bostadsportaler är bäst att leta bostad genom efter de kriterier jag nämnt?

Tack på förhand.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Jobb slå inte vara någon större svårighet att få på värnamo eller Eksjö sjukhus iaf.

Annars verkar det vara en lagom stor stad. /Trött Stockholmare

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.vatterhem.se/ är nog de största men det kanske blir svårt eftersom de går efter kötid. Annars vet jag inte riktigt faktiskt, enklast är nog att bara googla och se vad som finns

Maskiningenjörer har jag dålig koll på men det finns många vårdcentraler och länssjukhuset Ryhov i stan för din fästmö. Dessutom har väl en del apotek börjat med mottagningar och dylikt där sjuksköterskor behövs så hon tror jag inte får några problem.

På din beskrivning låter Huskvarna klockrent, finns affärer och dylikt där men är ändå inte lika stökigt som mitt i stan. Inte supermycket grönt men vissa parker och så finns ju där också. Bil eller buss rakt ut på E4:an så kommer ni in till centrum på 5 minuter. Jag är från de krokarna så det känner jag till bäst.

Åker ni västerut från centrum istället finns t.ex. Dalvik som ligger uppåt höjderna. Finns massor av hyreslägenheter där och jag har haft släktingar som bott där. Däruppe har ni stadsparken och bil eller buss tar några minuter till centrum. Där finns en affär men är ju mest lägenhetsområden till skillnad fårn Huskvarna som är liten ministad.

Det var det jag kom att tänka på så där direkt. Som sagt är jag ju från Jönköping från början så är väl lite partisk men tycker definitivt yay. Bara att gå i centrum är väldigt trevligt när man har Vättern på ena sidan och Munksjön eller Rocksjön på andra. Tycker inte det ger riktigt samma stadskänsla då. Åk dit och kolla runt lite tycker jag. Nu bor jag i Göteborg och det är ju självklart mycket större men jag tycker också det känns mer "storstad-igt".

Permalänk

Hej,

Nu har jag iofs en bostadsrätt i stan men det finns ju en hel del lokala aktörer typ som Vätterhem, Bygginvest, HSB, Lustgården, Ekblads, Riksbyggen osv.

Kollar man på områden man ska undvika är det väl först och främst Råslätt (är en del av miljonprogrammet) man ska passa sig för. Men vill man ha lite grönområden runt omkring sig så funkar i princip hela stan, finns gångvägar både runt Rocksjön och Munksjön.

Smidigt att ta sig runt, bra bussförbindelser. Trafiken kan vara lite jävligt mellan 16.00-18.00.

Kan ju även nämna att dom just nu håller på att bygga massa lägenheter söder om Munksjön, både brf och hyres.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

https://www.vatterhem.se/ är nog de största men det kanske blir svårt eftersom de går efter kötid. Annars vet jag inte riktigt faktiskt, enklast är nog att bara googla och se vad som finns

Maskiningenjörer har jag dålig koll på men det finns många vårdcentraler och länssjukhuset Ryhov i stan för din fästmö. Dessutom har väl en del apotek börjat med mottagningar och dylikt där sjuksköterskor behövs så hon tror jag inte får några problem.

På din beskrivning låter Huskvarna klockrent, finns affärer och dylikt där men är ändå inte lika stökigt som mitt i stan. Inte supermycket grönt men vissa parker och så finns ju där också. Bil eller buss rakt ut på E4:an så kommer ni in till centrum på 5 minuter. Jag är från de krokarna så det känner jag till bäst.

Åker ni västerut från centrum istället finns t.ex. Dalvik som ligger uppåt höjderna. Finns massor av hyreslägenheter där och jag har haft släktingar som bott där. Däruppe har ni stadsparken och bil eller buss tar några minuter till centrum. Där finns en affär men är ju mest lägenhetsområden till skillnad fårn Huskvarna som är liten ministad.

Det var det jag kom att tänka på så där direkt. Som sagt är jag ju från Jönköping från början så är väl lite partisk men tycker definitivt yay. Bara att gå i centrum är väldigt trevligt när man har Vättern på ena sidan och Munksjön eller Rocksjön på andra. Tycker inte det ger riktigt samma stadskänsla då. Åk dit och kolla runt lite tycker jag. Nu bor jag i Göteborg och det är ju självklart mycket större men jag tycker också det känns mer "storstad-igt".

Tack för svaret, mycket bra skrivet. Huskvarna och Dalvik lät intressant så ska kolla upp det ytterligare!

Skrivet av TrattSNIGL:

Hej,

Nu har jag iofs en bostadsrätt i stan men det finns ju en hel del lokala aktörer typ som Vätterhem, Bygginvest, HSB, Lustgården, Ekblads, Riksbyggen osv.

Kollar man på områden man ska undvika är det väl först och främst Råslätt (är en del av miljonprogrammet) man ska passa sig för. Men vill man ha lite grönområden runt omkring sig så funkar i princip hela stan, finns gångvägar både runt Rocksjön och Munksjön.

Smidigt att ta sig runt, bra bussförbindelser. Trafiken kan vara lite jävligt mellan 16.00-18.00.

Kan ju även nämna att dom just nu håller på att bygga massa lägenheter söder om Munksjön, både brf och hyres.

Tack för tipsen, ska leta vidare på de du nämnde!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Jobb slå inte vara någon större svårighet att få på värnamo eller Eksjö sjukhus iaf.

Annars verkar det vara en lagom stor stad. /Trött Stockholmare

ja precis, jag kände också att det är en "lagom stor" stad.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marticus:

Tack för svaret, mycket bra skrivet. Huskvarna och Dalvik lät intressant så ska kolla upp det ytterligare!

Tack för tipsen, ska leta vidare på de du nämnde!

Vättersnäs kan vara värt att kolla på också kom jag på, det är "stadsdelen" precis öster om Elmia som förbinder Huskvarna med Jönköping. Kanske mest är villor men jag är inte riktigt säker.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: ok då ska jag kolla!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag bodde i Norrahammar ett år, det ligger nära naturen, nära motorvägen och samtidigt bilavstånd till stan. Bra ställe att bara bo på liksom om man kan tänka sig en bit utanför.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Hej!

Då Kalmar kommuns sjukvårdsstyrelse är fullständigt inkompetenta då det gäller stöd, rehabilitering och arbetsprövning, så funderar jag och fästmön på att flytta till Jönköping. Vi har pratat väldigt länge om det då vi tycker att staden är väldigt fin och det finns många företag och butiker där som lockar. Jag är snart klar maskiningenjör och hon är färdigutbildad sjuksköterska, så de områdena kommer vi jobba inom. Vi har inga barn, två hundar och varsin bil.

Så hur hur upplever ni att bo i Jönköping? Är det möjligt att hitta lägenhet/hyresbostad 5-10 min utanför centrum då vi gärna vill ha lite grönområden och stigar att gå på med hundarna, undvika att bo mitt i smeten men ändå ha lagom avstånd till jobb och butiker? Hur upplever ni arbetsmarknaden? Vilka områden ska man undvika att bo i, samt vilka är att föredra?

Väldigt diffusa frågor, men jag är mest ute efter att få en klarare uppfattning än den jag har från de gångerna jag varit på elmia mässan samt bara kört igenom staden. Vilka bostadsportaler är bäst att leta bostad genom efter de kriterier jag nämnt?

Tack på förhand.

Vet inte om det bara är jag som haft otur, varit Jönköping 5 ggr och varje gång har det regnat. Vid eventuell flytt - ta med regnrocken
Bortsett från det är det fint i staden tycker jag. Lagom stor och känns inte stressig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jag bodde i Norrahammar ett år, det ligger nära naturen, nära motorvägen och samtidigt bilavstånd till stan. Bra ställe att bara bo på liksom om man kan tänka sig en bit utanför.

det låter precis som det vi är ute efter, ska kolla närmare på det, tack!

Skrivet av griid:

Vet inte om det bara är jag som haft otur, varit Jönköping 5 ggr och varje gång har det regnat. Vid eventuell flytt - ta med regnrocken
Bortsett från det är det fint i staden tycker jag. Lagom stor och känns inte stressig.

haha tack för tipset. då jag har bott i karlskrona i 4 år så har jag investerat i en redig jacka sedan länge!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Österängen (mestadels hus ägda av Vätterhem) ligger precis nedanför Bondbergets naturreservat, med massor av stigar och stråk. Vättersnäs ligger på andra sidan motorvägen från Österängen sett, det finns ett antal hyreshus där också, men även bostadsrätter. Willys finns på Österängen, smidigt om man inte vill behöva åka till stan för att handla.

Permalänk
Medlem

Jönköping rockar fett! Jag är uppvuxen där men har inte bott där på 30 år, ändå saknar jag hembygden ständigt. Fantastisk utsikt och skön stämning.

Permalänk

Flyttade därifrån för ett halvår sedan, men trivdes bra. Annat som drog mig till Stockholm bara.
Det är en jättetrevlig fin stad. Vätterstranden på sommaren är grym och turer till Visingsö. Trevligt, lite mer religiösa än vad jag stött på i andra städer. Det borde finnas gott om jobb åt dig som ingenjör och för henne som sjuksköterska.

Ett område som skulle passa er om ni vill ha hyfsat nära till stan ändå är Gräshagen. Eller TOkarp som ligger bortanför det. Jag bodde själv där så lite färgad åsikt xD Väldigt trevligt område i alla fall med nära till skogpromenader och mysiga områden, men samtidigt väldigt nära till stan och du kommer ut på E4:an väldigt lätt. Bra om man ska utanför stan för jobb tex.

Råslätt är inte ett kul område. Inte direkt "Undvik för du blir rånad där!!!" Mer fyrkantiga deprimerande byggnader.

Senaste året infördes ett revolutionerande system i Jönköping. Det kallas bostadskö. Ja innan det fanns inget sånt. Du anmälde intresse sen vara det lotteri eller nåt. Sånt är det mycket i Jönköping. Som anammar något sist i Sverige sen blåses det upp som om Jönköping är i framkant när de gör det. Man ska snart kunna betala med kort på bussarna.
Men ja det är hård kamp om hyresrätter. Försök komma in på bostadsrättsmarknaden om ni har tillgångarna.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

bostadskö

Tillbakagången till ett efterblivet system inom den kommunala uthyrningen beror nog framförallt på att någon gammal grinig medelålders sosse i Hyresgästförsämringen tyckte att det är "orättvist" att Vätterhem får välja pålitliga hyresgäster framför opålitliga. Det nya är ett digitalt kösystem för Vätterhem, som kan skötas direkt över webben, vilket är ett bra framsteg.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Uppvuxen utanför Jönköping på 80 talet, bott som ung vuxen ett par år i Vätterhems lägenheter på österängen.
Är genom jobbet där någon gång per månad idag men måste säga att jag inte saknar staden alls...

De har förstört hela centrum, går knappt nå med bil + det finns numera ett jäkla småstadskomplex i den stan
Jag tror inte den stan har framtiden för sig, tyvärr...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

De har förstört hela centrum, går knappt nå med bil + det finns numera ett jäkla småstadskomplex i den stan

Jag flyttade hit 2001. Trafiksituationen har försämrats av att det numera är många fler bilister på samma mängd vägar som tidigare, men det är knappast ett problem unikt för Jönköping. Sunket som fanns i centrala delar av stan (gamla Kålgården, rucklen runt Atollen, knarkarkvartarna på Torpa, Munksjö pappersbruk och massa annan skit) är bortstädat, och det är bara en tidsfråga innan de rensar bort industriområdet på södra sidan Munksjön och bygger bostäder. Jag har svårt att se att stan blivit "förstörd", även om vägnätet inte utökats i den grad som skulle behövts.

Vad menar du att dessa "småstadskomplex" kommer till uttryck genom? Urbanisering?

Skrivet av Trigger:

Jag tror inte den stan har framtiden för sig, tyvärr...

Bortsett från att det är en av Sveriges mest expansiva regioner sedan flertalet år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

det låter precis som det vi är ute efter, ska kolla närmare på det, tack!

kan nämna att jag fick boende via NkBo ganska fort

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag flyttade hit 2001. Trafiksituationen har försämrats av att det numera är många fler bilister på samma mängd vägar som tidigare, men det är knappast ett problem unikt för Jönköping. Sunket som fanns i centrala delar av stan (gamla Kålgården, rucklen runt Atollen, knarkarkvartarna på Torpa, Munksjö pappersbruk och massa annan skit) är bortstädat, och det är bara en tidsfråga innan de rensar bort industriområdet på södra sidan Munksjön och bygger bostäder. Jag har svårt att se att stan blivit "förstörd", även om vägnätet inte utökats i den grad som skulle behövts.

Två sjöar mitt i stan och en stor norr om stan gör ju trafiksituationen lite krånglig att lösa. Jag cyklade, tog moped eller buss in till stan. Det var smidigt.
Söder om Munksjön är ett spännande område. Även där gamla nöjeparken låg. Även soptipp tror jag. Mellan Gräshagen/Torpa och Munksjön. Där lär väl byggas ut så småningom.

Skrivet av Sveklockarn:

Vad menar du att dessa "småstadskomplex" kommer till uttryck genom? Urbanisering?
Bortsett från att det är en av Sveriges mest expansiva regioner sedan flertalet år?

Jo jobb och framtid lär det finnas för Jönköping håller jag med om. Inte ett dugg orolig för min vänner som bor där. Hade inte Jönköping varit långt från min hemstad Sundsvall och släkt/vänner i Stockholm hade jag bott kvar.

Får de bara till högskolan så den fungerar smidigare så ska det nog bli bra.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Sveklockarn:

Det tar snart slut.. Sorry men gillar inte stället..

Känner till två städer till i vårt land där hobbypolitiker sabbat staden med smarta beslut om infrastruktur. Umeå och Borås, båda är expansiva just nu. Om vi kollar om 10 år så tror jag på mer eller mindre döda stadskärnor.

Inget illa menat mot folk som bor där, bara min profetia.

Googlade småstadskomplex och hittade denna slående beskrivning
http://www.sydsvenskan.se/2008-11-18/kronika-smastadskomplex-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjena!
Göteborgsuppvuxen tjomme som numera är Jönköpingsbo sedan 2009 här.
Med uppväxt i en stad som bakgrund så lämnar ju Jönköping en hel del i övrigt att önska för min del, framför allt får man ju torgskräck rätt många delar av veckan då stan är helt tom på folk (vardagskvällar efter 20-21 och stora delar av söndagarna). Enda gångerna det är folk på stan är egentligen fredag/lördagkvällarna, lönehelger och julskyltningen, men dels är det ju inte alla som ser mycket folk som något "normalt" eller positivt, så hur mycket vikt som bör läggas vid det vet ju TS bäst själv
Utöver det så är trafiksituationen ett skämt om man är bilburen, precis som någon nämnde tidigare så är det i oförståeligt hur en så liten stad kan ha så långa köer i c:a 2h varje eftermiddag, men för mig som åker buss/cyklar överallt så funkar det OK ändå och ser man till att bo på samma sida stan som man jobbar så har man löst 80% av det problemet också
Den tredje tunga nackdelen med Jönköping är att butiksutbudet är väldigt begränsat på många områden (jmf. t.ex. utbudet av butiker som säljer datordelar med Göteborg som har Webhallen x2, Inet x2, Komplett och NetOnNet plus en massa lokala fristående handlare, Jönköping har NetOnNet och för mindre än ett år sedan hade vi inte ens den).
Sista större nackdelen är att det extremt sällan händer nånting här (tänk stora musik/sportevenemang). Visst, det spelas hockey- och fotbollsmatcher någon gång i veckan vilket är kul, men trots nybyggt kulturhus (mindre än 5 år i alla fall) så är det väldigt dåligt med stora och medelstora artister ens på riksnivå (man kan ju inte direkt förvänta sig att U2/Coldplay ska komma hit ^_^), än sämre med andra sorters evenemang.
Kan man leva med ovan så finns det dock många fördelar också naturligtvis, som någon redan nämnt så finns det ju närhet till vatten nästan vart du än bor/är i stan med Vättern/Munksjön/Rocksjön på var sin sida centrum vilket är jättetrevligt och ger således flera alternativ till promenad/löparstråk väldigt nära stan.
Centrum som sådant är även det väldigt mysigt med flera kvarter som har behållt de gamla låga trähusen som (enligt vad jag förstår) är rätt klassiska för Jönköpingstrakten.
Är man som jag intresserad av god mat så finns det ett (för mig) oväntat bra utbud av bra restauranger, inga stjärnor i white guide visserligen, men många (fler än 5 i alla fall) olika restauranger har omnämnanden från senaste 4-5 åren.
Över lag så måste jag ändå säga att stan är trevlig, med ett antal tunga nackdelar visserligen, men för min del är det alla trevliga bekantskaper man skaffat sig genom högskola och jobb som väger över att man (än så länge) stannar kvar!
Edit: ang. stadsdelar att bo i så tycker jag att det låter på TS beskrivning som att Gräshagen, Norrahammar och Ljungarum skulle kunna passa TS någolunda, förutsatt att de 5-10min var menat med bil, med buss tar det möjligen något mer från Norrahammar och Ljungarum i alla fall

lade till en edit med stadsdelar som verkade passa TS :)
Permalänk
Medlem

Det här fick man i mailet när man köpt biljetter till Dreamhack (en bra sak med Jönköping):

Welcome to Jönköping

Beautifully situated in southern Sweden on the shores of lake Vättern, Jönköping offer a vibrant city pulse, beach life and nature on the doorstep. The city centre of Jönköping consists of picturesque alleys and canals opening the city up to the three lakes. East of Jönköping, lies the old mill town of Huskvarna where weapons, appliances and vehicles have been manufactured and sold under the world famous brand Husqvarna since the 17th century. Its industrial heritage has left many cultural treasures to enjoy. Gränna and Visingsö offer enchanting views, manor houses, cobbled roads, bicycle rides, idyllic wooden cabins, castle ruins, paths and oak forests. Wherever you set foot, you find yourself in the middle of a history book.
There is much more to tell about Jönköping and its surroundings –take your time to enjoy it !

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Inaktiv

Också från Jönköping ursprungligen. Uppvuxen i Kaxholmen men bodde inne i city ett par år 2005-2009. Som många andra har föreslagit så låter Vättersnäs/Huskvarna/Österrängen som det ni letar efter. Huskvarna Söder hade jag dock undvikit, mycket bråk där "på min tid". Centralt i Huskvarna var det relativt billigt att hyra och köpa lägenhet, iaf i jämfört med Jönköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Hej!

Då Kalmar kommuns sjukvårdsstyrelse är fullständigt inkompetenta då det gäller stöd, rehabilitering och arbetsprövning, så funderar jag och fästmön på att flytta till Jönköping. Vi har pratat väldigt länge om det då vi tycker att staden är väldigt fin och det finns många företag och butiker där som lockar. Jag är snart klar maskiningenjör och hon är färdigutbildad sjuksköterska, så de områdena kommer vi jobba inom. Vi har inga barn, två hundar och varsin bil.

Så hur hur upplever ni att bo i Jönköping? Är det möjligt att hitta lägenhet/hyresbostad 5-10 min utanför centrum då vi gärna vill ha lite grönområden och stigar att gå på med hundarna, undvika att bo mitt i smeten men ändå ha lagom avstånd till jobb och butiker? Hur upplever ni arbetsmarknaden? Vilka områden ska man undvika att bo i, samt vilka är att föredra?

Väldigt diffusa frågor, men jag är mest ute efter att få en klarare uppfattning än den jag har från de gångerna jag varit på elmia mässan samt bara kört igenom staden. Vilka bostadsportaler är bäst att leta bostad genom efter de kriterier jag nämnt?

Tack på förhand.

Har väl inget mer konkret att tillägga angående Jönköping, däremot finns det en något mindre (men ack så trevlig) stad vid namn Växjö ungefär en timme från Jönköping, kanske kan vara något att kolla upp!

Skickades från m.sweclockers.com