AMD Zen "Summit Ridge" från 2 500 kronor

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TurboFreak68:

Jag vete tusan om man ska lita så mycket på tester gjorda i Cinebench då det varit stormigt runt just det test programmet, Intel har gjort så de har favör.

Sen länk med nyttig info och AMD´s video om detta,

http://3dcoat.com/forum/index.php?/topic/14916-intel-coerced-...

Just det som diskuteras där är något som sedan länge är avslutat, bråket om kompilatorn, ett bråk som var totalt absurt. Varför ska Intel tvingas ge stöd för andra CPU-tillverkare i en kompilator som de tillverkar, framförallt när den inte är gratis så de som använde kompilatorn (ICC) borde rimligen ha insett att de specifikt betalar extra för bästa möjliga prestanda på Intel.

Gissar att en orsak att benchmarks ändå använde Intels kompilator var att program kompilerade med den är garanterade att fungera på alla x86, dock används inte alla funktioner på icke-Intel CPUer. Grejen var att Intels kompilator presterade ändå bättre än t.ex. Microsoft kompilator även på AMD. Så var man ute efter högsta möjliga prestanda var Intel-kompilatorn bäst, dock ökade prestanda mer på Intels modeller så deltat mellan AMD och Intel blev större än vad man kunde förvänta sig i allmännhet då de flesta (framförallt spel) använde Microsofts kompilator.

Men dels så reddes detta ut 2010 och dels skulle just det som diskuteras i länken aldrig varit ett problem med 64-bitars x86 ihop med cinebench då programmet endast använder SSE2 och SSE2 är en standardfunktion i x86-64 (vilket inte är fallet i 32-bitars x86).

Det sagt: cinebench är ändå inte en jättebra referens för prestanda då det är flyttalsintensivt medan det mesta man kör på skrivbordet är heltalsintensivt. T.ex. ger Hyperthreading rätt lite effekt i flyttal (flaskhalsen är normalt ALU-kapacitet) medan HT ger mer effekt i heltalsintesiva laster (flaskhals är oftare det inte finns tillräckligt med oberoende instruktioner att köra per cykel, två instruktionsströmmar genom samma uppsättning ALUs lyfter den flaskhalsen).

Skrivet av AMD-FX:

JK är väl färdig med sitt. Nu har AMD en bas som dom kan bygga vidare på

Har du någon artikel eller intervju med Jim Keller är han säger det? Är genuint intresserad, googlat en hel del på varför han slutade.

Enda jag hittade var rykten som hävdade att hans vision kom på kant med den hos AMD-ledningen, JKs baby var enligt det ryktet inte Zen utan K12 och han var övertygad om att AMDs framtid mer låg i ARM än x86. Han slutade faktiskt också rätt kort innan AMD officiellt gick ut med att K12 kanske inte händer.

Back-end designen i Zen har faktiskt en del beslut som folk sett som lite udda för x86, men som är fullt vettiga för en RISC-design som ARM. Så helt klart var länge K12 något man verkligen designade för.

Ett annat rykte, som inte är lika spännande, var att man helt enkelt inte kom överens om lönen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Den lär ju ha prestanda som Intel i5 med det låga priset
Hur länge har de hållit på med denna cpu nu? Måste vara föråldrad redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att AMD kanske inte lärt sig sin läxa;
- De flesta har glömt bort att AMD tillverkar CPUer, de måste ändra detta snabbt
- Zen-CPUerna kommer med största sannolikhet inte att kunna konkurera med motsvarande Intel CPUer klock för klock. Intel har haft många, många år på sig att höja klockfrekvensen. Det kommer de att utnyttja
- Har vi tur kommer Zen att ha en jämbördig IPC
Min slutsats av detta är att AMD bör gå in superlågt i pris för att snabbt roffa åt sig en del av marknaden så att det blir uppenbart att de är en kraft att räkna med.
Deras huvudmotståndare är inte Intel senaste generation CPUer, det är de gamla generationerna och deras pris i andrahandsmarknaden.
Varför skall jag köpa nytt från AMD när förr-förra generationen från Intel ger mig motsvarande prestand till en bråkdel av priset för nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Den lär ju ha prestanda som Intel i5 med det låga priset
Hur länge har de hållit på med denna cpu nu? Måste vara föråldrad redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Intels Skylake-processorer börjar ju på mycket lägre pris. Hur tänker du?

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är rädd att AMD kanske inte lärt sig sin läxa;
- De flesta har glömt bort att AMD tillverkar CPUer, de måste ändra detta snabbt
- Zen-CPUerna kommer med största sannolikhet inte att kunna konkurera med motsvarande Intel CPUer klock för klock. Intel har haft många, många år på sig att höja klockfrekvensen. Det kommer de att utnyttja
- Har vi tur kommer Zen att ha en jämbördig IPC
Min slutsats av detta är att AMD bör gå in superlågt i pris för att snabbt roffa åt sig en del av marknaden så att det blir uppenbart att de är en kraft att räkna med.
Deras huvudmotståndare är inte Intel senaste generation CPUer, det är de gamla generationerna och deras pris i andrahandsmarknaden.
Varför skall jag köpa nytt från AMD när förr-förra generationen från Intel ger mig motsvarande prestand till en bråkdel av priset för nytt?

Vore självmord av AMD att göra så. Intel har råd att hänga med på ett priskrig. Prisdumpar AMD så kan Intel bara lägga sig 5-10% över det för motsvarande CPU och AMD säljer fortfarande nästan lika lite, fast nu till lägre marginal. Så de gör bäst i att lägga sig så högt de kan och fortfarande sälja bra, försöker de sälja bättre med för låga priser så ser ju Intel till att anpassa sig. AMD lär ha betydligt högre tillverkningskostnader med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo det är ju vad vi hoppas. Men matten i antaganden i denna tråden är fortfarande fel. 40% högre prestanda än Excavator blir 140% mot Skylakes 180+%. Problemet är att i just Cinebench så skiljer det mycket mellan Excavator och Skylake, samtigt kommer vi nog se betydligt större prestandavinster i flyttal för Zen. 40% högre IPC gäller antagligen i snitt och inte just flyttal. Och sist men inte minst så vet vi inte om de syftar till 40% högre benchmarkresultat eller 40% högre presranda. Däeför är matten helt fel.

Jag håller med där men tror att många missar lite i tänket, Excavator utan SMT och Zen med SMT (precis som en Haswell/Broadwell/Skylake) detta gör att vi kan spekulera ganska mycket men snart så vet vi säkert.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just det som diskuteras där är något som sedan länge är avslutat, bråket om kompilatorn, ett bråk som var totalt absurt. Varför ska Intel tvingas ge stöd för andra CPU-tillverkare i en kompilator som de tillverkar, framförallt när den inte är gratis så de som använde kompilatorn (ICC) borde rimligen ha insett att de specifikt betalar extra för bästa möjliga prestanda på Intel.

Gissar att en orsak att benchmarks ändå använde Intels kompilator var att program kompilerade med den är garanterade att fungera på alla x86, dock används inte alla funktioner på icke-Intel CPUer. Grejen var att Intels kompilator presterade ändå bättre än t.ex. Microsoft kompilator även på AMD. Så var man ute efter högsta möjliga prestanda var Intel-kompilatorn bäst, dock ökade prestanda mer på Intels modeller så deltat mellan AMD och Intel blev större än vad man kunde förvänta sig i allmännhet då de flesta (framförallt spel) använde Microsofts kompilator.

Men dels så reddes detta ut 2010 och dels skulle just det som diskuteras i länken aldrig varit ett problem med 64-bitars x86 ihop med cinebench då programmet endast använder SSE2 och SSE2 är en standardfunktion i x86-64 (vilket inte är fallet i 32-bitars x86).

Det sagt: cinebench är ändå inte en jättebra referens för prestanda då det är flyttalsintensivt medan det mesta man kör på skrivbordet är heltalsintensivt. T.ex. ger Hyperthreading rätt lite effekt i flyttal (flaskhalsen är normalt ALU-kapacitet) medan HT ger mer effekt i heltalsintesiva laster (flaskhals är oftare det inte finns tillräckligt med oberoende instruktioner att köra per cykel, två instruktionsströmmar genom samma uppsättning ALUs lyfter den flaskhalsen).

Har du någon artikel eller intervju med Jim Keller är han säger det? Är genuint intresserad, googlat en hel del på varför han slutade.

Enda jag hittade var rykten som hävdade att hans vision kom på kant med den hos AMD-ledningen, JKs baby var enligt det ryktet inte Zen utan K12 och han var övertygad om att AMDs framtid mer låg i ARM än x86. Han slutade faktiskt också rätt kort innan AMD officiellt gick ut med att K12 kanske inte händer.

Back-end designen i Zen har faktiskt en del beslut som folk sett som lite udda för x86, men som är fullt vettiga för en RISC-design som ARM. Så helt klart var länge K12 något man verkligen designade för.

Ett annat rykte, som inte är lika spännande, var att man helt enkelt inte kom överens om lönen.

Nej, inte mer än alla rykten som finns på nätet. Frågan är om man får reda på sanningen?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Zen = 150 blir det ju ändå

Nä men självklart kan man inte räkna ut det såhär. Men jag tror verkligen på AMD denna gången, ingen jävla bulldozer skit igen!
Blir det bra så kommer jag sitta med en ren AMD rigg igen 2017, det var ett tag sen

Missade visst detta svaret. Men nä, 40% över 100% är 140%. Skylake är fortfarande över 180%. Men som sagt, vi är ju överens om att sådan här matte är helt meningslös. Är övertygad själv om att Cinebench för det första inte är representativt för prestandan i Excavator till Excavators nackdel, och att Cinebench inte är representativt för prestandaökningen i Zen till Zens fördel. Med andra ord, prestandaökningen kommer vara mer än 40% per Hz i just cinebench. Vi har inga uppgifter till hands som kan få våran matte att kompensera för dessa variabler korrekt, vi har inte ens uppgifter om vad som exakt avses med siffran till att börja med. Så det är meningslöst att räkna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är rädd att AMD kanske inte lärt sig sin läxa;
- De flesta har glömt bort att AMD tillverkar CPUer, de måste ändra detta snabbt
- Zen-CPUerna kommer med största sannolikhet inte att kunna konkurera med motsvarande Intel CPUer klock för klock. Intel har haft många, många år på sig att höja klockfrekvensen. Det kommer de att utnyttja
- Har vi tur kommer Zen att ha en jämbördig IPC
Min slutsats av detta är att AMD bör gå in superlågt i pris för att snabbt roffa åt sig en del av marknaden så att det blir uppenbart att de är en kraft att räkna med.
Deras huvudmotståndare är inte Intel senaste generation CPUer, det är de gamla generationerna och deras pris i andrahandsmarknaden.
Varför skall jag köpa nytt från AMD när förr-förra generationen från Intel ger mig motsvarande prestand till en bråkdel av priset för nytt?

Får verkligen hoppas att de lyckas, tråkigt om en bra Intel CPU annars i framtiden kostar 15'000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Missade visst detta svaret. Men nä, 40% över 100% är 140%. Skylake är fortfarande över 180%. Men som sagt, vi är ju överens om att sådan här matte är helt meningslös. Är övertygad själv om att Cinebench för det första inte är representativt för prestandan i Excavator till Excavators nackdel, och att Cinebench inte är representativt för prestandaökningen i Zen till Zens fördel. Med andra ord, prestandaökningen kommer vara mer än 40% per Hz i just cinebench. Vi har inga uppgifter till hands som kan få våran matte att kompensera för dessa variabler korrekt, vi har inte ens uppgifter om vad som exakt avses med siffran till att börja med. Så det är meningslöst att räkna.

Nä men du glömmer ju de 10% vi får från piledriver > steamroller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Nä men du glömmer ju de 10% vi får från piledriver > steamroller

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, har redan gått igenom det där. Prestanda per Hz i Cinebench är typ identisk mellan Richland och Excavator. De har fokuserat mer på att förbättra prestandan i heltal. Alltså, Richland och Excavator är båda = 100%. Som sagt, matten blir meningslös när dessa procent ser helt olika ut beroende på vad man testar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Hoppas verkligen amd kommer leverera. Om prestandan inte mäter sig med pris från intel så kanske detta bli deras sista cpu lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mycket viktigt att det går bra!

Alla Intelfan blir säkert nöjda om de misslyckas(verkar finnas mycket hat mot AMD)

Sedan om några år när priserna har dubblerats av Intel kanske det inte är så kul med monopol helt plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

X är ju den romerska siffran för 10, dom har med andra ord gått från R9 till R10. Men ja, du har rätt, Nvidia uppfann bokstaven X, på samma sätt som dom uppfann beteckningen 'GT'.

För övrigt hejar jag på AMD, hoppas ZEN blir riktigt bra och lika jobbiga för Intel som Athlon och Phenom en gång i tiden var, då blir det uppgradering till våren.

Men vad säger du? Uppfann nVidia tecknet X? Nu har Apples advokater fått någonting att sätta tänderna i på riktigt!
-Förutom sin egen logga

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

vet ej när detta event var men förmodligen har dom inte fått upp zen till mer än 3ghz än, säkert därför de inte kommer lansera den slutet av detta året..

längtar tills de släpps hoppas nu det håller vad det lovar. kommer denna zen bli effektivare än intels monsvarigheter då det gäller strömförbrukning? synd ja nyss uppgraderat till 6700k men man kan alltid bygga ny burk ^^ senaste amd:n var en x2 3800 ..

Tror att oavsett om Amds Zen klår intels motsvarighet med 10% så kan intel plocka fram en som klår zen med 20% relativt snabbt ..

I somras var de uppe i 3,8 GHz, och i förra veckan rapporterade de att det nu är 4,2 GHz som gäller. Octacore med 16 trådar har en PWB på 95W, quadcore med 8 trådar har PWB 65W.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har du någon artikel eller intervju med Jim Keller är han säger det? Är genuint intresserad, googlat en hel del på varför han slutade.

Enda jag hittade var rykten som hävdade att hans vision kom på kant med den hos AMD-ledningen, JKs baby var enligt det ryktet inte Zen utan K12 och han var övertygad om att AMDs framtid mer låg i ARM än x86. Han slutade faktiskt också rätt kort innan AMD officiellt gick ut med att K12 kanske inte händer.

Back-end designen i Zen har faktiskt en del beslut som folk sett som lite udda för x86, men som är fullt vettiga för en RISC-design som ARM. Så helt klart var länge K12 något man verkligen designade för.

Ett annat rykte, som inte är lika spännande, var att man helt enkelt inte kom överens om lönen.

Du får inte glömma bort att AMD byggt med RISC kärna från start med, kolla K5/K6 så hade de bägge RISC kärnor medans Intel kört på CISC kärna.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Jag tror första generationens Zen kommer vara Ostabil. De verkar ha många problem med chippen och är nog anledningen till varför de ligger så långt efter schemat om vi får se någon release före mars skulle jag bli förvånad.

Långt efter schemat? Man ligger två veckor efter det första utsatta datumet för släpp. Hur du får det till långt efter schemat går helt över mig..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TurboFreak68:

Du får inte glömma bort att AMD byggt med RISC kärna från start med, kolla K5/K6 så hade de bägge RISC kärnor medans Intel kört på CISC kärna.

Med undantag för Atom och Quark så använder alla Intel designer sedan första Pentium Pro en CISC front-end (hanterar x86) och en RISC back-end (hanterar det Intel kallar micro-ops).

Vidare, det relevanta när det kommer till hur mycket load/store operationer man har i genomsnitt så är instruktionsuppsättningen man kör, inte hur back-end är designad. Back-end ska vara designad så den passar arbetslast den faktiskt kommer utsättas för.

RISC-maskinkod kan inte utföra beräkningar direkt mot minnet, för att kompensera detta har dessa designer typiskt långt fler CPU register och genererad maskinkod försöker typiskt att hålla data så mycket och länge som möjligt i register, något som ofta leder till lite lägre andel load/stores.

CISC-maskinkod, d.v.s x86, har färre register att spela med och genom att utföra vissa beräkningar direkt mot minne (vilket är tillåtet på x86 och typiskt i alla CISC-designer) får man färre instruktioner att köra. I back-end är alla high-end x86 designer RISC, så en "add" mot minne översätts internt till tre instruktioner, "load argument, add, store result".

Normalt sett är det ändå en vinst då x86 "add" instruktionen tar mindre utrymme i CPU-cache än motsvarande RISC-kod, tar också mindre bandbredd i front-end. Men resultatet blir att en design som kommer köra x86 maskinkod kommer normalt sett behöva utföra fler load/store än t.ex. en ARM (än mer 64-bitars ARM) som utför samma uppgift.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer