Permalänk
Medlem

Z170 PRO GAMING BIOS 1901 (update)

någon som har detta moderkort och uppdaterat?

jag har aldrig uppdaterat mina BIOS då jag verkligen inte kan något om moderkort samt just BIOS..

men hittade en grym video på youtube där han går igenom punkt för punkt hur man gör så det verkar inte vara så svårt..

varför jag frågar är för att jag fick fick bluescreen igår "memory management" och efter googlat runt och läst trådarna här på forumet så rekommenderade en del av er att uppdatera bios..

läste något om att göra "memtest" men hur gör man detta enklast?

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

någon som har detta moderkort och uppdaterat?

jag har aldrig uppdaterat mina BIOS då jag verkligen inte kan något om moderkort samt just BIOS..

men hittade en grym video på youtube där han går igenom punkt för punkt hur man gör så det verkar inte vara så svårt..

varför jag frågar är för att jag fick fick bluescreen igår "memory management" och efter googlat runt och läst trådarna här på forumet så rekommenderade en del av er att uppdatera bios..

läste något om att göra "memtest" men hur gör man detta enklast?

http://www.memtest.org/

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Jag har det moderkortet och det är enkelt o uppdatera BIOS på den. Du gör det inne i uefi. Leta upp ezupdate och kör på.

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av R3b0rn:

Jag har det moderkortet och det är enkelt o uppdatera BIOS på den. Du gör det inne i uefi. Leta upp ezupdate och kör på.

Jag har just uppdaterat till vers 2003 och valde att göra det via internet. Allt fungerade bra trodde jag men då datorn startade om ville den att jag skulle läsa in samma fil igen. Testade men den vägrade göra det via internet.
Jag fick en smiley ':)' och meddelandet att allt var OK men då jag startade om blev meddelandet detsamma igen, hitta filen och läs in den igen. Försökte via internet men fick meddelandet att internet inte startats. Startade om och försökte igen via internet ...

Så, jag laddade ner filen till USB-minne, såg någonstans en varning om att det bara fick vara en FAT16- eller FAT32-partition på USB-stickan.
Och det fungerade, inte direkt men efter att ha testat ett par USB-kontakter så hittade BIOS filen på USB-stickan, läste en liten bit av innehållet och tyckte att det räckte som verifikation. Nu fungerar allt igen.

Så, det verkar som om det inte fungerar precis så som tänkt, i alla fall inte för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lauen:

någon som har detta moderkort och uppdaterat?

jag har aldrig uppdaterat mina BIOS då jag verkligen inte kan något om moderkort samt just BIOS..

men hittade en grym video på youtube där han går igenom punkt för punkt hur man gör så det verkar inte vara så svårt..

varför jag frågar är för att jag fick fick bluescreen igår "memory management" och efter googlat runt och läst trådarna här på forumet så rekommenderade en del av er att uppdatera bios..

läste något om att göra "memtest" men hur gör man detta enklast?

Vad kör du för minnen? Har en kompis som hade problem med bluescreens med memory management. XMP profilen satte spänningen för hans minnen till 1.2V men dom verkade inte gilla det. Höjde till 1.35V och har fungerat utan problem sedan dess.