Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vet csgo gillade absolut inte g-sync om man körde uncapped fps, så det torde vara samma i spel som Overwatch etc då väll.

CS har en extremt gammal spelmotor, och desto högre FPS klienten har desto kortare tid tar det för spelmotorn att registrera kommandona från tgb + mus. Vad jag har förstått är problemet att man tvingas vänta tills nästa frame är uppdaterad innan kommandona registreras, vilket innebär att man teoretiskt t.ex. kan förlora en duell trots att man tryckte först. För en ren CS-spelare är det nog mest värt att ha så många hertz som möjligt, men de är ju knappast representativa för strävan efter tekniskt kvalitativ gaming.

Permalänk
Medlem

Jag märker ingen skillnad öht om jag har freesync on eller off.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saclub:

Jag tycker att det är onödigt och brukar ej använda det.

Du är blind?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Någon som använder en skärm med G-sync i en flerskärms setup? T.ex. Spela på den i mitten och ha något annat på dom andra skärmarna, om det funkar som det ska utan några underliga buggar osv

Borde inte vara några problem gissar jag på, då modulen i skärmen borde hantera det men man vet ju aldrig

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saclub:

Kan du sluta spamma är du snäll?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

För mig så är försvinnandet av tearing en trevlig bonus, men det verkliga värdet är att spela spel på vad som egentligen är för höga inställningar, och ändå få fint flyt. Glider man runt på mellan 50-60 FPS så känns det hur värt som helst, men om man alltid vill ha 120 plus så lär det göra mindre skillnad.

Maxa BF1 @ 1440p på ett sött litet 970 känns ju ganska fint. Men då är det inte snortajt i alla svängar utan kommer ned under 50Hz ganska ofta. Funkar för mig.

De pengar som skärmen kostade extra spar man alltså på såhär vis i viss mån på graffe och processor. Men jag skulle säga att allt under 120 FPS är najs att ha G-Sync till. Bara CS som inte blir bättre av det.

Av ren nyfikenhet kan du skicka inställningarna i BF1 samt övriga data speccs. Ultra på ett 970 i 1440p låter mycket även om det åker under 50hz ibland. mvh Kp

Permalänk
Medlem
Skrivet av GordonKlotPung:

https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl-...

Kollat på den skärmen och verkar skit bra skräm.
Vill bara veta om G-synk är skit och nödigt? För vad jag typ vet så tycker jag själv att det verkar bara onödigt men vill veta vad ni har för information om det.

Kan inte se vad du har för hårdvara..
Men sitter du med ett AMD-kort så är G-synk skit.

Har du ett budgetkort från nvidia så kan g-synk vara ett riktigt lyft, det har skrivits spaltmeter om g-sync och vad det åstadkommer i prestanda och upplevelse så det är väl mer en kostnadsfråga vad man tycker är nödigt eller onödigt.

Min setup kanske inte kräver g-synk för tillfället men som sagt det är en kostnadsfråga och jag anser mig ha råd så...

Frågar du en ägare till en Lamborghini (som kanske inte direkt är nödvändig) så kanske upplevelsen är värd pengarna???
Som sagt var, allt är till slut en kostnadsfråga vad som är värt eller ovärt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 57josa:

Kan inte se vad du har för hårdvara..
Men sitter du med ett AMD-kort så är G-synk skit.

Har du ett budgetkort från nvidia så kan g-synk vara ett riktigt lyft, det har skrivits spaltmeter om g-sync och vad det åstadkommer i prestanda och upplevelse så det är väl mer en kostnadsfråga vad man tycker är nödigt eller onödigt.

Min setup kanske inte kräver g-synk för tillfället men som sagt det är en kostnadsfråga och jag anser mig ha råd så...

Frågar du en ägare till en Lamborghini (som kanske inte direkt är nödvändig) så kanske upplevelsen är värd pengarna???
Som sagt var, allt är till slut en kostnadsfråga vad som är värt eller ovärt

Inte riktigt en kostnadsfråga då du kan få Gsync för runt 3.5k

Med Gsync slipper du stutter/ms (något som inte är begränsat till låg fps som många verkar tro) och får även en tear-free upplevelse utan att du får sirapsmus ala Vsync m.m.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga det är 50/50, de flesta spelen märker jag ingen skillnad då jag brukar ligga över max frekvensen på min skärm i fps. Men i några spelmotorer märker man en enorm skillnad.

Permalänk
Medlem

Är lite kluven angående både det här med G-Sync och 144 Hz-skärmar. Har varken eller och tycker det fungerar bra. (och inte minst så är det jävligt mycket billigare att förbli ovetande ) Samtidigt är jag både skeptisk och nyfiken på de båda fenomenen.

Vad är det för problem med V-sync egentligen? Är det det där att det går ner till halva frekvensen om man inte når upp till hela? Och det ger visst input lag om jag har förstått det rätt? Kan inte påstå att jag någonsin känt mig lidande av detta, men det kanske är mer relevant för 360 no scope CS-are? Vem är det som har mest nytta av G-sync? Under vilka förutsättningar kommer man märka så mycket skillnad som ni påstår?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Antar att man kan jämföra det med Freesync.

Har en Billigare Samsung Ips med max 72hz, tillhörande mitt nya bygge och detta är första datorn personligen med den tekniken.

Har kört mycket Witcher 3 nu, och märkte stor skillnad igår helt plötsligt då Freesync inte var aktiverat av någon anledning.

Drog hem Windmill demo också under felsökningen, och jag blev seriöst chockad över skillnaden med och utan freesync, skillnaden är enormt stor till och med på alla sätt. Spelet får ett helt annat flyt, silkeslent flyt utan hack eller några konstigheter alls, svårt att förklara med ord.

Som tidigare talare med referensen till SSD, ja lyftet är lika stort. Med gamla datorn startade jag den och gick iväg för fixa en kopp kaffe m.m, nu fixar jag kaffet först, och startar datorn så är den igång innan jag en hunnit suttit mig till rätta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag som har nu haft G-Sync skärm i över 1 år, sådär som dig kände jag också i början och va osäker på om det var värt och köp sig en synkroniseringsskärm.

Jo fan det var absolut värt. Det finns så mycket fördelar med G-Sync, du slipper tearing, du får en mer mjukare flyt och upplevelse trots om din FPS ser låg ut så ska G-Sync se till så du inte upplever lagget och oflytet alls.

Jag satt och jämförde mot min tidigare bildskärm med 144Hz utan G-Sync och spela 60-70 FPS på den icke synkroniserade skärmen, det var fan obehagligt oflyt nu när jag har vant mig med G-Sync.

Fördelar
- Mjukare flyt vid låg FPS speciellt.
- Ingen tearing
- Ingen Input lag.

Nackdel
- Kostar som skjortan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Jag som har nu haft G-Sync skärm i över 1 år, sådär som dig kände jag också i början och va osäker på om det var värt och köp sig en synkroniseringsskärm.

Jo fan det var absolut värt. Det finns så mycket fördelar med G-Sync, du slipper tearing, du får en mer mjukare flyt och upplevelse trots om din FPS ser låg ut så ska G-Sync se till så du inte upplever lagget och oflytet alls.

Jag satt och jämförde mot min tidigare bildskärm med 144Hz utan G-Sync och spela 60-70 FPS på den icke synkroniserade skärmen, det var fan obehagligt oflyt nu när jag har vant mig med G-Sync.

Fördelar
- Mjukare flyt vid låg FPS speciellt.
- Ingen tearing
- Ingen Input lag.

Nackdel
- Kostar som skjortan.

PG248Q ligger på 3.7k titt som tätt.
Det r bara 700 kr mer än en rebrandad XL2411 eller en stenålders VG248QE.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Har själv gått i tankarna om att köpa en freesync skärm, tvekar inte på att det säkert är ett lyft men det blir ju en kostnadsfråga, speciellt när det gäller g-sync som är lite dyrare. Jag själv märker inte riktigt av tearing men det här med att minska stutter vid lägre fps låter onekligen attraktivt

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlpop:

Av ren nyfikenhet kan du skicka inställningarna i BF1 samt övriga data speccs. Ultra på ett 970 i 1440p låter mycket även om det åker under 50hz ibland. mvh Kp

i7 920 @ 3.36 GHz
24GB RAM @ 1600 MHz
MSI GTX 970 Gaming @ 1466/7806

Settings:
Ultra rakt av med TAA och HBAO
50% Motion Blur
DOF på

2560x1440 @ 165Hz + G-Sync

Körde en runda på St. Quentin Scar som väl inte är den allra mest krävande banan och Fraps sade:
Frames 51087
Time 937426
Min 28
Max 91
Avg 54.497

Lirade en runda innan på Empire's Edge som kändes ganska smetig i FPS:en ibland. Det verkar som att Afterburner inte var igång då av någon anledning, men Fraps gav liknande resultat ändå:
Frames 57070
Time 1058295
Min 38
Max 90
Avg 53.926

Så "åker under 50Hz ibland" är väl generöst uttryckt. Det ligger ju strax däröver mest hela tiden, så är aldrig snortajt riktigt. Men jag vill minnas att det hänt tidigare att överklockningen råkat vara avstängd och att det då blir märkbart mycket segare, så överklockningen gör nog stor skillnad. Afterburner är satt på +150MHz, för övrigt.