Helt galna stötar efter att jag har suttit i min nya soffa.

Permalänk
Medlem

Helt galna stötar efter att jag har suttit i min nya soffa.

Hej!

Jag har precis införskaffat en ny soffa av typ Howard i tyg. Problemet med den är att jag får helt galna stötar så fort jag har suttit i den. Jag vet att detta beror på att olika ytor gnuggas mot varandra och att jag bygger upp en laddning som sedan leder till en stöt när jag tar i metall, men jag har inte en aning om hur jag undviker det. Visst, jag kan ju sitta naken i soffan men det är ju inte alltid ett alternativ.

Det är stötar på den nivån att jag är rädd för att ta i saker efter att jag har suttit där och brukar trycka min fot mot metall för för att "ladda ur". Någon som har några tips på hur jag kan få bukt på detta?

Med vänlig hälsning,
Pontus.

Edit: Soffan står på en matta, det kanske gör skillnad?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

du skulle kunna dra en jordfläta från soffan till närliggande element Så kanske statiska laddningen laddas ur den vägen. (kanske)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

du skulle kunna dra en jordfläta från soffan till närliggande element Så kanske statiska laddningen laddas ur den vägen. (kanske)

Soffan står som det är redan tryckt mot 2 element, känns ju som att det borde "jorda ur" lika mycket som en eventuell jordfläta hade gjort? Men jag vet inte. Vet inte om det jordar ur överhuvudtaget med tyg mot metall.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

med tillräckligt hög spänning så jordar allting, dvs potentialskillnaden försvinner. men om soffan är tryckt mot ett element så fungerar det ju inte ändå.

vad har du för golv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

med tillräckligt hög spänning så jordar allting, dvs potentialskillnaden försvinner. men om soffan är tryckt mot ett element så fungerar det ju inte ändå.

vad har du för golv?

Det är något typ av gummigolv, tänk studentlägenhet. Jag vet tyvärr inte vad det heter. Soffans framben står på en matta medans soffans bakben står på golvet. På mattan står även ett bord med metallben.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är detta för soffa? Skulle gärna vilja veta så jag kan undvika i framtiden.

Permalänk
Medlem

finns "antistat spray" å köpa i din möbelbutik

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad är detta för soffa? Skulle gärna vilja veta så jag kan undvika i framtiden.

https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/soffor/howard-soffor/howa...

Skrivet av EXame:

finns "antistat spray" å köpa i din möbelbutik

Är detta något som faktiskt fungerar? Känner mig skeptisk men ska kila iväg och köpa imorgon för att testa. Har läst att sköljmedel blandat med vatten fungerar ungefär lika bra! (Inte testat själv.)

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

https://www.trademax.se/m%C3%B6bler/soffor/howard-soffor/howa...

Är detta något som faktiskt fungerar? Känner mig skeptisk men ska kila iväg och köpa imorgon för att testa. Har läst att sköljmedel blandat med vatten fungerar ungefär lika bra! (Inte testat själv.)

Det är ju just det sköljmedel ska göra, så det borde nog funka bra det med.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

Sköljmedel förstör färgen på soffan, så ta inte det. Efter att jag sett var du köpt soffan så gissar jag att problemet är att tyget är syntet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Sköljmedel förstör färgen på soffan, så ta inte det. Efter att jag sett var du köpt soffan så gissar jag att problemet är att tyget är syntet.

Men även om det är syntet så känns det väldigt konstigt att man säljer en soffa där detta är ett sådant stort problem, eller? Det är ju inte en liten stöt då och då utan det smäller till ordentligt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n: det är typ samma sak, jobbar på en möbelbutik som har 3 bokstäver börjar med M, och det funkar kanon på kunders soffor, där tex katthåret sugs till, kommer bli eventuellt en knappt inte ens märkbar skillnad på färg, då tyget mättas, men prova på ett dolt ställe först, Mvh

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Medlem

Man kan också tvätta överdragen med sköljmedel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men även om det är syntet så känns det väldigt konstigt att man säljer en soffa där detta är ett sådant stort problem, eller? Det är ju inte en liten stöt då och då utan det smäller till ordentligt.

Det förvånar mig som sagt inte med tanke på var den är köpt. Har hört en massa historier från vänner om det stället. Allt för att det ska vara så billigt som möjligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tyger som inte laddar sig triboelektriskt är av naturfiber typ lin, bomull etc. medan ylle är välkänt att kunna ladda upp sig liksom syntet.

Samma sak med dom kläderna du har på dig - bomull bäst, syntet dåligt...

Nästa steg för att minska verkan är att höja luftfuktigheten i rummet med någon form av luftfuktare, mycket krukväxter, akvarium etc. - är det under 40 % Rh som det gärna blir vintertid och det är kallt ute så blir det gärna statiskt.

Har rummen mesta del plastinnerytor och inte så mycket trä, gips och andra material i tex vägg, möbler, skinn etc. som kan absorbera och avge fukt så blir det snabbt torrt i luften när det är kallt ute då det inte finns så mycket som kan avge fukt och den vägen buffra upp fuktigheten i rummet lite högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EXame:

@MuLLvaD3n: det är typ samma sak, jobbar på en möbelbutik som har 3 bokstäver börjar med M, och det funkar kanon på kunders soffor, där tex katthåret sugs till, kommer bli eventuellt en knappt inte ens märkbar skillnad på färg, då tyget mättas, men prova på ett dolt ställe först, Mvh

Ska testa detta imorgon.

Skrivet av giplet:

Det förvånar mig som sagt inte med tanke på var den är köpt. Har hört en massa historier från vänner om det stället. Allt för att det ska vara så billigt som möjligt.

Den är inte köpt där utan det är en Howardsoffa. Jag tror att man kan köpa dem på flera olika ställen, bland annat Mio, om jag inte missminner mig?

Skrivet av xxargs:

Tyger som inte laddar sig triboelektriskt är av naturfiber typ lin, bomull etc. medan ylle är välkänt att kunna ladda upp sig liksom syntet.

Samma sak med dom kläderna du har på dig - bomull bäst, syntet dåligt...

Nästa steg för att minska verkan är att höja luftfuktigheten i rummet med någon form av luftfuktare, mycket krukväxter, akvarium etc. - är det under 40 % Rh som det gärna blir vintertid och det är kallt ute så blir det gärna statiskt.

Har rummen mesta del plastinnerytor och inte så mycket trä, gips och andra material i tex vägg, möbler, skinn etc. som kan absorbera och avge fukt så blir det snabbt torrt i luften när det är kallt ute då det inte finns så mycket som kan avge fukt och den vägen buffra upp fuktigheten i rummet lite högre.

Jo det förstår jag, men att behöva anpassa sina kläder när till soffsittande känns trist. Enligt lägenheten är det en humiditet, vilket jag antar är fukt i luften, på 20%. Brukar ligga på en 24-26% på sommaren om jag inte minns fel.

Tack för alla svar hörrni! Det uppskattas verkligen.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag satte locken till Pringels rör med chips mellan benen och mattan, (plast), detta verkar ha gjort väldigt mycket för att det inte ska byggas upp ESD stötar. Jag har inte fått någon än men har inte suttit allt för mycket i den. Jag ska hårdtesta ikväll!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n: Har du testat koppla något strömledande mellan soffan och ett element? Att tycka upp soffan mot ett element där det är målat fungerar inte alltid, koppla till ett "naket" ställe utan målarfärg som vid termostaten/nyckeln. Testa koppla även mattan.

Permalänk
Medlem

Sådana åtgärder hjälper inte - tyget isolerar väldigt bra och behåller laddningen - hög isolationsgrad är en förutsättning för att det skall bli någon statisk laddning alls och sätter man en 'jord' i ena kanten så är det möjligen några mm till någon cm som blir urladdad vid där metallen ligger emot medans resten är som innan.

Skall man få laddningen att sjunka undan efter att det gnuggats upp så måste man få tyget mer ledbart. Antistatbehandling med avsedd vätska är ett sätt, högre luftfuktighet i rummet är ett annat.

Att ha bomullsfiber i tyget eller bomullstyg som överdrag är också ett sätt att göra tyget antistatiskt eftersom bomull håller lite fukt i sig och leder ström något bättre än rena plastfibrer.

20% Rh är väldigt lågt luftfuktighet och jag tvivlar att du har så lågt även på sommaren.

För att ha koll på detta så måste man ha en hygrometer som fungerar och bör kalibreras då och då, typ 1 ggr per år om det bara driver lite med tiden (kalibrering görs tex. att lägga ned hygrometern med några plaststöd ovanpå ett lager med koksalt fuktad med en smula vatten i en glasbytta med tät lock för 75% fuktighet).

För andra ändan av skalan (dvs. väldigt torrt) är svårare men man kan prova att med några deciliter kattsand av silikageltyp (halvt genomskinlig, vit och lätt kattsand) - lägg ut tunt på en bakplåt i 200 graders värme i någon timme eller tills eventuellt iblandad blå färgade kross/pärlor blivit violetta och går mot rosa - därefter hälls varm i lite förvärmd i glasburk med tät plåtlock och försluts.

När det hela svalnat så kan du lägga i hygrometern i burken och förslut igen och vänta någon timme eller två - i det läget bör hygrometer ligga mellan 0-1 % Rh, men många billigare elektroniska hygrometrar brukar stanna vid ca 20% Rh och likaså när dom börja bli några år gamla så ligger de också på runt 20% och rör sig knappt längre även när det är fuktigt (typ 75% i saltkalibreringen) omkring dem.

Hårhygrometrar bruka fungera även efter många år men driver i värdena med tiden - ofta finns det justerskruvar för att flytta tillbaka punkten 75% vid. tex. kalibrering med fuktad koksalt i tät behållare.

Permalänk

Om elementen är lackade får du ingen jord via dom. Är elektriker och får gräva ner mätinstrumenet djupt i färgen ibland, även på nya för att få kontakt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Du kanske ska köpa ett överspänningsskydd för soffan hehe.

Ont:

Har du märkt någon skillnad mellan vilka tyger du gnider mot soffan? Kan vara intressant att veta hur du är klädd när du alstrar sådana volt.
Annars känns det som att någon jordning kanske skulle kunna funka. Var bara noga med att koppla flätan till bar metall på elementet.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jag hade en vinterjacka en gång med typ yllepäls eller liknande på insidan, vet inte hur jag ska beskriva det. Hursomhelst hade jag exakt samma problem, varje gång jag tog på eller av mig jackan var jag tvungen att ta min nyckelknippa och låta nycklarna stöta i någonting av metall, oftast alltid dörrhandtagen. Det small riktigt ordentligt, så till den grad att man gjorde ett litet skutt upp i luften som om man blivit skrämd. Ett tag hade jag en smal metallpinne jag hade hittat som jag hade i jackfickan, varje gång jag skulle öppna en dörr var jag tvungen att röra i handtaget med pinnen.

Du kan ju tänka dig hur det måste ha sett ut för en utomstående. Jag har full förståelse och respekt för att OP har detta problem.

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I

Permalänk
Medlem

Har man någonsin jordat något som inte leder ström?
Hoppas att jag inte låter dryg, jag är genuint intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Sådana åtgärder hjälper inte - tyget isolerar väldigt bra och behåller laddningen - hög isolationsgrad är en förutsättning för att det skall bli någon statisk laddning alls och sätter man en 'jord' i ena kanten så är det möjligen några mm till någon cm som blir urladdad vid där metallen ligger emot medans resten är som innan.

Skall man få laddningen att sjunka undan efter att det gnuggats upp så måste man få tyget mer ledbart. Antistatbehandling med avsedd vätska är ett sätt, högre luftfuktighet i rummet är ett annat.

Att ha bomullsfiber i tyget eller bomullstyg som överdrag är också ett sätt att göra tyget antistatiskt eftersom bomull håller lite fukt i sig och leder ström något bättre än rena plastfibrer.

20% Rh är väldigt lågt luftfuktighet och jag tvivlar att du har så lågt även på sommaren.

För att ha koll på detta så måste man ha en hygrometer som fungerar och bör kalibreras då och då, typ 1 ggr per år om det bara driver lite med tiden (kalibrering görs tex. att lägga ned hygrometern med några plaststöd ovanpå ett lager med koksalt fuktad med en smula vatten i en glasbytta med tät lock för 75% fuktighet).

För andra ändan av skalan (dvs. väldigt torrt) är svårare men man kan prova att med några deciliter kattsand av silikageltyp (halvt genomskinlig, vit och lätt kattsand) - lägg ut tunt på en bakplåt i 200 graders värme i någon timme eller tills eventuellt iblandad blå färgade kross/pärlor blivit violetta och går mot rosa - därefter hälls varm i lite förvärmd i glasburk med tät plåtlock och försluts.

När det hela svalnat så kan du lägga i hygrometern i burken och förslut igen och vänta någon timme eller två - i det läget bör hygrometer ligga mellan 0-1 % Rh, men många billigare elektroniska hygrometrar brukar stanna vid ca 20% Rh och likaså när dom börja bli några år gamla så ligger de också på runt 20% och rör sig knappt längre även när det är fuktigt (typ 75% i saltkalibreringen) omkring dem.

Hårhygrometrar bruka fungera även efter många år men driver i värdena med tiden - ofta finns det justerskruvar för att flytta tillbaka punkten 75% vid. tex. kalibrering med fuktad koksalt i tät behållare.

Äh, det där låter komplicerat. Jag har inte ens en Hygrometer utan kikar på den som sitter i lägenheten. Tror inte jag kan göra så mycket åt luftfuktigheten i rummet just nu dock.

Skrivet av SimpanDirr:

Om elementen är lackade får du ingen jord via dom. Är elektriker och får gräva ner mätinstrumenet djupt i färgen ibland, även på nya för att få kontakt.

Jag tror inte att jorda soffan är lösningen på detta problemet, tyvärr!

Skrivet av Pan.Pan:

Du kanske ska köpa ett överspänningsskydd för soffan hehe.

Ont:

Har du märkt någon skillnad mellan vilka tyger du gnider mot soffan? Kan vara intressant att veta hur du är klädd när du alstrar sådana volt.
Annars känns det som att någon jordning kanske skulle kunna funka. Var bara noga med att koppla flätan till bar metall på elementet.

Ja, alltså det händer ju oftare när jag inte har bomullskläder på mig, men det är inte helt borta när jag har det. Det är knepigt och som jag skrev längre upp, jag vill egentligen inte behöva anpassa mina kläder efter om jag ska sitta i soffan eller inte.

Skrivet av MrBeaverPatrol:

Jag hade en vinterjacka en gång med typ yllepäls eller liknande på insidan, vet inte hur jag ska beskriva det. Hursomhelst hade jag exakt samma problem, varje gång jag tog på eller av mig jackan var jag tvungen att ta min nyckelknippa och låta nycklarna stöta i någonting av metall, oftast alltid dörrhandtagen. Det small riktigt ordentligt, så till den grad att man gjorde ett litet skutt upp i luften som om man blivit skrämd. Ett tag hade jag en smal metallpinne jag hade hittat som jag hade i jackfickan, varje gång jag skulle öppna en dörr var jag tvungen att röra i handtaget med pinnen.

Du kan ju tänka dig hur det måste ha sett ut för en utomstående. Jag har full förståelse och respekt för att OP har detta problem.

Haha precis - vi vet ju varför jag får stötar, frågan är hur jag förhindrar det.

Skrivet av Elektron:

Har man någonsin jordat något som inte leder ström?
Hoppas att jag inte låter dryg, jag är genuint intresserad.

Jag får känslan av att sätta plastlock mellan fötterna på soffan och mattan har hjälpt, jag vet inte om det är ren tur, omständigheter eller placebo, men det har inte smällt till riktigt ordentligt ännu.

Det bästa sättet att testa brukar vara att sätta igång en film, sitta i soffan under hela filmen och sen ta i laptopen, (macbook så den är metall). Då brukar det smälla till riktigt ordentligt.

Tack för all hjälp och återigen, om det är någon som kommer på något riktigt smart och smidigt så tveka inte att skriva det, detta kan vara ett av de konstigaste problemen jag någonsin har haft.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Elektrostatiska spänningar och framförallt när de urladdas (ESD) är ett problem vid tex. elektronikproduktion, större företag har råd med ESD-mattor etc. som läggs in i rummen (och det är skitdyrt - och problemet är att golvläggningsbranchen inom det gebitet tjuvhåller på mattorna så att dessa går inte att köpa ens löst utan måste köpas med inläggning...)

För hobbynivå, mindre och kanske nystartade företag så är det omöjligt att göra denna ESD-sanering av en hyrd lokal.

Men det finns trix att att komma runt detta - dock har man inte esd-märken på alla prylar som kostar skjortan med svarta lådor och rosafärgade plastbyttor etc. men ändå får samma verkan

Man lägger in ett obehandlad träparkett av något mer tåligare träslag men ändå inte för dyrt, olja in det (ej lacka), man använder obehandlade (möjligen oljade) trähyllor för sin förvaring - ej plåt. man använder pappkartonger som lådor - ej i röd/gul plast ala plastbackar. ESD-matta på labbordet (som i sin tur är mest av trä, masonit, spån, MDF etc. - ej plastskiva) med tillhörande armband och jordat via någon MOhm-motstånd, jordning av lödutrutrustning (färdiga ESD-jordkitt för lödutrustningen i fråga liksom armbanden). Sedan kanske man inte håller på med den kinkiga ESD-känsliga jobbet just dagarna när det är -20 grader kallt ute och inneluften är extremtorr efter några dagars kyla.

Det är dom snabba urladdningar mot tex. metall (och ger knäppen) som är farliga - inte de långsamma som sjunker undan långsamt. laddar man ur sig på Ipaden ofta med känbara knäppar så kommer knäppen en dag som får ipaden att stanna för alltid - inge bra alltså

En av de knepigaste delarna är stolen - ofta rullstol och personen som sitter på den. ESD-klassade labbstolar är snuskigt dyra och bara för att det sitter ett ESD-märke på dem betyder inte att de gör sitt jobb - för det beror på den som sitter hur denne är klädd och vad den har för skor på sig (då helst ESD-skor eller är i strumplästen med strumpor med mycket bomull i sig)

har man bomullskläder på sig så är man ganska safe - dvs jeans och en flanellskjorta typ. bomull (på stolen) mot bomull (kläderna) gnuggar inte upp någon triboelektrisk laddning fast man hasar runt på stolen.

Har man syntetmaterial på sig och/eller i stolen så blir det genast värre, har man dessutom isolerande skor, ännu värre, är golvet av plastmattetyp och helt isolerande - värsta möjliga situationen.

En ESD-sko kan var typisk en korktoffla av modellen man hittar på varuhusen för 59:- (naturmaterial igen - som leder en smula ström) - ibland förstärkt med en eller två genomgående metall-nitar genom korksula under filten på ovansidan och gummit under som kanske är av något smula ledande slag - och så tar man 10 ggr mer betalt för denna, typ 500:- lätt. vi pratar om legal rån här så fort det handlar om ESD-prylar.

Förstår man hur elektrostatisk laddning fungerar så kan man smita undan det mesta av 'märkesvarorna' och ändå få full kontroll på sin elektrostatiska miljö tex. om man rotar i datorer emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Elektrostatiska spänningar och framförallt när de urladdas (ESD) är ett problem vid tex. elektronikproduktion, större företag har råd med ESD-mattor etc. som läggs in i rummen (och det är skitdyrt - och problemet är att golvläggningsbranchen inom det gebitet tjuvhåller på mattorna så att dessa går inte att köpa ens löst utan måste köpas med inläggning...)

För hobbynivå, mindre och kanske nystartade företag så är det omöjligt att göra denna ESD-sanering av en hyrd lokal.

Men det finns trix att att komma runt detta - dock har man inte esd-märken på alla prylar som kostar skjortan med svarta lådor och rosafärgade plastbyttor etc. men ändå får samma verkan

Man lägger in ett obehandlad träparkett av något mer tåligare träslag men ändå inte för dyrt, olja in det (ej lacka), man använder obehandlade (möjligen oljade) trähyllor för sin förvaring - ej plåt. man använder pappkartonger som lådor - ej i röd/gul plast ala plastbackar. ESD-matta på labbordet (som i sin tur är mest av trä, masonit, spån, MDF etc. - ej plastskiva) med tillhörande armband och jordat via någon MOhm-motstånd, jordning av lödutrutrustning (färdiga ESD-jordkitt för lödutrustningen i fråga liksom armbanden). Sedan kanske man inte håller på med den kinkiga ESD-känsliga jobbet just dagarna när det är -20 grader kallt ute och inneluften är extremtorr efter några dagars kyla.

Det är dom snabba urladdningar mot tex. metall (och ger knäppen) som är farliga - inte de långsamma som sjunker undan långsamt. laddar man ur sig på Ipaden ofta med känbara knäppar så kommer knäppen en dag som får ipaden att stanna för alltid - inge bra alltså

En av de knepigaste delarna är stolen - ofta rullstol och personen som sitter på den. ESD-klassade labbstolar är snuskigt dyra och bara för att det sitter ett ESD-märke på dem betyder inte att de gör sitt jobb - för det beror på den som sitter hur denne är klädd och vad den har för skor på sig (då helst ESD-skor eller är i strumplästen med strumpor med mycket bomull i sig)

har man bomullskläder på sig så är man ganska safe - dvs jeans och en flanellskjorta typ. bomull (på stolen) mot bomull (kläderna) gnuggar inte upp någon triboelektrisk laddning fast man hasar runt på stolen.

Har man syntetmaterial på sig och/eller i stolen så blir det genast värre, har man dessutom isolerande skor, ännu värre, är golvet av plastmattetyp och helt isolerande - värsta möjliga situationen.

En ESD-sko kan var typisk en korktoffla av modellen man hittar på varuhusen för 59:- (naturmaterial igen - som leder en smula ström) - ibland förstärkt med en eller två genomgående metall-nitar genom korksula under filten på ovansidan och gummit under som kanske är av något smula ledande slag - och så tar man 10 ggr mer betalt för denna, typ 500:- lätt. vi pratar om legal rån här så fort det handlar om ESD-prylar.

Förstår man hur elektrostatisk laddning fungerar så kan man smita undan det mesta av 'märkesvarorna' och ändå få full kontroll på sin elektrostatiska miljö tex. om man rotar i datorer emellanåt.

Jag ska ju dock inte ha ett laboratorium i min soffa utan jag vill bara undvika stötar!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

du skulle kunna dra en jordfläta från soffan till närliggande element Så kanske statiska laddningen laddas ur den vägen. (kanske)

Haha, just det... asg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Haha, just det... asg...

Mja, får han så inåthelvetes stötar så kanske tänkte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Elektrostatiska spänningar och framförallt när de urladdas (ESD) är ett problem vid tex. elektronikproduktion, större företag har råd med ESD-mattor etc. som läggs in i rummen (och det är skitdyrt - och problemet är att golvläggningsbranchen inom det gebitet tjuvhåller på mattorna så att dessa går inte att köpa ens löst utan måste köpas med inläggning...)

För hobbynivå, mindre och kanske nystartade företag så är det omöjligt att göra denna ESD-sanering av en hyrd lokal.

Men det finns trix att att komma runt detta - dock har man inte esd-märken på alla prylar som kostar skjortan med svarta lådor och rosafärgade plastbyttor etc. men ändå får samma verkan

Man lägger in ett obehandlad träparkett av något mer tåligare träslag men ändå inte för dyrt, olja in det (ej lacka), man använder obehandlade (möjligen oljade) trähyllor för sin förvaring - ej plåt. man använder pappkartonger som lådor - ej i röd/gul plast ala plastbackar. ESD-matta på labbordet (som i sin tur är mest av trä, masonit, spån, MDF etc. - ej plastskiva) med tillhörande armband och jordat via någon MOhm-motstånd, jordning av lödutrutrustning (färdiga ESD-jordkitt för lödutrustningen i fråga liksom armbanden). Sedan kanske man inte håller på med den kinkiga ESD-känsliga jobbet just dagarna när det är -20 grader kallt ute och inneluften är extremtorr efter några dagars kyla.

Det är dom snabba urladdningar mot tex. metall (och ger knäppen) som är farliga - inte de långsamma som sjunker undan långsamt. laddar man ur sig på Ipaden ofta med känbara knäppar så kommer knäppen en dag som får ipaden att stanna för alltid - inge bra alltså

En av de knepigaste delarna är stolen - ofta rullstol och personen som sitter på den. ESD-klassade labbstolar är snuskigt dyra och bara för att det sitter ett ESD-märke på dem betyder inte att de gör sitt jobb - för det beror på den som sitter hur denne är klädd och vad den har för skor på sig (då helst ESD-skor eller är i strumplästen med strumpor med mycket bomull i sig)

har man bomullskläder på sig så är man ganska safe - dvs jeans och en flanellskjorta typ. bomull (på stolen) mot bomull (kläderna) gnuggar inte upp någon triboelektrisk laddning fast man hasar runt på stolen.

Har man syntetmaterial på sig och/eller i stolen så blir det genast värre, har man dessutom isolerande skor, ännu värre, är golvet av plastmattetyp och helt isolerande - värsta möjliga situationen.

En ESD-sko kan var typisk en korktoffla av modellen man hittar på varuhusen för 59:- (naturmaterial igen - som leder en smula ström) - ibland förstärkt med en eller två genomgående metall-nitar genom korksula under filten på ovansidan och gummit under som kanske är av något smula ledande slag - och så tar man 10 ggr mer betalt för denna, typ 500:- lätt. vi pratar om legal rån här så fort det handlar om ESD-prylar.

Förstår man hur elektrostatisk laddning fungerar så kan man smita undan det mesta av 'märkesvarorna' och ändå få full kontroll på sin elektrostatiska miljö tex. om man rotar i datorer emellanåt.

Mycket bra råd

En fråga: vet du om det går att köpa en sådan ESD-matta med motstånd i Sverige? Jag har inte hittat nånting. Jag tänkte slå till på den här http://www.ebay.de/itm/351084956587?_trksid=p2055119.m1438.l2...
men tänkte höra först ifall jag missat något, kanske det är billigare i så fall

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Har läst att sköljmedel blandat med vatten fungerar ungefär lika bra! (Inte testat själv.)

Kan intyga att det fungerar i alla fall på byxor. Fick nya arbetsbyxor år 2003 och fick jorda mig via fingret med en lååånnggg kabel, i en förvisso tom liten lokal eftersom all metall(som var en del av fastigheten) jag rörde vid gav mig annars en stöt. Efter helgens tvätt så försvann problemet helt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.