Windows 10 kräver administratörsrättigheter när jag redan är admin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Men lugna dig gubben. Jag har gjort exakt samma procedurer med 8.1 och inga problem alls. Men nu i tian så har jag åkt på örfil på örfil, och det är inte mitt fel, det är windows 10.

Vet du vad, jag skiter i windows 10 nu, bara på grund av ditt spydiga inlägg. Jag pallar inte mer idag, men i morgon bitti går jag upp i grevens tid och daskar in 8.1.

Efter att pascal släppt sin värsting och kaby lake kommit så ska jag uppgradera och kanske fixar jag då en dual-boot och ger Win 10 ett sista försök, det verkar vara som alla omkring mig säger, Win 10 suger och är inte moget än, bättre att vänta ännu mer.

Tack för mig!

Brukar vara hemmasnickrare som inte riktigt har pejl på läget som utalar sig så...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Funkade finfint att göra så i 8.1, så ditt påstående håller inte.

Och sedan behöver jag inget skydd, för jag vet exakt vad jag klickar på på nätet, vet exakt vad jag laddar ner.

Nu vill jag inte låta spydig, men det faktum att du inte vet hur man ändrar ägandeskap och rättighet på systemmappar (har varit exakt samma sen win7, kanske t.o.m XP?) säger mig att du antagligen inte borde pilla på dessa.

Men för att försöka hjälpa till då, exakt vad är det du försöker ändra i systemkatalogerna?

Om du säger exakt vad du vill göra så kanske vi kan hjälpa till. En sak är iaf säker, du vill med 100% säkerhet inte ha ägandeskap på varenda fil och katalog i Windows.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Nu vill jag inte låta spydig, men det faktum att du inte vet hur man ändrar ägandeskap och rättighet på systemmappar (har varit exakt samma sen win7, kanske t.o.m XP?) säger mig att du antagligen inte borde pilla på dessa.

Men för att försöka hjälpa till då, exakt vad är det du försöker ändra i systemkatalogerna?

Om du säger exakt vad du vill göra så kanske vi kan hjälpa till. En sak är iaf säker, du vill med 100% säkerhet inte ha ägandeskap på varenda fil och katalog i Windows.

Hej min vän.

Jag vet hur man ändrar ägandeskap och rättigheter på mappar och filer. Problemet var att detta var lättare sagt än gjort. Och sedan var det en två stegs process, först fick jag lov att ta ägareskap, sedan sätta rättigheterna. Problemet var också att jag inte kunde hitta någon knapp för att inkludera alla undermappar och underfiler, så gick jag på t.ex Program Files och ändrade ägareskap och rättigheter så vart inte mapparna under denna affekterad. Men efter lite vridande och vändande fick jag till slut till det. Problemet som kom senare var att operativsystemet blev urbuggat och jag fick massa problem med försvinnande ikoner och objekt som laddade i evigheter när jag klickade upp "This PC" och andra allmänna konstigheter. Dessa problem har jag aldrig stött på i Windows 8.1 trots att jag gjort exakt samma sak där.

Så tänkte helt enkelt att jag struntar i tian och återgår till 8.1 så länge, så får Microsoft förfina operativsystemet. Det var dessutom flera andra saker som retade mig med Win10 och saker som helt enkelt inte fungerade som det skulle.

På frågan varför jag vill ha fullständiga rättigheter är att jag vill kunna ändra, ta bort eller lägga till filer främst i katalogerna Program Files, Program Data och Program Files (x86) samt ett par andra mappar. Detta utan att behöva stå ut med tjat från operativsystemet, jag tål inte tjatiga operativsystem, allt vad UAC, begränsningar och onödiga meddelanden orkar jag inte med. Så försöker få bort allt sådant så att jag får en smidigare och jämnare miljö att arbeta i inne i windows.

Dock tacksam för att ni försöker hjälpa mig. Men jag behöver inte ha varningar och tillrättavisningar, sådant klarar jag mig utan.

Liten kul notis, installerade precis in Windows 8.1, och både installationen och setuppen av operativsystemet, drivrutiner och programvara fungerade 100% smärtfritt, precis så som jag vill ha det. Även själva installationen av 8.1 tog som vanligt ca 7-8 minuter, Windows 10 tog närmare 15 minuter att klarställa. Kan även tillägga att jag inte behövde ändra några rättigheter eller ägandeskap nu i 8.1, gick hur bra som helst att ändra/lägga till filer i de kataloger/mappar som jag behövde under C:, inte ett pip från windows Känns som att Microsoft har en hel del kvar att jobba och slipa på gällandes Windows 10.

Jag bidar min tid ett tag till, bliv eventuellt en dual-boot till hösten/vintern när jag uppgraderat och fler spel och program stödjer DirectX 12

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Hej min vän.

Jag vet hur man ändrar ägandeskap och rättigheter på mappar och filer. Problemet var att detta var lättare sagt än gjort. Och sedan var det en två stegs process, först fick jag lov att ta ägareskap, sedan sätta rättigheterna. Problemet var också att jag inte kunde hitta någon knapp för att inkludera alla undermappar och underfiler, så gick jag på t.ex Program Files och ändrade ägareskap och rättigheter så vart inte mapparna under denna affekterad. Men efter lite vridande och vändande fick jag till slut till det. Problemet som kom senare var att operativsystemet blev urbuggat och jag fick massa problem med försvinnande ikoner och objekt som laddade i evigheter när jag klickade upp "This PC" och andra allmänna konstigheter. Dessa problem har jag aldrig stött på i Windows 8.1 trots att jag gjort exakt samma sak där.

Så tänkte helt enkelt att jag struntar i tian och återgår till 8.1 så länge, så får Microsoft förfina operativsystemet. Det var dessutom flera andra saker som retade mig med Win10 och saker som helt enkelt inte fungerade som det skulle.

På frågan varför jag vill ha fullständiga rättigheter är att jag vill kunna ändra, ta bort eller lägga till filer främst i katalogerna Program Files, Program Data och Program Files (x86) samt ett par andra mappar. Detta utan att behöva stå ut med tjat från operativsystemet, jag tål inte tjatiga operativsystem, allt vad UAC, begränsningar och onödiga meddelanden orkar jag inte med. Så försöker få bort allt sådant så att jag får en smidigare och jämnare miljö att arbeta i inne i windows.

Dock tacksam för att ni försöker hjälpa mig. Men jag behöver inte ha varningar och tillrättavisningar, sådant klarar jag mig utan.

Liten kul notis, installerade precis in Windows 8.1, och både installationen och setuppen av operativsystemet, drivrutiner och programvara fungerade 100% smärtfritt, precis så som jag vill ha det. Även själva installationen av 8.1 tog som vanligt ca 7-8 minuter, Windows 10 tog närmare 15 minuter att klarställa. Kan även tillägga att jag inte behövde ändra några rättigheter eller ägandeskap nu i 8.1, gick hur bra som helst att ändra/lägga till filer i de kataloger/mappar som jag behövde under C:, inte ett pip från windows Känns som att Microsoft har en hel del kvar att jobba och slipa på gällandes Windows 10.

Jag bidar min tid ett tag till, bliv eventuellt en dual-boot till hösten/vintern när jag uppgraderat och fler spel och program stödjer DirectX 12

Du måste vara politiker. Du förstår allt och blir det tok så är det alltid någon annans fel.

Permalänk
Medlem

hahahahah

@Xaves: förlåt jag garvar men du låter jäkligt rolig...jag förstår dej så himla väl...det är så träffande när du blir så där arg för jag är lika dan...installerade 10:an på en av mina pc och ångrar mej fett...har sjuan på några andra datorer och där ere inte lika tjorvigt med det här skyddet som finns på allting...önskar man kunde stänga av ALLT...hellre det än ha det som det e nu...SKRÄÄÄP

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Avstängd

@st33l:

Jo men visst är det så. Begränsningar och skydd det är hela tiden det återkommande temat för windows 10. Microsoft behandlar en som en bäbis som inte vet vad den trycker på. Förståeligt dock, eftersom majoriteten är sådan. Men det borde finnas alternativ för avancerade användare. Typ, under installationen får man välja mellan casual p12'a mode eller advanced 28 åring mode.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

@Xaves: Japp skulle önskat det gick att stänga av åtminstonde...jag borde få välja själv om jag vill ha det eller inte liksom...MIN dator

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

Jag förstår Xaves fullt ut!

Min datorbana började med Commodore VIC20, fortsatte med Commodore 64, Amiga 500 och när Commodore kursade gick jag över till Windows 3.1.
Därifrån har jag uppdaterat till senaste Windows hela tiden. Problemen började med Windows 7. En kille inne i datorn jävlas så fort man skall göra något extraordinärt (är programmerare).
Gick direkt från Windows 7 till Windows 10. Gillade inte alls Windows 8.x, sån skit!!

Problemen i Windows 7 gick att leva med men i Windows 10 har den där interna killen fått för mycket makt. Jag gillar det inte alls!

Det är bra att systemfiler fått mer skydd men det måste alltid ändå finnas ett sätt att enkelt ändra på filer som är låsta för ändring. Ett exempel:
Jag har en hårddisk som suttit i en annan dator. På den har jag mer än 300Gb viktig data som inte får förstöras.

Problem 1:
När jag kopplar in den i Windows 10 via USB (har kopplat en USB-adapter till den) kan jag inte öppna mina viktiga filer. Den bara står och tuggar i oändlighet utan att säga varför. Jag kopierade över alla filer till en nyinköpt USB-hårddisk. Det tog nära en vecka!!! Men med samma resultat.

Lösning:
Just nu när jag skriver detta kör jag ett program som skall ge mig alla rättigheter till mina egna filer i hårddisken. Problemet är att programmet går igenom varenda en av alla miljoner filer. Det tar upp mot en vecka att få rättigheten till sina egna filer om det nu fungera, jag är tveksam.

Frågor:
Hur kan man flytta en USB-disk mellan datorer (som jag gör) och alltid kunna öppna alla filer utan något krångel, ungefär som ett USB-minne?
Jag använder mina USB-hårddiskar i minst 4 olika datorer och jag kan inte köra rättighetsprogrammet en vecka i varje, det pallar jag inte!!

Problem 2:
På hårddisken från den andra datorn finns den gamla Windowsinstallationen kvar. Hur jag än försöker går det inte att radera skiten. Jag har någon gång sett att det spärras av Trustinstaller.

Frågor:
Har raderar man enkelt sådant som hindras av Trustinstaller?

Kommentar:
Jag har alltid haft lösa hårddiskar i hårddiskrack innan USB (Windowsdisken är dock intern). Det har alltid gått att dra ut racken och köra in i en annan dator och jobba. Fantastiskt bra!!
Men med Windows XP gick inte detta längre. Men jag försökte. Vad hände då?
Jo, det verkade som om Windows XP lade in egna filer i varje disk jag körde in i racken. När jag drog ut första racket som fungerade bra och satte in nästa fick jag meddelande att disken måste formateras innan jag kunde använda den. Bytte jag tillbaka till första isatta disken gick det bra igen. Jag testade den jag måste formatera i gamla Windows 98, det var inte alls något fel på disken, funkade hur bra som helst. Tillbaka med den till XP, "disken måste formateras".

Det slutade med att jag skaffade USB-diskar och förde över allt till dem i Windows 98. Först därefter kunde jag komma åt mina filer i XP.

Ja, jag håller med Xaves fullt ut, blir heligt förbannad på Microsofts klåfingrighet!!
Om det inte var så att jag framställer egen programvara för Windows hade jag flyttat till Linux från o med XP.

Om det går bra att ställa mina frågor här är de alltså:

Fråga 1:
Hur kan man flytta en USB-disk mellan datorer (som jag gör) och alltid kunna öppna alla filer utan något krångel, ungefär som ett USB-minne?

Fråga 2:
Har raderar man enkelt sådant som hindras av Trustinstaller?

Har fler frågor men det rör annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

<snip>
Det är bra att systemfiler fått mer skydd men det måste alltid ändå finnas ett sätt att enkelt ändra på filer som är låsta för ändring. Ett exempel:
Jag har en hårddisk som suttit i en annan dator. På den har jag mer än 300Gb viktig data som inte får förstöras.

Problem 1:
När jag kopplar in den i Windows 10 via USB (har kopplat en USB-adapter till den) kan jag inte öppna mina viktiga filer. Den bara står och tuggar i oändlighet utan att säga varför. Jag kopierade över alla filer till en nyinköpt USB-hårddisk. Det tog nära en vecka!!! Men med samma resultat.

Lösning:
Just nu när jag skriver detta kör jag ett program som skall ge mig alla rättigheter till mina egna filer i hårddisken. Problemet är att programmet går igenom varenda en av alla miljoner filer. Det tar upp mot en vecka att få rättigheten till sina egna filer om det nu fungera, jag är tveksam.

Frågor:
Hur kan man flytta en USB-disk mellan datorer (som jag gör) och alltid kunna öppna alla filer utan något krångel, ungefär som ett USB-minne?
Jag använder mina USB-hårddiskar i minst 4 olika datorer och jag kan inte köra rättighetsprogrammet en vecka i varje, det pallar jag inte!!

Problem 2:
På hårddisken från den andra datorn finns den gamla Windowsinstallationen kvar. Hur jag än försöker går det inte att radera skiten. Jag har någon gång sett att det spärras av Trustinstaller.

<snip>

Du får väl överväga att göra kopiering mm med tex Linux

På jobbet har jag en XP-dator som jag ibland behöver flytta filer till/från (loggdata från ett långtidsprov). Då det är XP får den inte anslutas till nätet så filer får flyttas med en USB-pinne. För ett tag sen så mögade win7 pinnen så den måste formateras om. Efter omformatering på win7 tycker XP att denna inte är formaterad, vill du formatera? Svarar man ja på det får man att denna enhet kan inte formateras.
En omformatering under Linux löste problemet. Funkar även bra att deleta win filer från linux.

Permalänk
Medlem

@SAFA:
Det blir för bökigt att först skaffa Linux och sedan formatera mina USB-hårddiskar. En av hårddiskarna har jag väldigt mycket filer. Förra veckan kopierade jag över dem till en köpt USB-hårddisk, det tog flera dagar, utan att det går komma in i filerna ändå.

Hela vitsen med USB-diskar försvinner ju om man inte kan flytta dem till andra datorer.

En annan sak är när man skall skapa rättigheter att öppna filer. Rättighetsskapandet är inne på andra dygnet nu, de står fortfarande och tuggar. Skall det verkligen ta så lång tid? Jag har ändrat rättigheter förut och det har gått på någon sekund.

Jag skall skapa en ny tråd för detta med USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

@SAFA:
Det blir för bökigt att först skaffa Linux och sedan formatera mina USB-hårddiskar. En av hårddiskarna har jag väldigt mycket filer. Förra veckan kopierade jag över dem till en köpt USB-hårddisk, det tog flera dagar, utan att det går komma in i filerna ändå.

Hela vitsen med USB-diskar försvinner ju om man inte kan flytta dem till andra datorer.

En annan sak är när man skall skapa rättigheter att öppna filer. Rättighetsskapandet är inne på andra dygnet nu, de står fortfarande och tuggar. Skall det verkligen ta så lång tid? Jag har ändrat rättigheter förut och det har gått på någon sekund.

Jag skall skapa en ny tråd för detta med USB

Du har fuckat upp rättigheterna med ditt program. Filerna har rättigheter baserade på unika user ID, ändrar du alla filer med en dator så kommer filerna rättigheter varför den användaren på den datorn.

Du behöver nog läsa på hur behörigheter fungerar i Windows och lära dig om framförallt ärva rättigheter.

Du kan köra exfat på disken för att komma runt detta, men exfat stöds bara av win7 och senare och andra OS kan ev läsa det med 3de part programvara.

Vi har hundratals med användare och enheter och har alltid OFÖRUTSEDDA problem med rättigheter, klart man får ta ägarskapet ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@boibo:
Ja, jag har lärt mig att ta över rättigheterna, problemet är att det tar så fruktansvärt lång tid. Varenda fil måste godkännas.
exFat kan vara något inför nästa omgångar diskar som får bli SSD.