Permalänk
Medlem

Sony 55-uhd-kd55xd7004

Hej! Är lite sugen på att köpa ny tv och såg denna idag på komplett som verkar va ett bra köp. https://www.komplett.se/product/882259/tv-ljud-bild/tv/tv/son...

Hittar dock inte mycket recensioner om den. Kan tillägga att jag har en lg 55 tum full hd just nu men den har några år på nacken. Så har vart lite sugen på 4k tv. Men ska man slå till på denna eller ha lite is i magen och vänta in black friday /mellandagsrean?

Permalänk
Medlem

@AndyX
Hur ser utbudet ut för 4k material idag?
Jag tycker det känns lite för tidigt för det så jag skulle vänta, sen om din tv du har idag funkar som den kanske du ska vänta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Priset ser helt ok ut, slå till om du behöver en schysst tv, med möjligheter till framtiden. Men som ovanstående svar så finns det väl inte så mycket stöd för 4K i dagsläget, men det vill komma om inte annat.

Permalänk
Bildexpert 📺

@AndyX: Det lönar sig alltid att ha is i magen och vänta med köp av ny TV. Särskilt som det du har faktiskt fungerar(?) okey. TV-tillverkarna är fast i ett cykliskt tänkande av nya produkter som ska ut under tidig vår/sommar och framåt mellandagarna kan reapriserna vara närmar hälften av det ursprungliga. Då kan man lika gärna utnyttja den situationen. Varför betala 18.000 i augusti när samma mojäng kostar 12.000 i december?

Tillgången på 4K och framför allt HDR är något som ökar hela tiden, särskilt som HDR verkligen ger möjlighet till bildkvalitet som inte varit där innan. Men tekniken för att fullt utnyttja HDR är ännu inte där. Standarder är inte helt spikade. Så kan du vänta till mellandagsrean i december 2017 får du både bättre priser och bättre teknik...

Permalänk
Medlem

Tusen tack för era synpunkter! Va nära att köpa den men ni fick mig att tänka om :).. Och ni har så rätt. Med tanke på att 4k utbudet fortfarande är tunnt så är det bättre jag väntar. Har en bra tv nu så är ju inte i jättebehov av ny tv egentligen. Ska nog vänta iaf till mellandagsrean så får vi se då*:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

6490kr på Netonnet den här veckan. Fortfarande mest värt att vänta till ett eventuellt fynd på mellandagsrean? Har också svårt att hitta någon vettig recension av den här modellen...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Reyhan: Den är för enkel modell för att någon ska orka bry sig att testa den. Än mindre att tillverkarna är pigga på att skicka en TV i den här klassen för ett test. De ha så mycket mer som är bättre.

Jag har dock hunnit se modellen. Android-systemet är segare än på XD8xxx-modellerna. Det är helt klart en enklare IPS-panel och inte samma precision i färgerna som XD8xxx-modellerna. Men ändå rätt bra för att vara en så pass typisk mellanmodell. Så länge man inte ställer höga krav så ska det inte vara några problem.

Dock bör man undvika modeller i Sonys 6-serie. Där är det budget-OEM med andra menyer och inte alls samma kvalitetsnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Reyhan: Den är för enkel modell för att någon ska orka bry sig att testa den. Än mindre att tillverkarna är pigga på att skicka en TV i den här klassen för ett test. De ha så mycket mer som är bättre.

Jag har dock hunnit se modellen. Android-systemet är segare än på XD8xxx-modellerna. Det är helt klart en enklare IPS-panel och inte samma precision i färgerna som XD8xxx-modellerna. Men ändå rätt bra för att vara en så pass typisk mellanmodell. Så länge man inte ställer höga krav så ska det inte vara några problem.

Dock bör man undvika modeller i Sonys 6-serie. Där är det budget-OEM med andra menyer och inte alls samma kvalitetsnivå.

Tack för infon, tar den till mig. TV:n lanserades ju ändå med en prislapp på 14k i våras.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Reyhan: De flesta apparater går för 50% på reorna i nov-dec. Därför ska man helt enkelt inte köpa TV på vår- och sommarhalvåret.