MacBook Pro (Retina 13-tums, början av 2015)

Permalänk
Medlem

MacBook Pro (Retina 13-tums, början av 2015)

Hej

Köpte denna i fredags efter att min Macbook Air 2011 börjat sjunga på sista versen. Har lite frågor om någon vänlig själ kan hjälpa mig.

1) Upplösningen är ju förvald på "Ser ut som 1280x800" men dock är detta alldeles för "inzoomat". När jag istället väljer "Ser ut som 1440x900" så står det "En skalad upplösning kan försämra prestandan". Gör detta något? Eller är jag tvungen att ha "Ser ut som 1280x800" för att datorn ska rulla på bra?

2) Har köpt den med 8GB ram, är det lätt att utöka ram-minnet och isåfall vart kan jag köpa ett minne som passar?

Tack.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nyare Mackbooks (din inkluderad) är inte att räkna som lätta att uppgradera. Så du får nog dessvärre nöja dig med 8 gb ram. Beroende på vad du ska göra på datorn skulle jag säga att du kommer rätt långt ändå. För vanligt användande är det mer än tillräckligt.

Gällande upplösningen så spelar det inte så stor roll. Den kommer inte bli mer än på sin höjd marginellt långsammare (om ens det), så kör den upplösning du trivs bäst med.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

Du kan kan inte uppgradera ram på den Macbook Pro'n du har köpt eftersom att det är fastlött på moderkortet. Det är dock möjligt att byta ut SSD'n, men eftersom att den inte är fastlödd. Det är dock en special m.2 fattning till PCI så du har inte hur mycket olika alternativ som helst, och det är fortfarande svindyrt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar. Då är jag med. Har ju Illistrator och Photoshop installerat så det kommer nog gå bra ändå.