G-Sync och överklockad skärm, märker man någon skillnad?

Permalänk
Medlem

G-Sync och överklockad skärm, märker man någon skillnad?

Tjena,
Fick igång G-Sync idag. Hade tidigare klockat skärm till 100Hz (75Hz IPS-panel) så jag testade det ihop med G-Sync nu.
Märker jag någon skillnad med G-Sync och klockad skärm är då min fråga? Jag är van vid 144Hz så det enda jag tänker på just nu är att allting känns så konstigt och segt jämfört med tidigare. Inte samma "smoothness". Så överklockning av skärm, gör ens det någon skillnad? Bara placebo-effekt över allt det här eller nåt? Eller är det bara så att överklockning av skärm är skitsnack?

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 144 Hz och oc till 170. skillnad på oc märker jag endast i spel ex cs:go inte annars i nu läget. upplever inte dock segt. har dock gsync av på grund av fps
men när jag sitter på jobbet framför 60 Hz så märks et direkt efter helgs gaming.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Tjena,
Fick igång G-Sync idag. Hade tidigare klockat skärm till 100Hz (75Hz IPS-panel) så jag testade det ihop med G-Sync nu.
Märker jag någon skillnad med G-Sync och klockad skärm är då min fråga? Jag är van vid 144Hz så det enda jag tänker på just nu är att allting känns så konstigt och segt jämfört med tidigare. Inte samma "smoothness". Så överklockning av skärm, gör ens det någon skillnad? Bara placebo-effekt över allt det här eller nåt? Eller är det bara så att överklockning av skärm är skitsnack?

Det är inte bara Hz'en som spelar in här. De flesta IPS'er har dessutom sämre responstid än motsvarande TN skärm. Det är först nu som det kommit IPS'er som klarar 144Hz, så jag skulle gissa att det är en TN du jämför med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte bara Hz'en som spelar in här. De flesta IPS'er har dessutom sämre responstid än motsvarande TN skärm. Det är först nu som det kommit IPS'er som klarar 144Hz, så jag skulle gissa att det är en TN du jämför med.

Ja exakt, jag jämför med en ASUS VG248QE som jag antar är TN. Så det är alltså responstiden som jag märker av som då är sämre när inget känns helt smooth?

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Ja exakt, jag jämför med en ASUS VG248QE som jag antar är TN. Så det är alltså responstiden som jag märker av som då är sämre när inget känns helt smooth?

Det är ju både responstid och uppdateringsfrekvens som samverkar här.

Din TN skärm visar bilder med 144Hz, vilket alltså betyder en bild var 7ms (1/144). Till detta har du en responstid på 1ms. Dvs i värsta fall tar det 8ms för något som händer i spelet att visas på skärmen.

Din IPS-skärm visar bilder med 100Hz, dvs en bild var 10ms. Till detta har du en responstid på 5-8ms beroende på modell. Det betyder att den totala tiden är 15-18ms.

Din nya skärm är alltså ungefär hälften så snabb som den gamla. Det är nackdelen med IPS, de har bra färger, men är generellt sett långsammare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!