Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Snarare 48 timmar.
Och mycket av prestandan får vi nog vänta till lansering på.
Men jag gissar på 10-20% ifrån Skylake i IPC i snitt. Och angående frekvenser så matchar de rätt bra för de 8-kärniga men att de inte skalar lika bra frekvensmässigt. Så de fyrkärniga kommer ligga efter märkbart på den punkten när de släpps och överklockning kommer inte gå lika lätt.

Då har vi ungefär lika förväntningar.

Ligger dom på runt 10-15 % ifrån skylake i IPC och har 8 kärnor med HT som kan överklockas till runt 4,2 GHz kan jag tänka mig en. Inget vi kommer få reda på nu dock är min gissning. Man vill dock veta vilken stock speed dom går i. Jag gissar på runt 3,4 GHz på dom 8-kärniga med alla kärnor snurrandes och en turbo på runt 3,8 GHz med en kärna. Man får ju iaf gissa!?

Jag är dock rädd att det blir mindre än så för att hålla TDP nere. Men den som lever får se.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Problemet med dom CFD-beräkningarna jag gör är att dom i grunden försöker vara så exakta som möjligt och för att få bäst resultat utan en massa förenklingar så är det singeltrådat som gäller.

Det finns möjlighet att köra flera trådar men förenklar man inte modellen så ger det inget nämnvärt i fråga om tidsåtgång.

För att tjäna något så måste man dela in "rummet" man simulerar i olika "meshes" som vardera består av en "grid" av kuber. Man delar rumkuben i fyra mindre kuber som 4 processorkärnor räknar på samtidigt. Dock innebär detta att gränserna mellan kuberna förenklas, framförallt när det gäller flödet (som är extremt jobbigt att beräkna (framförallt de turbulenta flödena samt partiklar som sot och olika gasblandningar). Sätter man dessa gränser där det riskerar att bli mycket stökiga flöden så kan man få helt fel resultat. Oftast kör man singeltrådat med mindre krävande modeller sen ökar man sakta noggrannheten och tillslut, när beräkningarna tar för lång tid så delar man inte rummet till de olika CPU-kärnorna. Blir resultaten ungefär lika som när man körde enkelttrådat så kan man börja skala upp det igen.

Fan, jobbigt att förklara på svenska då det alltid är engelska man håller på med.

Jag är dock ingen expert på varför det inte går och heller ingen expert på programmet. Finns folk som sitter med det dagarna i enda dock, dom vet nog mer. Programmet använder sig av Large Eddy Simulation (LED) iaf för att beräkna det turbulenta flödet. Räknar man på väldigt små bränder där griden består av 1 mm3 stora kuber typ så används Direct Numerical Simulation (DNS). Det är oftast flödet som brakar ihop om man inte är försiktig när man delar upp rummet för fler processer.

Man kan alltså dela upp simuleringarna på i stort sätt hur många processer och datorer som helst, oftast så så kör man 8 st på en i7 t.ex. Gör man större beräkningar kan man använda sig av superdatorer om man så vill. Något man måste om man ska simulera något extremt. Knappast något en konsult som jag gör. Det gäller bara att veta vad man gör innan.

Det är mycket med det där.

Det här är också ett beräkningsproblem som växer exponentiellt, och därför kan man använda en "genväg", "heuristik".

När man ökar antalet indelningar med mindre och mindre kuber så växer beräkningstiden exponentiellt, och vid en nivå så går det till slut inte längre pga av tiden, som du vet... Det blir som i schack, problemet blir för stort att räkna och man måste använda en genväg.

Ett sätt är att stanna på den nivån av kubstorlekar som ger en "hanterbar" tid. Därefter gör man i stället om beräkningarna (kanske 1000 gånger) på den nivån flera gånger, kanske med slumpade startvärden och använder medianen (eller valfritt) från dessa. Då blir Zen med många kärnor relevant.

(Nu vet jag inte om du kan få ut voxelvärden ur ditt program, men då skulle du själv kunna sammanställa allt med statistik, i 3D)

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Då har vi ungefär lika förväntningar.

Ligger dom på runt 10-15 % ifrån skylake i IPC och har 8 kärnor med HT som kan överklockas till runt 4,2 GHz kan jag tänka mig en. Inget vi kommer få reda på nu dock är min gissning. Man vill dock veta vilken stock speed dom går i. Jag gissar på runt 3,4 GHz på dom 8-kärniga med alla kärnor snurrandes och en turbo på runt 3,8 GHz med en kärna. Man får ju iaf gissa!?

Jag är dock rädd att det blir mindre än så för att hålla TDP nere. Men den som lever får se.

Ja ungefär. Du har lite högre förväntningar på lägstascenariot på IPC. Och du har definitivt en lite mer optimistisk syn på frekvenserna. Jag väntar mig att den har en väldigt brant utveckling av effektkrav efter en viss gräns. Så tror inte frekvensutrymmet uppåt är jättebra som sagt. 4.2Ghz är rätt saftig överklock och 3.8GHz är för högt för turbofrekvensen enligt mig, räknar några hundra MHz lägre på båda.

Permalänk
Avstängd

@sAAb: Ja, fast nej. Det blev ju debunkat i tråden.

Förvänta dig inte läckor från företag som Artic (framförallt marknadsavdelningen...).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Snarare 48 timmar.
Och mycket av prestandan får vi nog vänta till lansering på.
Men jag gissar på 10-20% ifrån Skylake i IPC i snitt. Och angående frekvenser så matchar de rätt bra för de 8-kärniga men att de inte skalar lika bra frekvensmässigt. Så de fyrkärniga kommer ligga efter märkbart på den punkten när de släpps och överklockning kommer inte gå lika lätt.

Vafan, var ju helt säker på att det var den 12e.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

@sAAb: Ja, fast nej. Det blev ju debunkat i tråden.

Förvänta dig inte läckor från företag som Artic (framförallt marknadsavdelningen...).

Såg det nu... Läste inte hela tråden.

(shame on me)

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare

Förhoppningsvis kommer det lite information om prisläge, klockfrekvenser och liknande i morgondagens event, finns vissa som även hävdar att produkten (pappers)-lanseras då.

Fram till dess, snubblade över denna gissning på prisläge. Sannolikt eller inte, vad gissar ni?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Förhoppningsvis kommer det lite information om prisläge, klockfrekvenser och liknande i morgondagens event, finns vissa som även hävdar att produkten (pappers)-lanseras då.

Fram till dess, snubblade över denna gissning på prisläge. Sannolikt eller inte, vad gissar ni?
https://i0.wp.com/digiworthy.com/wp-content/uploads/2016/12/AMD-XP-CPU-Rumors-Zen-Pricing-_-02.png?w=699

Ser ganska vettigt ut. Tror själv inte på någon högre turbo-boost än 3,5Ghz så detta kanske kan komma ganska nära verkligheten.

Priset säger i stort sett ingenting innan vi fått se några "säkra" prestandasiffror.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

https://i0.wp.com/digiworthy.com/wp-content/uploads/2016/12/AMD-XP-CPU-Rumors-Zen-Pricing-_-02.png?w=699

Det låter inte sannolikt, om den inte presterar "sämre" än förhandstipsen.

$389?! Det låter ju som om det skulle vara en ganska klen prestanda i enkeltrådat då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD Zen Live Preview countdown

http://www.amd.com/en-us/innovations/new-horizon

Mycket spänt läge nu

@Yoshman En annan sak som jag funderat på mer är eventuella hemligheter i Zen som man medvetet sparat. Vi har sett asynkrona frekvenser i processorer tidigare, och då menar jag inte IMC och cachelager, utan t.ex i P4 så körde Intel med heltalsenheter som var dubbelt klockade mot sin basfrekvens. Det är alltid kul att spekulera, men jag tror vi kommer få se lite mer smaskens förhoppningsvis djupare i arkitekturen. Det är många faktorer och dom man sett på presentationsblad hittills är ju bara en bråkdel av dom egentligen för att göra folk ännu mer hungriga

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

http://www.pending.me.uk/cd/gre_1481598000.png

Mycket spänt läge nu

@Yoshman En annan sak som jag funderat på mer är eventuella hemligheter i Zen som man medvetet sparat. Vi har sett asynkrona frekvenser i processorer tidigare, och då menar jag inte IMC och cachelager, utan t.ex i P4 så körde Intel med heltalsenheter som var dubbelt klockade mot sin basfrekvens. Det är alltid kul att spekulera, men jag tror vi kommer få se lite mer smaskens förhoppningsvis djupare i arkitekturen. Det är många faktorer och dom man sett på presentationsblad hittills är ju bara en bråkdel av dom egentligen för att göra folk ännu mer hungriga

Tror du har en poäng, finns en möjlighet att Zen är snabbare än vad som hintats om tidigare. Tänk om de har en sleeper på gång.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här är en ytterligare bild

Där tråden verkar börja hos https://hardforum.com/threads/latest-amd-zen-rumors-8-core-fo...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glad man sitter på lite AMD aktier just nu spännande tider de här.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att XP613K smiskar i7-3930k på fingrarna rejält!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Enigma

Din nedräkning är 18 timmar fel.
13.12 3 pm CST är 13.12 21:00 GMT, inte 03:00 GMT.
Den äkta nedräkningen syns i länken

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Har gått rätt bra sedan i somras så xD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Det låter inte sannolikt, om den inte presterar "sämre" än förhandstipsen.

$389?! Det låter ju som om det skulle vara en ganska klen prestanda i enkeltrådat då.

Tycker också det låter väl lågt, tidigare rykten pekade på ~$500 för toppmodellen (toppmodell för konsumenter). Vi får se helt enkelt.

Skrivet av Enigma:

http://www.pending.me.uk/cd/gre_1481598000.png

Mycket spänt läge nu

Fast "double pumped" ALUs i P4 var egentligen mest PR. Vad man hade rent tekniskt var två 16-bits(!) ALUs per pipeline (2 st totalt) som hade en offset på en halv klockcykel, rent tekniskt gick de fortfarande på frekvensen CPUn hade.

Den designen har ändå fördelar över en 32-bitars ALU då en beräkning som är beroende av resultatet av en tidigare beräkning kan i genomsnitt starta tidigare med den design P4:an hade, så helt fel var det inte.

Dagens high-end designer, inklusive Zen, löser ju motsvarande problem med att ha väsentligt bredare back-end (som i.o.f.s. äter mer transistorer för motsvarande teoretiska maxkapacitet, men det är å andra sidan betydligt mer flexibelt och når därför klart närmare teoretiskt max i praktiken).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ligger dem i närheten av skylake med åtta riktiga kärnor och HT kan jag tänka mig gå från min förra 4790k rigg till amd gör att stötta dem om de överclokar hyffsat det vill säga:) jag är rätt positiv till Zen:)

Och lägger de dessutom sin toppmodell mellan intels mainstrstream i7a eller vid samma pris och deras high End har de ju en riktig chans att plocka kunder snabbt, tyvärr är ju som vi alla vet ändå amds cpu rykte inte jättehögt så att kunna dra en liknande HD 4000 lansering för folk kommer inte betala lika mycket för amd cpuer i början hur bra de än är tyvärr,

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det här är också ett beräkningsproblem som växer exponentiellt, och därför kan man använda en "genväg", "heuristik".

När man ökar antalet indelningar med mindre och mindre kuber så växer beräkningstiden exponentiellt, och vid en nivå så går det till slut inte längre pga av tiden, som du vet... Det blir som i schack, problemet blir för stort att räkna och man måste använda en genväg.

Ett sätt är att stanna på den nivån av kubstorlekar som ger en "hanterbar" tid. Därefter gör man i stället om beräkningarna (kanske 1000 gånger) på den nivån flera gånger, kanske med slumpade startvärden och använder medianen (eller valfritt) från dessa. Då blir Zen med många kärnor relevant.

(Nu vet jag inte om du kan få ut voxelvärden ur ditt program, men då skulle du själv kunna sammanställa allt med statistik, i 3D)

Du har helt rätt. Man måste alltid kolla om något indata ger väldigt stora variationer i slutrresultatet, man antar ju faktiskt en hel del i brand- och rökspridningsberäkningar (minst sagt). Allt från materialegenskaper i väggar och ev. möbler till sammansättningen av gaser och andelen sot i dessa. Det är bara tiden som sätter stop för hur noggrann man är så här är flerkärniga CPU:er oslagbart.

Tror inte man får fram voxelvärden men vet inte.

Intressant diskussion.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Får vibbar från optimismen runt Bulldozer

http://www.sweclockers.com/forum/trad/948597-amd-bulldozer-sa...

från 2010-08-26 22:18, startad av Enigma.

Men, som följdes upp 2016-04-23 00:03 av tråden

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1424389-ar-bulldozer-ve...

Jag vill inte att det skall bli så igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja ungefär. Du har lite högre förväntningar på lägstascenariot på IPC. Och du har definitivt en lite mer optimistisk syn på frekvenserna. Jag väntar mig att den har en väldigt brant utveckling av effektkrav efter en viss gräns. Så tror inte frekvensutrymmet uppåt är jättebra som sagt. 4.2Ghz är rätt saftig överklock och 3.8GHz är för högt för turbofrekvensen enligt mig, räknar några hundra MHz lägre på båda.

Jo jag tror mer på runt 3,5 GHz Turbo på 8 cores men då jag är optimist så lägger jag mig högre!

Dock så verkar man kanske kunna öka TDP-gränsen och på så sätt enkelt få en överklockning på Turbon. Inte för att jag vill ha det enkelt men för företag eller noobs så vore det nice.

Vi får se som sagt.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Tror du har en poäng, finns en möjlighet att Zen är snabbare än vad som hintats om tidigare. Tänk om de har en sleeper på gång.

Jag jag misstänker nått.. NÅTT.. så svårt bara med alla faktorer som finns. Lisa Su/AMD har officiellt också bekräftat att Zen "exceeds" 40% IPC över Excavator. Det känns mycket lovande.

Alltid bra med mer info!

Skrivet av Vash:

Samma här, skulle köpt när den va nere i $1.80. Är så JÄVLA förbannad på mig själv att jag inte fick tummen ut tidigare. Hade vart miljonär nu, men än är det inte för sent

Skrivet av ArcticFire:

@Enigma

Din nedräkning är 18 timmar fel.
13.12 3 pm CST är 13.12 21:00 GMT, inte 03:00 GMT.
Den äkta nedräkningen syns i länken

Jo det var timern på AMD's sida som jag utgick ifrån först och det sjukaste är att dom var synkroniserade när jag gjorde timern Får göra en ny oavsett...

Skrivet av Yoshman:

Tycker också det låter väl lågt, tidigare rykten pekade på ~$500 för toppmodellen (toppmodell för konsumenter). Vi får se helt enkelt.

Fast "double pumped" ALUs i P4 var egentligen mest PR. Vad man hade rent tekniskt var två 16-bits(!) ALUs per pipeline (2 st totalt) som hade en offset på en halv klockcykel, rent tekniskt gick de fortfarande på frekvensen CPUn hade.

Den designen har ändå fördelar över en 32-bitars ALU då en beräkning som är beroende av resultatet av en tidigare beräkning kan i genomsnitt starta tidigare med den design P4:an hade, så helt fel var det inte.

Dagens high-end designer, inklusive Zen, löser ju motsvarande problem med att ha väsentligt bredare back-end (som i.o.f.s. äter mer transistorer för motsvarande teoretiska maxkapacitet, men det är å andra sidan betydligt mer flexibelt och når därför klart närmare teoretiskt max i praktiken).

Vi får se vad som uppenbarar sig

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Får vibbar från optimismen runt Bulldozer

http://www.sweclockers.com/forum/trad/948597-amd-bulldozer-sa...

från 2010-08-26 22:18, startad av Enigma.

Men, som följdes upp 2016-04-23 00:03 av tråden

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1424389-ar-bulldozer-ve...

Jag vill inte att det skall bli så igen.

Oooo ja! Bulldozer kommer jag ihåg. Gisses vilken besvikelse. Helt sjukt. Prestandan hade man väl kunnat förlåta om dom åtmistånde var hyfsat energisnåla.

Vart gick snubben som hittade på den arkitekturen? För han jobbar väl knappast kvar i närheten av AMD?

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

@sAAb Det fanns aldrig några så konkreta fakta på Bulldozer då som nu som är bekräftade officiellt. Det var också lögner och AMD var i en stor förändring. Bara att söka upp på John Fruehe Nu har man i princip ett nytt AMD, med ny CEO och mycket av veteranerna på plats igen samt enorma investeringar och andra saker som influerar AMD enormt.

Ska man bara hålla sig till att dom officiellt bekräftat att Zen ska ha 40% och strax däröver högre IPC än senaste versionen av BD (EV) så är det en helt annan sak. Det finns också en intervju med en från designteamen som bekräftade att dom var hårt begränsade med utvecklingen av BD, men att man nu har fått fria tyglar att gå "all in".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

@sAAb Det fanns aldrig några så konkreta fakta på Bulldozer då som nu som är bekräftade officiellt. Det var också lögner och AMD var i en stor förändring. Bara att söka upp på John Fruehe Nu har man i princip ett nytt AMD, med ny CEO och mycket av veteranerna på plats igen samt enorma investeringar och andra saker som influerar AMD enormt.

Ska man bara hålla sig till att dom officiellt bekräftat att Zen ska ha 40% och strax däröver högre IPC än senaste versionen av BD (EV) så är det en helt annan sak. Det finns också en intervju med en från designteamen som bekräftade att dom var hårt begränsade med utvecklingen av BD, men att man nu har fått fria tyglar att gå "all in".

Vet inte om den här tråden har nämnts:

https://forums.anandtech.com/threads/first-summit-ridge-zen-b...

men här är det 40 % bättre än Excavator:

Hmmmm...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som är grymt sugen på en dual moderkort som både kör en Core i7-7700K samt en 8 kärnig Zen. Lite silvertejp, våld och vaselin så går det nog att få till

Nej men det är typ en sådan rigg många av oss datornissar har behov av idag, Core i7-7700K snabba kärnor och Zens antal så att all skit inte behöver ligga på kärnor som ska vara helt fria för att enbart kör de trådar som har högst realtidskrav på sig.

Jag är väldigt förväntansfull på Zen, men enbart en sådan räcker ej åt mig, men samtidigt räcker ej 2st Core i7-7700K till så mycket last heller.

Angående vanligt folk så går vi emot molnet och vad det finns för hårdvara i terminalen/tunna klienten är ej så viktig, men visst bra skärm, tangentbord plus mus är viktigt.
Jag tror dock att AMD kan prispressa bra cpuer rejält, det är en väldigt liten andel användare som har behov av processorer med hög singeltråd prestanda utan att den överlag ska fungera bra. (alltså prisvärdighet och trots att ssdna har blivit snabbare så är de fortfarande en flaskhals för många) Alltså andelen användare som kör någon applikation som är krävande är väldigt liten, utan behovet är att de kör en massa små applikationer som kräver lite. Och gamers är en ytterst liten minoritet om man ser till alla datorer som säljs.

*edit*
Observera att jag ej har sagt att den stora skaran som använder sin dator mer som en terminal/tunn klient är behov av ett 8 cores cpu, men jag tror att Amd kan prispressa de billigare cpuerna för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

http://i65.tinypic.com/2wevvqa.png

Hmmmm...

I Cinebench 15, enkeltrådat, så skulle Zen, enligt mina snabba efterforskningar vara ungefär lika snabb som 4770k (åter igen i enkeltrådat). Detta om man multiplicerar FX 8370's resultat med 1,4 för en 40 procenting ökning. Problemet är att 8370 har en boost på hela 4,2 GHz och 4770k på 3,9 GHz. Så Zen skulle fortfarande vara en 8 % långsammare än en 4770k och avståndet skulle bara öka till Sky och Kaby Lake (inte för att Kaby Lake verkar ha bättre IPC än Sky Lake). En 8-kärnig Zen i 3 GHz skulle dock krossa en 4770k i flertrådade uppgifter.

Nu går det såklart inte att göra så här och ta resultaten på allvar men jag har tråååååkiiiiigt i min väntan!

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

I Cinebench 15, enkeltrådat, så skulle Zen, enligt mina snabba efterforskningar vara ungefär lika snabb som 4770k (åter igen i enkeltrådat). Detta om man multiplicerar FX 8370's resultat med 1,4 för en 40 procenting ökning. Problemet är att 8370 har en boost på hela 4,2 GHz och 4770k på 3,9 GHz. Så Zen skulle fortfarande vara en 8 % långsammare än en 4770k och avståndet skulle bara öka till Sky och Kaby Lake (inte för att Kaby Lake verkar ha bättre IPC än Sky Lake). En 8-kärnig Zen i 3 GHz skulle dock krossa en 4770k i flertrådade uppgifter.

Nu går det såklart inte att göra så här och ta resultaten på allvar men jag har tråååååkiiiiigt i min väntan!

Notera dock att det är 40% över excavator som är har bättre ipc än piledriver.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Inaktiv

Även om jag köpte ett nytt system nyligen så är plånboken redo om det blir för lockande för att stå emot. Är nog personligen mer sugen på Vega, vill efter en månad tillbaks till AMD igen så ganska stor chans för köp där om de kommer nära nog eller än bättre, förbi.

Riktigt riktigt spännande detta, är en av de största och mest intressanta lanseringarna på många år i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

http://i65.tinypic.com/2wevvqa.png

Hmmmm...

Hur ska man tolka den? Att Bulldozer är stabilare när den lastas ner i jämförelse med Intel & Zen? Eller?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |