Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Haha, har suttit och läst några sidor från den tråden, insikten när allt har fallit på plats och känslorna kommer in samt ångesten och tomheten för en hel del medlemmar är jobbig och rolig på samma gång. Jag skrev inget då men var en av dom som hoppades på att Bulldozer skulle bli bra. Och jag kände likadant.

Ps. Såg AMD_PERA bland kommentarerna, var inte igår jag såg den medlemmen! Var det inte samma medlem som skrev hela tiden "Det blir nog bra när det är färdigt" eller nåt sånt? Hens orörliga positivtet var av högsta rang!

Fanns några härliga quotes också;

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av crill333:

Bulldozer kommer lätt slå Intels 2600k.

Intressant att prestandamålet är detsamma såhär lång tid efteråt. Lyckas AMD nå 2600k i enkeltrådade laster så tror jag att de har en god chans att lyckas med Zen, om de inte springer in i ett frekvenstak, på samma sätt som med Polaris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Väldigt många på sweclockers jobbar inom It och har behov av långt fler än enbart 16 kärnor. Det finns dock problem som att det för vanligt folk med begränsad ekonomi inte finns snabbare hårddiskar än dubbla Samsung 960 Pro m.2 ssd att köpa och de ska klara av att leverera data till alla kärnor. Förhoppningsvis kommer det väl snabbare ssd diskar snart som ej flaskar.

Men 16käriga Zen lär bli som Intels motsvarande cpu, där ingen av dem riktar sig till folk som använder datorn mer som en webbklient och liknande. Det intressanta för AMD ekonomi är hur den presterar emot de vanliga i5orna som de flesta köper, kan man för motsvarande pris få en 8 cores AMD som presterar lite bättre så kan AMD tjäna mycket pengar på detta.

Om vi tar gamers så köper de flesta inte en 6700k utan en i5, kommer då AMDs Zen att prestera bättre för just detta till ett lägre pris är en stor fråga?

Finns väldigt många inom IT som är på Sweclockers, men antalet som behöver 16 trådar som inte är serverbaserat måste vara mikroskopisk i förhållande till gruppen som vill lira spel.

Ja de flesta köper I5or, även om jag tror I7or (i Sverige) inte ligger långt efter pga att prestanda skillnanden är större idag.
Problemet uppstår om jag har rätt, att AMDs Zen hamnar mellan 6600k och 6700k i spel och spöar/likvärdig Broadwell-E i flertrådig applikationer.
Hur ska AMD prissätta produkten??? Jag tror att AMD kommer att sätta ett pris som gör att jag och i princip alla andra som ska bygga en gaming dator blir tvugna att köpa Intel ändå.

AMD har så dåligt rykte idag att de måste vara bättre och billigare än Intel och jag tror inte det kommer att hända.

Är AMD bättre och billigare än Intel ska jag köpa en Zen, lol.

Permalänk
Hjälpsam

En stor skillnad i dag gentemot när Bulldozer kom, är att spel faktiskt börjat använda många kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Finns väldigt många inom IT som är på Sweclockers, men antalet som behöver 16 trådar som inte är serverbaserat måste vara mikroskopisk i förhållande till gruppen som vill lira spel.

Ja de flesta köper I5or, även om jag tror I7or (i Sverige) inte ligger långt efter pga att prestanda skillnanden är större idag.
Problemet uppstår om jag har rätt, att AMDs Zen hamnar mellan 6600k och 6700k i spel och spöar/likvärdig Broadwell-E i flertrådig applikationer.
Hur ska AMD prissätta produkten??? Jag tror att AMD kommer att sätta ett pris som gör att jag och i princip alla andra som ska bygga en gaming dator blir tvugna att köpa Intel ändå. För de som enbart spelar på datorn så en i7-7700K är det självklara valet om ens plånbok tillåter det.

AMD har så dåligt rykte idag att de måste vara bättre och billigare än Intel och jag tror inte det kommer att hända.

Är AMD bättre och billigare än Intel ska jag köpa en Zen, lol.

För de som kommer köpa en ren speldator i den högre prisklassen säg 15 000kr, så lär såklart inte Zen vara ett alternativt såvida man inte kör något riktigt ovanligt spel. Men för lägre prisklasser där de idag inte ens väljer en i7a.

Amd amds rykte så är jag tveksam till om det är så dåligt, det är ju inte så att de har levererat ostabila cpuer eller något. Utan de har bara sålt processorer som inte har varit så snabba och det har typ alla gamers vetat om och inte valt en sådan cpu. Jag skulle tro Intels ryckte är minst lika dåligt, många sitter på processorer som nästan är 5år gamla och det finns ingen större vits att uppgradera.
Visst man får en betydligt snabbare igpu i cpun, en självklart uppgraderingen för de som kör med dubbla externa grafikkort och tycker att cpun flaskar.

Permalänk
Hjälpsam

Ett val som många gamers kommer att ställa sig är kanske följande.
Skall jag köpa en Intel med 4 något snabbare kärnor utan HT, eller en AMD med något långsammare men med HT (Threadshredder), för samma pris?
Här tror jag att många kommer att inse att AMD ger mer för samma peng.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För de som kommer köpa en ren speldator i den högre prisklassen säg 15 000kr, så lär såklart inte Zen vara ett alternativt såvida man inte kör något riktigt ovanligt spel. Men för lägre prisklasser där de idag inte ens väljer en i7a.

Amd amds rykte så är jag tveksam till om det är så dåligt, det är ju inte så att de har levererat ostabila cpuer eller något. Utan de har bara sålt processorer som inte har varit så snabba och det har typ alla gamers vetat om och inte valt en sådan cpu. Jag skulle tro Intels ryckte är minst lika dåligt, många sitter på processorer som nästan är 5år gamla och det finns ingen större vits att uppgradera.
Visst man får en betydligt snabbare igpu i cpun, en självklart uppgraderingen för de som kör med dubbla externa grafikkort och tycker att cpun flaskar.

Ryktet i sig är inte dåligt förutom att du behöver ett mindre kärnkraftverk för att driva grejerna, lol. Det är "ryktet"!!!!!!
Skulle du fråga 1000 gamers idag vilket märke de skulle rekomendera så ligger AMD jävligt illa till.

Du fattar fortfarande inte vad fan jag skriver, hur svårt är det???
Zen kommer förmodligen att prisättas i en nivå som är över Intels i alla prisklasser för "SPEL"!!!!!!!!!!!!
"Ren spekulation" men du verkar inte fatta vad jag skrev, priset skalas med prestandan och om ZENs topmodell är för dyr kommer de andra inte heller att vara bättre/billigare i sin prisklass.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Ryktet i sig är inte dåligt förutom att du behöver ett mindre kärnkraftverk för att driva grejerna, lol. Det är "ryktet"!!!!!!
Skulle du fråga 1000 gamers idag vilket märke de skulle rekomendera så ligger AMD jävligt illa till.

Zen kommer förmodligen att prisättas i en nivå som är över Intels i alla prisklasser för "SPEL"!!!!!!!!!!!!
"Ren spekulation" men du verkar inte fatta vad jag skrev, priset skalas med prestandan och om ZENs topmodell är för dyr kommer de andra inte heller att vara bättre/billigare i sin prisklass.

Man kan diskutera vad ryktet är för olika grupper av individer, de jag umgås med ser inte ner på AMD och bara ser att de ej har någon intressant produkt idag. Alltså de köper inte AMD processorer till annat än 5000kr laptops.
Skulle AMD börja leverera bra processorer så skulle folk köpa den, det syns inte minst i alla trådar där folk är förväntasfulla på zen.

Angående priset så är det just det jag har pratat om, alltså hur bra presterar Zen emot de vanliga i5or som de flesta gamers köper är intressant för de flesta gamers. Att sedan Zen knappast lär bli ett val för de som kör med dubbla 1080 etc är en helt annan sak.

För att AMD nu ska lyckas med Zen så måste de vara billigare än motsvarande Intel, är de inte det utan exakt samma pris, ja då lär de floppa. Nu skulle dock vissa personer bli vilseledda av att AMD 8 core marknadsföring.

*edit*

Förtydligande om hur jag ser på ryktet, vi tänker på olika sätt,

Ta Nokia och deras mobiltelefoner där windows floppade rejält. Nu kommer Nokia börja med Android igen, har Nokia då bra eller dåligt ryckte? Enligt de flesta så är Nokias telefoner som fortfarande säljs i vissa butiker inte mycket att ha, många är dock extremt förväntansfull på deras nya mobiler.

Exakt samma sak gäller mig och flera med Zen. Amds nuvarande x86or är inte mycket att hänga i granen, däremot är jag extremt förväntasfull på Zen.

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är en av dom saker för att väga upp 2 AGU's eller assymetrisk load/store i arkitekturen.

Av infon att tyda så kommer Zen med en basfrekvens på 3.4Ghz och en turbofrekvens som får sitt tak beroende på kylning och strömkonsumption, mycket likt det vi ser i dagens GPU'er. Detta är ju i så fall en förbättring av Intel's turbo som har ett fast frekvenstak och kan behövas så att den kan komma upp lite i frekvens om nu IPC ligger lite efter.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hyser du något personligt agg emot AMD eller vad är det frågan om?

Det finns ingen anledning att vara så aggressiv i sitt språk gällande en ryktesdiskussion om en kommande processorfamilj. Den som lever får se. Sedan kan väl de som vill vara förväntansfulla och positiva få vara just det?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Man kan diskutera vad ryktet är för olika grupper av individer, de jag umgås med ser inte ner på AMD och bara ser att de ej har någon intressant produkt idag. Alltså de köper inte AMD processorer till annat än 5000kr laptops.
Skulle AMD börja leverera bra processorer så skulle folk köpa den, det syns inte minst i alla trådar där folk är förväntasfulla på zen.

Angående priset så är det just det jag har pratat om, alltså hur bra presterar Zen emot de vanliga i5or som de flesta gamers köper är intressant för de flesta gamers. Att sedan Zen knappast lär bli ett val för de som kör med dubbla 1080 etc är en helt annan sak.

För att AMD nu ska lyckas med Zen så måste de vara billigare än motsvarande Intel, är de inte det utan exakt samma pris, ja då lär de floppa. Nu skulle dock vissa personer bli vilseledda av att AMD 8 core marknadsföring.

*edit*

Förtydligande om hur jag ser på ryktet, vi tänker på olika sätt,

Ta Nokia och deras mobiltelefoner där windows floppade rejält. Nu kommer Nokia börja med Android igen, har Nokia då bra eller dåligt ryckte? Enligt de flesta så är Nokias telefoner som fortfarande säljs i vissa butiker inte mycket att ha, många är dock extremt förväntansfull på deras nya mobiler.

Exakt samma sak gäller mig och flera med Zen. Amds nuvarande x86or är inte mycket att hänga i granen, däremot är jag extremt förväntasfull på Zen.

Är också förväntansfull, annars hade jag köpt en 6700k på Blackfriday.
Men efter Bulldozer kan man inte vara något annat än pessimistisk.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Nokias telefoner anses vara bra, operativsystemet dom kör anses vara begränsat.

Permalänk
Medlem

Jag har hyfsade förhoppningar på Zen.

Tanken från min sida är att köra ett linux operativ i grunden och sedan virtualisera en windowsinstallation med GPU passthrough för spel. VT-d stöds för intels k modeller enbart med i7 processorer. Vilket snabbt sprigner iväg till 5k för en CPU. Likaså har jag användning för 16 kärnor då det kommer vara 2 operativsystem som ska dras runt.

Förhoppningarna är således höga då en Zen i rätt prisklass hade passat ändamålet utmärkt.
En utmanare till Intels monopol välkomnas även alltid.

Huruvida det faktiskt blir förverkligande av planerna beror helt på prestanda och prisklass på processorerna. Det måste kunna motiveras mot min nuvarande setup av en i5 3570k och dual boot.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hyser du något personligt agg emot AMD eller vad är det frågan om?

Det finns ingen anledning att vara så aggressiv i sitt språk gällande en ryktesdiskussion om en kommande processorfamilj. Den som lever får se. Sedan kan väl de som vill vara förväntansfulla och positiva få vara just det?

Ursäkta, lol.
Var kanske onödigt.

Permalänk
Medlem

Ska man inte få en länk av AMD när det börjar? Varför skulle man annars registrera sig som intresserad?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ursäkta, lol.
Var kanske onödigt.

Låt oss hoppas istället

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ramlösa:

Ryktet är fel.

Det kräver mycket mindre än många tror, den gång en FX8350 kräver nära 125W är då den använder alla åtta kärnor men då presterar den också bättre än en I7 2600K (samtida och dyrare CPU).
Vanligtvis används sällan mer än fyra kärnor, när man spelar äldre spel, då kickar strömsparfunktionerna in.

Problemet med FX8350:s åtta svaga kärnor gentemot Intels 4 starka, var just att AMD sällan kunde använda alla sina, men man kan inte då heller hävda att den drar full effekt vid dessa tillfällen det är inkonsekvent.

Du borde fråga dig själv, om det är vettigt att använda sådana kraftutryck med en massa utropstecken och frågetecken i en diskussion.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Här är rumored prices, stämmer det är det inte så mycket billigare än intel fastän man får fler cores, kom ihåg rx 480 199dollars, kostade över 3000kr i sverige, inga förväntningar vi får se ikväll.

http://imgur.com/a/sRM2P

Stämmer lanseringen kommer man behöva vänta i över 3 månader för sr5 och sr3, tror en hel del kommer välja kabylakes i5.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Enigma:

http://cdn.videocardz.com/1/2016/12/RYZEN-Smart-Prefetch.jpg

Känns som att detta är en av dom saker för att väga upp 2 AGU's eller assymetrisk load/store i arkitekturen.

Av infon att tyda så kommer Zen med en basfrekvens på 3.4Ghz och en turbofrekvens som får sitt tak beroende på kylning och strömkonsumption, mycket likt det vi ser i dagens GPU'er. Detta är ju i så fall en förbättring av Intel's turbo som har ett fast frekvenstak och kan behövas så att den kan komma upp lite i frekvens om nu IPC ligger lite efter.

Stämmer dock inte med Intel Turbo boost 3.0 ändrat lite där.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

Här är rumored prices, stämmer det är det inte så mycket billigare än intel fastän man får fler cores, kom ihåg rx 480 199dollars, kostade över 3000kr i sverige, inga förväntningar vi får se ikväll.

http://imgur.com/a/sRM2P

Stämmer lanseringen kommer man behöva vänta i över 3 månader för sr5 och sr3, tror en hel del kommer välja kabylakes i5.

Klockfrekvensen stämde ju inte, så man bör kanske ta det andra med en nypa salt också.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Kanske redan har postats innan. Här är länken till livestreamen som börjar klockan 10 på kvällen.
https://www.twitch.tv/amd

Permalänk
Medlem

Så sjukt taggad inför kvällens event

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tanken från min sida är att köra ett linux operativ i grunden och sedan virtualisera en windowsinstallation med GPU passthrough för spel. VT-d stöds för intels k modeller enbart med i7 processorer.

Har inte det där ändrats i senare generationer? Jag tror att de flesta modeller har stöd för det mesta numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Intressant att prestandamålet är detsamma såhär lång tid efteråt. Lyckas AMD nå 2600k i enkeltrådade laster så tror jag att de har en god chans att lyckas med Zen, om de inte springer in i ett frekvenstak, på samma sätt som med Polaris.

Jo, när du lägger upp det så. Snacka om att det här varit en lång väg! Instämmer på det övriga.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Stämmer dock inte med Intel Turbo boost 3.0 ändrat lite där.

Exakt samma sak, bara att taket är höjt specifikt för 69xx/68xx-familjen via ett verktyg som Intel släppte för att dom inte skall lägga sig fatalt efter i enkeltrådade applikationer, där dom fyrkärniga fortfarande kommer ha bäst prestanda med högst turbo. 69xx/68xx kommer inte över 4Ghz Turbo med verktyget aktiverat.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

ZEN kommer förmodligen prisättas lägre än motsvarande intel eftersom AMD måste hämta in marknadsandelar. Det var ju samma under athlon-tiden när amd spöade intel på i princip alla områden. Trots aggresiv prissättning hade intel betydligt större marknadsandel med sina överhettande och strömslukande pentium 4.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

http://cdn.videocardz.com/1/2016/12/RYZEN-Smart-Prefetch.jpg

Redan Bulldozer har i teorin stöd för att göra "smart" prefetch där smart måste syfta till att man har algoritmer för att hitta "strides" i data accesser.

Men självklart kan man ha putsat på algoritmen, en stor orsakt till att Core 2 fick en sådan boost från generationen innan var just att dess prefetch algorithm var betydligt bättre än tidigare.

För en fyra/fem år sedan testade Linus Torvalds att göra alla manuella "prefect" instruktioner till no-ops i Linux-kärnan, resultatet blev ett par procent högre prestanda. Visade sig att även om dessa instruktioner kanske varit en bra idé när man stoppade dit dem hade CPUernas automatiska algoritmer blivit så bra (framförallt kan de använda sig av dynamisk feedback) att de i genomsnitt var bättre än kernelutvecklarna (ungefär samma utveckling vi ser på assembler, idag genererar en kompilator bättre kod än vad väldigt nära 100 % av programmerarna är kapabla till att skapa).

Edit: det skrivet, prefetch kan inte användas som ersättare/boost för fall där det är för gå AGUs. Faktum är att en riktigt bra prefetcher skulle öka antal fall där AGU är flaskhals.

Prefetch: minskar genomsnittlig latens för främst läsning men kan även nyttjas för skrivning.
AGU: används varje gång en instruktion refererar minnet (en x86 operation där minne är måloperand kan i vissa lägen kräva två minnesoperationer för en instruktion, t.ex. "add DWORD PTR [rax], rdx", man läser först från [rax] för att sedan skriva tillbaka resultatet.

Om prefetch är väldigt framgångsrik kommer prestanda begränsas av hur snabbt back-end kan beta av instruktionsflödet, gör man väldigt mycket minnesanrop som aldrig "stallar" kommer man hamna i ett läge där antal minnesberäkningar per cykel blir flaskhals.

Vill man spåna lite om designen kan man konstatera att Zen kan göra två läsningar och en skrivning i cache-hierarkin men kan bara hålla två minnesoperationer över tid i genomsnitt. Här kan ju tanken vara att det i praktiken blir en del "stalls" så minnesoperationer köas upp och för att hantera ketchup-effekten när saker väl börjar trilla in har man högre kapacitet i minnesmaskineriet än vad CPUn är kapabel att upprätthålla över tid.

En sådan optimering kan också förklarat varför man inte satsar så hårt på AVX-prestanda, många AVX-laster lägger väldigt tryck på just minnesoperation då det är 32 bytes per register samt instruktioner som FMA har tre in argument och ut argument. Sandy/Ivy Bridge hade problem att mata AVX-enheterna snabbt nog, Haswell har både fler AGUs och nästan dubbla L2-bandbredd vilket i praktiken knappt märktes utanför just AVX-laster.

Skrivet av Enigma:

Exakt samma sak, bara att taket är höjt specifikt för 69xx/68xx-familjen via ett verktyg som Intel släppte för att dom inte skall lägga sig fatalt efter i enkeltrådade applikationer, där dom fyrkärniga fortfarande kommer ha bäst prestanda med högst turbo. 69xx/68xx kommer inte över 4Ghz Turbo med verktyget aktiverat.

Var precis också på väg att peka på Turbo Boost 3.0 (som jag till stor del missat). När du skriver "exakt samma sak", menar du då att det är samma sak som det AMD menar med att de kan gå över maxboost?

Just Turbo Boost 3.0 är ju en finnes i alla fall jag finner riktigt intressant, den är kanske i praktiken begränsad till 4,0 GHz för de flesta kretsar men det kan varierar från krets till vilket är orsaken till att man inte har en officiell hastighet här.

Känns ju lite surt att köpa en dyr CPU, t.ex. i7-6950X, när man vet att 6700K (och än mer 7700K) kommer i praktiken vara snabbare i en klar majoriteten av fallen för en långt billigare peng. Turbo Boost 3.0 kapar inte helt skillnaden för program som bara använder någon enstaka kärna, men jämfört med i7-6700K är man ändå inom ~10 %. I det läget är ju en CPU med många kärnor betydligt roligare då man ger upp väldigt lite i applikationer som använder få kärnor (vilket är en förkrossande majoritet sett till antal).

Så oavsett om AMD gjort något likt Turbo Boost 3.0 eller uppnått samma effekt på något annat sätt är det helt rätt tänkt och prioriterat. Siktar man på desktop är och förblir enkeltrådprestanda kritiskt då det finns en lång rad problem som helt enkelt inte kan köras på flera kärnor på ett vettigt sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

ZEN kommer förmodligen prisättas lägre än motsvarande intel eftersom AMD måste hämta in marknadsandelar. Det var ju samma under athlon-tiden när amd spöade intel på i princip alla områden. Trots aggresiv prissättning hade intel betydligt större marknadsandel med sina överhettande och strömslukande pentium 4.

Pentium 4 var en riktig jävla katastrof, helt makalöst att dom var så pass populära som dom var

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Pentium 4 var en riktig jävla katastrof, helt makalöst att dom var så pass populära som dom var

Inte så jag minns det iaf, 90% av alla entusiaster/spelare hade ju athlon maskiner.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Inte så jag minns det iaf, 90% av alla entusiaster/spelare hade ju athlon maskiner.

Nja, det fanns en period från när Pentium4c kom och fram tills Athlon64 kom när Pentium4 processorer var rätt populära i prestanda segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Redan Bulldozer har i teorin stöd för att göra "smart" prefetch där smart måste syfta till att man har algoritmer för att hitta "strides" i data accesser.

Men självklart kan man ha putsat på algoritmen, en stor orsakt till att Core 2 fick en sådan boost från generationen innan var just att dess prefetch algorithm var betydligt bättre än tidigare.

För en fyra/fem år sedan testade Linus Torvalds att göra alla manuella "prefect" instruktioner till no-ops i Linux-kärnan, resultatet blev ett par procent högre prestanda. Visade sig att även om dessa instruktioner kanske varit en bra idé när man stoppade dit dem hade CPUernas automatiska algoritmer blivit så bra (framförallt kan de använda sig av dynamisk feedback) att de i genomsnitt var bättre än kernelutvecklarna (ungefär samma utveckling vi ser på assembler, idag genererar en kompilator bättre kod än vad väldigt nära 100 % av programmerarna är kapabla till att skapa).

Edit: det skrivet, prefetch kan inte användas som ersättare/boost för fall där det är för gå AGUs. Faktum är att en riktigt bra prefetcher skulle öka antal fall där AGU är flaskhals.

Prefetch: minskar genomsnittlig latens för främst läsning men kan även nyttjas för skrivning.
AGU: används varje gång en instruktion refererar minnet (en x86 operation där minne är måloperand kan i vissa lägen kräva två minnesoperationer för en instruktion, t.ex. "add DWORD PTR [rax], rdx", man läser först från [rax] för att sedan skriva tillbaka resultatet.

Om prefetch är väldigt framgångsrik kommer prestanda begränsas av hur snabbt back-end kan beta av instruktionsflödet, gör man väldigt mycket minnesanrop som aldrig "stallar" kommer man hamna i ett läge där antal minnesberäkningar per cykel blir flaskhals.

Vill man spåna lite om designen kan man konstatera att Zen kan göra två läsningar och en skrivning i cache-hierarkin men kan bara hålla två minnesoperationer över tid i genomsnitt. Här kan ju tanken vara att det i praktiken blir en del "stalls" så minnesoperationer köas upp och för att hantera ketchup-effekten när saker väl börjar trilla in har man högre kapacitet i minnesmaskineriet än vad CPUn är kapabel att upprätthålla över tid.

En sådan optimering kan också förklarat varför man inte satsar så hårt på AVX-prestanda, många AVX-laster lägger väldigt tryck på just minnesoperation då det är 32 bytes per register samt instruktioner som FMA har tre in argument och ut argument. Sandy/Ivy Bridge hade problem att mata AVX-enheterna snabbt nog, Haswell har både fler AGUs och nästan dubbla L2-bandbredd vilket i praktiken knappt märktes utanför just AVX-laster.

Det var min tanke också just gällande Haswell här då den fick enormt stora förändringar jämfört med det man såg i IB, och visar sig mest antagligen under AVX operationer. Huvudsaken är att man uppnår en god balans i designen i nuvarande och legacy applikationer. Resten är som jag tidigare sagt mest nichat. Innan AVX hamnar på skrivbordsmiljö så kommer både Zen och Kaby Lake samla damm.

Var precis också på väg att peka på Turbo Boost 3.0 (som jag till stor del missat). När du skriver "exakt samma sak", menar du då att det är samma sak som det AMD menar med att de kan gå över maxboost?[/quote]

Syftar i detta avseende på att det fungerar som innan, att man har ett tak, medans AMD's nyhet här verkar vara att det inte finns ett specificerat tak, utan avgörs helt på hur stor kylkapacitet man har. Frågan är då om den tar hänsyn till processorns specificerade TDP, eftersom presentationsbladen nämner LN2 som kylning. Då tänker jag i nästa steg, kommer den tillåta högre spänning till processorn och automatiskt öka den för att sen spränga gränsen totalt för dess TDP. Förhoppningsvis får vi svar på detta snart, men helt klart så tolkas detta som att den inte har ett specificerat tak för frekvensen som Intel har.

Citat:

Just Turbo Boost 3.0 är ju en finnes i alla fall jag finner riktigt intressant, den är kanske i praktiken begränsad till 4,0 GHz för de flesta kretsar men det kan varierar från krets till vilket är orsaken till att man inte har en officiell hastighet här.

Känns ju lite surt att köpa en dyr CPU, t.ex. i7-6950X, när man vet att 6700K (och än mer 7700K) kommer i praktiken vara snabbare i en klar majoriteten av fallen för en långt billigare peng. Turbo Boost 3.0 kapar inte helt skillnaden för program som bara använder någon enstaka kärna, men jämfört med i7-6700K är man ändå inom ~10 %. I det läget är ju en CPU med många kärnor betydligt roligare då man ger upp väldigt lite i applikationer som använder få kärnor (vilket är en förkrossande majoritet sett till antal).

Så oavsett om AMD gjort något likt Turbo Boost 3.0 eller uppnått samma effekt på något annat sätt är det helt rätt tänkt och prioriterat. Siktar man på desktop är och förblir enkeltrådprestanda kritiskt då det finns en lång rad problem som helt enkelt inte kan köras på flera kärnor på ett vettigt sätt.

I AMD's fall är det en utmärkt komplettering. I Intel's fall är det väl tur att dom inte låter sina processorer bli rejält omkörda i enkeltrådade apps. Dock inte många som känner till detta och på så vis inte utnyttjar sina system till fullo eventuellt. Dock så är det en nishad familj och dom som köper dom sitter bench/oc eller mycket riktigt för det dom är avsedda för - flertrådade laster.

Btw, blir det att kika på eventet om 1h 45min eller?

Visa signatur