Mina tankar om Zen före Ryzen
Har smygläst tråden till största del sedan jag skrev i oktober. Tänkte jag skulle komma igen men väntat tills jag läst igenom de ingående kommentarerna och spekulationsfejden mellan Enigma och Yoshman en gång till och sen i början av december blossade det upp en till sådan med Aleshi inblandad. Det kändes dock lite överväldigande, så jag har dragit på det ända till nu. Med Zen alldeles runt hörnet måste jag ju skynda mig om kommentarerna ska vara relevanta Observera att detta är innan jag sett eller läst om AMD:s New Horizon.
Det börjar verkligen brännas nu, folks entusiasm smittar verkligen av sig.
Jag tycker en del här har alldeles för höga förhoppningar på Zen. Jag tror Zen kommer billigt och bra alternativ till nischer som Intel i dagsläget tar hutlöst (10K+) betalt för, men inte vara en direkt konkurrent till den vanliga Core-serien. Dock kommer den vara tillräckligt bra för vanligt skrivbordsanvändande. Zen är nog främst ämnad för att vara bra i servrar, för det är där de riktigt stora pengarna finns, och den marknaden har framtiden för sig, till skillnad från skrivbordsdatorer. Men den är ju gjord för att skala väl så att den kan fylla alla marknader.
Stör mig lite på att AMD inte släpper Bristol ridge och AM4 innan Zen, hade så gärna "värmt upp" med det. Bara en ny sockel är upphetsande tycker jag.
Det där ryktet om Zen-baserade APU:er i framtida Macbook (Pro?) vad tror ni om det egentligen? Är Apple villig att offra CPU-prestanda för att få GPU-prestanda?
@Enigma @AMD-FX
Det där Intel Management Engine kan vara ett krav från NSA och Patriot Act.
Intressant diskussion mellan sAAb och heatm även om jag bara fattade hälften
Jag har dock snappat upp namnet. Ryzen tycker jag låter ruskigt bra.
Slutligen en bild som sammanfattar läget såhär i elfte tolfte timmen

Det hon verkar säga är att Zen kommer att ha så hög prestanda att de kommer ta lika mycket betalt för dem som Intel tar för i5 och i7 (oklart generation).
Det AMD tidigare verkar ha menat med "competetive" är ngt i stil med "man måste väga in alla faktorer, både prestanda, features och pris" och i så fall pratar vi nog snarare om i3-prestanda till ungefär i5-pris.
Varför skulle de ta väsentligt mer betalt för motsvarande produkt hos Intel? Hur tänkte du nu?
Det har ju även gått rykten om att Zen är dubbelt så snabb som FX-8350, men om jag minns rätt kom det iofs från AMD själva och bör därför inte litas på allt för mycket. Men, om så är fallet så hamnar Zen av okänd modell i höjd med, eller över Skylake åtminstone i Cinebench R15.
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...
Med det sagt, så inväntar jag hellre riktiga och opartiska tester. Samtidigt är jag gärna återhållsam i mina förhoppningar, för jag vill inte bli besviken. Sanningen är att i dagsläget vet vi egentligen inte hur den presterar, mer än i demonstrationen vi fick av AMD i Blender.
Varför är officiell information inte att lita på? Det må vara vinklat, men det är inte humbug.
Ursäkta jag går offtopic, men kommentarer som dina gör att det känns mindre motigt att köpa ett 1070 till min nuvarande 2700K (4,35 i Turbo). Om jag skulle behöva uppdatera moderkort, minnen, och cpu så skulle jag inte ha råd med 1070 utan fått nöja mig med 1060 3GB. Vill gärna ha en bra bit över 120 fps i kommande Quake Champions i 1080p.
Ska du inte vänta på Vega åtminstone? Kommer snart. Quake champions verkar inte komma på ett tag. Personligen är jag, som gammal Quake-lirare, inte pepp på det, känns som UT2003. Känns också rätt keff att de inte kör på id tech 6.
Du drar för stora växlar på Intels IPC-förbättring och "upplevd prestandaförbättring". Visst har väl kommande Kaby Lake lite bättre IPC än föregångaren som har lite bättre IPC än föregångaren och så småningom Haswell. Jag kollade lite tester och senaste aktuella Intel CPU är snabbare i vissa tester än Haswell, men jag hittade också tester där det var obetydliga skillnader.
Om AMD Zen kan vara i närheten av Haswell är det tillräckligt bra för deras del. De kommer vara billigare än Intel så länge inte Intel prisdumpar om de nu äntligen får lite konkurrens. En prisvärd AMD Zen kan mycket väl bli en bra produkt, trots din negativa inställning.
Sen gissar du också att det går att bygga oerhört komplexa få-core CPU som bara blir snabbare och snabbare överlag. Jag gissar själv att det finns ett tak där - när komplexiteten i en enskild core blir så hög att det blir oerhört svårt att öka IPC så att det märks för användarna.
Intel prisdumpar inte. Aldrig. Deras affärsidé är höga marginaler. De ger däremot "rabatter" till tillverkare och återförsäljare som är av sådan art att köparna inte kan bortse från det samt att de upphör om köparna tar in konkurrerande produkter.
AMD har sökt trademark skydd för något de kallar THREADRIPPER (ThreadRipper?).
Gissningar på vad det kan vara? AMDs namn på deras SMT kanske, d.v.s motsvarighet till Intels HyperThreading?
Jisses vad ostigt. Men kul ändå. Jag ogillar-gillar i nån konstig blandning.
Fast det var väl kanske inte de tekniska detaljerna jag var ute efter. Budskapet jag ville få fram var enbart att AMD vann popularitet ganska omedelbart efter att de började leverera de snabbaste propparna i konsumentsegmentet, dessutom till bättre priser än Intels motsvarigheter. Hur man lyckades uppnå det är irrelevant i frågan.
Den föregående situationen var väldigt snarlik dagens. Intel hade dominerat marknaden en längre tid, och AMD hade lågt igenkänningsvärde, men ändå vände det över en natt. Skulle Zen leverera på samma vis som K7, är det inte orimligt att tro att historien kommer upprepa sig.
Jag vill påstå att det är en väsentlig skillnad mellan nu och 1999. På slutet av 90-talet var AMD en väletablerad budgetspelare med relativt bra mindshare. Idag är AMD i stort sett borta från medvetandet bland folk och fän, en del av de som känner till AMD blandar säkert ihop det med grafiken och tror att AMD bara är det, en del andra tolkar nog AMD som skräp.
Får vibbar från optimismen runt Bulldozer
http://www.sweclockers.com/forum/trad/948597-amd-bulldozer-sa...
från 2010-08-26 22:18, startad av Enigma.
Men, som följdes upp 2016-04-23 00:03 av tråden
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1424389-ar-bulldozer-ve...
Jag vill inte att det skall bli så igen.
Oooo ja! Bulldozer kommer jag ihåg. Gisses vilken besvikelse. Helt sjukt. Prestandan hade man väl kunnat förlåta om dom åtmistånde var hyfsat energisnåla.
Vart gick snubben som hittade på den arkitekturen? För han jobbar väl knappast kvar i närheten av AMD?
Haha, har suttit och läst några sidor från den tråden, insikten när allt har fallit på plats och känslorna kommer in samt ångesten och tomheten för en hel del medlemmar är jobbig och rolig på samma gång. Jag skrev inget då men var en av dom som hoppades på att Bulldozer skulle bli bra. Och jag kände likadant.
Ps. Såg AMD_PERA bland kommentarerna, var inte igår jag såg den medlemmen! Var det inte samma medlem som skrev hela tiden "Det blir nog bra när det är färdigt" eller nåt sånt? Hens orörliga positivtet var av högsta rang!
Fanns några härliga quotes också;
Skickades från m.sweclockers.com
Hahaha! Jag hängde aldrig med i detalj i diskussionerna inför Bulldozer, men jag minns så väl optimismen och förhoppningarna. Ingen kunde tro att AMD skulle göra ett sådant magplask när BD väl kom. Det var ju bara tvunget att finnas någon dold prestanda nånstans. Det tog ett tag innan verkligheten sjönk in.
@heatm tänker du på Dirk Meyer? Från legend i klass med Jim Keller till onämnbar https://en.wikipedia.org/wiki/Dirk_Meyer
@Ratatosk
Den där filuren verkar vara kvar http://www.sweclockers.com/medlem/amd_pera
På tal om det så saknar jag en del folk från amdforum.se som kom hit ungefär samtidigt en liten tid efter BD-fiaskot. Har för mig Aleshi är f.d. prominent person därifrån, hade dock ett annat alias förut. Sen var det Fire_Ice , Swedish Berserk, ArcticFire och Viceroy vill jag minnas.
Och apropå gamla godingar så saknar jag @pa1983, en riktig legend. En av de första på forumet, han var 00-talets Yoshman och hade varit perfekt att ha här i tråden
Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian