Permalänk
Medlem

Mina tankar om Zen före Ryzen

Har smygläst tråden till största del sedan jag skrev i oktober. Tänkte jag skulle komma igen men väntat tills jag läst igenom de ingående kommentarerna och spekulationsfejden mellan Enigma och Yoshman en gång till och sen i början av december blossade det upp en till sådan med Aleshi inblandad. Det kändes dock lite överväldigande, så jag har dragit på det ända till nu. Med Zen alldeles runt hörnet måste jag ju skynda mig om kommentarerna ska vara relevanta Observera att detta är innan jag sett eller läst om AMD:s New Horizon.

Det börjar verkligen brännas nu, folks entusiasm smittar verkligen av sig.

Jag tycker en del här har alldeles för höga förhoppningar på Zen. Jag tror Zen kommer billigt och bra alternativ till nischer som Intel i dagsläget tar hutlöst (10K+) betalt för, men inte vara en direkt konkurrent till den vanliga Core-serien. Dock kommer den vara tillräckligt bra för vanligt skrivbordsanvändande. Zen är nog främst ämnad för att vara bra i servrar, för det är där de riktigt stora pengarna finns, och den marknaden har framtiden för sig, till skillnad från skrivbordsdatorer. Men den är ju gjord för att skala väl så att den kan fylla alla marknader.

Stör mig lite på att AMD inte släpper Bristol ridge och AM4 innan Zen, hade så gärna "värmt upp" med det. Bara en ny sockel är upphetsande tycker jag.

Det där ryktet om Zen-baserade APU:er i framtida Macbook (Pro?) vad tror ni om det egentligen? Är Apple villig att offra CPU-prestanda för att få GPU-prestanda?

@Enigma @AMD-FX
Det där Intel Management Engine kan vara ett krav från NSA och Patriot Act.

Intressant diskussion mellan sAAb och heatm även om jag bara fattade hälften

Jag har dock snappat upp namnet. Ryzen tycker jag låter ruskigt bra.

Slutligen en bild som sammanfattar läget såhär i elfte tolfte timmen

Skrivet av Gruarn:

Det hon verkar säga är att Zen kommer att ha så hög prestanda att de kommer ta lika mycket betalt för dem som Intel tar för i5 och i7 (oklart generation).
Det AMD tidigare verkar ha menat med "competetive" är ngt i stil med "man måste väga in alla faktorer, både prestanda, features och pris" och i så fall pratar vi nog snarare om i3-prestanda till ungefär i5-pris.

Varför skulle de ta väsentligt mer betalt för motsvarande produkt hos Intel? Hur tänkte du nu?

Skrivet av Thomaseron:

Det har ju även gått rykten om att Zen är dubbelt så snabb som FX-8350, men om jag minns rätt kom det iofs från AMD själva och bör därför inte litas på allt för mycket. Men, om så är fallet så hamnar Zen av okänd modell i höjd med, eller över Skylake åtminstone i Cinebench R15.
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Med det sagt, så inväntar jag hellre riktiga och opartiska tester. Samtidigt är jag gärna återhållsam i mina förhoppningar, för jag vill inte bli besviken. Sanningen är att i dagsläget vet vi egentligen inte hur den presterar, mer än i demonstrationen vi fick av AMD i Blender.

Varför är officiell information inte att lita på? Det må vara vinklat, men det är inte humbug.

Skrivet av mangemongen:

Ursäkta jag går offtopic, men kommentarer som dina gör att det känns mindre motigt att köpa ett 1070 till min nuvarande 2700K (4,35 i Turbo). Om jag skulle behöva uppdatera moderkort, minnen, och cpu så skulle jag inte ha råd med 1070 utan fått nöja mig med 1060 3GB. Vill gärna ha en bra bit över 120 fps i kommande Quake Champions i 1080p.

Ska du inte vänta på Vega åtminstone? Kommer snart. Quake champions verkar inte komma på ett tag. Personligen är jag, som gammal Quake-lirare, inte pepp på det, känns som UT2003. Känns också rätt keff att de inte kör på id tech 6.

Skrivet av Buio:

Du drar för stora växlar på Intels IPC-förbättring och "upplevd prestandaförbättring". Visst har väl kommande Kaby Lake lite bättre IPC än föregångaren som har lite bättre IPC än föregångaren och så småningom Haswell. Jag kollade lite tester och senaste aktuella Intel CPU är snabbare i vissa tester än Haswell, men jag hittade också tester där det var obetydliga skillnader.

Om AMD Zen kan vara i närheten av Haswell är det tillräckligt bra för deras del. De kommer vara billigare än Intel så länge inte Intel prisdumpar om de nu äntligen får lite konkurrens. En prisvärd AMD Zen kan mycket väl bli en bra produkt, trots din negativa inställning.

Sen gissar du också att det går att bygga oerhört komplexa få-core CPU som bara blir snabbare och snabbare överlag. Jag gissar själv att det finns ett tak där - när komplexiteten i en enskild core blir så hög att det blir oerhört svårt att öka IPC så att det märks för användarna.

Intel prisdumpar inte. Aldrig. Deras affärsidé är höga marginaler. De ger däremot "rabatter" till tillverkare och återförsäljare som är av sådan art att köparna inte kan bortse från det samt att de upphör om köparna tar in konkurrerande produkter.

Skrivet av Yoshman:

AMD har sökt trademark skydd för något de kallar THREADRIPPER (ThreadRipper?).

Gissningar på vad det kan vara? AMDs namn på deras SMT kanske, d.v.s motsvarighet till Intels HyperThreading?

Jisses vad ostigt. Men kul ändå. Jag ogillar-gillar i nån konstig blandning.

Skrivet av kaput:

Fast det var väl kanske inte de tekniska detaljerna jag var ute efter. Budskapet jag ville få fram var enbart att AMD vann popularitet ganska omedelbart efter att de började leverera de snabbaste propparna i konsumentsegmentet, dessutom till bättre priser än Intels motsvarigheter. Hur man lyckades uppnå det är irrelevant i frågan.

Den föregående situationen var väldigt snarlik dagens. Intel hade dominerat marknaden en längre tid, och AMD hade lågt igenkänningsvärde, men ändå vände det över en natt. Skulle Zen leverera på samma vis som K7, är det inte orimligt att tro att historien kommer upprepa sig.

Jag vill påstå att det är en väsentlig skillnad mellan nu och 1999. På slutet av 90-talet var AMD en väletablerad budgetspelare med relativt bra mindshare. Idag är AMD i stort sett borta från medvetandet bland folk och fän, en del av de som känner till AMD blandar säkert ihop det med grafiken och tror att AMD bara är det, en del andra tolkar nog AMD som skräp.

Skrivet av sAAb:

Får vibbar från optimismen runt Bulldozer

http://www.sweclockers.com/forum/trad/948597-amd-bulldozer-sa...

från 2010-08-26 22:18, startad av Enigma.

Men, som följdes upp 2016-04-23 00:03 av tråden

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1424389-ar-bulldozer-ve...

Jag vill inte att det skall bli så igen.

Skrivet av heatm:

Oooo ja! Bulldozer kommer jag ihåg. Gisses vilken besvikelse. Helt sjukt. Prestandan hade man väl kunnat förlåta om dom åtmistånde var hyfsat energisnåla.

Vart gick snubben som hittade på den arkitekturen? För han jobbar väl knappast kvar i närheten av AMD?

Skrivet av Bewise:

Haha, har suttit och läst några sidor från den tråden, insikten när allt har fallit på plats och känslorna kommer in samt ångesten och tomheten för en hel del medlemmar är jobbig och rolig på samma gång. Jag skrev inget då men var en av dom som hoppades på att Bulldozer skulle bli bra. Och jag kände likadant.

Ps. Såg AMD_PERA bland kommentarerna, var inte igår jag såg den medlemmen! Var det inte samma medlem som skrev hela tiden "Det blir nog bra när det är färdigt" eller nåt sånt? Hens orörliga positivtet var av högsta rang!

Fanns några härliga quotes också;

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha! Jag hängde aldrig med i detalj i diskussionerna inför Bulldozer, men jag minns så väl optimismen och förhoppningarna. Ingen kunde tro att AMD skulle göra ett sådant magplask när BD väl kom. Det var ju bara tvunget att finnas någon dold prestanda nånstans. Det tog ett tag innan verkligheten sjönk in.

@heatm tänker du på Dirk Meyer? Från legend i klass med Jim Keller till onämnbar https://en.wikipedia.org/wiki/Dirk_Meyer

@Ratatosk
Den där filuren verkar vara kvar http://www.sweclockers.com/medlem/amd_pera
På tal om det så saknar jag en del folk från amdforum.se som kom hit ungefär samtidigt en liten tid efter BD-fiaskot. Har för mig Aleshi är f.d. prominent person därifrån, hade dock ett annat alias förut. Sen var det Fire_Ice , Swedish Berserk, ArcticFire och Viceroy vill jag minnas.

Och apropå gamla godingar så saknar jag @pa1983, en riktig legend. En av de första på forumet, han var 00-talets Yoshman och hade varit perfekt att ha här i tråden

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Då har vi ungefär lika förväntningar.

Ligger dom på runt 10-15 % ifrån skylake i IPC och har 8 kärnor med HT som kan överklockas till runt 4,2 GHz kan jag tänka mig en. Inget vi kommer få reda på nu dock är min gissning. Man vill dock veta vilken stock speed dom går i. Jag gissar på runt 3,4 GHz på dom 8-kärniga med alla kärnor snurrandes och en turbo på runt 3,8 GHz med en kärna. Man får ju iaf gissa!?

Jag är dock rädd att det blir mindre än så för att hålla TDP nere. Men den som lever får se.

Skrivet av Aleshi:

Ja ungefär. Du har lite högre förväntningar på lägstascenariot på IPC. Och du har definitivt en lite mer optimistisk syn på frekvenserna. Jag väntar mig att den har en väldigt brant utveckling av effektkrav efter en viss gräns. Så tror inte frekvensutrymmet uppåt är jättebra som sagt. 4.2Ghz är rätt saftig överklock och 3.8GHz är för högt för turbofrekvensen enligt mig, räknar några hundra MHz lägre på båda.

Jag var rätt så spot on iaf!

Tycker Rizen ser ut att bli ett riktigt bra chip. Nu är det bara priset man kan vänta på. Snälla, inge mer än 4000 kr pleeeaaaaase! Jag tror dock dom måste lägga sig under 5000 kr (ca 499 dollares) för att folk ens ska bry sig just med tanke på vad @GilbertG skrev ovan om mind share. Skoj inlägg för övrigt GilbertG!

Nihar väl sett denna video från AdoreTV? Väldigt deprimerande. Värd att postas igen trots att den kanske gjorts det tidigare.

Det ser inte lika mörkt ut på CPU-sidan tror jag men jisses vad nVidia har alla casuals by the balls.

Han bor för övrigt i Sverige... någonting om dom svenska tjejerna som drog hit honom, Haha!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

500usd är ett rykte och då är ett 6700k ett betydligt bättre val för spel, som är likvärd eller bättre än Brodwell.
Spel behöver HZ och IPC, AMD har varken det första eller det andra, allt över 8 trådar är bortkastat.
3.5k för en 6700k eller 5k för en Zen som presterar sämre i spel, är alternativet för mig iallafall ganska enkelt.
Jag hoppas att jag har fel, men jag är inte optimistisk. AMDs första "officiella" test är mot Brodwell och prisserna kommer att vara där efter.

Fast om Ryzen lägger sig på 5000 kr så är den inte menad att tävla mot 6700k. Vi snackar två helt olika processorer här där, förutsatt att AMD inte fuskar sig igenom dessa demos, Ryzen totalt krossar en 6700k i många scenarion men har långsammare enskilda kärnor.

Självklart är en 6700k bättre för enbart spel. Den är bättre än en 6900k för det också. Alltså inte en intressant jämförelse.

Vi vet inte mycket om de CPUer som kommer efter. Du lär iaf få en 4 kärnnig CPU med hyperthreading för betydligt mycket mindre än 3500 kr.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

När tror ni det finns CPU's på marknaden? Januarilanseringen känns som det kommer bli en papperslansering med tanke på att dom inte spikat boostfrekvenserna än. Det innebär att dom inte börjat masstillverka chipsen än så jag tror inte att det kommer finnas exemplar i butik förrän i februari/början av mars.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag var rätt så spot on iaf!

Tycker Rizen ser ut att bli ett riktigt bra chip. Nu är det bara priset man kan vänta på. Snälla, inge mer än 4000 kr pleeeaaaaase! Jag tror dock dom måste lägga sig under 5000 kr (ca 499 dollares) för att folk ens ska bry sig just med tanke på vad @GilbertG skrev ovan om mind share. Skoj inlägg för övrigt GilbertG!

Nihar väl sett denna video från AdoreTV? Väldigt deprimerande. Värd att postas igen trots att den kanske gjorts det tidigare.

https://youtu.be/uN7i1bViOkU

Det ser inte lika mörkt ut på CPU-sidan tror jag men jisses vad nVidia har alla casuals by the balls.

Han bor för övrigt i Sverige... någonting om dom svenska tjejerna som drog hit honom, Haha!

Var kommer han från? han pratar konstigt. Låter som en indisk scammer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har skapat en ny tråd

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1457303-amd-ryzen-blend...

där man kan lägga upp resultat för AMD Ryzen Blender benchmarken

Jag fick 04.42.06 med Q6600...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

Precis så kändes det, då var vi två om det!

Åh så drog upp några klassiska medlemmar där, blev nu nostalgisk

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Du har uppenbarligen ingen större erfarenhet av människor som pratar engelska med brytning, mitt antagande är att han är från Skottland.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Var kommer han från? han pratar konstigt. Låter som en indisk scammer

Han är från Skottland om du undrar.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Varför skulle de ta väsentligt mer betalt för motsvarande produkt hos Intel? Hur tänkte du nu?

Därför att AMD traditionellt inte har gett bort funktioner som t.ex. deras virtualiseringsimplementering (jag kommer inte ihåg vad det heter, men intel kallar det Vt-d etc.) eller att processorerna är upplåsta. AMD-processorerna har fler features än Intels processorer och det har AMD prissatt med ett visst premium.

Ta t.ex. BD och dess derivat. Hade vi tittat enbart på prestanda i spel och benchmarks så hade vi inte förväntat oss en prislapp i stil med högre i5-processorer, men det är så marknaden ser ut just nu. Detta ger vid handen att om AMD hade en produkt med samma prestanda som en högre i5 (och efter i gårkväll verkar det troligt att de kan matcha i alla fall någon generation i5 fullt ut) så kommer priset att öka med den prestandan, men den övriga funktionaliteten kommer att ligga kvar och dra upp priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Varför är officiell information inte att lita på? Det må vara vinklat, men det är inte humbug.

Kanske fel uttryckt, men jag gillar inte vinklad information.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Självklart är en 6700k bättre för enbart spel. Den är bättre än en 6900k för det också. Alltså inte en intressant jämförelse.

Vi vet inte mycket om de CPUer som kommer efter. Du lär iaf få en 4 kärnnig CPU med hyperthreading för betydligt mycket mindre än 3500 kr.

Jag tycker inte 6700K eller kommande 7700K är en spel-CPU. Det är en mainstream desktop CPU som råkar vara lämpad för spel.

En dedicerad spel-CPU på desktop slösar inte 35℅ die (har inte exakt siffra) på en grafikdel som aldrig används. I en riktig spel-CPU finns ingen integrerad grafikdel.

Men så går det när Intel saknar konkurrens, då kan de sälja en generell design.

Permalänk
Medlem

@Buio: spel =/= enthusiast

Du blanda ihop dessa två. Mainstream cpu-er är det som används i dem flesta "speldatorer".

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

@Berbd_p1 nah, som entusiast så kan man la köra vilken cpu som helst. Förr var ju entusiast cpuer de billigaste som man kunde låsa upp/klocka för att krossa de dyra alternativen som satt i många svensson datorer. Entusiast=tweaker som vill ha så mycket prestanda som möjligt för oftast så lite stålar som möjligt. Bara intel och moboföretagen som har satt en stämpel på dyra x99 plattformen som entusiast jue....

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Du blanda ihop dessa två. Mainstream cpu-er är det som används i dem flesta "speldatorer".

Nej, det har jag inte gjort. Varför måste man betala massor för att kunna köpa en bra CPU utan grafikdel?

Snarare du som accepterat detta som fakta bara för att Intel bestämt att marknaden ska se ut så.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Ok, jag har tagit ner programmet och ska testa på min FX-8350 @ 4.0 (standard). Lär väl ta ett par minuter

Edit:
Tog längre tid än så 2.49.82 blev min tid

170 sekunder.

Skrivet av ArcticFire:

Blender tog ca 36 sekunder på båda (32:12-32:48 på YouTube).

170/36=5, fem gånger snabbare än FX-8350.

Nu inväntar jag bara på kommentarer från de som hävdade att Zen inte skulle slå I7 2600k per kärna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av heatm:

Fast om Ryzen lägger sig på 5000 kr så är den inte menad att tävla mot 6700k. Vi snackar två helt olika processorer här där, förutsatt att AMD inte fuskar sig igenom dessa demos, Ryzen totalt krossar en 6700k i många scenarion men har långsammare enskilda kärnor.

Tittar man bara på spel så har Broadwell-E en funktion som trots allt hjälper, Turbo Boost 3.0. Zen verkar lösa samma problem med det AMD kallar "precision boost". D.v.s. i båda fallen ser tekniken till att koncentrera majoriteten av TDP till en (i fallet Broadwell-E, detaljerna saknas för Zen) CPU-kärna. Initialt var frekvensen för Intels del ospecificerad, man sa att de varierade per krets, men ser nu att man lagt till att t.ex. 6900K har en Turbo Boost 3.0 frekvens på 4,0 GHz (så matchar i praktiken frekvensen för 6700K då den bara kör i 4,2 GHz när en kärna används, annars är det 4,0).

Åter igen saknas de exakta detaljerna för Zen, men som jag förstår det för Broadwell-E kan CPUn låte en CPU-kärna köra på 4,0 GHz även i lägen när flera kärnor är aktiva, det förutsatt att TDP tillåter. Detta är viktigt för spel då det ofta finns någon tråd som tar lite mer jobb, framförallt sant så länge DX11 finns kvar.

Så dessa modeller kommer absolut inte vara dåliga för spel, tvärtom lär de i de flesta fall ligga på samma nivå. Problemet är snarare att de bara matchar de snabbaste fyrkärniga modeller och spel som trådar illa kommer fortfarande gå bättre på 7700K då den skruvar upp frekvenserna ett litet snäpp till.

Spel är och förblir främst begränsade av GPU-delen, finns en anledning varför många fortfarande sitter på i7-2600K/FX-8350 än idag. Tar man i7-2600K lär allt under 1070 göra systemet i det närmaste helt GPU-bundet, men finns ändå en liten trend att spel börjar bli lite mer CPU-krävande. Det som saknas är nog att konsolerna kliver upp i CPU-kraft, får se vad som sitter i Xbox Scorpio till nästa jul!

Angående eventet, hade lite annat att göra så fick se det på mobilen... Har idag kört deras Handbrake Blender test på två maskiner, dels en Xeon E5 2690 som består av åtta stycken Sandy Bridge kärnor med basfrekvens på 2,9 GHz och max turbo på 3,8 GHz. Det jag inte fattar riktigt här är hur den maskinen kan vara snabbare än i7-6900K i detta test. Får dessa resultat

Freq (GHz)

Cores

Threads

Time (s)

3.8

1

1

474

3.8

1

2

368

3.4

4

4

130

3.4

4

8

103

3.3

8

8

68

3.3

8

16

54

3.3

16 (2x 8-cores)

32

28

I "normalfallet" matchar alltså denna Sandy Bridge CPU Zen och är snabbare är Broadwell-E trots att den är tre generationer nyare, 3,2 GHz basklocka fast i.o.f.s. 3,7 GHz som max turbo boost 2.0 frekvens (mot 3,8 GHz i E5 2690).

Testade också en i5-4670T, Intels 35W TDP desktop-Haswell

Freq (GHz)

Cores

Time (s)

2.9 (är 3.3 i några sekunder)

1

408

2.9

2

207

2.6

4

116

Tittade också lite snabbt på vilken typ av instruktioner som Handbrake Blender kör. Blender främst av SSE instruktioner med suffixet "ss" (divss, subss, mulss, movss), d.v.s. det handlar om "Scalar Single precision floats".

Så råder nog inget tvivel om att Zen kommer prestera riktigt bra i applikationer som använder mycket flyttal via språk som C, C++, C# och Java då ingen av dessa har något "native" stöd för att jobba med vektoriserade flyttal. I alla dessa språk jobbas det dock på att få in SIMD-stöd.

EDIT: notera, sitter och jobbar. Slängde ihop ett skript tidigare imorse och skrev detta när resultatet blev klart. Blev fel ovan, är ju BLENDER testet från går jag kört. Så att det är "Scalar SP" tungt har vi redan rett ut genom att titta i källkoden, tur att assemblerkoden pekar på samma sak (analyserade den automatiskt också, så tänkte inte där heller på att binären var blender och inte handbrake).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Nu inväntar jag bara på kommentarer från de som hävdade att Zen inte skulle slå I7 2600k per kärna.

Det har du i posten under din

Nu är det en E5 2690 2960, men när jag låser den till fyra kärnor med HT klockar den till 3,4 GHz och är då lite snabbare än Zen per kärna. Inte i7-2600K men hade en sådan tidigare och saker som inte använder Xeon finesser, vilket jag inte ser hur Handbrake skulle göra på något relevant sätt, presterade den 2600K jag hade tidigare (har den kvar, men moderkortet är paj) i princip identiskt med E5 2690 per kärna och cykel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Vet vi säkert vilket test de körde handbroms på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Vet vi säkert vilket test de körde handbroms på?

Jag körde med filerna man kunde ladda ner via AMDs sida, ska väl vara samma som de körde igår? Kör i.o.f.s. på Linux, hur fan ska man kunna skripta det hela annars, har annat att göra än glo på handbrake

Visa signatur

Permalänk

Zen, Ryze pris?

Hej! Jag såg AMD:s stream angående deras nya processor! Det verkar väldigt lovande speciellt när den var minst lika bra som intels i7 6900k för ca. 11 000kr. Men finns det några rykten än om hur mycket Ryzen kommer kosta? För om den kommer att kosta lika mycket så spelar det väl inte så mycket roll om den är lika bra? Kommer dem släppa några fler som är lite mer lågbudget, runt 2000kr?

Är Ryzen den nya arkitekturen som typ skylake eller kommer dem att heta så istället för Athlon och FX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tittar man bara på spel så har Broadwell-E en funktion som trots allt hjälper, Turbo Boost 3.0. Zen verkar lösa samma problem med det AMD kallar "precision boost". D.v.s. i båda fallen ser tekniken till att koncentrera majoriteten av TDP till en (i fallet Broadwell-E, detaljerna saknas för Zen) CPU-kärna. Initialt var frekvensen för Intels del ospecificerad, man sa att de varierade per krets, men ser nu att man lagt till att t.ex. 6900K har en Turbo Boost 3.0 frekvens på 4,0 GHz (så matchar i praktiken frekvensen för 6700K då den bara kör i 4,2 GHz när en kärna används, annars är det 4,0).

Åter igen saknas de exakta detaljerna för Zen, men som jag förstår det för Broadwell-E kan CPUn låte en CPU-kärna köra på 4,0 GHz även i lägen när flera kärnor är aktiva, det förutsatt att TDP tillåter. Detta är viktigt för spel då det ofta finns någon tråd som tar lite mer jobb, framförallt sant så länge DX11 finns kvar.

Så dessa modeller kommer absolut inte vara dåliga för spel, tvärtom lär de i de flesta fall ligga på samma nivå. Problemet är snarare att de bara matchar de snabbaste fyrkärniga modeller och spel som trådar illa kommer fortfarande gå bättre på 7700K då den skruvar upp frekvenserna ett litet snäpp till.

Spel är och förblir främst begränsade av GPU-delen, finns en anledning varför många fortfarande sitter på i7-2600K/FX-8350 än idag. Tar man i7-2600K lär allt under 1070 göra systemet i det närmaste helt GPU-bundet, men finns ändå en liten trend att spel börjar bli lite mer CPU-krävande. Det som saknas är nog att konsolerna kliver upp i CPU-kraft, får se vad som sitter i Xbox Scorpio till nästa jul!

Angående eventet, hade lite annat att göra så fick se det på mobilen... Har idag kört deras Handbrake test på två maskiner, dels en Xeon E5 2960 som består av åtta stycken Sandy Bridge kärnor med basfrekvens på 2,9 GHz och max turbo på 3,8 GHz. Det jag inte fattar riktigt här är hur den maskinen kan vara snabbare än i7-6900K i detta test. Får dessa resultat

Freq (GHz)

Cores

Threads

Time (s)

3,8

1

1

474

3,8

1

2

368

3,4

4

4

130

3,4

4

8

103

3.3

8

8

68

3.3

8

16

54

3.3

16 (2x 8-cores)

32

28

I "normalfallet" matchar alltså denna Sandy Bridge CPU Zen och är snabbare är Broadwell-E trots att den är tre generationer nyare, 3,2 GHz basklocka fast i.o.f.s. 3,7 GHz som max turbo boost 2.0 frekvens (mot 3,8 GHz i E5 2960).

Testade också en i5-4670T, Intels 35W TDP desktop-Haswell

Freq (GHz)

Cores

Time (s)

2.9 (är 3.3 i några sekunder)

1

408

2.9

2

207

2.6

4

115

Tittade också lite snabbt på vilken typ av instruktioner som Handbrake kör. Precis som Blender består den prestandakritiska delen främst av SSE instruktioner med suffixet "ss" (divss, subss, mulss, movss), d.v.s. det handlar om "Scalar Single precision floats".

Så råder nog inget tvivel om att Zen kommer prestera riktigt bra i applikationer som använder mycket flyttal via språk som C, C++, C# och Java då ingen av dessa har något "native" stöd för att jobba med vektoriserade flyttal. I alla dessa språk jobbas det dock på att få in SIMD-stöd.

Nice! Tack, det förklarar kanske http://wccftech.com/amd-ryzen-zen-cpu-benchmarks-official/ där man fick

"AMD RYZEN Blender Benchmark, AMD RYZEN ES (3.4 GHz) 25.57s och Intel Core i7-6900K (3.7 GHz) 26.01s".

Jag trodde de skrivit fel på första siffran, men de 36 sekunder som nämnts tidigare är ju uppskattningar från streamingen.

Dina resultat bekräftar ju wccftech's siffror, eller?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

170 sekunder.
170/36=5, fem gånger snabbare än FX-8350.

Kör ni med render sample på 100? (Enligt bild https://d1rktuf34l9h2g.cloudfront.net/f/f1/f1e01303_48054.jpe...

Jag tror det kommer kapa era renderingstider ganska ordentligt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Jag körde med filerna man kunde ladda ner via AMDs sida, ska väl vara samma som de körde igår? Kör i.o.f.s. på Linux, hur fan ska man kunna skripta det hela annars, har annat att göra än glo på handbrake

Menar du att du inte glor på färg som torkar heller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att de inte definierat frekvens kan ju som redan nämnts peka på att det inte finns någon tillgänglighet i Januari. Men det kan också vara så att de släpper en 3.4GHz modell i Januari och en snabbare variant i mars. Det är ju faktiskt så historiskt att processorvarianter släpps i högre frekvens med några månaders intervall. Först på senare år det blivit vanligt att en processorgeneration sålts i spikade frekvenser under hela sin livstid.

En sak är säker, den matchar Skylake nätt och jämnt i best case. I bland annat spel så förväntar jag mig lägre prestanda. Men tror prisläget och plattformen som sådan kommer vara mer intressant nog för köp för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Ratatosk
Den där filuren verkar vara kvar http://www.sweclockers.com/medlem/amd_pera
På tal om det så saknar jag en del folk från amdforum.se som kom hit ungefär samtidigt en liten tid efter BD-fiaskot. Har för mig Aleshi är f.d. prominent person därifrån, hade dock ett annat alias förut. Sen var det Fire_Ice , Swedish Berserk, ArcticFire och Viceroy vill jag minnas.

Du blandar nog på mig och någon annan.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hjälpsam

Vad många verka missa är att spel skalar betydligt bättre på fler kärnor nu, än de gjorde när BD släpptes.
Kan du få en sexkärning Rizen för samma pris som en en fyrkärnig Intel, lär Rizen prestera betydligt bättre för senare spel, även om den skulle preteras sämre per kärna.

vad gäller äldre spel lär inte dessa vara någo problem hur som helst.

Tilläggas skall att vi inte vet hur Rizen kommer att prestera per kärna ännu.

Kort sagt, jag tror att Rizen kommer att bli ondstjärtad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intel kommer nog inte sitta stilla inför det här.

Någon som sett när 7900K kan tänkas komma?! En åtta-kärnig Skylake borde bli tung för Ryzen.

EDIT: Hittade http://www.pcworld.com/article/3149118/computers/what-we-know...

Citat:

The second problem with Skylake and Kaby Lake is that both are only quad-core parts with no ability to add more cores.

Går det inte att öka antalet kärnor?!

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

@Ratatosk @Yoshman @SeF.Typh00n

Har nu kört Ryzen-animationen i Blender med min 2700K@3.4GHz på samtliga 8 trådar och resultatet blev 129 sekunder.
Så nu kan ni dra lite slutsatser kring det om ni vill
100% render scale är för övrigt på av default med filen man laddar ner.

Dags att se hur 5GHz förändrar den siffran!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

@Sisyfos: Render Sample, inte scale.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB