Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett 2P system, är trivial att styra vilka kärnor och CPU-socklar en viss process får använda i Linux (d.v.s trivialt att skripta detta). Så håller på att köra om alla resultaten nu.

Edit: och där var det klart, detta är nu Blender med render samples satt till 100 vilket var värdet som användes igår enligt detta https://d1rktuf34l9h2g.cloudfront.net/f/f1/f1e01303_48054.jpeg
(inte 200 som står i filen man laddar ner).

Freq (GHz)

Cores

Threads

Time (s)

3.8

1

1

236

3.8

1

2

187

3.4

4

4

67

3.4

4

8

52

3.3

8

8

34

3.3

8

16

28

3.3

16 (2x 8-cores)

32

15

Vilket tar oss tillbaka till att en E5 2690 (som har åtta Sandy Bridge kärnor) faktiskt är snabbare än i7 6900K, som tog 36 s. Det känns rätt udda...

Kan tyvärr inte köra Windows på detta system så kan inte dubblechecka om det gör någon skillnad på en maskin med många kärnor. Verkar sag sagt inte vara något relevant skillnad mellan Linux och Windows när man kör blender på en laptop med i7-5600U.

Tydligen tog det 26 sekunder för 6900K, inte 36 sekunder som jag räknade i videon.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@Enigma

Vågar du gissa på hur många PCIe-banor vi kan få se?
Det är så snålt om hur plattformen är byggd, förhoppningsvis får vi mycket mer än X99.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Om de har integrerat usb 3.1 gen 2 så har de nog varit generösare med antal pci-e banor jämfört med intels motsvarighet iaf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Och apropå gamla godingar så saknar jag @pa1983, en riktig legend. En av de första på forumet, han var 00-talets Yoshman och hade varit perfekt att ha här i tråden

Jag finns allt på forumet men jag avvaktar vad Zen blir i praktiken dock för i slutändan vet vi inte förrns recensionerna kommer ut.

Definitivt den mest intressanta CPU nyheten på länge så spännande är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

@Enigma

Vågar du gissa på hur många PCIe-banor vi kan få se?
Det är så snålt om hur plattformen är byggd, förhoppningsvis får vi mycket mer än X99.

Det här är lite samma sak som att sia om Zen's interconnect/ringbussar men med stor sannolikhet så kommer 6 och 8 kärniga (eller "FX" modeller) att ha fler lanes. Den 8 kärniga lär ha dubbla 16x PCI-E 3.0 i CPU, men kanske dom olika moderkorten begränsar detta då ledningsbanorna i PCB fortfarande bestämmer. Detta är dock inget jag personligen tänker så mycket på då man så många gånger testat både äldre och nyare spel i både låga och högre upplösningar och sett skillnader på max 1-2% i Crossfire/SLI-konfiguarationer. PCI-E 4.0 är snart aktuellt, men detta kommer i princip endast utnyttjas i datacenters/kluster.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Från en medlem på AMD Reddit, ni flesta har mer eller mindre summerat det i denna tråd men tycker ändå att det var ganska bra sagt:

"Look at it this way - currently the 6900k is $1100. If AMD manages to put in reviewers hands a CPU that matches it and has significantlly lower price - who would that review be singing praises of - AMD or Intel?

If AMD say their prices now, Intel can lower theirs accordingly (because don't tell me they don't do a ton of money overhead) and steal their "oomph!" for the launch day.

And even if they react after launch and readjust their prices - who's the good guy that pushed competition's prices down and who's the heel in that scenario?

So AMD will keep shush like any smart company in their current position. They've already got enough word of mouth and PR without giving up crucial details like actual lineup, boost clocks and prices, that matter to Intel's product price positioning very much."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag finns allt på forumet men jag avvaktar vad Zen blir i praktiken dock för i slutändan vet vi inte förrns recensionerna kommer ut.

Definitivt den mest intressanta CPU nyheten på länge så spännande är det.

Precis man kan sia hur mycket man vill men recensionerna kommer att summera sanningen för oss.

Men visst är den intressant, mycket intressant!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

500usd är ett rykte och då är ett 6700k ett betydligt bättre val för spel, som är likvärd eller bättre än Brodwell.
Spel behöver HZ och IPC, AMD har varken det första eller det andra, allt över 8 trådar är bortkastat.
3.5k för en 6700k eller 5k för en Zen som presterar sämre i spel, är alternativet för mig iallafall ganska enkelt.
Jag hoppas att jag har fel, men jag är inte optimistisk. AMDs första "officiella" test är mot Brodwell och prisserna kommer att vara där efter.

"Rykte" ja. Vad testerna vi sett hittills visat så har Zen högre IPC än 6700k, och kommer lanseras i hastigheter på 3.4ghz basklock eller mer. den 4-kärniga varianten antagligen betydligt snabbare än så. 500usd är förmodligen för 8-kärniga zen.. Vore helt efterblivet av dem att prissätta den 4-kärniga så högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Min summering av Ryzen-eventet

Med 3.4Ghz+ betyder det att Zen som 8-kärnig processor får en basfrekvens på minst 3.5Ghz och en turbofunktion som ska låta CPU'ns logik dynamiskt avgöra och bestämma vad som skall verkställas som gräns för högsta turbofrekvens. Detta beroende på hur bra kylning som Zen kommer känna av att man har. Med andra ord så blir taket för frekvensen beroende på kylning, och inte alltså något fast frekvenstak likt Intel's motsvarande turbofunktion som bekant har en specificerad maxgräns.

Det skulle typiskt kunna se ut såhär vid release: Ryzen SR7 Octa-Core 3.6Ghz/4Ghz+ Turbo

Här tycker jag att det blir lurigt. Vad betyder 3.4GHz för den färdiga produkten (eller vad frekvensen nu blir på färdig produkt)? På eventet igår var frekvensen låst till 3.4GHz, så igår betydde 3.4GHz just det. Men sedan då?

Kommer processorn kunna sänka klockfrekvensen när den inte används? Ja, AMD var först med den tekniken, men nu är den stapelvara på alla processorer/SOC
Kommer frekvensen kunna vara högra än så utan att användaren gör något? Ja, det är en "key selling point" på Ryzen.
Kommer frekvensen ändras om man har en annan kylare? Ja, se ovan.
Kommer TDP kunna variera? Sannolikt, AMD var först med denna teknik på Excavator och har alla sensorer som krävs för att göra det igen.

SÅ, vi har en processor utan definierad lägsta frekvens och med en högsta frekvens som beror på både vald TDP och faktisk kylningslösning. Så vad betyder det att en Ryzen har 3.4GHz basfrekvens? (eller vilken annan given hastighet man nu väljer att skriva).

Min gissning: Med den av AMD medskickade fläkten i ett rimligt välventilerat chassi är det den nominella hastigheten vid 95W. Det låter ju som en väl definierad storhet...

PS. Ryzen kan hantera frekvenssteg på 25MHz, så lägsta utlovade hastighet blir 3.425GHz

Permalänk
Hjälpsam

Apropå 40% bättre IPC per kärna, verkar AMD sett en BD-modul som en kärna.
Min A10-7850K på två moduler (4 kärnor), tar blender testet på 2'50=170s (100 samples).
Eftersom Ryzen som demades hade 8 kärnor, minskar jag min tid med 4 gånger (8 kärnor/två moduler), jag får då 42,5s, Rysen fixade det på 25,6s.
42,5/25,6=1,66, Ryzen är 66% snabbare per kärna än vad steamroller är per modul, detta i ett fall då modulens "kärnor" används fullt ut.
Som Liza skulle sagt, "How cool is that?".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

AMD gör en bara besviken numera så jag tror inte på "zen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Apropå 40% bättre IPC per kärna, verkar AMD sett en BD-modul som en kärna.
Min A10-7850K på två moduler (4 kärnor), tar blender testet på 2'50=170s (100 samples).
Eftersom Ryzen som demades hade 8 kärnor, minskar jag min tid med 4 gånger (8 kärnor/två moduler), jag får då 42,5s, Rysen fixade det på 25,6s.
42,5/25,6=1,66, Ryzen är 66% snabbare per kärna än vad steamroller är per modul, detta i ett fall då modulens "kärnor" används fullt ut.
Som Liza skulle sagt, "How cool is that?".

Finns dessa 25,6s timeade någonstans? I New Horizon-livestömmen så tyckte jag tiden låg närmre 35 sekunder...

Skrivet av captur605:

AMD gör en bara besviken numera så jag tror inte på "zen"

Skönt att du har fått det sagt...då kan du lämna tråden nu

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Nu när senaste eventet är över, finns det något mera specifikt datum uttalat för när vi får veta mer information om Ryzen? Eller är det Q1 2017 som enbart är sagt och då siktas det på någon form av release?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Hjälpsam

@pellen: Såg det i denna tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1457303-amd-ryzen-blend...
Men nu ser jag att SAAb misstänker att det är 36s som gäller.
Då är vi ner på 20 %.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hmm, vad är det mina ögon ser...?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

För stort, mITX vill vi ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Apropå 40% bättre IPC per kärna, verkar AMD sett en BD-modul som en kärna.
Min A10-7850K på två moduler (4 kärnor), tar blender testet på 2'50=170s (100 samples).
Eftersom Ryzen som demades hade 8 kärnor, minskar jag min tid med 4 gånger (8 kärnor/två moduler), jag får då 42,5s, Rysen fixade det på 25,6s.
42,5/25,6=1,66, Ryzen är 66% snabbare per kärna än vad steamroller är per modul, detta i ett fall då modulens "kärnor" används fullt ut.
Som Liza skulle sagt, "How cool is that?".

Tror du att deras siffra på 40% skulle vara baserat på ett specifikt test i Blender?

Permalänk
Medlem

@Ratatosk, snubblade å andra sidan precis över det här inlägget från Ryzen Blender benchmark-tråden här på forumet... #16549612

EDIT:
@yoshman, sugen på att köra om ditt blenderscript med render sample satt till 150?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

För stort, mITX vill vi ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, men det är iaf ett X370, om än inte färdigt.
Själv funderar jag på mATX.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Tror du att deras siffra på 40% skulle vara baserat på ett specifikt test i Blender?

Nej jag trodde det skulle vara baserat på MS-röj.

Lisa sa att de överträffar 40%.
Blender må vara ett test av många men är tydligen väldigt vanligt använt program för sin uppgift.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej jag trodde det skulel vara baserat på MS-röj.

Lisa sa att de överträffar 40%.
Blender må vara ett test av många men är tydligen väldigt vanligt använt program för sin uppgift.

Din slutsats om vad de räknar som en kärna var ju baserat på blender resultatet. Blender är best case, personligen tror jag att de inte avser best case när de säger 40%.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Din slutsats om vad de räknar som en kärna var ju baserat på blender resultatet. Blender är best case, personligen tror jag att de inte avser best case när de säger 40%.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Det jag var ute efter, var att nämna detta att Ryzen presterar mer än 40% bättre än en BD modul inte kärna, att detta varit deras mål.
Lisa sa själv vid träffen att de klarar mer än så.

Man tager vad man haver.
Vi har ju nu två test som vi kan utvärdera, Blender och Hand-Brake.

Steg ett är i alla fall att se hur Ryzen presterar i dessa, jämfört med övriga CPU:r, att försöka gissa exakt hur Ryzen presterar för övrigt känns ganska meningslöst.

Mycket troligt att Ryzen presterar bra i de program som visats, men vara sig Blender eller Handbrake är några små skitprogram, det är vanligt att dessa används i CPU-tester.

edit Jag tror givetvis också att AMD med +40%, avser detta på mer tester än dessa två.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pellen:

@Ratatosk, snubblade å andra sidan precis över det här inlägget från Ryzen Blender benchmark-tråden här på forumet... #16549612

EDIT:
@yoshman, sugen på att köra om ditt blenderscript med render sample satt till 150?

Har kört om och lagt resultatet i @Perkka dokument som ligger här.

När åtta kärnor och sexton trådar används får man nu 40,9 sekunder på Intel E5 2690, har lagt in några till resultat i dokumentet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Det jag var ute efter, var att nämna detta att Ryzen presterar mer än 40% bättre än en BD modul inte kärna, att detta varit deras mål.
Lisa sa själv vid träffen att de klarar mer än så.

Man tager vad man haver.
Vi har ju nu två test som vi kan utvärdera, Blender och Hand-Brake.

Steg ett är i alla fall att se hur Ryzen presterar i dessa, jämfört med övriga CPU:r, att försöka gissa exakt hur Ryzen presterar för övrigt känns ganska meningslöst.

Mycket troligt att Ryzen presterar bra i de program som visats, men vara sig Blender eller Handbrake är några små skitprogram, det är vanligt att dessa används i CPU-tester.

Har grävt lite mer i exakt vad som är kritiskt i Blender. Har bl.a. tittat (naturligtvis automatiserat) på fördelningen mellan addss+subss vs mulss då de kritiska delarna verkar bero väldigt mycket på prestanda och kapacitet av dessa instruktioner.

Fördelningen addss/subss och mulss är 1:1,2.

Sandy Bridge till Broadwell har exakt samma kapacitet, maximalt en addss/subss per cykel samt maximalt två mulss (en om man samtidigt gör en addss/subss) per cykel.

I tabellen som gjorts i denna tråd ser man också att det är rätt liten skillnad i IPC mellan Sandy Bridge och Broadwell, betydligt mindre än var den är i genomsnitt.

Vad man också ser där är Skylake hoppar upp ett snäpp. Om min idé om att just skalära 32-bitars flyttal är kritiska för Blender borde det i så fall finnas någon relevant förändring i just Skylake, vilket det också gör.

I Skylake kan man nu utföra två st addss/subss/mulss i vilken kombination som helst.

Det är faktiskt också möjligt på hela Bulldozer-serien och om nu detta är flaskhalsen betyder det att varje modul i praktiken är en CPU-kärna med två CPU-trådar då den trånga sektionen är flyttalsdelen som det bara finns en per modul av.

Så i detta specifika fall har inte Zen bara en generellt bättre design, den har fyra gånger så mycket teoretisk kapacitet. Edit: jämfört med dagens snabbaste Excavator CPUer. Zen har också bättre teoretisk kapacitet än Sandy Bridge till Broadwell, Skylake och Zen har samma (det per cykel).

Sedan visar slides för Zen att den kan utföra två addss/subss OCH två muls per cykel (flyttalsenheten visar fyra pipelines, två med "add" på och två med "mul" på), men när jag läser GCC informationen om Zen ser det ut som det är två som kan användas för skalära flyttal

Specifikt detta:

(define_insn_reservation "znver1_ssemul_ss_ps" 3 (and (eq_attr "cpu" "znver1") (and (eq_attr "mode" "V4SF,SF") (and (eq_attr "type" "ssemul") (eq_attr "memory" "none")))) "znver1-direct,(znver1-fp0|znver1-fp1)3")

Ser det ut som fp0 och fp1 kan användas. Finns även fp2 och fp3, men de ser ut att användas för vektoriserad heltal via SSE/AVX.

Poängen i alla fall: Zen borde absolut vara klart snabbare per kärna (clock-for-clock) än Bulldozer-serien är per modul i detta fall, allt annat vore illa då Zen har en flyttalsenhet per kärna mot en per modul tidigare och detta är väldig begränsat av kapaciteten där.

"3" på slutet i GCC-informationen pekar också på att latens i FPU för dessa operationer är minskad från 5 cykler till 3, nog mindre viktigt om flaskhalsen är "throughput" då alla dessa designer har s.k. "fully pipelined FPU" så man kan starta nya instruktioner varje cykel även fast det finns de som fortfarande inte är klar. Men finns lägen när det är viktigt, går ju inte att starta något som är beroende på någon annan beräkning som ännu inte är klar, nu tar det 3 i stället för 5 cykler i de lägena.

Vidare visar Intels Performance Counters Monitor som jag körde med att faktiskt IPC är rätt låg i Blender, 1.6-1.8 både på Sandy Bridge och Haswell (har tyvärr min spelburk med Broadwell i sommarstugan och Skylake laptopen är inte heller hemma, så kan inte kolla dessa). Som referens kan sägas att IPC när jag analyserade assemblern m.h.a. ett AWK-skript, en väldigt branch-intensiv last, så ligger IPC för Haswell på 2.2-2.3 (och det utan HT då det är enkeltrådat).

Noterade också att L1/L2-cache hitrate är extremt hög för blender, en bra bit över 90 %. Så det är överhuvudtaget ingen test av minneshierakin, med så hög cache hit rate och ändå relativt låg IPC pekar allt på att man är helt begränsad av kapacitet hos vissa ALUs.

Summa av kardemumman: Zen kommer vara bra på flyttalstunga applikationer som jobbar med skalärer, råder inget tvivel om det. Men vi har fortfarande ingen aning om hur Zen står sig i "pointer chasing"-tung kod (t.ex. affärslogik), i kod med mycket villkorad körning (som mitt AWK-skript, som kompilatorer), minnes intesiva laster (databaser etc).

Till och med Pentium 4 var ju snabb bara flaskhalsen låg på "rätt" ställe, i Quake 3 (men i extremt få andra spel) var faktiskt P4 snabbare än Athlon clock-for-clock.

Är övertygad om att Zen står sig riktigt bra i de flesta heltalslaster också, men i detta fall presterar ju Bulldozer-serien bättre mot Intel än vad fallet är för flyttal, så är också här man få se vad "40 % högre IPC" verkligen betyder.

Där jag har frågetecken är i "pointer chasing"- och OO-kod, här får vi se hur mycket begränsning 2 AGUs är.

Ska också bli spännande att se hur den klarar sig i kod med mycket villkorad körning, här verkar ändå AMD själva tro på sin prefetcher och branch-predictor! Så borde inte vara några problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej jag trodde det skulle vara baserat på MS-röj.

Lisa sa att de överträffar 40%.
Blender må vara ett test av många men är tydligen väldigt vanligt använt program för sin uppgift.

Jag missade att de sade 40%. Det jag hörde var att de överträffade sina målsättningar för prestanda, men jag kommer inte ihåg att de uttryckte någon nivå på dessa målsättningar. När pratade de om 40%?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gruarn:

Jag missade att de sade 40%. Det jag hörde var att de överträffade sina målsättningar för prestanda, men jag kommer inte ihåg att de uttryckte någon nivå på dessa målsättningar. När pratade de om 40%?

Bra fråga, vet själv inte var jag fått denna siffra från.
Har för mig att Lisa nämnde 40 % i början av mötet men är väldigt osäker, nu när du frågar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Jäklar vad bra grävande!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Bra fråga, vet själv inte var jag fått denna siffra från.
Har för mig att Lisa nämnde 40 % i början av mötet men är väldigt osäker, nu när du frågar.

https://youtu.be/4DEfj2MRLtA?t=21m4s
Hon nämner att den siffran var målet och att det målet har nåtts eller överträffats

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Det jag var ute efter, var att nämna detta att Ryzen presterar mer än 40% bättre än en BD modul inte kärna, att detta varit deras mål.
Lisa sa själv vid träffen att de klarar mer än så.

Man tager vad man haver.
Vi har ju nu två test som vi kan utvärdera, Blender och Hand-Brake.

Steg ett är i alla fall att se hur Ryzen presterar i dessa, jämfört med övriga CPU:r, att försöka gissa exakt hur Ryzen presterar för övrigt känns ganska meningslöst.

Mycket troligt att Ryzen presterar bra i de program som visats, men vara sig Blender eller Handbrake är några små skitprogram, det är vanligt att dessa används i CPU-tester.

edit Jag tror givetvis också att AMD med +40%, avser detta på mer tester än dessa två.

Men du kan inte använda Blender för att avgöra om de menade kärna mot modul när de sa 40% om inte dessa 40% avsåg just Blender. Om du ska dra slutsatser från Blender så betyder det antingen att du tror att de satte sin målsättning på 40% i just Blender. Eller att dessa 40% ska gälla precis alla scenarion. Båda är helt fel. När de sa 40% menade de antagligen ett snittvärde eller medianvärde.
I extremfall som Blender kommer du få mycket bättre resultat. Därför kan du inte med extremfall som bas hävda att de menade per modul.

Och nej, om jag inte missminner mig så sa inte Lisa ett skit om den överträffade deras IPC-förväntningar. Hon pratade generellt. Det kan betyda mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Här tycker jag att det blir lurigt. Vad betyder 3.4GHz för den färdiga produkten (eller vad frekvensen nu blir på färdig produkt)? På eventet igår var frekvensen låst till 3.4GHz, så igår betydde 3.4GHz just det. Men sedan då?

Kommer processorn kunna sänka klockfrekvensen när den inte används? Ja, AMD var först med den tekniken, men nu är den stapelvara på alla processorer/SOC
Kommer frekvensen kunna vara högra än så utan att användaren gör något? Ja, det är en "key selling point" på Ryzen.
Kommer frekvensen ändras om man har en annan kylare? Ja, se ovan.
Kommer TDP kunna variera? Sannolikt, AMD var först med denna teknik på Excavator och har alla sensorer som krävs för att göra det igen.

SÅ, vi har en processor utan definierad lägsta frekvens och med en högsta frekvens som beror på både vald TDP och faktisk kylningslösning. Så vad betyder det att en Ryzen har 3.4GHz basfrekvens? (eller vilken annan given hastighet man nu väljer att skriva).

Min gissning: Med den av AMD medskickade fläkten i ett rimligt välventilerat chassi är det den nominella hastigheten vid 95W. Det låter ju som en väl definierad storhet...

PS. Ryzen kan hantera frekvenssteg på 25MHz, så lägsta utlovade hastighet blir 3.425GHz

Ja och i tidiga tester så var Zen låst på 3.0Ghz. Zen som visades igår är fortfarande ett Engineering Sample. Den skeppas med 3.4Ghz+ BASfrekvens, och har på så vis inget med turbo att göra. Basfrekvens är den frekvens som processorn aldrig går under oavsett arbetslast såvida den inte tvingas till throttling. Intel har Speedstep och basfekvens, säljs den som 800Mhz?

Som jag spekulerade, skulle typiskt kunna se ut såhär vid release (bara för att illustrera): Ryzen SR7 Octa-Core 3.6Ghz/4Ghz+ Turbo

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]