Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

@Uzanar: Render Sample, inte scale.

Ahhhh...
Ja då blir resultatet 65 sekunder istället, dvs exakt hälften.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Intel kommer nog inte sitta stilla inför det här.

Någon som sett när 7900K kan tänkas komma?! En åtta-kärnig Skylake borde bli tung för Ryzen.

EDIT: Hittade http://www.pcworld.com/article/3149118/computers/what-we-know...

Går det inte att öka antalet kärnor?!

Det kommer inte hända. Det är Intels HEDT-plattform som kommer ha 6 kärnor och uppåt.

Coffee Lake kommer med 6-kärnor för laptops, så eventuellt lär det dyka upp för desktop med. Men det är inte förrän 2018.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag tycker inte 6700K eller kommande 7700K är en spel-CPU. Det är en mainstream desktop CPU som råkar vara lämpad för spel.

En dedicerad spel-CPU på desktop slösar inte 35℅ die (har inte exakt siffra) på en grafikdel som aldrig används. I en riktig spel-CPU finns ingen integrerad grafikdel.

Men så går det när Intel saknar konkurrens, då kan de sälja en generell design.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa aldrig att 6700k är en renodlad spel-CPU, och Ryzen kommer då verkligen inte vara det. Edit: läste igen och när jag skriver "enbart spel" menar jag alltså för en användare som bara ska spela på sin dator. Då är 6700k den bästa processorn idag då den är från den nyaste arkitekturen. Inte att den enbart är en CPU för spel. Kanske blev något missförstånd där.

Skrivet av Yoshman:

Tittar man bara på spel så har Broadwell-E en funktion som trots allt hjälper, Turbo Boost 3.0. Zen verkar lösa samma problem med det AMD kallar "precision boost". D.v.s. i båda fallen ser tekniken till att koncentrera majoriteten av TDP till en (i fallet Broadwell-E, detaljerna saknas för Zen) CPU-kärna. Initialt var frekvensen för Intels del ospecificerad, man sa att de varierade per krets, men ser nu att man lagt till att t.ex. 6900K har en Turbo Boost 3.0 frekvens på 4,0 GHz (så matchar i praktiken frekvensen för 6700K då den bara kör i 4,2 GHz när en kärna används, annars är det 4,0).

Åter igen saknas de exakta detaljerna för Zen, men som jag förstår det för Broadwell-E kan CPUn låte en CPU-kärna köra på 4,0 GHz även i lägen när flera kärnor är aktiva, det förutsatt att TDP tillåter. Detta är viktigt för spel då det ofta finns någon tråd som tar lite mer jobb, framförallt sant så länge DX11 finns kvar.

Så dessa modeller kommer absolut inte vara dåliga för spel, tvärtom lär de i de flesta fall ligga på samma nivå. Problemet är snarare att de bara matchar de snabbaste fyrkärniga modeller och spel som trådar illa kommer fortfarande gå bättre på 7700K då den skruvar upp frekvenserna ett litet snäpp till.

Spel är och förblir främst begränsade av GPU-delen, finns en anledning varför många fortfarande sitter på i7-2600K/FX-8350 än idag. Tar man i7-2600K lär allt under 1070 göra systemet i det närmaste helt GPU-bundet, men finns ändå en liten trend att spel börjar bli lite mer CPU-krävande. Det som saknas är nog att konsolerna kliver upp i CPU-kraft, får se vad som sitter i Xbox Scorpio till nästa jul!

Angående eventet, hade lite annat att göra så fick se det på mobilen... Har idag kört deras Handbrake test på två maskiner, dels en Xeon E5 2690 som består av åtta stycken Sandy Bridge kärnor med basfrekvens på 2,9 GHz och max turbo på 3,8 GHz. Det jag inte fattar riktigt här är hur den maskinen kan vara snabbare än i7-6900K i detta test. Får dessa resultat

Freq (GHz)

Cores

Threads

Time (s)

3.8

1

1

474

3.8

1

2

368

3.4

4

4

130

3.4

4

8

103

3.3

8

8

68

3.3

8

16

54

3.3

16 (2x 8-cores)

32

28

I "normalfallet" matchar alltså denna Sandy Bridge CPU Zen och är snabbare är Broadwell-E trots att den är tre generationer nyare, 3,2 GHz basklocka fast i.o.f.s. 3,7 GHz som max turbo boost 2.0 frekvens (mot 3,8 GHz i E5 2690).

Testade också en i5-4670T, Intels 35W TDP desktop-Haswell

Freq (GHz)

Cores

Time (s)

2.9 (är 3.3 i några sekunder)

1

408

2.9

2

207

2.6

4

116

Tittade också lite snabbt på vilken typ av instruktioner som Handbrake kör. Precis som Blender består den prestandakritiska delen främst av SSE instruktioner med suffixet "ss" (divss, subss, mulss, movss), d.v.s. det handlar om "Scalar Single precision floats".

Så råder nog inget tvivel om att Zen kommer prestera riktigt bra i applikationer som använder mycket flyttal via språk som C, C++, C# och Java då ingen av dessa har något "native" stöd för att jobba med vektoriserade flyttal. I alla dessa språk jobbas det dock på att få in SIMD-stöd.

Nej dom kommer självklart inte vara dåliga och det är något jag aldrig skulle säga. Men vill man ha det snabbaste till dagens spel är det 6700k man ska köpa eftersom det är skylake medans 6900k är broadwell.

Personligen så tror jag zen kommer vara helt fantastiska all-round processorer. Dom fyrkärniga blir förhoppningsvis riktigt prisvärda till billiga, riktigt kompetenta speldatorer medans dom med fler kärnor är lämpade för produktivitet och STREAMING! Det sista är i versaler för den marknaden blir bara större och större och innan man får samma kvalité av att rendera sin stream med grafikkortet så kommer 8-kärniga zen att sälja som smör till streamers.

Nu finns det ju inte miljontals av streamers där ute men många ungdomar kollar på vilka datorer dessa kör och blir influerade.

Om min känsla är korrekt så måste Intel svara på detta och jag tror det ar därför intel nu kommer ha en bantad entusiastplattform vid nästa lansering. Dom vet att deras 4-kärniga processorer kan bli hotade av 6-kärniga från AMD. För visst ska det komma 6-kärniga?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Ahhhh...

Låter fortfarande rätt långsamt. Har redan sett ett antal av 2600K runt 4.5Ghz som ligger under 50 sekunder.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

Låter fortfarande rätt långsamt. Har redan sett ett antal av 2600K runt 4.5Ghz som ligger under 50 sekunder.

Ha i åtanke att jag körde den i 3.4GHz, inte stockutförande med boost till 3.9GHz.
Provade ett par runs med 4.5GHz, medelvärdet ligger mycket riktigt på 49 sekunder.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sisyfos:

@Ratatosk @Yoshman @SeF.Typh00n

Har nu kört Ryzen-animationen i Blender med min 2700K@3.4GHz på samtliga 8 trådar och resultatet blev 129 sekunder.
Så nu kan ni dra lite slutsatser kring det om ni vill
100% render scale är för övrigt på av default med filen man laddar ner.

Dags att se hur 5GHz förändrar den siffran!

Du fick mig att vakna till (eller ja, är vaken men fokus är främst på jobbet...)!

Är ju naturligtvis Blender jag skriptat test för och kör under morgonen, inte handbrake. Lite förvånad dock hur både E5 2690 och i5-4670T kan bara snabbare än 2700K vid fyra kärnor. Borde ju inte vara någon relevant skillnad om man kör på 64-bitars Windows (för du har väl en 64-bitars binär, annars lär det direkt förklara det hela) eller 64-bitars Linux (min är absolut 64-bitars då jag tittat i assemblerkoden för blender).

Det betyder också att i7 6900K är signifikant snabbare än E5 2690 i detta test, vilket känns betydligt mer rimligt!

Så den uppenbara frågan är då: går det även att ladda ner testet för handbrake?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Du fick mig att vakna till (eller ja, är vaken men fokus är främst på jobbet...)!

Är ju naturligtvis Blender jag skriptat test för och kör under morgonen, inte handbrake. Lite förvånad dock hur både E5 2690 och i5-4670T kan bara snabbare än 2700K vid fyra kärnor. Borde ju inte vara någon relevant skillnad om man kör på 64-bitars Windows (för du har väl en 64-bitars binär, annars lär det direkt förklara det hela) eller 64-bitars Linux (min är absolut 64-bitars då jag tittat i assemblerkoden för blender).

Det betyder också att i7 6900K är signifikant snabbare än E5 2690 i detta test, vilket känns betydligt mer rimligt!

Så den uppenbara frågan är då: går det även att ladda ner testet för handbrake?

Jag har Windows 10 Home 64 bit ja (och Blender-versionen är såklart också 64 Bit).
Men det råkar inte vara så att du också satt render samples på 100 i dina tester? För då verkar ju resultaten ganska rimliga med dina 68 sekunder med 4C/8T och min processors 65 sekunder när detta ställts in

Edit: Never mind läste fel... din fick ju faktiskt 103 sekunder där med 4C/8T så du kanske körde med 200 render samples?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ahhhh...

Så 8 kärnor RyZen klarar det iaf på mindre än halva tiden. Borde därmed vara runt 20 % snabbare än Sandy Bridge i IPC. Det här låter riktigt djävla lovande!

Nu fattas det bara att se hur mycket man kan överklocka dom. Hoppas dom inte har en magisk vägg under 4 GHz bara. Men kan man få 8 kärnor att tuta på i 4 - 4,4 GHz med mycket kylning så kommer jag bli till mig i byxorna.

Nåja, nu är det bara att vänta. Jag måste hypa ner mig och bereda mig på att bli besviken så jag kan bli glad igen efter nyår. (Förhoppningsvis)

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Ha i åtanke att jag körde den i 3.4GHz, inte stockutförande med boost till 3.9GHz.
Provade ett par runs med 4.5GHz, medelvärdet ligger mycket riktigt på 49 sekunder.

Aha, jag kikade på din signatur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Rendering i Blender går mycket snabbare på Linux enligt användare på overclock.net

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kör ni med render sample på 100? (Enligt bild https://d1rktuf34l9h2g.cloudfront.net/f/f1/f1e01303_48054.jpe

Jag tror det kommer kapa era renderingstider ganska ordentligt.

Tur att man skriptat allt, körde naturligtvis med "render samples: 200" då det är vad som är sparat i filen... Illa att det finns ett sådan fel, sparar man själv om filen är det rätt nästa gång man öppnar.

Har precis startat och med två E5 2690 CPUer tar det nu 15 sekunder...

Skrivet av qquality:

@Yoshman: Rendering i Blender går mycket snabbare på Linux enligt användare på overclock.net

Frågan om den användaren bara gillade Linux eller om det var en ren gissning. Testade lite själv precis och verkar vara väldigt snarlik prestanda på min laptop oavsett OS

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tur att man skriptat allt, körde naturligtvis med "render samples: 200" då det är vad som är sparat i filen... Illa att det finns ett sådan fel, sparar man själv om filen är det rätt nästa gång man öppnar.

Har precis startat och med två E5 2690 CPUer tar det nu 15 sekunder...

Frågan om den användaren bara gillade Linux eller om det var en ren gissning. Testade lite själv precis och verkar vara väldigt snarlik prestanda på min laptop oavsett OS

Kör du ett 2P system eller på 2 maskiner med varsin Xeon?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GarfieldPower:

Kör du ett 2P system eller på 2 maskiner med varsin Xeon?

Ett 2P system, är trivial att styra vilka kärnor och CPU-socklar en viss process får använda i Linux (d.v.s trivialt att skripta detta). Så håller på att köra om alla resultaten nu.

Edit: och där var det klart, detta är nu Blender med render samples satt till 100 vilket var värdet som användes igår enligt detta

(inte 200 som står i filen man laddar ner).

Freq (GHz)

Cores

Threads

Time (s)

3.8

1

1

236

3.8

1

2

187

3.4

4

4

67

3.4

4

8

52

3.3

8

8

34

3.3

8

16

28

3.3

16 (2x 8-cores)

32

15

Vilket tar oss tillbaka till att en E5 2690 (som har åtta Sandy Bridge kärnor) faktiskt är snabbare än i7 6900K, som tog 36 s. Det känns rätt udda...

Kan tyvärr inte köra Windows på detta system så kan inte dubblechecka om det gör någon skillnad på en maskin med många kärnor. Verkar sag sagt inte vara något relevant skillnad mellan Linux och Windows när man kör blender på en laptop med i7-5600U.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett 2P system, är trivial att styra vilka kärnor och CPU-socklar en viss process får använda i Linux (d.v.s trivialt att skripta detta). Så håller på att köra om alla resultaten nu.

Aha, om jag förstod rätt så är ditt system snabbare än Zen och 6900K ?

Hoppas AMD kommer med ett 2P system för konsumenter, minns deras 4x4 plattform.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av heatm:

Så 8 kärnor RyZen klarar det iaf på mindre än halva tiden. Borde därmed vara runt 20 % snabbare än Sandy Bridge i IPC. Det här låter riktigt djävla lovande!

Nu fattas det bara att se hur mycket man kan överklocka dom. Hoppas dom inte har en magisk vägg under 4 GHz bara. Men kan man få 8 kärnor att tuta på i 4 - 4,4 GHz med mycket kylning så kommer jag bli till mig i byxorna.

Nåja, nu är det bara att vänta. Jag måste hypa ner mig och bereda mig på att bli besviken så jag kan bli glad igen efter nyår. (Förhoppningsvis)

Överklockning kan ju också komma i form av en riktigt fet kylare, Rizen skulle ju klocka upp sig isådan fall enligt Lisa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buio:

Jag tycker inte 6700K eller kommande 7700K är en spel-CPU. Det är en mainstream desktop CPU som råkar vara lämpad för spel.

En dedicerad spel-CPU på desktop slösar inte 35℅ die (har inte exakt siffra) på en grafikdel som aldrig används. I en riktig spel-CPU finns ingen integrerad grafikdel.

Men så går det när Intel saknar konkurrens, då kan de sälja en generell design.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller är kanske iGPU vettigt?

Tänk på det demo som kördes igår där man streamade samtidigt som man körde DOTA 2. Det flöt på fint på de 8-kärniga modellerna, men hackade på en 6700K (vad körde man för streaming program???).

Finns lite olika sätt man kan lösa detta problem, men på en 6700k låter man rimligen den fix-function krets som finns för kodning av film hantera detta. I stället för att lasta ner ett par CPU-kärnor som drar tiotals W styck och rent teoretiskt skulle kunna användas till spelet eller något annat kan man utföra kodningen av strömmen med QuickSync vilket är snabbare, drar <1 W och påverkar inte CPU eller GPU negativt. Just QuickSync-delen har ju fått rejält mycket fler funktioner sedan det introducerades i Sandy Bridge (där utfördes fortfarande vissa delar i CPUn vilket inte längre är fallet).

Detta är naturligtvis ett specialfall, så är det alltid med fixed-function-HW. Grejen är att om man har möjlighet till att använda fixed-function HW så är den typiskt minst en tiopotens mer effektiv än att göra samma sak på en generell CPU-kärna. Är därför moderna telefoner har systemkretsar som är packade med fixed-function kisel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Överklockning kan ju också komma i form av en riktigt fet kylare, Rizen skulle ju klocka upp sig isådan fall enligt Lisa.

Jo, men personligen så vill jag kunna ställa in i bios och maxa den själv. Men ja, det verkar som om man kommer få högre boostfrekvenser med bra kylning. Spännande!

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk

Undra om där kommer släppas sex och fyrkärniga varianter samtidigt som denna åttakärniga kommer alltså Q1 2017. Har en känsla av att processorn som visades upp kommer ligga utanför min prisklass nämligen.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Fast om Ryzen lägger sig på 5000 kr så är den inte menad att tävla mot 6700k. Vi snackar två helt olika processorer här där, förutsatt att AMD inte fuskar sig igenom dessa demos, Ryzen totalt krossar en 6700k i många scenarion men har långsammare enskilda kärnor.

Självklart är en 6700k bättre för enbart spel. Den är bättre än en 6900k för det också. Alltså inte en intressant jämförelse.

Vi vet inte mycket om de CPUer som kommer efter. Du lär iaf få en 4 kärnnig CPU med hyperthreading för betydligt mycket mindre än 3500 kr.

En 4 kärnig Zen kommer ha en lika dålig IPC, kanske några fler Hz men knappast märkbart och kommer att bli total krossad av en 6700k i spel. Kanske att den kan hålla jämna steg med 6600k.
Så för den absoluta majoriteten som står mellan en 6600k eller 6700k, kan Zen bli helt ointressant för alla som inte har någon nytta av 8-16 trådar med en halvtaskig IPC.

Allt är spekulation, men jag skulle bli väldigt förvånad om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

En 4 kärnig Zen kommer ha en lika dålig IPC, kanske några fler Hz men knappast märkbart och kommer att bli total krossad av en 6700k i spel. Kanske att den kan hålla jämna steg med 6600k.
Så för den absoluta majoriteten som står mellan en 6600k eller 6700k, kan Zen bli helt ointressant för alla som inte har någon nytta av 8-16 trådar med en halvtaskig IPC.

Triggered much?

Citat:

Kanske mest intressant var dock uttalande om prestandasiffror för spel. AMD skriver i ett pressmeddelande om eventet att Ryzen låst vid 3,4 GHz levererar högre bildfrekvens än samma i7-6900K med aktiverad boost i Battlefield 1. Detta vid 4K-upplösning parat med ett Nvidia Titan X-grafikkort. Inga exakta fps-värden nämndes och Broadwell-E är inte den optimala processorn för spel, men ändå ett spännande besked för spelare.

http://www.nordichardware.se/nyheter/amd-ryzen-10-viktigaste-...

Visserligen ingen Skylake men det bådar gott.

Visa signatur

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GarfieldPower:

Aha, om jag förstod rätt så är ditt system snabbare än Zen och 6900K ?

Hoppas AMD kommer med ett 2P system för konsumenter, minns deras 4x4 plattform.

https://i.imgur.com/gYpRi.jpg

http://img.tomshardware.com/us/2007/06/12/vigor_force_recon_qx4/vigor_force_recon_qx4_mobo.jpg

Fast var den för konsumenter?
Angående 2p system och operativsystem, så har ytterst få konsumenter behov av så många kärnor på samma vm. Det osar lite designfel om man lägger in all dritt på samma med tanke på underhåll etc. Professionellt så kan det dock finnas behov av detta av flera anledningar.

Sedan som jag har sagt är det bara en ytterst liten skara som är behov av en extrem hög IPC, prestanda överlag kan vara bättre. T.ex så körde jag en applikation på min 4 cores laptop och skulle spela in den, ja kraften är ju redan slut för enbart applikationen. Sedan som någon nämnde hw i cpu för vanliga saker är också bra, det finns mycket som väldigt många gör som är dumt att det går genom en mjukvara. Det är nästan som om man skulle ha programmeringsbara asic/FPGA kretsar på sitt moderkort som man kan anpassa efter sina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast var den för konsumenter?
Angående 2p system och operativsystem, så har ytterst få konsumenter behov av så många kärnor på samma vm. Det osar lite designfel om man lägger in all dritt på samma med tanke på underhåll etc. Professionellt så kan det dock finnas behov av detta av flera anledningar.

Sedan som jag har sagt är det bara en ytterst liten skara som är behov av en extrem hög IPC, prestanda överlag kan vara bättre. T.ex så körde jag en applikation på min 4 cores laptop och skulle spela in den, ja kraften är ju redan slut för enbart applikationen. Sedan som någon nämnde hw i cpu för vanliga saker är också bra, det finns mycket som väldigt många gör som är dumt att det går genom en mjukvara. Det är nästan som om man skulle ha programmeringsbara asic/FPGA kretsar på sitt moderkort som man kan anpassa efter sina behov.

Ja på samma sätt som Intel Skulltrail.

https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Skulltrail

De var inte billiga dock men hade en fet WOW faktor vid release.

Visa signatur

Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

500usd är ett rykte och då är ett 6700k ett betydligt bättre val för spel, som är likvärd eller bättre än Brodwell.
Spel behöver HZ och IPC, AMD har varken det första eller det andra, allt över 8 trådar är bortkastat.
3.5k för en 6700k eller 5k för en Zen som presterar sämre i spel, är alternativet för mig iallafall ganska enkelt.
Jag hoppas att jag har fel, men jag är inte optimistisk. AMDs första "officiella" test är mot Brodwell och prisserna kommer att vara där efter.

Var mycket negativt från dig i tråden där du även har dålig ton mot andra medlemmar för att sen ursäkta dig.

Du vet inte mer än ett trams om IPC på Zen, eller vilken frekvens som den kommer arbeta i. Du talar i definitiv form och framstår bara som en pajas. UT ur tråden om du inte kan bete dig eller snacka relevant. Nästa liknande post rapporteras till moderator då du hittills är den enda i tråden som skrivit på ett irriterande vis utan någon teknisk argumentation eller grund för det du påstår där vi andra har spenderat extremt mycket tid på att analysera, läsa och leta efter resultat och behandla det på ett så professionellt sätt som möjligt.

Bara det här säger en del:

Citat:

Notering, när fan ska det släppas?? Känns som de har dragit fötterna efter sig i ett år, var väll "färdig" i våras??
Känns väldigt konstigt att de inte skulle ha ett produktions-X efter nästan ett år, som också skulle klocka bättre än ett handplockat Chip.

1. Den lanseras inom en högst normal tid. Varför? Se nästa punkt

2. Dragit fötterna efter sig? Det tar normalt sett alltid 5år att ta fram en helt ny mikroarkitektur, något som är baseline att läsa sig till och lära sig inom detta ämne (mikroprocessorer). AMD har dessutom haft en fruktansvärt tuff tid där man samtidigt som man lyckats få fram Zen på drygt 4år, också finslipat Bulldozer i 3 förbättrade versioner sedan den första samt gjort enorma strukturella förändringar internt och jobbar hårt med VEGA/VR/DX12/Vulkan och project Scorpio och dess APU satsning med HMB. Jäkligt imponerande om du frågar mig.

3. Dom använder aldrig produktionsexemplar vid tidigare tester och presentationer som dessa, utan engineering samples för att köra debug och felsöka efter erratas bl.a samt färdigställa eventuella drivrutiner och klockfrekvenser till den slutgiltiga produktionen. Just nu massproduceras Zen och med en basfrekvens på ÖVER 3.4Ghz på en 8 kärnig processor med en TDP på 95W är ruskigt imponerande, speciellt med tanke på att det är en helt ny mikroarkitektur på en helt ny tillverkningsnod. Inte ens Intel som har sina egna fabriker till sina egna CPU designer klarar att matcha detta, och då är man ändå inne på 3'e generationens 14nm process.

Tack för mig och argumentera INTE med mig HÄR.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nu ska vi inte överdriva angående IPC'n men jag förstår vad du menar. Sen tycker jag att vi ska relalalaxa innan vi vet hur dom faktiskt presterar.

Tvivlar dock på att gamers inte är intresserad av fler än 4 kärnor/8 trådar. Jag och många med mig tycker om att streama och för att få bäst kvalité är det X264 som gäller. Där behövs det massor med CPU-kraft. Detsamma gäller vid skapandet av filmer till youtube, något många också gör. Funkar självklart ypperligt med en 6600k och ännu bättre med en 6700k men att datorn segar ner sig för att man renderar ett klipp suuuuuuger.

Nåja, jag och många gamers med mig hoppas på att Zen ska vara svaret på våra önskemål och däri ligger inte nödvändigtvis mer IPC än idag utan framförallt mer råstyrka.

Folk kommer köpa Intel i vilket fall som helst precis som folk köper nVidia oavsett vad dom levererar.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Min summering av Ryzen-eventet

Detta fick en att slappna av lite på många punkter som jag haft och känns desto mer lovande!

Lisa Su bekräftar återigen att man har överstigit dom 40% IPC utöver Excavator som man hade som minimumkrav

Efter testet i Blender och ett test på Handbrake mot 6900K så verkar Zen uppfylla god IPC med tanke på att den bara tickar i 3.4Ghz mot 6900K's 3.7Ghz Turbo.

Att man också bekräftar att Zen håller sig på 95W TDP, på ÖVER 3.4GHz är fantastiska resultat på en 8 kärnig processor med SMT.

Med 3.4Ghz+ betyder det att Zen som 8-kärnig processor får en basfrekvens på minst 3.5Ghz och en turbofunktion som ska låta CPU'ns logik dynamiskt avgöra och bestämma vad som skall verkställas som gräns för högsta turbofrekvens. Detta beroende på hur bra kylning som Zen kommer känna av att man har. Med andra ord så blir taket för frekvensen beroende på kylning, och inte alltså något fast frekvenstak likt Intel's motsvarande turbofunktion som bekant har en specificerad maxgräns.

Det skulle typiskt kunna se ut såhär vid release: Ryzen SR7 Octa-Core 3.6Ghz/4Ghz+ Turbo

Detta innebär att man har ett potentiellt övertag i frekvens och en lyckad tillverkningsprocess. Räknat lite grovt på die-size så verkar inte en 8c Zen bli extremt stor heller och därmed god yield vilket ger AMD god marginal och bra produktionskapacitet som också kan strykas genom Lisa Su's uttalande om att Zen lanseras mycket snart och i form av 8core (svårare att tillverka) före hexa och quadcore.

Man rapporterade också att man såg samma eller bättre siffror i BF1 med en Zen @3.4Ghz och 6900K @ 3.7Ghz.

Jag fick också bekräftat det jag länge misstänkt med en såpass fet L1d och L2 cache, och det är helt klart till Zen's aggressiva branch prediction och fetch som man numera efter stora förbättringar kallas för Neural Net prediction och Smart Fetch. Här har AMD vidareutvecklat en av dom största anledningarna till varför IPC ökade i Excavator och effektiviserat detta ytterligare:

L3 cachen är som sagt en victim cache med mycket hög bandbredd (5x från tidigare designer) och denna används förmodligen mycket flitigt till Zen's Prefetcher (Smart Prefetch) för att assistera som en buffert med använd/avhyst data för att kunna användas senare vid behov. L3 som victim cache kan vara ett medvetet drag, men också en av dom saker man sparar till Zen+. Det är ännu okänt exakt hur L3 cachen fungerar och hur processorns interconnect ser ut samt hur lägre nivåer ser ut som cacheprotokoll och andra eventuella begränsningar. Vi vet iaf sedan tidigare att AMD varken haft dålig interconnect eller skalat dåligt med många kärnor, och Zen är i form av Naples ett riktigt monster till serverprocessor med så många kärnor och 512MB!!! L3 cache. I dom miljöerna så är det viktigt om något med skalbarhet och interconnect, och det vet AMD.

AMD verkar ha gjort ett extremt bra jobb med Zen's L1 och L2 cache samt sin branch och fetch. Detta har stor inverkan på prestanda i processorkrävande spel. Vi ser en kraftfull front-end och den uppvisar god parallellism vilket också skvallrar för en god implementation av SMT.

Alltså:

• IPC ser mer lovande ut än vad man tidigare trott (över 40%)

• Frekvensen och strömkonsumptionen är mycket bättre än vad man kunde väntat sig

• Ser ut att få riktigt attraktiva priser

Det blir definitivt ett köp God Jul på er alla önskar en glad Enigma

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Edit: och där var det klart, detta är nu Blender med render samples satt till 100 vilket var värdet som användes igår enligt detta https://d1rktuf34l9h2g.cloudfront.net/f/f1/f1e01303_48054.jpeg
(inte 200 som står i filen man laddar ner).

Freq (GHz)

Cores

Threads

Time (s)

3.8

1

1

236

3.8

1

2

187

3.4

4

4

67

3.4

4

8

52

3.3

8

8

34

3.3

8

16

28

3.3

16 (2x 8-cores)

32

15

Vilket tar oss tillbaka till att en E5 2690 (som har åtta Sandy Bridge kärnor) faktiskt är snabbare än i7 6900K, som tog 36 s. Det känns rätt udda...

Kan tyvärr inte köra Windows på detta system så kan inte dubblechecka om det gör någon skillnad på en maskin med många kärnor. Verkar sag sagt inte vara något relevant skillnad mellan Linux och Windows när man kör blender på en laptop med i7-5600U.

Någonting känns lurt här. 🤔

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

För att man givetvis är lite efter gällande single-core prestanda. Hur mycket efter vill de nog inte visa innan frekvenser spikats osv.

Det som oroar mig, frågan blir då såklart. Hur mycket är de efter? Ligger IPC'n runt Haswell gör det desto mindre. Men mellan sandy-ivy kan det blir svårare för en gamer att motivera Zen för ett spelbygge.

Sen det här med att Zen kan "förutse" instruktioner, och därav rendera innan det faktiskt har hänt. Det kan jag tänka mig fungerar bra i syntetiskt, exempelvis video encoding och liknande. Men spel, det måste vara svårt att "förutse"och risken finns att Zen tappar den "15%-boosten" som Lisa Su pratade om.

Permalänk
Hjälpsam

@Enigma: Köp även här, frågan är bara hur länge jag kan hålla mig, ville helst vänta till en lite senare revision, för att vara säker på att slippa barnsjukdommar, framförallt på moderkortet.
Hade tänkt vänta till hösten men det går nog inte.

Så jävla kaxigt att ställa upp Ryzen mot en i7 6900K!
Det visar på ett enormt självförtroende, som också verkar vara väl befogat.

Jag känner mig bubblande glad.

God Jul Enigma, ser att vi reggade oss nästan samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det som oroar mig, frågan blir då såklart. Hur mycket är de efter? Ligger IPC'n runt Haswell gör det desto mindre. Men mellan sandy-ivy kan det blir svårare för en gamer att motivera Zen för ett spelbygge.

Sen det här med att Zen kan "förutse" instruktioner, och därav rendera innan det faktiskt har hänt. Det kan jag tänka mig fungerar bra i syntetiskt, exempelvis video encoding och liknande. Men spel, det måste vara svårt att "förutse"och risken finns att Zen tappar den "15%-boosten" som Lisa Su pratade om.

Nu är ju inte allt glasklart än, men kikar man på de resultat som faktiskt finns tillgängliga så verkar man ju ha lyckats med att uppnå Haswell-nivå på IPC.

Det räcker gott och väl även för gamers. Dock är den viktigaste komponenten nu, tror jag, hur höga klockfrekvenser man kan komma upp i innan man slår i värmetaket.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

AMD har garanterat räknat på detta och balanserat dess branch prediction för att ha en enormt hög hit-rate på alla plan, speciellt i spel. Enkelt förklarat så tillåter dess cachehierarki/arkitektur denna form av aggressivitet. I spel så kommer man detektera en loop och arkitekturen kan på så vis ha en hög hit-rate. Intel har också mycket aggressiv branch prediction och man löser missarna på liknande sätt, även om AMD kan ha tagit ett steg längre här.

Skrivet av Ratatosk:

@Enigma: Köp även här, frågan är bara hur länge jag kan hålla mig, ville helst vänta till en lite senare revision, för att vara säker på att slippa barnsjukdommar, framförallt på moderkortet.
Hade tänkt vänta till hösten men det går nog inte.

Så jävla kaxigt att ställa upp Ryzen mot en i7 6900K! det visar på ett enormt självförtroende, som också verkar vara väl befogat.

Jag känner mig bubblande glad, över vad jag sett hittills.

God Jul Enigma, såg att vi reggade oss nästan samtidigt.

Vänta kan man alltid göra, men jag tror AMD och dom 300 CPU-ingenjörer dom har satsar 100% på Zen+ nu. Man har inte bara klarat av att ta fram Zen på drygt 4år utan man har samtidigt som man gjort detta finslipat Bulldozer. Rätt bra jobbat av ett företag som enligt alla skulle gå under ($1.8 per aktie för ett år sen). Det verkar som att den senaste batchen av 14nm LPP FinFET fungerar utomordentligt bra, och vi fick inte se på några revisionslanseringar i Bulldozer-familjen, men det är klart att det är möjligt då det skedde förr i och med K7 och K8.

Moderkorten tror jag blir relativt felfria. Jag kör nästan alltid personligen på ASUS kort och har aldrig haft något problem med dom på vare sig AMD eller Intel.

Visa signatur