AMD "Summit Ridge" med arkitekturen Zen heter Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nja det håller jag inte med dig om och lustigt nog är det just AMD som på 2000-talet visar upp sig i mitt exempel.
De tog rejäla marknadsandelar av Intel på några år genom att bygga en i de flesta benchmarkingprogram snabbare CPU än Intel hade att erbjuda. De lyckades trots en mycket märkestrogen skara datoranvändare ta rejäla marknadesandelar av Intel.
Intel svarade med att dumpa sina priser så det sjöng om det till företag som HP, DELL m.m och låste upp tillverkare på helt sjuka sätt bara för att AMD inte skulle få ännu mer av kakan. Sedan satte de igång en R&D av en "NY" cpu och samtidigt vidareutvecklade sin Netburst teknologi som inte direkt var någon höjdare i framförallt första versionen.
AMD hade självklart lägre priser än motsvarande Intel produkt ut i butikerna men hos de stora tillverkarna var det nog inte så.
Intel är en jättedrake som har så med pengar att det inte vet vart de skall stoppa dem.
Det är helt enkelt ingen ide att sälja bort sina grejor för skit pengar för konkurrenten. Skall de konkurrera och framförallt på lång sikt måste de helt enkelt erbjuda en bättre produkt än Intel och också kunna finansiera R&D för att kunna vidareutveckla den.

Fördelen idag (tror iafall jag) är att dagens marknad är mycket mer medveten.
Skulle AMD släppa en CPU som är minst lika bra eller bättre än Intels kommer marknadsandelarna att flyttas mycket snabbare nu än i början på 2000-talet bla pga den mycket mer utbildade skaran användare och sättet personer idag vågar prova "nya" saker och inte på samma sätt är märkestrogna.

Mitt eget spånande fortsätter nedan
Tyvärr tror jag inte att den idag nästan sovande draken Intel som för den stationära marknaden inte släppt något av egentligt intresse sedan Sandy Bridge 2011(tror jag det var) kommer oförberedda till bordet. Kan bli intressanta lyft ifrån dem med här inom framtiden.
Med det sagt bör det kanske ändå sägas att CPU prestanda för vanliga användare och framförallt gamers som är en väldigt växande skara användare idag inte verkar ha det egentliga primära behovet av varken IPC eller hur många Cores man har. GPU verkar vara det som alla behöver och i alla former och med prestanda som inte ens är uppfunnen än.

I en perfekt marknad där kunder har perfekt information om produkterna så har du möjligen rätt. Marknaden är inte perfekt, kunderna kan inte produkterna. Det är bara två som tävlar och när det kommer till priser på 10 000 per processor så den typen av kunder bryr sig mindre om vad processorn kostar utan där handlar det mer om historik.

Vi får se vem som får rätt, jag tror vi får se en snabb 8 kärnig på lite drygt 3000 per processor, kanske 2000 med lägre klockfrekvens om de har andra med högre frekvens. Tvivlar på att de kommer släppa något på över 5000 annat än att det är specialgjorda produkter för viss typ av användare.

Intel kommer givetvis tvingas sänka sina priser med

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

I en perfekt marknad där kunder har perfekt information om produkterna så har du möjligen rätt. Marknaden är inte perfekt, kunderna kan inte produkterna. Det är bara två som tävlar och när det kommer till priser på 10 000 per processor så den typen av kunder bryr sig mindre om vad processorn kostar utan där handlar det mer om historik.

Vi får se vem som får rätt, jag tror vi får se en snabb 8 kärnig på lite drygt 3000 per processor, kanske 2000 med lägre klockfrekvens om de har andra med högre frekvens. Tvivlar på att de kommer släppa något på över 5000 annat än att det är specialgjorda produkter för viss typ av användare.

Intel kommer givetvis tvingas sänka sina priser med

Nu är mitt exempel en verklig händelse så jag kan inte ha mer rätt om just det...
Hurvida de släpper en 8 cotr för 3k eller ej betyder på inget sätt att det är fel. Troligen betyder det dock att AMD inte lyckats med att få upp tillräckligt hög IPC eller frekvens och då kommer det bli bulldozer all over igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ser några fördelar med prispressade AMD cpu's

1, Intel kan inte sänka för mycket då aktieägarna inte vill se en negativ vinstspiral som påverkar aktiekursen, deras svar blir utveckla en bättre grejor. Bara för dem har cash kan dem inte gå minus för att blöda ut AMD.

2, Prisdumpning kan bli kostsamt för intel om dem retar upp trogna kunder som nyss köpt nytt och dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag ser några fördelar med prispressade AMD cpu's

1, Intel kan inte sänka för mycket då aktieägarna inte vill se en negativ vinstspiral som påverkar aktiekursen, deras svar blir utveckla en bättre grejor. Bara för dem har cash kan dem inte gå minus för att blöda ut AMD.

2, Prisdumpning kan bli kostsamt för intel om dem retar upp trogna kunder som nyss köpt nytt och dyrt.

1. Intel kommer antagligen att lägga sig lite över AMD i pris. Är prisskillnaden för stor så ger de ju bort hela marknaden till AMD, vilket aktieägarna helt säkert inte vill.
Dessutom vill ju även AMD:s aktieägare ha en vettig marginal, alltså kommer de inte att lägga sig alltför lågt.

2. Att priset på prestanda sjunker händer ju nästan hela tiden, speciellt då när utvecklingen var snabb.
Q8300 kom i november 2008 för 224 dollar, fem månader senare släpptes den 6,8% högre klockade Q8400 till ett 18% lägre pris. Det är ju samma krets i sig, men bättre prestanda ur lådan till ett lägre pris.
Varför skulle kunderna bli arga om deras nästa uppgradering blir billigare? Om man köper nytt just förrän ett stort släpp så får man nog skylla sig själv.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu är mitt exempel en verklig händelse så jag kan inte ha mer rätt om just det...
Hurvida de släpper en 8 cotr för 3k eller ej betyder på inget sätt att det är fel. Troligen betyder det dock att AMD inte lyckats med att få upp tillräckligt hög IPC eller frekvens och då kommer det bli bulldozer all over igen.

Tror du AMD kommer släppa någon ny processor i spannet 1000 - 2000 kronor och isåfall, vad tror du det blir för processor? Går den att spela med om man tänker på populära spel som kräver datorkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

... Är det bara att köpa då om prestandan är vad man är ute efter eller kan det dyka upp komplikationer framåt i tiden...?

Att vara en "early adopter" är alltid lite av ett lotteri. Vill man vara säkrare ska man vänta en månad eller två. Det har förekommit ett antal strul med nya CPU och chipset de senaste 20 åren.

Skrivet av backfeed:

... så vitt jag vet har det väl alltid kunnat lösas, exempelvis genom kringgående av problemet.

Byte av hårdvara har varit en gångbar lösning för till exempel Pentium MMX (som räknade fel) och något tidigt chipset till Socket 939 (om jag minns rätt).

Skrivet av Rixxz:

... en Phenom II X4 965 presterade på ungefär samma nivå som en i5 750 samtidigt som den var en femhundring billigare. ...

... och drog mer effekt.

Skrivet av Sisyfos:

Kylaren är väl inte så kass egentligen... Fläkten kunde ju dock varit bättre ärligt talat.

Det är inget fel på fläkten. Ta bort den extra plastbiten som sitter utanpå fläkten så blir det bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Ja så pass.
Det är en konstig formel hur nånting lyckas bli dyrare när "mindre" ingår.

Det är inte alls konstigt. Intel kan göra detta pga. att de har den ställning de har på marknaden. Marknaden spelar helt enkelt efter Intels regler. Dessutom är den formeln inte konstigare än att man kan lansera samma produkt till ett högre pris bara för att man bytt namn på produkten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Byte av hårdvara har varit en gångbar lösning för till exempel Pentium MMX (som räknade fel) och något tidigt chipset till Socket 939 (om jag minns rätt).

Åfan. Jag hade en Pentium 166 MMX i flera år, men hade ingen aning om något räknefel på den. Där ser man.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av backfeed:

Åfan. Jag hade en Pentium 166 MMX i flera år, men hade ingen aning om något räknefel på den. Där ser man.

Förståligt, sådant kan man naturligtvis inte räkna med.

I fallet Phenom var boten värre än soten, felet uppträdde extremt sällan en vanlig användare slapp sannolikt uppleva det, men lösningen var att slå av L3 cachen vilket var förödande för prestandan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam

@klk: De kommer ju att släppa en fyrkärning variant, den bör hamna på runt 2000kr.
Svårt att sia om hur det blir med kronans fall och vår negativa ränta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Började det inte bli omständigt att installera W7 redan på Skylake/x170-platformen? USB-drivare som saknades under installationen osv. Så oavsett om AMD "lägger till stöd" (antar att du menar i form av drivrutiner post-OS-installation?) så kommer det fortfarande vara en pina att installera äldre Windows-versioner.

Faktiskt så har Intel och många moderkorttillverkare gått ut med relativt enkla sätt att lösa detta. Du lägger in USB3 drivarna i Installationen direkt, så fungerar det.

Men helt ärligt, så länge det inte aktivt "hindras" så är det okej. Jag begär inte att de ska optimeras för det, men de ska inte aktivt neka det.

Skrivet av pellen:

Microsoft kör all in på Windows 10 och vill dra pluggen till W7/W8 så snabbt de kan, lika bra att inte dra ut på lidandet med halvhjärtade drivrutiner....mina 2 cent.

Det enda jag önskar är att man inte stänger dörrar. Förstår inte varför detta är så illa problem? Inget OS tidigare har någonsin låst ute tidigare. Och de borde inte göra det nu heller.

Win XP kunde du ju få drivare till allt mellan PII till Z77 3770k (och vissa har lyckats få in det på Haswell också).
Win 7 kan du köra på allt mellan PIII 1Ghz till Skylake.
Win 8 har jag för mig behöver några instruktionset från P4, men sen stannar de också nu på Skylake, trots att drivare till Win8 ofta är samma som för Win 10.

Så det enda jag ser är skitsnack från folk som verkligen har skygglapparna på, utan några anledningar. Varför ska Microsoft styra konkurrensen mellan AMD / Intel, ställer man sig frågande? Konkurrenshämmande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är inte alls konstigt. Intel kan göra detta pga. att de har den ställning de har på marknaden. Marknaden spelar helt enkelt efter Intels regler. Dessutom är den formeln inte konstigare än att man kan lansera samma produkt till ett högre pris bara för att man bytt namn på produkten.

Helt rätt. Är ju inte konstigt när man tänker efter då en aktör haft en närmast monopol liknande ställning i prestandasegmentet de senaste åren.
Hoppas vi får se skillnad på den punkten nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tror du AMD kommer släppa någon ny processor i spannet 1000 - 2000 kronor och isåfall, vad tror du det blir för processor? Går den att spela med om man tänker på populära spel som kräver datorkraft

De kommer inte släppa en riktig 8 kärnig riktad till konsument för ens i närheten an 3k om den presterar likande Intels variant. Gör dem så måste de skänka bort mainstream varianterna på 4 kärnor och betala kunde för motsvarigheten till i3 och lägre.

PS. Antar att du ser ironin i det senare av inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min tanke: Vill AMD få snabba marknadsandelar, lägg till Win 7/8 stöd. http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/
Eftersom de pressar hårt på "game-cpu" osv... där har du 39% av marknaden, som Intel överger med Kaby Lake, och AMD gör med denna Ryzen CPU också.

De enda som förlorar på att låsa ute detta är AMD. Alla gamla Intel CPUer kommer användas för det, inkl Skylake. AMD har inte råd att mista dessa %...

Det är ju inget som varken Intel eller AMD kan göra något åt, Microsoft har valt att inte göra uppdateringar och optimeringar för nya processorer på sina gamla operativsystem, något jag egentligen inte tycker är jättekonstigt med tanke på att W7 snart är 10 år gammalt.

Hur länge hade Windows XP fullt stöd för processorer? Fram till i5 750/Phenom II X4 tiden?

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Var väl första generationens Pentium 60 till 100MHz som hade buggen, 133MHz(och uppåt) Pentium var av en senare stepping med buggen åtgärdad.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anCOOL:

Var väl första generationens Pentium 60 till 100MHz som hade buggen, 133MHz(och uppåt) Pentium var av en senare stepping med buggen åtgärdad.

Faktiskt enbart 60 och 66MHz modellerna som hade denna bugg, alltså de två första modellerna av Pentium.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@klk: De kommer ju att släppa en fyrkärning variant, den bör hamna på runt 2000kr.
Svårt att sia om hur det blir med kronans fall och vår negativa ränta.

De har en nu för under 1000, är det någon mening med att köpa en som är nästan dubbelt så dyr? Ok, den är något snabbare och drar mindre ström men prishöjningen är isåfall högre.

Intel kan hålla upp priser när det inte finns någon konkurrens, det är enda anledningen. Det går inte att hålla uppe priser eller höja dem när det är fler om bollen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Helt rätt. Är ju inte konstigt när man tänker efter då en aktör haft en närmast monopol liknande ställning i prestandasegmentet de senaste åren.
Hoppas vi får se skillnad på den punkten nu.

Får hoppas det. Kanske man ser en AMD processor i min dator någon gång i framtiden igen. Senaste CPUn från det röda laget var ju min gamla Phenom II X4 940BE som faktiskt brummade på i brorsans dator till förra året då den byttes ut mot en Haswell från Intel.

Skrivet av klk:

De har en nu för under 1000, är det någon mening med att köpa en som är nästan dubbelt så dyr? Ok, den är något snabbare och drar mindre ström men prishöjningen är isåfall högre.

Intel kan hålla upp priser när det inte finns någon konkurrens, det är enda anledningen. Det går inte att hålla uppe priser eller höja dem när det är fler om bollen

Hindrade ju inte Nvidia trots att de där ett tag hade en enorm konkurrens från AMD. I slutändan beror det helt på PR mot den "okunniga massan" som bestämmer vem som "vinner" racet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Får hoppas det. Kanske man ser en AMD processor i min dator någon gång i framtiden igen. Senaste CPUn från det röda laget var ju min gamla Phenom II X4 940BE som faktiskt brummade på i brorsans dator till förra året då den byttes ut mot en Haswell från Intel.

Hindrade ju inte Nvidia trots att de där ett tag hade en enorm konkurrens från AMD. I slutändan beror det helt på PR mot den "okunniga massan" som bestämmer vem som "vinner" racet.

Min senaste cpu från det röda laget är så långt tillbaka såsom till Athlon tiden, gamla hederliga 2200, ska bli kul att återvända igen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Kul med dollarn på 9,35kr just nu och ökar hela tiden.

Känns inte speciellt värt o köpa nytt nu om man inte behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Min senaste cpu från det röda laget är så långt tillbaka såsom till Athlon tiden, gamla hederliga 2200, ska bli kul att återvända igen

Hade också en 2200+, fina tider, kombinerat med ett radeon 9600

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Hade också en 2200+, fina tider, kombinerat med ett radeon 9600

X1800XT hade jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

X1800XT hade jag

Okej det var lite maffigare kort

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Massor av CPU'er har haft "buggar" i form av räknefel. Det har aldrig varit ett problem. Man tar helt enkelt hänsyn till den typen av "fel" när man skapar mjukvaran. Så därför visste du inget om det. "Mest" känd är nog Fdiv buggen i P5 / P54C som hade FDIV buggen. (4195835/3145727=1,333739068902037589 (Rätt resultat är 1,333820449136241002))

Skrivet av anCOOL:

Japp, det är FDIV buggen. Men hela P5 familjen har F00F buggen, som, använd helt rätt, eller helt fel, om man vill uttrycka det så i stället, leder till att CPU'n slutar arbeta, och en reset är ända lösningen.B2 stepping eller senare ska vara befriad från F00F buggen.

Skrivet av Jalle64:

Faktiskt enbart 60 och 66MHz modellerna som hade denna bugg, alltså de två första modellerna av Pentium.

Pentium P5 & P54C, 60, 66, 75, 90 & 100MHz, Steppping B1 och B3. Så vitt jag vet blir det merparten av de alla Pentium CPU'er från eran.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

När kommer ryzen?

Jag läste 1:a kvartalet 2017 i slutet av artikeln, men innebär det i slutet av mars? Eller är det en för negativ tolkning.

Och när kan man köpa moderkort och cpuer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exotal:

När kommer ryzen?

Jag läste 1:a kvartalet 2017 i slutet av artikeln, men innebär det i slutet av mars? Eller är det en för negativ tolkning.

Och när kan man köpa moderkort och cpuer?

Lansrikg är q1 2017, vilket innebär januari-mars.
Så nånstans kommer dom rulla ut det.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av klk:

Ja det är det, min åttakärniga FX-8350, klarar att köra blender på 130s 249s, en åttakärnig Ryzen klarar detta på 36s 25s.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja det är det, min åttakärniga FX-8350, klarar att köra blender på 249s, en åttakärnig Ryzen klarar detta på 25s.

Men då är det fel på något, för det stämmer inte med skillnaderna i prestanda.

AMD kommer med stor sannolikhet skrota FX och de måste ha något med åtta kärnor i prisintevallet 1000 - 2000 för det har man nu och där säljs det väldigt mycket processorer. Väl trådade spel, där fungerar FX utmärkt och som jag ser det måste de komma med något som presterar bättre för gamers i samma prisklass

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klk:

Men då är det fel på något, för det stämmer inte med skillnaderna i prestanda.

AMD kommer med stor sannolikhet skrota FX och de måste ha något med åtta kärnor i prisintevallet 1000 - 2000 för det har man nu och där säljs det väldigt mycket processorer. Väl trådade spel, där fungerar FX utmärkt och som jag ser det måste de komma med något som presterar bättre för gamers i samma prisklass

Den här bilden har ju läckt vilket visar ungefärliga priser i kinesiska Renminbi: http://i.imgur.com/PCxqVzD.jpg
Samtliga Summit Ridge-processorer (SR3, SR5 och SR7) är prissatta över 1500 Renminbi vilket översätts till cirka $220 och uppåt.

Med kronan/dollarns nuvarande ställning så blir väl det ju åtminstone 2500kr och uppåt skulle jag tippa på...
Som referens har vi ju FX 8300 i bilden som är prissatt mellan 800-900 Renminbi och kostar 1200kr här i Sverige i skrivande stund.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Den här bilden har ju läckt vilket visar ungefärliga priser i kinesiska Renminbi: http://i.imgur.com/PCxqVzD.jpg
Samtliga Summit Ridge-processorer (SR3, SR5 och SR7) är prissatta över 1500 Renminbi vilket översätts till cirka $220 och uppåt.

Med kronan/dollarns nuvarande ställning så blir väl det ju åtminstone 2500kr och uppåt skulle jag tippa på...
Som referens har vi ju FX 8300 i bilden som är prissatt mellan 800-900 Renminbi och kostar 1200kr här i Sverige i skrivande stund.

Lite svårt att dra några slutsatser från en sådan bild, dels är det osäkert om den stämmer samt jag tror inte AMD spikar priserna så långt innan lansering.

AMD behöver sälja rejält med processorer och man behöver behålla de kunder som man redan har. Det är många med AMD datorer som är i behov av att uppgradera och de här är ofta priskänsliga. Om sockeln är som tidigare där man kan uppgradera under lång tid utan att byta annan hårdvara. Det är fullständigt hål i huvudet av dem om de prisar ens i närheten av Intel så som de kan göra när de äger marknaden.

Annat område de behöver komma in på är portabla datorer. Gissar att det tar längre tid eftersom de måste teckna kontrakt med tillverkare och jag tror Intel har en och annan hake på att tvinga tillverkare att köpa från dem istället för AMD. Även om AMD kommer med bra portabla processorer lär de få slita ordentligt för att få någon större försäljning. Möjligen lägger de stort krut på att få kontrakt med Apple.

Servermarknaden som har så stor lönsamhet tar också tid att komma in på.

AMD har i princip bara persondatorer i början att göra pengar på.

Jag kan inte skillnader i tillverkningskostnader för olika processorer men gissar att den är ganska lika sett till hur många processorer de får in på en platta. Ofta handlar det ju om att stänga av delar istället.