Permalänk
Medlem

datorn vägrar överklocka längre.

Hej,
Kört min 2700k med Asus p8z68v-pro gen3 i 4.4ghz och ram på 1650mhz (1600mhz minnen). För några veckor sedan började datorn bara starta om sig under boot och stod "overclocking failed". Resetade bios och datorn fungerer hur bra som helst i 3.5ghz och 1333mhz på ram. Så fort jag ändrar ramen till 1600 får jag samma problem och cpun kan jag inte höja över 35 i bios. Nån som har nått förslag eller är det så illa att moderkortet är helt slut?

Tack på förhand
Viktor

Permalänk
Medlem

Tex CPUn blir försämrad ju äldre den blir, speciellt ifall man har haft den överklockad och förhöjda temps, vilket gör att inte går att överklocka lika högt.

Permalänk
Medlem

@ZzaazZ: Men jag tycker ändå att jag borde kunna ändra över 35x men att den börjar crasha istället ifall den är sliten?

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara så att den degraderats, lösningen är att antingen sänka frekvensen alternativt höja spänningen något

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem på ett äldre system jag hade med 775 socket och en q9650 cpu, till sist dog det helt men det visade sig vara moderkortet som hade degraderats och inte cpun för när jag testade ett annat moderkort så klockade den lika fint igen, men om det är samma orsak för dig är svårt att säga.
Om du har möjlighet att testa cpun i någon annans moderkort så kommer du ju märka om det är cpun eller moderkortet som är problemet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning