Apple överklagar EU:s krav på obetalda skatter till Irland

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Irlands regering ska få bestämma själva och håller därmed med Apple.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Det är väl upp till Irland och Apple hur de kommer överens, EU borde inte lägga sig i det.

Skrivet av THB:

EU är ett skadeskjutet skepp som med alla medel försöker att sno åt sig så mycket pengar som möjligt innan det upplöses.

Vad Irland och Apple (samt även andra stora företag) kommer fram till är upp till dom.
Säger Irland till Apple att tex "Ni behöver bara betala 0.5% i skatt om ni flyttar hit" så har EU inget med det att göra.

Apple har med denna flytt skapat väldigt många arbetstillfällen där folk får lön som de sedan spenderar.

Problemet är egentligen inte att Apple betalar så låg skatt i Irland. Just det är, precis som ni säger, upp till Irland att bestämma. Det blir ett problem för hela EU på grund av att ALL Apples vinst i EU går genom Irland. Apple betalar därför denna låga skatt även på de produkter de säljer i t ex Sverige.

Därför blir det ett problem även för er två.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Skattedumpning av den här typen drabbar oss alla i väldigt hög utsträckning.

Hoppas EU vinner till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

@Ibymafayhas

De anställer inte mer folk för att de får betala mindre skatt, de tar bara mer och lägger i spargrisen.

De anställer säkerligen inte mer personer totalt, men då en ny skattelagstiftning är på väg där det blir svårare att "fly" skatt (de kommer "tvingas" ha en tillräckligt stor organisation i det land de skattar i) så kommer den totala andelen jobb i företag flytta från övriga Europa till Irland, något landet kommer tjäna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag tycker att Irlands regering ska få bestämma själva och håller därmed med Apple.

Om Irland inte tycker att de behöver pengar från säg Apple i form av skatt, så borde de alltså inte behöva bidrag från EU och borde då sluta få det och kanske till och med betala tillbaka med tanke på hur rika de tydligen är.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Håller inte med om din analys, även om slutsatsen är lika.
Om företag är inne i EU och ej betalar skatt så gynnar det ändå våra medborgare som får pengar, det tär dock konkurrenterna som ej får konkurrera på lika villkor. För konsumenterna är mindre skatt jättebra, däremot inte bidragstagarna eller snikarna som använder vår infrastruktur som el, vatten och väg.

Skattens uppgift är inte att medborgare ska få mindre pengar... Och konkurrens spelar absolut ingen roll när man pratar om Apple som säljer rent på namn och inget annat.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av BOB77:

Det är väl upp till Irland och Apple hur de kommer överens, EU borde inte lägga sig i det.

Fast nu är det inte så lagar fungerar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Varför ska Apple retroaktivt bestraffas för att Irland har lockat tills sig utländska bolag genom att erbjuda skattelättnader? Om nu Irland har brutit mot några regler är det Irland som ska bestraffas. Det här gäller ju i sånna fall ett avtal mellan Irland och EU, inte EU och Apple. Verkligen märkligt att gå på Apple (eller något annat bolag som etablerat sig i Irland).

För att Irland lockade Apple att begå ett brott, betyder de inte att Apple inte har begått ett brott. Och båda parter vet exakt om vad de har gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

De anställer säkerligen inte mer personer totalt, men då en ny skattelagstiftning är på väg där det blir svårare att "fly" skatt (de kommer "tvingas" ha en tillräckligt stor organisation i det land de skattar i) så kommer den totala andelen jobb i företag flytta från övriga Europa till Irland, något landet kommer tjäna på.

Vilket är anledningen till varför Irland måste lämna EU om de bara vill tjäna på EU utan att ge tillbaka.

Lätt för dem att ha fått massor av pengar från EU för att samtidigt vara en tax haven. De får mer än gärna lämna EU och då får Apple ändå välja ett annat EU land att betala sina skatter i och hur kommer det att se ut för lilla Irland då undrar jag...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bsk!:

EU kommer sannolikt inte få en krona. Vad som hänt är att EU-kommissionen har gjort en utredning och sagt att Apple är skyldiga att betala tillbaka de pengar de fått i skattelättnader till staten Irland. Apple säger nu att de tänker överklaga det beslutet till eu-domstolen.

Först om eu-domstolen också kommer fram till att Apple är återbetalningsskyldiga och irland vägrar ta emot pengarna från Apple kan det bli fråga om att Irland dras inför domstol för fördragsbrott och tvingas betala böter till EU i ytterligare en separat rättsprocess.

Då kan Irland ta emot pengarna sedan ge dem till Apple igen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Vilket är anledningen till varför Irland måste lämna EU om de bara vill tjäna på EU utan att ge tillbaka.

Lätt för dem att ha fått massor av pengar från EU för att samtidigt vara en tax haven. De får mer än gärna lämna EU och då får Apple ändå välja ett annat EU land att betala sina skatter i och hur kommer det att se ut för lilla Irland då undrar jag...

Vad hindrar resten av EU att sänka till Irlands nivå istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Förutom du vet att när man går med i EU så måste man hålla sig till vissa regler om skatter, något som har körts ner i backen av Irland. Skulle Irland inte vart med i EU, fine, ingen kan komma och klaga, men nu är de det och då får de följa de regler som finns.

Dessa regler finns för att alla ska ha samma plattform att konkurrera på och att länderna ska få in någon som helst skatt från dessa enorma bolag som sitter på mer pengar per år än länders BNP.

Lite så jag tänker också...

Tycker EU är ren och skär skit, men när man nu är medlem i EU så får man tyvärr följa det som gäller. Gillar man inte läget, gör som Storbritannien och rösta att lämna skiten. Bara att gilla läget (och betala), eller lämna.

Skrivet av BOB77:

Irland är en del av EU, alltså är det EU som bestämmer. Alla som var så fanatiska att EU skulle vara toppenbäst, annars skulle det gå åt helvete för länderna som inte gick med... se hur bra det går idag med EU.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Om en annan missar 1 kr i skatt som privatperson så får man 1500 kr i straffavgift och riskerar att hamna inför rätta... Apple får behålla allt.
Om man som privatperson vill amortera på lånet så måste man besvara en rad kränkande frågor av sin bank så att man inte är en skattesmitare minsann... Frank Belfrage får av samma bank ett nummerkonto i ett skatteparadis.

Betalda politiker som lobbar åt företagen för att skapa kryphål som de båda kan nyttja är tydligen helt ok med många här... Så storsint av er!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såpass goda marginaler som Apple har på sina telefoner så kan de gott betala sin skatt. Hur fan ska välfärden fungera när företagen är de värsta skattesmitarna? Vidrigt!

Sen får ni gärna tycka att jag är en "Komunistjävel" och allt vad jag nu brukar bli kallad. Jag bryr mig inte. Man ska göra rätt för sig tycker jag.

Är ganska säker på att Apple i det här fallet har gjort rätt för sig och följt skatteuppgörelsen med Irlands skatteverk till punkt och pricka. Det ligger i sakens natur att företag ska drivas med vinstintresse, därför skulle det vara direkt fel av Apple att bryta mot ett avtal de har själv förhandlat sig till för att beskatta sin vinst ännu mer. Den kapitalistiske världen fungerar inte så.

Detta är ett beslut som Irländska regeringen trodde sig äga till 100% men EU tycker annat, skatteuppgörelserna är från -1993 och 2007. Varför gjordes inget tidigare?

Är det någon som är skattesmitare så är det Irland i det här fallet. De har tagit beslut som de kanske inte har rätt till för att ge skattelättnader. Detta är inget annat än federal signalpolitik på högsta nivå. Apple kommer inte att betala ett jota utöver det som är avtalat när det kommer till kritan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såpass goda marginaler som Apple har på sina telefoner så kan de gott betala sin skatt. Hur fan ska välfärden fungera när företagen är de värsta skattesmitarna? Vidrigt!

Sen får ni gärna tycka att jag är en "Komunistjävel" och allt vad jag nu brukar bli kallad. Jag bryr mig inte. Man ska göra rätt för sig tycker jag.

Du kunde inte ha mer rätt och det har inget med kommunism att göra.
Apple själva har kanske inte gjort sig direkt skyldiga till skattesmitning utan det är Irland som troligen subventionerat dem felaktigt enligt EU regler.
Dock är Apple väl medvetna när de ingått dessa avtal om att detta strider emot EU lag och bör därför kunna straffbeskatta i efterhand. Sedan kan/är det upp till Apple att eventuellt kräva Irland på pengar för olagliga kontrakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Är ganska säker på att Apple i det här fallet har gjort rätt för sig och följt skatteuppgörelsen med Irlands skatteverk till punkt och pricka. Det ligger i sakens natur att företag ska drivas med vinstintresse, därför skulle det vara direkt fel av Apple att bryta mot ett avtal de har själv förhandlat sig till för att beskatta sin vinst ännu mer. Den kapitalistiske världen fungerar inte så.

Detta är ett beslut som Irländska regeringen trodde sig äga till 100% men EU tycker annat, skatteuppgörelserna är från -1993 och 2007. Varför gjordes inget tidigare?

Är det någon som är skattesmitare så är det Irland i det här fallet. De har tagit beslut som de kanske inte har rätt till för att ge skattelättnader. Detta är inget annat än federal signalpolitik på högsta nivå. Apple kommer inte att betala ett jota utöver det som är avtalat när det kommer till kritan.

Det beror på hur man ser det. Vad som är rätt och fel... Om Apple förhandlat sig till ett avtal som gör att de har laglig rätt att göra moraliskt fel så är ju inte det rätt.

Jag hoppas både Irland och Apple blir dittryckta för det här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det vore spännande om de irländska politikerna som lovat att Apple skulle slippa betala skatt i hela EU blev solidariskt betalningsansvariga. Men det är väl hoppas på för mycket.

Hur som helst vore det en väldig trevlig överraskning om EU tillslut lyckas med något bra och sätter dit en stor skattesmitare. Goggle nästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Nej. EU är en gemensam marknad och det finns vissa regler att hålla sig till. Som tex att alla skall behandlas lika. Tycker du det är ok om jag betalar 50kr i skatt per intjänad miljon när du betalar 430 000kr i skatt på din miljon, men att jag får samma skattesubventionerade vård etc?

Skrivet av str8forthakill:

@BOB77:
Så länge irland är en del av EU måste de följa EUs regler. Apple betalar lägre än 0.01% skatt och tunnlar mycket av deras globala inkomst genom Irland som en skattefri importering av vinster till USA. Det är Irland som borde straffas, Apple är skyldiga men Irland är de ansvariga.

Du tror alltså att Irland självmant kommit och erbjudit Apple detta? Med tanke på årstiden, tror du Tomten existerar oxå?

Skrivet av Bloodstainer:

För att Irland lockade Apple att begå ett brott, betyder de inte att Apple inte har begått ett brott. Och båda parter vet exakt om vad de har gjort.

Se ovan.

Fö så hoppas jag ni alla är medvetna om att en del länder dit Sverige hör betalar mer till EU än vad de får tillbaka i olika stöd. När det gäller Irland så är det tvärtom, de får mer pengar av EU än det betalar in och det handlar om många slantar. I praktiken har de slussat vidare en stor del av dessa pengar till Apples aktieägare. Inte riktigt det som är syftet.

"According to European Commission figures, Ireland’s net gain from EU budgets has been €44.6 billion since 1976."
https://ec.europa.eu/ireland/about-us/impact-of-EU-membership...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nej. EU är en gemensam marknad och det finns vissa regler att hålla sig till. Som tex att alla skall behandlas lika. Tycker du det är ok om jag betalar 50kr i skatt per intjänad miljon när du betalar 430 000kr i skatt på din miljon, men att jag får samma skattesubventionerade vård etc?

Du tror alltså att Irland självmant kommit och erbjudit Apple detta? Med tanke på årstiden, tror du Tomten existerar oxå?

Se ovan.

Fö så hoppas jag ni alla är medvetna om att en del länder dit Sverige hör betalar mer till EU än vad de får tillbaka i olika stöd. När det gäller Irland så är det tvärtom, de får mer pengar av EU än det betalar in och det handlar om många slantar. I praktiken har de slussat vidare en stor del av dessa pengar till Apples aktieägare. Inte riktigt det som är syftet.

"According to European Commission figures, Ireland’s net gain from EU budgets has been €44.6 billion since 1976."

Bara för att @BOB77 tycker annorlunda kan du väl hålla upp stilen i ditt inlägg.
Sedan håller jag inte med dig om att EU bidragen till Irland går direkt till Apple. Irland betalar nämligen inte Apple något utan låter dem slippa betala en skattesats som då Irland är med i EU och dess inre marknad skall kräva företag på som opererar i Irland och genom Irland i EU.
Irland själva tjänar nog på detta i det korta perspektivet och det är också därför de tillåtit detta.

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Se ovan.

Ja, jag tror inte Irland har varit så klumpiga och oseriösa att de missat en sån här "lucka" och det gjorde tydligen inte Apple heller. De försökte skattesmitta och de ska betala, så simpelt är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

med tanke på att jag jobbat för apple förut och jag vet hur deras företag funkar sett till vinster så kan jag LOVA er alla här att apple ljuger, och de ska med absolut 100% betala sina skatter. smutsigt jävla företag, fattar inte hur de inte konkat ännu me sina smutsiga sätt att operera på. kommer aldrig mer äga en apple produkt eller fixa en apple produkt åt någon igen, det är ett smuts företag!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Bara för att @BOB77 tycker annorlunda kan du väl hålla upp stilen i ditt inlägg.
Sedan håller jag inte med dig om att EU bidragen till Irland går direkt till Apple. Irland betalar nämligen inte Apple något utan låter dem slippa betala en skattesats som då Irland är med i EU och dess inre marknad skall kräva företag på som opererar i Irland och genom Irland i EU.
Irland själva tjänar nog på detta i det korta perspektivet och det är också därför de tillåtit detta.

I praktiken blir det just så. Att hålla det där som vi människor finner som viktigt, vård omsorg och skola i drift kostar pengar. Det kan man endera finnansiera via avgifter, försäkringar eller skatt. Man kan oxå få utjämningsbidrag från andra. Skulle det nu visa sig att landet x egentligen skulle haft €13 Miljarder högre intäkter kan man ana att de som betalar bidragen hade kunnat använda dessa på ett annat sätt som kommer EUs medborgare till gagn.

Irland tjänar på det här både i det korta och i det långa perspektivet. Att det finns arbetsplatser som ses som attraktiva gör att man kan behålla välutbildade personer kvar i landet och givetvis lockar det andra företag att etablera sig att det finns välutbildade redan på plats. En så kallad win-win. Det är därför det bildas kluster som Silicon Valley och i Sverige så har vi Kista. Politiker som tänker i långt perspektiv vet givetvis sånt. Kommer då ett företag och ber om skattelättnader så ser man vad det är för typ av företag och vad för personer de kan locka och vilka synergieffekter man kan få. Har man då bidrag som gör att man kan uppfylla medborgarnas krav fast man i praktiken ger företaget rätt till total skattebefrielse så är det lätt att göra det. Hade man inte haft bidragen så hade man inte kunnat ge samma skattelättnader.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Du kunde inte ha mer rätt och det har inget med kommunism att göra.
Apple själva har kanske inte gjort sig direkt skyldiga till skattesmitning utan det är Irland som troligen subventionerat dem felaktigt enligt EU regler.
Dock är Apple väl medvetna när de ingått dessa avtal om att detta strider emot EU lag och bör därför kunna straffbeskatta i efterhand. Sedan kan/är det upp till Apple att eventuellt kräva Irland på pengar för olagliga kontrakt.

"Om något låter för bra för att vara sant så är det oftast inte sant", borde ju Apple känna till tycker man... Men det troliga är väl att de låtit det rulla på för att de inte vill betala skatt.

Uppochned är det... Företag kan smita undan skatt i flera år utan att något händer, men skulle en vanlig löntagare deklarera en krona fel så skulle skatteverket vara där och påpeka det direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller inte med om din analys, även om slutsatsen är lika.
Om företag är inne i EU och ej betalar skatt så gynnar det ändå våra medborgare som får pengar, det tär dock konkurrenterna som ej får konkurrera på lika villkor. För konsumenterna är mindre skatt jättebra, däremot inte bidragstagarna eller snikarna som använder vår infrastruktur som el, vatten och väg.

Fast dom betalar skatt. I Irland. Som har lägre skatt än USA.

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT.
Jag tror hela EU-projektet är på väg att rämna. Grekland, Italien och Spaniens och Portugals förestående statsbankrutt som just nu hålls vid liv med hjälp av nödlån för att betala tidigare nödlån... den totala kollapsen vid flyktingkrisen där det i princip bara var Sverige och Tyskland som tog ansvar trots EU-ländernas överenskomna regler. Hela EU-tanken med en slags "förenta Europa" verkar inte vara annat än just en utopi. Brexit var första steget. Blir kanske Irland näst på tu?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Huruvida det är etiskt eller inte kan man ju diskutera, dock har inte etik med saken att göra när man diskutera huruvida Apple är skyldig att betala EU. Tycker snarare att det är en bait & switch från EU's sida. I TJUGO år låter man detta pågå utan några invändningar, Apple blir framgångsrika och plötsligt ser man girigt på Apple's kassa.

Tycker jag att alla företag ska betala de dem legalt är skyldiga att göra? Ja! Men i det här fallet är det ju inte något som skett bakom låsta dörrar, utan en öppen överenskommelse som EU kunde ha kommenterat mycket tidigare om de ansett att det bryter mot rådande regler (vilket förövrigt inte heller är helt klart). Istället såg man med blinda ögon tills någon inom EU påpekade, "men hörni, jag har en ide om hur vi kan dra in några miljarder huehhuehue".

De kanske inte hade info om det här förrän för tre år sedan. Efter det gjorde dem en grundlig kontroll på hur mycket skatt som har betalats och utrett ärendet.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Kanske lite OT.
Jag tror hela EU-projektet är på väg att rämna. Grekland, Italien och Spaniens och Portugals förestående statsbankrutt som just nu hålls vid liv med hjälp av nödlån för att betala tidigare nödlån... den totala kollapsen vid flyktingkrisen där det i princip bara var Sverige och Tyskland som tog ansvar trots EU-ländernas överenskomna regler. Hela EU-tanken med en slags "förenta Europa" verkar inte vara annat än just en utopi. Brexit var första steget. Blir kanske Irland näst på tu?

€44.6 billion är en bra orsak varför Irland inte kommer lämna.

Ser man istället på Storbritanien så kan du läsa här:

https://fullfact.org/europe/our-eu-membership-fee-55-million/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Då kan Irland ta emot pengarna sedan ge dem till Apple igen ?

Nej för det skulle strida mot artikel 107 i EU:s funktionsfördrag som förbjuder en stat att ge ett enskilt företag ekonomiskt stöd på ett sätt som hotar konkurrensen inom EU. Dvs. samma paragraf som de bröt mot när de gav Apple skattelättnader .

Permalänk
Medlem

Inga företag ska få skattesmita på det viset. Oavsett om det är Apple, Google eller någon annan. Säljer man inom EU så ska också EU skatten betalas.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

med tanke på att jag jobbat för apple förut och jag vet hur deras företag funkar sett till vinster så kan jag LOVA er alla här att apple ljuger, och de ska med absolut 100% betala sina skatter. smutsigt jävla företag, fattar inte hur de inte konkat ännu me sina smutsiga sätt att operera på. kommer aldrig mer äga en apple produkt eller fixa en apple produkt åt någon igen, det är ett smuts företag!!

Jag kan lova dig att apple inte är ensamma om att jobba dirty! Om du kollar hur Samsung håller på så förstår du vad jag menar och kanske aldrig vill köpa samsung heller?

; D God Jul!