Behöver Sennheiser HD 598/598 CS en doc/amp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är just det. Du har mycket högre spectra med DT770, HD598 känns platta i jämförelse och har inte alls samma dynamik. Valde ett par Fidelio X2 som öppna lurar istället efter att ha använt mina HD598 ett tag och konstaterat att de inte blev bättre efter att ha spelat in lurarna i 100h~.

Vad tycker du om X2 lurarna? Är själv inne på att köpa lurar och är sugen på Philips Fidelio X2 eller Sennheiser HD598.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av rustax:

Vad tycker du om X2 lurarna? Är själv inne på att köpa lurar och är sugen på Philips Fidelio X2 eller Sennheiser HD598.

Jadu, Fidelio X2 är ju väldigt varma i tonen, och du har rätt mycket bas för att vara öppna lurar. De är lättlyssnade skulle jag nog säga. Vilket jag inte kan säga om HD598.
Jag är långt ifrån en expert i området, men rekommenderar Fidelio X2 varmt till folk som vill ha ett par "roliga" lurar. Dom låter riktigt bra, sitter riktigt bra och är sköna att lyssna med under längre tid.

Permalänk
Medlem

Ibland är man glad att man bara är "vanlig" amatör. Jag har haft ett par HD558 inkopplade till datorn i flera år (till moderkortets hörlursuttag) och jag tycker dom låter helt fantastiskt bra. Använder dom iofs bara till spelande.

Jag tycker ljudet känns mycket fylligare och skönare än i mina mobillurar (Bose qc25, känns som bara bas och diskant men underbar anc).

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag snodde precis kollegans HD598 och slängde in i min setup på jobbet (ODAC -> Little dot MKII) och tänkte att de kanske låter bättre när man har en rejäl DAC/AMP combo.

Kan konfirmera att ljudet känns väldigt platt i jämförelse med Fidelio X2 och DT770, basen är nästan obefintlig, och då lyssnar jag på dubstep. Mellanregistret är däremot tydligare, så kan tänka mig att dom fungerar bra till spel där man vill höra fotsteg och sånt (tänk CS) och om man lyssnar på mycket akustisk musik.

Permalänk
Medlem

Som kontrast kan jag ju säga att jag tycker att de har mycket bas jämfört med mina andra hörlurar, så huruvida det är något man stör sig på beror väldigt mycket på vilket ljudideal man har. Misstänker att du gillar bas eftersom du kör DT770 och X2. Är man basfantast ska man inte köra Sennheiser imho.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av oatp1b1:

Som kontrast kan jag ju säga att jag tycker att de har mycket bas jämfört med mina andra hörlurar, så huruvida det är något man stör sig på beror väldigt mycket på vilket ljudideal man har. Misstänker att du gillar bas eftersom du kör DT770 och X2. Är man basfantast ska man inte köra Sennheiser imho.

Fast med det sagt är ju inte X2 eller DT770 speciellt bastunga lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Fast med det sagt är ju inte X2 eller DT770 speciellt bastunga lurar.

Allt är relativt, men för att vara s.k. 'audiofil/hifi'-lurar (ogillar termen, men i brist på bättre ord) så måste de väl anses vara bastunga/fokuserade? Jämfört med 'konsument'-lurar så är jag beredd att hålla med dig.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av oatp1b1:

Allt är relativt, men för att vara s.k. 'audiofil/hifi'-lurar (ogillar termen, men i brist på bättre ord) så måste de väl anses vara bastunga/fokuserade? Jämfört med 'konsument'-lurar så är jag beredd att hålla med dig.

Absolut! Jag försöker se det ur konsumentsynpunkt då de flesta jämför lurar i denna prisklass med lurar som beats och så vidare. DT770 och X2 är mer åt det bastunga hållet, men långt ifrån bastunga jämfört med "modelurar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jadu, Fidelio X2 är ju väldigt varma i tonen, och du har rätt mycket bas för att vara öppna lurar. De är lättlyssnade skulle jag nog säga. Vilket jag inte kan säga om HD598.
Jag är långt ifrån en expert i området, men rekommenderar Fidelio X2 varmt till folk som vill ha ett par "roliga" lurar. Dom låter riktigt bra, sitter riktigt bra och är sköna att lyssna med under längre tid.

Det blir nog X2 lurar för mig, bara lite orolig att man får ett par defekta lurar efter att ha läst runt på diverse forum.

Permalänk
Medlem

Tjena,

Min polare säljer ett par Sennheiser HD598 på blocket om du är intresserad

Visa signatur

|_-->HeXenD<--_|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Det blir nog X2 lurar för mig, bara lite orolig att man får ett par defekta lurar efter att ha läst runt på diverse forum.

Beyerdynamic dt990 och x2 är väldigt lika i signatur men dt990 är 500 kr billigare.

Jag äger båda och lyssnar mer på mina dt 990´s.. vill inte säga att den ena är bättre än den andra men om du
ändå är ute efter den typen av lur så borde dt 990 va ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RolfBlom:

Beyerdynamic dt990 och x2 är väldigt lika i signatur men dt990 är 500 kr billigare.

Jag äger båda och lyssnar mer på mina dt 990´s.. vill inte säga att den ena är bättre än den andra men om du
ändå är ute efter den typen av lur så borde dt 990 va ett alternativ.

Tack för tipset, ska ta en titt på de. En släkting rekommenderade också dt 990. Väntar nu bara på en recension av Schiit Fulla 2 och sedan se ifall jag kan testa de två hörlurarna någonstans.

Edit:

Någon skillnad på Pro varianten och de vanliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Tack för tipset, ska ta en titt på de. En släkting rekommenderade också dt 990. Väntar nu bara på en recension av Schiit Fulla 2 och sedan se ifall jag kan testa de två hörlurarna någonstans.

Edit:

Någon skillnad på Pro varianten och de vanliga?

Pro varianten sitter lite tightare, har skruvad sladd och är svarta medans edition/premium har rak sladd, sitter lite slappare och är silvriga.

Jag har 990 pro och 880 edition och tycker pro passar bättre att ta med sig ut då sladden e lite smidigare och dem sitter bättre på huvudet,
ingen risk att dem ramlar av om man böjer sig ner eller så.. enda fördelen med edition är att dem ser snyggare ut imo och att man får en liten väska till.

Pro black edition ser bra fräsiga ut dock ^^

https://www.amazon.co.uk/Beyerdynamic-DT990-Pro-Headphones-Li...